Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gedegen zelfonderzoek > Beginnend zelfonderzoek
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Beginnend zelfonderzoek Wil ik weten 'wat' ik ben, of verblijven in 'wie' ik ben.

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 17 April 2021, 12:38   #1
Darsho
Jubilaris
 
Darsho's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 February 2021
Berichten: 301
Standaard Twee vormen van 'zoeken' *

Forumlid Rob schreef vandaag over twee vormen van 'zoeken'.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darsho
Jij was toch klaar met zoeken?

Maar toch niet dus, want naar aanleiding van dingen die je hebt meegemaakt heb je nog wat uit te zoeken schrijf je nu.
Vreemd. Ik veronderstel dat je op zoek bent dan naar de wond van je trauma (trauma is niet geuit gevoel).
'Nieuw' trauma dan, want je was klaar met zoeken.
Maar nieuw is het natuurlijk nooit. Want de wet van de resonantie zegt dat wij slechts in contact kunnen komen met datgene, waarvoor wij een resonantieruimte hebben.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob
Zo vreemd is dat niet Boni.

Als je goed leest zie je dat ik een onderscheid maak in 2 vormen van 'zoeken'. De ene naar wat je in essentie bent en het andere is de voortdurende (persoonlijke) ontwikkeling als onderdeel van dat wat altijd in verandering (ontwikkeling) is.
Nu vroeg ik me af of andere afgeronden als Laurens en Bassie dit herkennen.
De twee vormen volgens Rob zijn:

1) wat je in essentie bent

2) de voortdurende (persoonlijke) ontwikkeling als onderdeel van dat wat altijd in verandering (ontwikkeling) is.

Zoeken naar de 1ste vorm kan afgerond worden, zoeken naar de 2de vorm nooit?
Als dit juist is zou dat heel wat discussies ophelderen op dit forum.

Want zoals we ook vandaag hieronder weer zien in de discussie tussen Laurens en Dorje, is er nog sprake van een doorpakken op de afronding volgens Dorje.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje
Wat is je probleem?
Als de opdeling als Waar wordt gehouden is er nog sprake van terugkeren naar iets en valt dat zwaar.
Als gerealiseerd is dat de opdeling illusie is, is dit gewoon niet meer aan de orde, klaar.
Wat voor probleem kan je hier tegen hebben?

Citaat:
goed voor iedereen om te weten dat er nog iets te realiseren valt na de realisatie van de opdeling

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens
Dat het bij jou nooit 'af' kan zijn, dat heb ik er op tegen.

Na afronding was er nog doorpakken mogelijk. Misschien na het doorpakken weer iets anders. En wellicht na realisatie de opdeling en de illusie ook weer iets. En wanneer dat het niet is wordt er weer iets voor waar gehouden. The continuing story of Dorje.
__________________
Crazy Wisdom.
Darsho is offline  
Oud 17 April 2021, 14:21   #2
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darsho
Forumlid Rob schreef vandaag over twee vormen van 'zoeken'.

Nu vroeg ik me af of andere afgeronden als Laurens en Bassie dit herkennen.
De twee vormen volgens Rob zijn:

1) wat je in essentie bent

2) de voortdurende (persoonlijke) ontwikkeling als onderdeel van dat wat altijd in verandering (ontwikkeling) is.

Zoeken naar de 1ste vorm kan afgerond worden, zoeken naar de 2de vorm nooit?
Als dit juist is zou dat heel wat discussies ophelderen op dit forum.

Want zoals we ook vandaag HIER weer zien in de discussie tussen Laurens en Dorje, is er nog sprake van een doorpakken op de afronding volgens Dorje.
Een gedegen zelfonderzoek wordt afgerond, er zijn geen afgeronden. Er is geen discussie met Dorje gaande er is kritiek geuit dat het bij Dorje nooit af kan zijn.
De vraag is waarom je bezig bent/blijft gedane uitspraken te vergelijken.

De twee onderzoeken waar je het over hebt is het onderzoek naar 'wie' je bent en het onderzoek naar 'wat' je bent. Als zijnde een vat vol tegenstellingen kun je blijven zoeken naar wie je bent. Het onderzoek naar 'wat' je bent houdt op wanneer het gevonden is en je 'weet' wat je bent. Dorje meent dat op deze laatste toch nog een afronding mogelijk is.
 
Oud 17 April 2021, 15:43   #3
Nowee
Vicaris
 
Nowee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 September 2017
Berichten: 31
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darsho
Forumlid Rob schreef vandaag hier over twee vormen van 'zoeken'.
1) wat je in essentie bent.
Ik heb mij ook vaak de vraag gesteld waarom Rob deze formule gebruikt. Nooit schrijft hij iets over wat essentie voor hem betekent. In zijn formule maakt hij ook niet duidelijk wat hij onder 'zijn' verstaat. Vandaar dat het mij niet duidelijk is wat hij aanduidt met het 'wat' in zijn formule. Gaat het over 'zijn' dan heb gaat het over 'existentie'. Gaat het over 'essentie' dan gaat het over 'denken'.
Nowee is offline  
Oud 17 April 2021, 16:22   #4
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nowee
Ik heb mij ook vaak de vraag gesteld waarom Rob deze formule gebruikt. Nooit schrijft hij iets over wat essentie voor hem betekent. In zijn formule maakt hij ook niet duidelijk wat hij onder 'zijn' verstaat. Vandaar dat het mij niet duidelijk is wat hij aanduidt met het 'wat' in zijn formule. Gaat het over 'zijn' dan heb gaat het over 'existentie'. Gaat het over 'essentie' dan gaat het over 'denken'.
De essentie kan ook niet gezegd of gedacht worden.
Daar is dat GZO nou juist voor.

Raden naar wat 'zijn' is op een forum helpt niemand verder.

Ook 'existentie' helpt je geen meter verder. Dan gebruik je een ander woord.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 17 April 2021, 16:32   #5
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nowee
Ik heb mij ook vaak de vraag gesteld waarom Rob deze formule gebruikt. Nooit schrijft hij iets over wat essentie voor hem betekent. In zijn formule maakt hij ook niet duidelijk wat hij onder 'zijn' verstaat. Vandaar dat het mij niet duidelijk is wat hij aanduidt met het 'wat' in zijn formule. Gaat het over 'zijn' dan heb gaat het over 'existentie'. Gaat het over 'essentie' dan gaat het over 'denken'.

Ik vind dit heel bijzonder Nowee. Het lijkt net of we van 2 verschillende planeten afkomstig zijn. De vraag 'wie of wat we in essentie zijn' heb ik niet bedacht. Het is DE vraag die onze broeders en zusters al eeuwen voor ons zich gesteld hebben en waar alle grote religies en filosofieën uit Oost en West over gaan.

Het is heel basaal het begin van de zoektocht voor een zoeker die zich afvraagt: ik word geboren en ik ga dood, ... is dat dan alles? En dan komt vrijwel automatisch (of na enig onderzoek) de vraag boven: ben ik deze verschijning die voortdurend verandert en opkomt en weer verdwijnt ... of ben ik / is er nog iets anders?
Rob is offline  
Oud 17 April 2021, 17:08   #6
Anna
Vicaris
 
Geregistreerd: 3 November 2020
Berichten: 146
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob

Het is heel basaal het begin van de zoektocht voor een zoeker die zich afvraagt: ik word geboren en ik ga dood, ... is dat dan alles? En dan komt vrijwel automatisch (of na enig onderzoek) de vraag boven: ben ik deze verschijning die voortdurend verandert en opkomt en weer verdwijnt.

of ben ik / is er nog iets anders?
Voorbij aan alles is er leegte, is er onpersoonlijke liefde.
Anna is offline  
Oud 17 April 2021, 19:35   #7
Nowee
Vicaris
 
Nowee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 September 2017
Berichten: 31
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie
De essentie kan ook niet gezegd of gedacht worden.
Daar is dat GZO nou juist voor.

Raden naar wat 'zijn' is op een forum helpt niemand verder.

Ook 'existentie' helpt je geen meter verder. Dan gebruik je een ander woord.
Allemaal uitvluchten.
Nowee is offline  
Oud 17 April 2021, 19:40   #8
Guido
Jubilaris
 
Geregistreerd: 17 September 2017
Berichten: 297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nowee
Allemaal uitvluchten.
Allemaal uitzicht.
Guido is offline  
Oud 17 April 2021, 22:56   #9
Peer
Vicaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 109
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob
Ik vind dit heel bijzonder Nowee. Het lijkt net of we van 2 verschillende planeten afkomstig zijn. De vraag 'wie of wat we in essentie zijn' heb ik niet bedacht. Het is DE vraag die onze broeders en zusters al eeuwen voor ons zich gesteld hebben en waar alle grote religies en filosofieën uit Oost en West over gaan.

Het is heel basaal het begin van de zoektocht voor een zoeker die zich afvraagt: ik word geboren en ik ga dood, ... is dat dan alles? En dan komt vrijwel automatisch (of na enig onderzoek) de vraag boven: ben ik deze verschijning die voortdurend verandert en opkomt en weer verdwijnt ... of ben ik / is er nog iets anders?
Kom nou toch Rob. Volgens je eigen woorden ben je bewustzijn. Ook als je lichaam dood is ben jij bewustzijn. De broeders en zusters uit het Oosten en Westen hebben die vraag gesteld en antwoorden gegeven, één daarvan was: Bewustzijn. Zo staat het in de boekjes geschreven die iedereen kan lezen. Voorgekauwde kennis en niet het resultaat van gedegen zelfonderzoek.
__________________
Peer is offline  
Oud 18 April 2021, 04:01   #10
Nowee
Vicaris
 
Nowee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 September 2017
Berichten: 31
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob
Ik vind dit heel bijzonder Nowee. Het lijkt net of we van 2 verschillende planeten afkomstig zijn. De vraag 'wie of wat we in essentie zijn' heb ik niet bedacht. Het is DE vraag die onze broeders en zusters al eeuwen voor ons zich gesteld hebben en waar alle grote religies en filosofieën uit Oost en West over gaan.

Het is heel basaal het begin van de zoektocht voor een zoeker die zich afvraagt: ik word geboren en ik ga dood, ... is dat dan alles? En dan komt vrijwel automatisch (of na enig onderzoek) de vraag boven: ben ik deze verschijning die voortdurend verandert en opkomt en weer verdwijnt ... of ben ik / is er nog iets anders?
Ach, tegenwoordig wordt al op Mars gevlogen ... zover liggen wij toch niet uiteen?
De vraag die je stelt "wat is de essentie van wat je bent" is een eindeloze loop waaruit je niet tot een klaar en duidelijk antwoord komt. Je vraagt van twee delen een verklaring te geven van het één door het ander en omgekeerd. Je wil essentie verklaren met het zijn en vervolgens het zijn als een apart iets aan de kant zetten.
De oorsprong van onze taal is in een Indo-Germaanse omgeving tot bloei gekomen. De oorsprong van het woord (de stof van een gedachte) lichaam is "lig en chaam" wat zoveel betekent als "lijf van het zijn", vlees van het zijn. Van oorsprong zagen de mensen zichzelf als een eenheid van zijn onder twee aspecten, namelijk als een stof van vlees en als een stof van geest, van denken, van bewustzijn. In oorsprong wisten de mensen dat er niets anders was dan deze eenheid van zijn en de verklaring die zij zochten was een afdoende verklaring vinden voor de natuur van het zijn.
Het dualisme tussen essentie en existentie is pas enkele honderden jaren oud en is door Descartes als een laatste redmiddel aan de man gebracht om de religie met de opgang van de natuurwetenschappen te verbinden door een radicale scheiding tussen denken en ervaring in te voeren. De strijd tussen monisme en dualisme is nog niet gestreden aangezien nog steeds de vraag wordt gesteld wat nu juist de essentie is van wat ik ben.

Het zien van twee vormen van zoeken is zich ingraven in de strijd om het eigen denken en voorstellen te behouden. Het gedegen zelfonderzoek zoals het hier aangeprezen wordt is een zelfbedrog, een gedachte experiment van het eigen gelijk.

De vraag tenslotte waar het zelfonderzoek zich van bedient is de vraag naar een afdoende verklaring voor de natuur zoals deze is. Wat is natuur, daarover ging het van in het begin. Essentie en existentie als verklaringen zijn uitvindingen om een welbepaalde agenda uit te voeren.
Zelf onderzoeken is uitgaan van de natuur, van de eenheid die natuur is.
Nowee is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Thomas evangelie: de twee één maken Anna Advaita 51 10 February 2021 23:51
Niet-twee Bassie Advaita 10 2 February 2021 20:42
A-Dvaita: geen twee Sam Advaita 2 12 January 2021 22:35


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 17:28.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.