Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gedegen zelfonderzoek > Beginnend zelfonderzoek
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Beginnend zelfonderzoek Wil ik weten 'wat' ik ben, of verblijven in 'wie' ik ben.

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 18 May 2021, 10:08   #51
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido
Het gunstigste is op tijd te ontsporen Marijke, want alles wat spoort klopt van geen kanten..
Je reist niet graag met de trein, neem ik aan ...

Je houdt er een bijzondere kijk op na. En ja, ontsporen en het spoor bijster zijn lijkt voor menig bezoeker hier een liefhebberij. Maar met het onderwerp van het forum heeft het niks te maken. Zelfonderzoek heeft niets extravagants nodig. En bijzondere ervaringen voegen er ook niets aan toe. Een (zogenaamde) 'eenheidservaring' kan nuttig zijn (is ook mijn ervaring), maar niet als eindstation, maar als begin - om aan de slag te gaan. Helaas, vaak stopt het daar al.
Rob is offline  
Oud 18 May 2021, 14:35   #52
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob
Je reist niet graag met de trein, neem ik aan ...

Je houdt er een bijzondere kijk op na. En ja, ontsporen en het spoor bijster zijn lijkt voor menig bezoeker hier een liefhebberij. Maar met het onderwerp van het forum heeft het niks te maken. Zelfonderzoek heeft niets extravagants nodig. En bijzondere ervaringen voegen er ook niets aan toe. Een (zogenaamde) 'eenheidservaring' kan nuttig zijn (is ook mijn ervaring), maar niet als eindstation, maar als begin - om aan de slag te gaan. Helaas, vaak stopt het daar al.
Een 'eenheidservaring' is een wende naar enkelvoudig bewustzijn.
Een 'eenheidservaring' kan immers nooit wat anders zijn dan de ervaring van zelfloosheid. Maar dergelijke ervaringen komen nooit uit de lucht vallen, men betaald immers een prijs. In zelfkennis krijgt men niks gratis.

Over een 'zelf' die een 'eenheidservaring' heeft zullen we het maar niet hebben. Dat is een contradictie en kan niks anders dan een ervaringsjunk opleveren.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Thomas evangelie: de twee één maken Anna Advaita 51 10 February 2021 23:51
Niet-twee Bassie Advaita 10 2 February 2021 20:42
A-Dvaita: geen twee Sam Advaita 2 12 January 2021 22:35


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 22:47.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.