Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gedegen zelfonderzoek > Gedegen zelfonderzoek
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Gedegen zelfonderzoek Dáár gaat het hier over.

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 3 September 2021, 12:42   #1
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard Getuige zijn van Waarheid *

Er zijn users op dit forum die maar blijven drammen dat je geen getuige kunt zijn van Waarheid. Vermoedelijk zijn die users zelfs nog nooit aan GZO begonnen.

Want het lijkt me toch algemeen bekend dat er met 'de stille getuige' wordt gewerkt in GZO.

Ingewikkeld is dat niet. De stille getuige ben je 'zelf' nooit en te nimmer. Het is 'dat' wat in jouw leven mee ziet. Gaat jouw 'zelf' als een gek te keer tegen de buurman (ik noem maar even wat), dan is de stille getuige daar getuige van.

Bewust geworden van de stille getuige kun je de stille getuige ook je eigen emoties tot object van waarneming laten zijn. Langzamerhand neemt de stille getuige het roer over in je leven. En dat is nu precies de bedoeling......

Sam noemt dit 'schouwen'. De term maakt natuurlijk niet uit, zolang je jezelf maar in 'waarnemendheid' houdt.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 3 September 2021, 14:40   #2
Fer
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2017
Berichten: 19
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie
Langzamerhand neemt de stille getuige het roer over in je leven.

zolang je jezelf maar in 'waarnemendheid' houdt.
Dat de stille getuige het roer over neemt is heel herkenbaar ik zie alleen niet hoe ik mezelf in de waarnemendheid kan houden aangezien er geen ik is die de macht heeft dit te doen. Zoals je al stelde is de ik niets meer dan een object die waargenomen kan worden. Wat zorgt er voor het regelmatig shiften van persoon naar waarnemer? Vanuit de waarnemer is er geen persoon in de wereld maar duidelijk dat alles in mij verschijnt. Heb het ook wel eens anders genoemd, wat je bent is de capaciteit waarin alles verschijnt.
Fer is offline  
Oud 3 September 2021, 14:47   #3
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fer
Dat de stille getuige het roer over neemt is heel herkenbaar ik zie alleen niet hoe ik mezelf in de waarnemendheid kan houden aangezien er geen ik is die de macht heeft dit te doen.
Het is dan ook de 'ik' die het roer overdraagt en de stille getuige aanschouwt de hele dag wat 'ik' doet. Door het aanschouwen van 'ik' alsof 'ik' een ander is komt de betekenis van het getuige-zijn binnen.



Citaat:
Zoals je al stelde is de ik niets meer dan een object die waargenomen kan worden. Wat zorgt er voor het regelmatig shiften van persoon naar waarnemer? Vanuit de waarnemer is er geen persoon in de wereld maar duidelijk dat alles in mij verschijnt. Heb het ook wel eens anders genoemd, wat je bent is de capaciteit waarin alles verschijnt.
Uiteindelijk zal er geen shiften meer zijn van persoon naar waarnemer, dan is de persoon gestorven. Maar dat is afhankelijk van de staat waarin de onderzoeker zich bevindt.

De persoon draagt 'willen' in zich mee en in dat 'willen' pakt de persoon het roer weer. Is de persoon geheel verdwenen dan noemen we dat niet-zelf, maar ook dan blijft de stille getuige uiteraard mee 'zien'.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 3 September 2021, 14:59   #4
Fer
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2017
Berichten: 19
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie
Door het aanschouwen van 'ik' alsof 'ik' een ander is komt de betekenis van het getuige-zijn binnen.
Dat is hier altijd het geval geen verschil in wat er dan ook verschijnt.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie
Uiteindelijk zal er geen shiften meer zijn van persoon naar waarnemer, dan is de persoon gestorven. Maar dat is afhankelijk van de staat waarin de onderzoeker zich bevindt.
Wat ik zie is dat dit soort shifts steeds vaker gebeuren en is al best een aantal jaren aan de gang.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie
De persoon draagt 'willen' in zich mee en in dat 'willen' pakt de persoon het roer weer.
Ook dit gebeurt en is ook weer zo goed als direct gezien. Is er bij jou nog willen waardoor de persoon het roer weer pakt?
Fer is offline  
Oud 3 September 2021, 15:15   #5
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fer
Is er bij jou nog willen waardoor de persoon het roer weer pakt?
Dat heeft zich wel eens voorgedaan. De 'persoon' kan zichzelf herscheppen is mijn ervaring. Daarom is zelfkennis ook iets wat waar je steeds mee bezig bent.

Het 'willen' is een scheppende kracht in de eigen geest.
Welke voor binding aan 'de persoon' zorgt.
Een selffulfilling prophecy waarin dat 'willen' ook een begeerte naar de toekomst doet uitgaan.

De wil als activiteit is de afbakening/afgescheidenheid van het zelf.
De getuige bevat een 'willen' wat niet aan een voorstellingsbeeld gebonden is.
Het zelf is aan maat gebonden, de getuige meet niet met een maat.
Dat verschil moet innerlijk goed begrepen worden.

Of anders gezegd: door de intentie van het 'willen' reflecteert het zelf op andere zelven. De getuige is vrij van iedere reflectie en 'ziet' daarom alleen maar wat 'ik' doe of nalaat. In dat 'zien' kan het denken weer begrijpen voort brengen.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 12:26.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.