Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 16 May 2022, 17:02   #411
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Bewustzijn is als het toneel dat de voorstelling of het filmdoek dat de projectie mogelijk maakt. Men noemt dat ook wel aanwezigheid of zijn.
In bewustzijn is er geen sprake van wat voor filmdoek dan ook. Jij omschrijft hier vanuit je voorstellingsvermogen. Waaruit blijkt -net zoals bij Rob- dat je een mentale voorstelling van de kwestie hebt. Theorie dus....

De voorstelling (in bewustzijn) bevindt zich aan gene zijde van presentie/aanwezigheid. Ook aan mijn beschrijving heb je niks. Wat ik beschrijf/omschrijf komt ook weer in jouw voorstellingsvermogen.

Wat ik doe is uit eigen zelfkennis jou en anderen er op wijzen dat je maar wat raadt naar bewustzijn. Maar iemand die zijn zelfonderzoek heeft afgerond is niet meer vatbaar voor argumenten. Ik kan net zo goed de paus gaan bekeren tot de islam....
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 16 May 2022, 17:05   #412
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Voor- of afkeur is gelieerd aan de persoon die kijkt. Het heeft geen relatie met de spiegel. Het geeft direct aan waar het onderzoek dient plaats te vinden.
Bij de ziener dus (die alsdan meer denkt te zijn dan alleen het zien).
Daarom is het 'directe zien' alleen mogelijk buiten de persoon om.
Bij dagdagelijks bewustzijn is er altijd kleuring (perceptie)
Simpelweg omdat 'de persoon' er voor staat.

Met geloof in een ego heeft dat niks van doen.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 16 May 2022, 17:08   #413
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht

Ik zie je, net als Guido overigens, uitslagen van gedegen zelfonderzoek via een zelfverkozen omweg (duidelijk hypothetisch) benaderen om het als voldongen feit (Guido) of onderzoek (jij) te presenteren. Dat gaat je, zoals telkens weer blijkt, nooit lukken. Althans niet zo lang ik de misvattingen blijf blootleggen.
Guido spreekt maar voor zichzelf. Maar dat hij weet dat Waarheid en bewustzijn niet synoniem is spreekt wel in zijn voordeel.

Het is zelfs verbazingwekkend dat je daar aan vast houdt. Alleen beginners maken deze fout. Hoewel Neale Donald Walsch ook iets dergelijks beweert meen ik me te herinneren. Jaren terug heb ik eens een boek van hem gekocht. Ik heb het nooit uitgelezen.....
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 16 May 2022, 17:12   #414
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
In bewustzijn is er geen sprake van wat voor filmdoek dan ook. Jij omschrijft hier vanuit je voorstellingsvermogen. Waaruit blijkt -net zoals bij Rob- dat je een mentale voorstelling van de kwestie hebt. Theorie dus....
Natuurlijk doen we een appèl op het voorstellingsvermogen.
Jij toch ook met je spiegel.
Er blijkt helemaal niks, het is jouw aanname.

Citaat:
De voorstelling (in bewustzijn) bevindt zich aan gene zijde van presentie/aanwezigheid. Ook aan mijn beschrijving heb je niks. Wat ik beschrijf/omschrijf komt ook weer in jouw voorstellingsvermogen.
Natuurlijk komen metaforen terecht in voorstellingen daar zijn ze voor bedoeld.

Citaat:
Wat ik doe is uit eigen zelfkennis jou en anderen er op wijzen dat je maar wat raadt naar bewustzijn. Maar iemand die zijn zelfonderzoek heeft afgerond is niet meer vatbaar voor argumenten. Ik kan net zo goed de paus gaan bekeren tot de islam....
Dan kunnen we elkaar de hand geven ik hanteer een soortgelijke visie aangaande jouw beweringen. Ik onderzoek per direct heersende gedachten op waarheid. Degene die jij opvoert en in mij verschijnen heb ik eveneens stante pede onderzocht en ontzenuwd als zijnde niet waar. Voor mij is het volkomen helder, ik hoef dan ook helemaal niks te heroverwegen.
 
Oud 16 May 2022, 17:16   #415
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Daarom is het 'directe zien' alleen mogelijk buiten de persoon om.
Bij dagdagelijks bewustzijn is er altijd kleuring (perceptie)
Simpelweg omdat 'de persoon' er voor staat.

Met geloof in een ego heeft dat niks van doen.
Gedegen zelfonderzoek wijst uit dat het 'ik' daarbij is betrokken. Als uit gedegen zelfonderzoek blijkt dat 'ik' nergens is te vinden moet er wel sprake zijn van geloof.
 
Oud 16 May 2022, 17:24   #416
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Guido spreekt maar voor zichzelf. Maar dat hij weet dat Waarheid en bewustzijn niet synoniem is spreekt wel in zijn voordeel.
Onwillekeurig valt op dat jullie beiden een soortgelijk werkwijze hanteren. Dat wil zeggen een inmiddels hier bekend vastgestelde uitkomst als uitgangspunt nemen, daar een alternatief woord dan hier gebruikelijk voor nemen en vervolgens daar in een zelf verzonnen traject en in alternatieve bewoordingen (soms in onnavolgbare gedachtesprongen verhullend en mystisch) naar toe redeneren. Het trucje is hier namelijk wel vaker toegepast om de indruk te wekken dat er door eigen inspanningen via een andere weg tot hetzelfde resultaat is, of kan worden, gekomen.

Citaat:
Het is zelfs verbazingwekkend dat je daar aan vast houdt. Alleen beginners maken deze fout. Hoewel Neale Donald Walsch ook iets dergelijks beweert meen ik me te herinneren. Jaren terug heb ik eens een boek van hem gekocht. Ik heb het nooit uitgelezen.....
Alles wat er na gedegen zelfonderzoek overgebleven is is 'weten' wat ik ben. dat impliceert dat de persoon er tussenuit is (jouw direct zien) en niet besmet met egoverschijnselen. Er is feitelijk dan ook niet iemand die ergens aan vast houdt. Ik spreek vanuit dat 'weten'. Wat overigens niet geheel onfeilbaar is want ik maak eveneens gebruik van interpretabele gedachten.
 
Oud 19 May 2022, 14:52   #417
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Discussie over gegaan in Gedachten.
 
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Thomas a kempis: de zorg voor zichzelf Heerda Overige religie 31 8 March 2012 21:51


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 13:25.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.