Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 6 October 2022, 20:08   #41
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
En mijn adagio is dat "zijn" en "worden" elkaar onherroepelijk aantrekken als twee aan elkaar tegengestelde krachten die de schepping voorbrengen en dat ter aller tijden gedaan hebben en doen...
Er is geen begin en er is geen einde... punt en dat noem ik eeuwigheid...
Eeuwige veranderlijkheid...
Je kunt het misschien voorstellen als het 'niets' dat het 'alles' aantrekt en omgekeerd, want het 'alles' zoekt even onherroepelijk terug naar het 'niets'
1. Zijn en worden trekken elkaar niet aan, maar zijn strikt gescheiden.

2. Veranderlijke eeuwigheid is net zulke onzin als een vierkante cirkel.

3. Het 'zijn' zal nooit worden en het worden zal nooit 'zijn'. Het eeuwige zal daarmee nooit veranderen in iets anders.

"Panta Rhei" is een uitspraak van de Griekse wijsgeer Heraclitus en betekent letterlijk: "Alles is in beweging". Alles beweegt en alleen 'niets' staat stil......

Zijn is dan ook letterlijk 'niets' i.t.t. het wordende wat altijd 'iets' is. Het is in wezen zó simpel. Kijk of iets in beweging is, veranderlijk is, wordend is en dat is dan niet het 'zijn'.

Nu lijkt het alsof ik de onwetende forumbaas napraat (het zgn elimineren), maar die snuiter weet niet wát 'zijn' is. Bij hem is het slechts een intellectuele redenering.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 6 October 2022, 20:12   #42
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Nogmaals: kennis over mensen en waar ze in of uit moeten is jouw zaak. Dat is allemaal zo betrekkelijk. En met kennis vergaren over al dat betrekkelijke kan je oud worden.


Je draait je er al weer uit zie ik. Zelfkennis wil zeggen dat je kennis vergaart. Niet dat je kreten slaakt.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 6 October 2022, 20:15   #43
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Beter dan het proberen voor te stellen is het onderzoek aan te gaan, vanuit dat ik, tot er niets meer overblijft dan dat ik, en niet op voorhand te gaan voorstellen wat er dan gebeurt. Gewoon onderzoeken en nergens in blijven hangen, onderzoeken tot op het bot.
Je bent Marie al weer aan het beleren, maar spreekt dan wederom zonder zelfkennis. Je gaat er op voorhand van uit dat er van het 'ik' niks meer overblijft, waaraan ik kan zien dat je het dus helemaal niet onderzocht heb tot op het bot zoals je zelf beweert. Je gelooft dat er geen 'ik' is....en wie gelooft dat? Jouw 'ik'!
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 6 October 2022, 20:19   #44
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht

Oh ja, ik moet mijn 'ik' onderzoeken van jou...
Weet dat ik mijn 'ik' ken als een enorm hulpmiddel om het licht in de duisternis te zien... Wat niet wil zeggen dat mijn 'ik' het licht is...
Zoals het verstand een enorm hulpmiddel is maar geen leider is...
Soms klets je regelrechte onzin en soms zie je het helder. Het is inderdaad alleen het 'ik' wat in de duisternis kan zien. Maar het 'ik' is zelf dat licht niet.

Ga zo door, Marie.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 6 October 2022, 20:24   #45
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Natuurlijk niet, je moet mij nooit geloven. Aan tweedehands kennis heb je niks, gelovers van tweedehands kennis, daarvan hebben we er al genoeg.....
Inderdaad en dat wil dan ook niet zeggen dat we moeten zwijgen. Van alleen maar naar de mond praters, leren we niets bij...
marie is offline  
Oud 6 October 2022, 20:24   #46
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

https://www.bedrock.nl/plato-allegorie-grot/

Citaat:
Plato beschreef de grot allegorie als volgt: de gevangenen zitten al hun hele leven in een ondergrondse grot. Ze zijn vastgeketend en kunnen ook hun hoofd niet bewegen naar links of rechts. Ze kijken voor zich uit, naar een wand. Omdat ze zo hun hele leven zitten en niets anders kennen, zijn ze zich niet bewust van hun situatie.

Achter hen brandt een vuur, het enige licht in de grot. Tussen hen en het vuur staat een muur en achter deze muur lopen mensen met allerlei objecten die ervoor zorgen dat de schaduwen van de dingen door het vuur op de muur vallen waar de gevangenen naar kijken.

De gevangenen denken dat ze de echte wereld zien, maar het zijn slechts schaduwen in een grot. Dit is het enige wat de gevangenen waarnemen, maar toch geloven ze dat dit de realiteit is. De gevangenen zijn onwetend, ze weten niet dat ze gevangenen zijn.
De allegorie kan onwetenden helpen te begrijpen dat ze gevangenen zijn zonder het te weten. De onwetenden denken dat dát wat ze waarnemen de realiteit is. Geboeid kijken ze naar de afbeeldingen/schaduwen.

Citaat:
Als hij weer terug de grot in zou gaan om de anderen te waarschuwen, zou dat voor hun onbegrijpelijk zijn omdat zij alleen de taal van de schaduwen kennen. Ze zullen zijn boodschap zelfs als gevaarlijk zien en hem mogelijk dreigen te doden.
Ik weet hier iemand die wel 20 x 'no way out' heeft geschreven. Die man (het is een Belg) is er rotsvast van overtuigd dat er geen weg uit de grot is. Hij tatert zijn geloof steeds maar rond zodat wij ook moeten gaan geloven dat er 'no way out' is.....
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 6 October 2022, 20:27   #47
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Inderdaad en dat wil dan ook niet zeggen dat we moeten zwijgen. Van alleen maar naar naar de mond praters, leren we niets bij...
Klopt helemaal. Als je goed hebt opgelet deed Guido de forumbaas naar de mond praten de laatste tijd. Voor straf is hij buiten het forum gezet. Dat voorbeeld verdiend geen navolging. Gewoon bij je eigen mening blijven. Als jij het eeuwige veranderlijk vindt, dan is dat voor jou zo.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 6 October 2022, 20:30   #48
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Ook zonder al te veel kennis van Plato's filosofie, kunnen we hier inzichten uit halen voor onze manier van leven. De gevangenen denken dat ze hun eigen leven leiden en hun eigen beslissingen nemen, maar ze 'leven' helemaal niet echt. Ze leven in een illusie.

Leven in de zintuigelijke wereld is helemaal niet echt. (Maar ook niet vermeend). Ik noem het ook wel eens 'illusie' , maar feitelijk is er geen goed Nederlands woord voor. De zintuigelijke wereld is een onjuiste interpretatie van de werkelijkheid.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 6 October 2022, 20:32   #49
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Als hij de uitgang van de grot vindt, went aan het felle daglicht, en werkelijk beseft wat er in de grot gebeurt, zou de illusie bij hem opgeheven worden. In onze termen zou hij verlicht raken. Wat zou er gebeuren als hij de grot in zou gaan en aan de anderen zou vertellen wat er echt gebeurt? Dan zouden ze hem, die verlicht is, voor gek uitmaken.
Je kunt kletsen tot je een ons weegt, de onwetenden weten het altijd beter. Dat bewijzen de onwetenden op dit forum dagelijks. Geloof is zo vast........
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 6 October 2022, 20:34   #50
Dorje
Jubilaris
 
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Je draait je er al weer uit zie ik. Zelfkennis wil zeggen dat je kennis vergaart. Niet dat je kreten slaakt.
In en uits dat is jouw ding ja, kennis vergaren over het zelf ook.
__________________
Wat is is.
Dorje is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 13:26.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.