Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gedegen zelfonderzoek > Waar gaat het hier verder ook nog over?
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Waar gaat het hier verder ook nog over? Wat is er hier zoal aan de orde.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 17 November 2022, 12:08   #1
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard Op de proef stellen *

Jezus werd, aldus de bijbel, regelmatig op de proef gesteld, zoals dat heet. Hem werden uitspraken van hogerhand voorgelegd die in contradictie waren met zijn uitspraken en hij moest daarop dan een diplomatiek antwoord verzinnen om niet als oproerling in de boeien te worden geslagen. Niettemin is het slecht met hem afgelopen. Evenwel is op de proef stellen een door ego ingegeven werkwijze.

Een inmiddels voormalig forumlid die z'n heil heeft gevonden in de psychedelica doet niets liever dan dat. Hij schept er een onuitsprekelijk genoegen in de door jou gedane uitspraken te confronteren met uitspraken van anderen en vice versa. Op die wijze worden tot zijn vreugde, en lol dat voor hem realisatie betekent, deelnemers tegen elkaar uitgespeeld. Omdat egospelletjes niet op dit forum thuishoren worden dit soort lieden tijdelijk naar de achtergrond verbannen en tot slot als forumlid geroyeerd. Vaak heb ik dan nog een mailwisseling met deze of gene, zoals ook nu met hem.

Recentelijk wilde hij in deze mailwisseling aan de hand van een in zijn ogen tegenstrijdige uitspraak mijn onwetendheid aan de dag leggen en daarmee een reden hebben waarom men mijn forum niet nodig heeft. Met natuurlijk de aanbeveling je beter maar tot de psychedelica te wenden.

Ik had hem namelijk in een briefwisseling geantwoord:

'Natuurlijk wil er niemand aan ego tornen want dat is de poortwachter van het 'ik' en het 'ik' gaat ondermijnd worden door onderzoek naar het bestaan er van. Maar goed dat is allemaal op mijn site en forum te lezen en daarover stoeien daarin heb ik geen lust.'.

Waarop hij iemand quootte met de volgende uitspraak:

'Wat is eigenlijk een ego?
Het ego is de grote beschermer van het innerlijk kind, de 'Ik' identiteit. Het is het concept van wie we geloven dat we zijn. Het is het beeld dat we van onszelf hebben, gevormd op basis van onze levenservaring. De ontwikkeling van ons ego start met onze geboorte en groeit verder gedurende ons leven. Zonder ego ervaren we geen 'ik' identiteit en kunnen we niet op aarde rondstruinen. Ons ego is hier om ons te beschermen en het vraagt van ons liefdevolle begeleiding. Het ego is niet goed of slecht. Het is. Het ego is gehecht aan de ideeën, meningen en overtuigingen die ons vasthouden in onze identiteit. Je ervaart het ego als een eindeloze stroom van gedachten. Het voornaamste doel van ons ego is onze identiteit ten koste van alles en altijd te beschermen. Het ego hanteert daarbij een vrij rigide, inflexibele stijl om er zo voor te zorgen dat het veel zachtere, meer weerloze deel van ons, namelijk ons innerlijk kind, veilig blijft.
(bron: https://vrouwelijk-leiderschap.nu/an...t-van-ons-ego/)

Maar wat mij betreft is dit geschrevene volkomen correct. Dus antwoordde ik hem:

'Je loopt te grasduinen om te zien of je verklaringen kunt vinden die jou het beste te pas komen.
Daarbij lijkt het je genoegen op te leveren mensen en standpunten tegen elkaar uit te spelen.
Beetje ziekelijk vindt je ook niet?

Er is trouwens geen enkele tegenstrijdigheid met wat ik je schreef in relatie tot het bovenstaande. Het geschrevene is volkomen terecht 'het ego is de beschermer van het innerlijk kind'. Deze bescherming heb je als volwassene niet langer nodig en behoeft dan ook niet in stand te worden gehouden.'.

Het is werkelijk onvoorstelbaar hoeveel weerstand je ontmoet bij het aan de kaak stellen van hoe je door ego geregeerd wordt. Men wil er absoluut niet van weten en haalt desnoods elke truc uit de doos om maar aan het naar zichzelf kijken te kunnen ontsnappen. Zelfs een vlucht in de psychedelica.
  Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 12:31.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.