Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gedegen zelfonderzoek > Beginnend zelfonderzoek
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Beginnend zelfonderzoek Wil ik weten 'wat' ik ben, of verblijven in 'wie' ik ben.

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 6 August 2023, 13:26   #7
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie
Je hebt uitgelegd hoe jij denkt dat de vork in de steel zit. Daarom kom je ook nooit een stap verder. De werkelijkheid is dat DWW de persoon gebruikt om de verschijnselen (de wereld dus) waar te nemen. Geheel conform Boeddha's leer. In DWW zit geen persoon, DWW maakt gebruik ván een persoon en verschijnt áls een persoon. Maar is de persoon niet.

Daarom is Boeddha's leer ook te prefereren boven jouw leer. Wat Boeddha leert is dat in de 5 componenten (samengevat: de persoon) geen zelf zit. Boeddha staat dan ook mijlen boven dat GZO van jou. Nergens zegt Boeddha dat die 5 componenten niet bestaan. Wat Boeddha wel zegt is dat zolang de mens die 5 componenten als zelf beschouwt er ook lijden zal zijn. En zoals ik heb vastgesteld in de dagelijkse praktijk, is het voormalige lijden in mij (gebrokenheid) verdwenen. Het is mij gebleken dat het het ego was wat leed. Daarmee komen we bij karma uit (Daar hoor ik je nooit over).

Karma is een belangrijk onderdeel van Boeddha' s leer. Zowel de geziene wereld als de ongeziene wereld zijn geheel afgestemd op wetmatigheden. Karma (het principe van oorzaak en gevolg) kan afgebouwd worden. DWW is niet onderhevig aan karma. Karma bewijst ook dat 'de wereld' wel degelijk bestaat. Lijden bestaat ook wel degelijk.....voor hen die ontologisch menen de persoon te zijn. Zolang men geen daadwerkelijk kennis heeft van DWW door DWW te zijn blijft lijden en karma in stand. Ook bij jou dus......
Ik heb je gelezen maar gevoel niet de behoefte nog te reageren als je ondanks alle tegenwerpingen toch steeds weer tegen je eigen perceptie van het gebeuren blijft aankijken. Zelf zie ik dat ik totaal niks anders zeg dan wat Boedhha je leert. Dit gesteggel, het afzetten tegen en het prevaleren van de eigen zienswijze die op je eigen wijze lijkt aan te sluiten bij de leer van Boeddha wijst alleen maar op de omstandigheid dat discussiëren over zulke materie geen enkele zin heeft. Dat was altijd al zo, het advies blijft dan ook steevast onveranderlijk hetzelfde, doe gedegen zelfonderzoek en ont'dek zelf.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albert Einstein

The only source of knowledge is experience.
Bijna alle ellenlange verhalen en toelichtingen zijn tot zijn merites terug te brengen en daar hoeft vervolgens geen woord meer aan vuil gemaakt te worden. Zo is hier altijd vermeld dat ego de oorzaak is van alle ellende, voor mij part noem je de ego oorzaak en het gevolg daarvan liever karma. Het zal me worst wezen. Daar gaat het helemaal niet om als je wilt weten 'wat' je bent.

Wil je de hoed en de rand van het bestaansrechtelijk gebeuren kennen ben je bij Boeddha uitstekend op je plek, maar praat dan niet over realisatie want daar heeft het niks mee van doen.

Ik was aanvankelijk verheugd je stijfkoppig persisteren bij je eigen ideeën te zien loslaten ten gunste van de leer van Boeddha, hoewel een idee per definitie beter op waarheid kan worden getoetst. Maar ten aanzien van je stijfkoppig persisteren bij je eigen ideeën is er niks veranderd. Je voelt je in je ideeën kennelijk eigenlijk alleen maar méér gesterkt door de leer van Boeddha.
  Met citaat reageren
 


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 08:22.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.