Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden Ik kom er hier alleen maar graag even mee pronken.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 27 August 2023, 12:10   #571
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sagnaar Bekijk bericht
Hou het maar op Realisatie !.
Realisatie is iets wat je kan overkomen, je hoeft er niets voor te doen noch te laten. Je kunt het niet benaderen, niet naar toe werken, je kunt het niet oproepen, je kunt het niet absorberen of afgeven, je kunt er niet dichterbij komen noch er veraf van raken, en je kunt geen voorwaarden scheppen om het te laten gebeuren.
Realisatie kenmerk zich door afwezigheid van een ‘je’. Het kan ‘je’ dus niet overkomen. Dat gezegd hebbende, verkeerd schrijver dan in het absolute of maakt hij hier een denkfout? Dat hangt af van het geloof van de schrijver. Hij gelooft al dat je er niets voor hoeft te doen, dus is er ook geloof in het wél kunnen doen. Dat is verkeren in de dualiteit. Alleen vanuit het absolute bezien kan er niks gedaan worden, geloof is daarbij niet aan de orde. Maar wat heb je aan zulke kennis als je toehoorders in het betrekkelijke verkeren en geloven? In het betrekkelijke wordt er gewoon gedaan.

Feit is dat we mannetjes/vrouwtjes makers zijn. We hebben een entiteit geschapen en boven op 'wat we zijn' gezet. We hebben van zelf een klein (af)godje gemaakt en de god die we werkelijk zijn is in alle tumult geheel verloren geraakt. We moeten ons Zelf hervinden, dat is Zelfrealisatie.

Citaat:
Al het bovenstaande gedoe hoort bij het geneuzel en gerommel van de zogenaamde Zelfrealisatie. Zelfrealisatie is op z'n best een psychologische Mindfuck, en als je niet uitkijkt word het vanzelf een psychiatrische Mindfuck.
De mindfuck is juist dat we 'denken' dat wat we zijn waar is, waar dat helemaal niet het geval is. Waar de denker zijn werk doet moet het euvel ook binnen deze context worden aangepakt, de denker (doener) moet tot waarheid komen. Kortom er kan iets gedaan worden.

Citaat:
Zelfrealisatie of de westerse absolute waarheidsvinding zijn verwrongen begrippen die het puur ''onaangetast authentieke bestaans moment''...als gekaapt verwijzend begrip' geestelijk psychologisch trachten te duiden. Die zelfrealisatie heeft absoluut geen verband met de puur natuurlijke Realisatie, It happens to people, al the time, especially to those who are not familiar with it.
Niet uitgesloten kan worden dat 'het' zich spontaan kan voordoen. Voorwaarde is en blijft dat het zich niet aan 'iemand' kan voordoen. Waar ego zich manifesteert is iemand. Zelfrealisatie en waarheidvinding zijn werkwoorden, er moet iets gedaan worden en wel aan het voor waar houden van gedachten omtrent wat we zijn.

Citaat:
Zelfrealisatie is het summum van psychologische 'waan' en gekte.
Het geklooi met emoties, gevoelens, inzichten, ideeën en visies is feitelijk van nul waarde en frustreert je bestaan alleen maar.
Kennelijk behoeft het begrip 'zelfrealisatie' hier een definitie. Het is wat mij betreft de realisatie van het Zelf, maar dat is niet voor iedereen zo. Met zelf (het kleine zelf dat ik als zodanig met kleine letter schrijf) kan inderdaad ook zelfontplooiing worden bedoelt. Daarmee zijn de meeste doeners doorgaans bezig, vervolmaking van het kleine zelf en de bescherming ervan door ego.

Citaat:
Als je je NIET héél voelt, of één met alles, of als alles wat is, of vrij en onaangetast en onuitputtelijk vitaal.....als je dat allemaal niet onder-vind bij je bestaan ga dan niet proberen het wel zo te voelen of te ondervinden....
Waarom niet?
Als je last hebt van een mindset wat is er dan op tegen deze pijnlijke mindset in een positieve, minder pijnlijke, te veranderen. The work van Byron Katie kan je hierbij zeer behulpzaam zijn.

Citaat:
Wees gewoon met volle overtuiging je beperking, je benauwdheid, je lusteloosheid, je onvrijheid, je kwetsbaarheid, je egoisme, en je nietigheid.....dan kan het zomaar gebeuren (absoluut geen garantie !) dat je plotseling overvallen word door ''HELDERHEID', hèèlheid, onuitputtelijke vitaliteit e.n.z.
Just live your life outwards not inwards.....it will fuck you up sooner or later.
Haha ja, leuk uitgedacht maar zo werkt dat niet of althans alleen maar uiterst zelden.
  Met citaat reageren
Oud 28 August 2023, 09:42   #572
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esradha Bekijk bericht
Steeds kenbaar te maken??
Zegt mevrouw die niets anders kan dan in ieder bericht te benadrukken dat er niemand is etc. Bij mij gaat lang niet ieder bericht erover. Ik zie de laatste tijd een tendens dat er steeds meer nadruk komt te liggen op deze zaken, vandaar dat het mij nog eenmaal de uitspraak ontlokte om daarop te reageren.

Ik mis Blikje. Ik ben nieuwsgierig welke vrouw er achter deze berichten verstopt zit. Wat jou raakt, wat je pijn doet, waar je blij van wordt. De mens Blikje. De mens die je zo hard aan het wegpraten bent. In mijn beleving verstop je je achter de mooie theorieën die je leest en achter het 'er is en het' verhaal. Ik begrijp dat het voor jou niet zo zal voelen en het mogelijk ook aantrekkelijk is nu de vragen weer te pareren en te kijken waarom ik toch zo wil reageren. Ik zie meer mensen hier de anderen onderzoeken dan zichzelf.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ogenblik-sem Bekijk bericht
Dat is niet iets dat IK.. zal ontkennen.
Waarom IK.. dat doe is omdat IK.. het van ontiegelijk belang vind.
Wellicht precies zo belangrijk als iemand anders het belangrijk vindt om dat weer te ontkrachten.
M.a.w. wij krijgen van eenieder 'n stukje van z'n denken.
Over en weer.

En daarin onderzoek ik wat er gebeurt en zie ik meteen wat er zo belangrijk is in ons...leven.
..GEDACHTEN!

Heel de wereld en ieder individu blijkt op GEDACHTEN te draaien.
Dat is de bevinding die gedaan kan worden.
Van daaruit kunnen we verder naar het waarheidsgehalte ervan.

Citaat:
Dat te ontdekken is enerzijds heel bevrijdend en anderzijds heel beangstigend maar met zekerheid zie ik het leiden tot de weg UIT.
Dat in tegenstelling tot het absolutisme van Guido/Vrij waar geen uitweg (no way out) mogelijk is. Maar voor ons gewone stervelingen is dat nog wel het geval.

(gebleven bij 37) in deze tot hier toe interessante discussie.
Te vroeg gejuigd, bij 40 wordt het weer kleuter gebrabbel.
  Met citaat reageren
Oud 28 August 2023, 17:14   #573
Laurens
Vicaris
 
Laurens's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 August 2023
Berichten: 113
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Dat is de bevinding die gedaan kan worden.
Van daaruit kunnen we verder naar het waarheidsgehalte ervan.

Dat in tegenstelling tot het absolutisme van Guido/Vrij waar geen uitweg (no way out) mogelijk is. Maar voor ons gewone stervelingen is dat nog wel het geval.
Goh... geen lid.
Heb ik mezelf buitengesloten.



Gelukkig snel weer aan te melden.
Laurens is offline   Met citaat reageren
Oud 28 August 2023, 21:25   #574
Laurens
Vicaris
 
Laurens's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 August 2023
Berichten: 113
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sagnaar Bekijk bericht
Je bent een stuk oprechter geworden de afgelopen maanden...dat valt mij op.
Beetje ego streling.
Doet ego goed…
Laurens is offline   Met citaat reageren
Oud 28 August 2023, 22:55   #575
Laurens
Vicaris
 
Laurens's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 August 2023
Berichten: 113
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rennie Bekijk bericht
Het lijkt wel een schakelaar, iemand roept wat en het gaat weer los.

Er kan niks gedaan worden, dus waarom nog reageren ?
Wat wil je hier nou mee bereiken ?
Onee er valt niets te bereiken, wat wil je er mee zeggen dan ?
Onee er valt niets te zeggen.

Maar waarom ben je hier als al het mogelijke niet gedaan kan worden ?
Ik ben hier niet, er is niemand.
Maar je moet wel eerst mentaal uitgeput zijn anders kun je niet overgeven, dus er is iets over te geven dan ?
Nee want je bent 'niemand' en die is mentaal ook nog lang niet uitgeput.

Zorg dat je lege gedachten zonder een verborgen agenda krijgt maar ga niet verlangen want dat versterkt dan weer het zoeken.
Je moet ook een eind maken aan je streven maar je mag ondertussen niet vergeten gewoon door te blijven spelen.
En bedenk daarbij dat er niemand is die iets doet.

Keen is weer terug, et voila, er wordt als vanouds weer dezelfde onzin gekraaid.
Waarom kom je dit, naar eigen zeggen, zinloze verwoorden hier steeds maar weer opnieuw doen, kom je adviezen geven 'wat te doen of te laten', terwijl je luchtig blijft beweren dat er niets gedaan kan worden.

Hebben we net in een ander draadje uitvoerig uitgelegd dat we hier niet aan neo-, c.q. pseudo advaita doen, dit is een doe-het-zelf-werk-forum.
Dus nogmaals als je onzin te verkopen hebt, doe het dan niet hier.
……
Laurens is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 20:57.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.