Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Stromingen > Boeddhisme
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Boeddhisme Het boeddhisme is een dharmistische non-theïstische wereldreligie.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 30 July 2024, 08:23   #1
Laurens
Vicaris
 
Laurens's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 August 2023
Berichten: 113
Standaard Bestaan we echt ?

Ervaringsgetuige citeert steeds een site met artificial inteligence. Hoewel ik er niet hou van orakels te raadplegen, geeft het wel stof tot nadenken.
Overigens niet dat dit een vervanger zou zijn van gedegen zelfonderzoek.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AI

Waaraan ik deze keer vroeg: "is de wereld een verzinsel van mijn mind volgens Boeddha?"

Citaat
Een interessante vraag over de aard van de werkelijkheid, zoals gezien door het Boeddhisme.

Het korte antwoord op je vraag is: niet direct. Boeddha heeft zich niet beziggehouden met metafysische vragen over de ultieme aard van de werkelijkheid op dezelfde manier als filosofen in het Westen. Zijn interesse lag meer in het praktische: hoe kunnen we lijden verminderen en verlichting bereiken?

Laten we dieper ingaan op wat Boeddha wel en niet heeft gezegd:
De werkelijkheid zoals we die ervaren is conditioneel: Boeddha leerde dat alles in de wereld onderhevig is aan verandering en afhankelijk is van andere factoren. Dit betekent niet dat de wereld niet bestaat, maar wel dat onze ervaring ervan voortdurend in beweging is en gevormd wordt door onze percepties, gedachten en emoties.
De 'zelf' is een illusie: Een belangrijk aspect van het Boeddhisme is het inzicht dat het 'zelf' of 'ego' geen vaste entiteit is, maar een verzameling van voortdurend veranderende mentale processen. Dit betekent niet dat we niet bestaan, maar wel dat onze identiteit niet zo vaststaat als we denken.
De wereld is een verzameling van 'dharma's': In het Boeddhisme wordt de werkelijkheid vaak beschreven als een verzameling van 'dharma's', oftewel fenomeenen. Deze dharma's zijn zonder inherent bestaan en zijn voortdurend in beweging.
Verlichting betekent het doorzien van deze illusies: Het doel van de Boeddhistische praktijk is om inzicht te krijgen in de aard van deze conditionele werkelijkheid en de illusie van het zelf. Wanneer we deze inzichten verwerven, kunnen we ons bevrijden van lijden.
Dus, om terug te komen op je vraag:

Boeddha heeft zich niet expliciet uitgesproken over de vraag of de wereld een verzinsel van onze mind is. Hij heeft echter wel duidelijk gemaakt dat onze ervaring van de wereld sterk beïnvloed wordt door onze mentale processen. Door deze processen te onderzoeken en te begrijpen, kunnen we een dieper inzicht krijgen in de aard van de werkelijkheid en ons bevrijden van lijden.

Wil je nog dieper ingaan op een bepaald aspect van deze vraag?

Mogelijke vervolgvragen zouden kunnen zijn:
Wat is het verschil tussen de absolute en relatieve waarheid in het Boeddhisme?
Hoe verhoudt het Boeddhistische perspectief zich tot andere filosofische en religieuze opvattingen over de aard van de werkelijkheid?
Hoe kan ik de Boeddhistische inzichten in mijn dagelijks leven toepassen?
Dit geeft mijns inziens duidelijk aan dat Boeddha niet gericht was op realisatie maar op het opheffen van pijn, zoals ik al de indruk had. Boeddhisme heeft dus alles te maken met het 'wie' je bent en houdt zich niet bezig met 'wat' je bent. Daarmee is absoluut niet gezegd dat pijnbestrijding niet nuttig kan zijn. Pijn hoort bij de natuur als onderdeel van het bestaan, niemand is daar vrij van.

Wat Boeddhistisch ten diepste is bereikt is dat het 'ik' geen vaste entiteit is. Wat niet voldoende onderzocht en derhalve niet ont'dekt is is dat blijkt dat het 'ik' niet bestaat. Tot welk resultaat gedegen zelfonderzoek ongetwijfeld gaat leiden. Maar nogmaals gedegen zelfonderzoek is geen filosofie of wetenschap bedrijven, dus als idee brengt het je niks.

Wat er dus Boeddhistisch gedaan wordt is geen gedegen zelfonderzoek, heeft er feitelijk niks mee uit te staan. Uit je gedachten inzichten destilleren is in termen van gedegen zelfonderzoek tijdverdrijf. Dat doen kan je wel inzicht geven in je lijden wat een kenmerk is van het bestaan. De natuur is namelijk wreed zwaar en pijnlijk en iedere 'mentale' bescherming daartegen is comfort.

Gerealiseerden weten 'wat' ze zijn maar zijn evengoed onderhevig aan de wetten van de natuur. Dus vergeet al die verhalen dat je terecht komt in gelukzaligheid. Wil je gelukzaligheid ga dan proberen Nirvana te bereiken middels het Boeddhisme, daarmee doe je je 'ik' het grootste plezier.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AI
Hoe weet ik dat de wereld geen verzinsel van mijn mind is?
Ik vroeg het aan google's Artificiële-intelligentie en kreeg dit antwoord...

Citaat
Dat is een fascinerende vraag die filosofen al eeuwen bezighoudt!

Het idee dat de wereld om ons heen misschien niet "echt" is, maar een constructie van onze geest, is een concept dat voorkomt in verschillende filosofische en religieuze tradities.

Hier zijn enkele perspectieven om over na te denken:
Solipsisme: Dit filosofische standpunt stelt dat alleen het eigen bewustzijn zeker bestaat. De buitenwereld, inclusief andere mensen, zou dan slechts een product van de eigen verbeelding kunnen zijn.
Idealisme: Deze filosofie benadrukt de rol van ideeën en geestelijke realiteiten en stelt dat de materiële wereld afhankelijk is van het bewustzijn.
Illusionisme: Dit perspectief suggereert dat de wereld die we ervaren een illusie is, een soort droom of simulatie.
Maar laten we ook enkele tegenargumenten bekijken:
Wetenschappelijke consensus: De overgrote meerderheid van wetenschappers gaat ervan uit dat de wereld om ons heen een objectieve realiteit is die onafhankelijk van ons bewustzijn bestaat.
Intersubjectiviteit: Onze ervaringen van de wereld komen grotendeels overeen met die van anderen. Dit suggereert dat er een gedeelde realiteit is.
Evolutie: Ons vermogen om de wereld waar te nemen en er op te reageren is een product van biologische evolutie. Dit wijst erop dat onze waarnemingen een adaptieve functie hebben en ons helpen te overleven.
Conclusie:

Hoewel het idee dat de wereld een verzinsel is verleidelijk kan zijn, is er op dit moment geen wetenschappelijk bewijs dat dit ondersteunt. Het blijft echter een fascinerende vraag die ons dwingt na te denken over de aard van onze realiteit en het bewustzijn.

Wat denk jij hier zelf over? Welke argumenten vinden jouw het meest overtuigend?

Wil je misschien dieper ingaan op een bepaald aspect van deze vraag?

Hier zijn enkele suggesties:
De rol van taal in onze waarneming van de wereld.
De invloed van cultuur en opvoeding op onze wereldbeeld.
De relatie tussen bewustzijn en materie.
A.I. is een kennismachine, heel leuk op het gebied van kennis op doen. A.I. heeft, of doet, geen gedegen zelfonderzoek het verzamelt teksten van anderen. A.I. zal nooit intrinsiek weten wat realisatie is, het kan alleen ideeën verzamelen van het elkaar nakraaien. Misschien geldt hier wel de meeste stemmen gelden, oftewel uit een grote hoeveelheid van meningen wordt er één geconstrueerd. Hoe het ook zei gedegen zelfonderzoek moet gedaan worden en het resultaat is dan wel bekend maar als kennis heb je er niks aan. Het resultaat van zo'n onderzoek kan alleen maar zijn dat het 'ik' zoals we dat kennen niet bestaat. Als gevolg daarvan bestaan ook andere 'ikken' niet echt en kun je stellen dat dientengevolge ook de gehele wereld niet kan bestaan. Als kennis heb je daar niks aan maar intrinsiek is dat een wereld van verschil. De conclusie van het idee van werkelijk ervaren kan niet anders zijn dan dat dat bestaan dan wel vermeend moet zijn. Sommigen hebben het over een luchtspiegeling een fata morgana.
Laurens is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 13:26.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.