Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Algemene forumaangelegenheden > Stel je je hier eerst maar eens even voor
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Stel je je hier eerst maar eens even voor Voorafgaand aan toelating kun je je hier voorstellen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 16 September 2024, 16:02   #1
Ummenie
Voormalig lid
 
Geregistreerd: 16 September 2024
Berichten: 3
Standaard even voorstellen

Hallo!
Ummenie is offline   Met citaat reageren
Oud 17 September 2024, 09:36   #2
Laurens
Vicaris
 
Laurens's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 August 2023
Berichten: 113
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ummenie Bekijk bericht
Hallo!
Is dat even een binnenkomer. Welkom.
Wat is je vraag want discussies voeren we hier niet, althans niet als het aan mij ligt. Dat doen dan weer de overige leden, die zijn er wel maar ze reageren nooit meer, allemaal stilgevallen. Misschien als je gelukt hebt dat iemand zich aangesproken voelt met je te discussiëren.

Maar niet getreurd er heeft in de loop van de tijd al veel lezenswaardigs plaatsgevonden.
Laurens is offline   Met citaat reageren
Oud 17 September 2024, 16:00   #3
Ummenie
Voormalig lid
 
Geregistreerd: 16 September 2024
Berichten: 3
Standaard

Er zijn triggers waardoor ik vanuit een emotioneel gekleurde conditionering reageer dan wel afreageer op de ander, vaak gevolgd door een onvermijdelijk schuldgevoel. Al met al kan worden geconcludeerd dat dit niet fijn is voor mij maar ook niet voor de ander.
Dit gedrag lijkt een gevolg van een tamelijk sterke identificatie met het ik te zijn. Het voltrekt zich op de automatische piloot Het voelt als een bewustzijnsvernauwing.

Hoe kan ik dit onderzoeken?
Ummenie is offline   Met citaat reageren
Oud 18 September 2024, 09:45   #4
Laurens
Vicaris
 
Laurens's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 August 2023
Berichten: 113
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ummenie Bekijk bericht
Er zijn triggers waardoor ik vanuit een emotioneel gekleurde conditionering reageer dan wel afreageer op de ander, vaak gevolgd door een onvermijdelijk schuldgevoel. Al met al kan worden geconcludeerd dat dit niet fijn is voor mij maar ook niet voor de ander.
Dit gedrag lijkt een gevolg van een tamelijk sterke identificatie met het ik te zijn. Het voltrekt zich op de automatische piloot Het voelt als een bewustzijnsvernauwing.

Hoe kan ik dit onderzoeken?
Dank je wel voor je reactie.
Wat je beschrijft is vrijwel bij iedereen het geval. Ik gedroeg me soms op nogal kinderlijke wijze als gevolg van een aangeleerd gezinspatroontje geuit middels bovenproportionele boosheid met daarop als gevolg spijt me weer eens zo te buiten te zijn gegaan. Waar dat op de automatische piloot gaat vermoed ik toch onderliggende trauma. Dat je zo opgaat in je kwaadheid voelt als bewustzijnsvernauwing want je hebt geen woede uitbarsting maar bent helemaal je woede geworden. Oftewel je leeft je daar volledig in uit. Datgene (helemaal) zijn wat je voelt is feitelijk het beste maar, tenzij je nog een klein kind bent, maatschappelijk onaanvaardbaar. Ik heb daar geen ander advies voor dan steeds maar als een derde persoon boven je zelf gaan hangen en je in die actie waarnemen. Als je er last van hebt, er zijn verschillende zelfhulpgroepen, psychologen en boeken dan wel fora over waar je dat verder kunt uitdiepen. Om trauma boven water te krijgen vraagt vaak extremere middelen want het is mijn ervaring dat het herbeleven, dat velen helpt, bij trauma niet werkzaam is.

Waar het hier op het forum over gaat is het ont'dekken dat je datgene wat je denkt niet waar is, maar daar heb je niks aan als de identificatie met je wederwaardigheden de boventoon voert. Het leven zoals we dat leven is dan wel niet werkelijk het geval, het geloof dat ons dat alles echt overkomt is vele malen sterker. Waarschijnlijk is er te veel obsessie om je gedachten op waarheid te kunnen onderzoeken en helpt deze methode niet echt voor je.
Laurens is offline   Met citaat reageren
Oud 18 September 2024, 16:35   #5
Ummenie
Voormalig lid
 
Geregistreerd: 16 September 2024
Berichten: 3
Standaard

Bedankt voor het beantwoorden. Omdat u aan mijn deelname op dit forum geen been ziet laat ik het erbij.

Hoe kan ik me hier uitschrijven?
Ummenie is offline   Met citaat reageren
Oud 19 September 2024, 09:05   #6
Renoir
Forumbaas
 
Renoir's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 March 2010
Berichten: 111
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ummenie Bekijk bericht
Bedankt voor het beantwoorden. Omdat u aan mijn deelname op dit forum geen been ziet laat ik het erbij.

Hoe kan ik me hier uitschrijven?
Ik zal je weer uitschrijven.
__________________
Ordnung muss sein
Renoir is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 01:36.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.