Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gedegen zelfonderzoek > Beginnend zelfonderzoek
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Beginnend zelfonderzoek Wil ik weten 'wat' ik ben, of verblijven in 'wie' ik ben.

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 18 January 2012, 05:16   #21
Mara
Asprirant lid
 
Mara's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 November 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blikje
[IK] ...die afgescheiden van alles bestaat en derhalve afgescheiden van alles denk en doe en derhalve [IK] verantwoordelijk ben voor wat ik denk en doe.
Alles wat [IK] doe kan derhalve ook helemaal anders gedaan en gedacht worden.
Ja, ook NU!

Daar komt het hele goed/kwaad denken vandaan.
Met al zijn consequenties.
Ja... jij hebt nu eenmaal een filosofietje bedacht waarmee je elke stompzinnigheid van jezelf kunt goedpraten!
Ik zou zeggen PROFICIAT!

Maar ik zeg dat niet!
Onzin blijft onzin... of je hem nu goedpraat of niet!
__________________
AdMajoremDeiGloriam
Mara is offline  
Oud 19 January 2012, 15:51   #22
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aart
Renoir, ik kan me helemaal vinden in je schrijven.

Ik 'ben enkel bang' dat de mensheid te ver is afgedreven van dat natuurlijke bewuste en aanwezige eigen 'verantwoordelijkheidsbesef'.

De mens zit door angst, te vast in het hoofd, wat enkel zegt ikke, ikke, ikke kom tekort, tekort, tekort.

Renoir, omschrijf nou eens voor eens en altijd 'wat' we zijn/wat je bent.

Ik betwijfel namelijk of dat de mens tot 1 enkel inzicht zal brengen.
Weten wat je bent kan eenieder alleen voor zichzelf weten, dus het weten wat jij bent kun je ook alleen maar zelf ontdekken. Hetgeen wat jij altijd aanduid met 'natuurlijke staat' wanneer je althans bedoeld het onbelast zijn van iets dat je ziet als jezelf, dan lijkt dat er op.

Wat betreft je twijfel over het brengen van inzicht, het brengt 'je' niks maar is een verrijking voor de mens of de mensheid. Wanneer de 'je' de 'ik' of de 'mij' eruit is verdwenen is het inzicht sec, oftewel inzicht dat onbelast en onbezwaard is door die 'ik'.

Weten 'wat' je bent zal uiteindelijk blijken Bewustzijn te zijn en van daaruit is er een soort van weg te zien die er naar toe leid namelijk die van bewustwording. Daar zijn methoden voor zoals, meditatie, de methode van Byron Katie of mindfulness, misschien is jouw weg van Clarity dat ook wel, of zelfonderzoek met advaita als uitgangspunt, maar er is ook heel goed aan bewustwording te werken met en op een forum.

Daarmee, met bewustwording bezig zijn, zal je vele inzichten brengen, al is dat niet het doel.
Rennie is offline  
Oud 20 January 2012, 12:34   #23
Aart
Jubilaris
 
Geregistreerd: 6 August 2011
Berichten: 282
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir
Weten wat je bent kan eenieder alleen voor zichzelf weten, dus het weten wat jij bent kun je ook alleen maar zelf ontdekken. Hetgeen wat jij altijd aanduid met 'natuurlijke staat' wanneer je althans bedoeld het onbelast zijn van iets dat je ziet als jezelf, dan lijkt dat er op.

Wat betreft je twijfel over het brengen van inzicht, het brengt 'je' niks maar is een verrijking voor de mens of de mensheid. Wanneer de 'je' de 'ik' of de 'mij' eruit is verdwenen is het inzicht sec, oftewel inzicht dat onbelast en onbezwaard is door die 'ik'.

Weten 'wat' je bent zal uiteindelijk blijken Bewustzijn te zijn en van daaruit is er een soort van weg te zien die er naar toe leid namelijk die van bewustwording. Daar zijn methoden voor zoals, meditatie, de methode van Byron Katie of mindfulness, misschien is jouw weg van Clarity dat ook wel, of zelfonderzoek met advaita als uitgangspunt, maar er is ook heel goed aan bewustwording te werken met en op een forum.

Daarmee, met bewustwording bezig zijn, zal je vele inzichten brengen, al is dat niet het doel.
Vriend.
Aart is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Subjectief Gewaarzijn Nadje Alexander Smit 56 24 November 2013 22:24
Gewaarzijn van gelijkheid. Aart Boeddhisme 2 8 November 2011 18:58


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 14:20.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.