Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden Ik kom er hier alleen maar graag even mee pronken.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 1 July 2012, 00:21   #41
glans
Vicaris
 
Geregistreerd: 28 April 2010
Berichten: 44
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Het meest aangenaam verrast ben ik nog steeds
bij het zien van de levende aanwezigheid
bij hen die zich nog nooit met deze materie bezig hebben gehouden.
misschien zijn juist zij wel de gezegenden onder de mensen
misschien wordt dit wat je schrijft wel bedoeld met:
'zalig/gelukkig zijn de armen van geest'
glans is offline   Met citaat reageren
Oud 1 July 2012, 00:23   #42
glans
Vicaris
 
Geregistreerd: 28 April 2010
Berichten: 44
Standaard

hier stond een vraag...
maar ik snap het zelf al...denk ik...

Wijziging aangebracht door glans op 1 July 2012 om 12:23.
glans is offline   Met citaat reageren
Oud 1 July 2012, 10:15   #43
Ogenblik-sem
Jubilaris
 
Geregistreerd: 8 September 2011
Berichten: 208
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door diane Bekijk bericht
Ik snapte uitstekend het niemand-gedoe, voelde me dan ook een lege huls, een marionet, een robot. Want er zat NIEMAND in! Na enig onderzoek kon ik dat verstandelijk beamen wat de zaak er niet beter op maakte qua levensvreugde. Of ik nu een paardenbloem of Diane was maakte tenslotte geen enkel verschil behalve dat er hier een brein was wat dit nog kon bedenken.
Begon ernstig aan de zin van dit leven te twijfelen, wat is tenslotte een "medium" als een soort TV-toestel wat zich verbeeldt nog van enig belang te zijn. Kortom, een akelige kale leegte. Hoewel ik dan ook wel weer zag dat dit "slechts" gedachten waren die ook weer niet geloofd moesten/konden worden. Een eindeloze cirkel..
Wat is bij T.P. miste was wat ik o.a. "vond" bij Rupert Spira die glashelder uitlegde dat dit lichaam, dit leven OOK Bewustzijn is.
Dat het denken en voelen OOK Bewustzijn is al is de objectieve inhoud dit dan weer niet. Maar wel dat Bewustzijn deel heeft aan ?lke ervaring.
Dit maakte het fysieke bestaan draaglijker.

Het tegenstrijdige bij T.P. vond ik het uitsluitend focussen op het Niemand-zijn, terwijl hij bijv. wel dol is op z'n vrouw en kinderen. Zodat ik dan dacht: wat kan jou dit schelen, dat zijn toch ook "niemanden"?

Na deze episode las ik dus dat stuk van Jeff Foster en het was alsof ik als een plumpudding in elkaar zakte. Met een onbegrijpelijke duidelijkheid voelde en zag ik WIE het allemaal "te pakken" probeerde te krijgen. MAAR tegelijkertijd kon en mocht het leven gevierd worden zoals het zich voordoet. Ik voelde dat Diane (ook) een representatie is van het Ene met alles erop en eraan zonder "mezelf" als niets en niemand en in mijn gedachtengang (!) DUS als volstrekt van geen enkel belang te beschouwen.
O.K. ik snap ongeveer hoe e.a. is aangekomen.
Dat was bij mij idd dus niet zo.
Leven en Bewustzijn = synoniem (in mijn optiek)

Maar ik had vantevoren wel Dr. Vijay Shankar gehoord en door zijn uitleg kwam T.P. binnen als de comapcte satsangs van Dr. Shankar.
De compacte bevrijding.
Met 'er is niemand' werd in één keer compact en krachtig gezegd wat Dr. Shankar uiterst (des)kundig en duidelijk had weten uit te leggen
Ogenblik-sem is offline   Met citaat reageren
Oud 1 July 2012, 11:29   #44
diane
Asprirant lid
 
diane's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 September 2011
Berichten: 11
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sytze Bekijk bericht
Jammer dat je niet verder bent gekomen dan deze subjectieve beleving van de leegte als 'akelig'.

Daarin moet je in volledige harmonie kunnen vertoeven, zonder vluchtplan
Gelukkig (mag ik hier en nu wel zeggen) sprak ik over de ver-leden tijd..
En er "moet" natuurlijk niets, daar heb "je" geen macht over.
__________________
Alles gaat voorbij
diane is offline   Met citaat reageren
Oud 1 July 2012, 11:33   #45
diane
Asprirant lid
 
diane's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 September 2011
Berichten: 11
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ogenblik-sem Bekijk bericht
O.K. ik snap ongeveer hoe e.a. is aangekomen.
Dat was bij mij idd dus niet zo.
Leven en Bewustzijn = synoniem (in mijn optiek)

Maar ik had vantevoren wel Dr. Vijay Shankar gehoord en door zijn uitleg kwam T.P. binnen als de comapcte satsangs van Dr. Shankar.
De compacte bevrijding.
Met 'er is niemand' werd in één keer compact en krachtig gezegd wat Dr. Shankar uiterst (des)kundig en duidelijk had weten uit te leggen
Voor mij was T.P. de eerste die dit rechtstreeks en met voortdurende herhaling erin hamerde.
De anderen die ik daarvoor had gehoord draaiden (achteraf gezien en volgens mijn interpretatie, haha) om de hete bij heen of waren (althans voor mij) onduidelijk.
Rupert Spira was voor mij degene waardoor het licht meer en meer ging branden.
\Tot J.F. kwam..
__________________
Alles gaat voorbij
diane is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
sat-chit-ananda (tot hier gecorrigeerd) Rozenhart Advaita 86 13 August 2011 09:53


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 20:51.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.