Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Leermeesters > Alexander Smit
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Alexander Smit Alexander Smit (1948-1998) wordt als dé grote guru beschouwd van de Nederlandse Advaita Vedanta.

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 31 July 2012, 19:19   #1
Frog
Asprirant lid
 
Frog's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 July 2012
Berichten: 0
Standaard Boekenwijsheid *

Je leest nog weleens, dat men tijdens het lezen van een boek van een of andere verlichte leraar, opeens begrijpt waarover het gaat. De verandering plaats vindt.

Nu twijfel ik daar ernstig aan!
Wijlen Alexander Smit zei daarover, dat men toch binnen het bekende blijft wanneer men zo'n boek leest, je geeft dan eigenlijk jezelf antwoord, zonder werkelijk tot de kern te komen, dat wat werkelijk bedoeld wordt door de leraar zelf.

A. Smit waarschuwde hiervoor, door verder te vermelden dat men naast het boek niet zonder de leraar zelf kan.
Hij is er nu niet meer, zijn zijn boeken dan opeens geheel waardeloos geworden? Ik denk het niet.

Misschien zet het menigeen toch nog tot nadenken, meer dan wanneer men helemaal niets doet en alleen maar naar bijvoorbeeld sportprogramma's kijkt en naar soapseries.


__________________
'Look What Is.'
Frog is offline  
Oud 1 August 2012, 13:01   #2
Frog
Asprirant lid
 
Frog's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 July 2012
Berichten: 0
Standaard

Boekenwijsheid is volgens mij zwaar kloten.
Denk maar eens aan het Nieuwe Testament, iedereen heeft daarover zijn eigen conclusies en daarbij was de rabbi Jezus niet aanwezig, om de geschreven tekst kritisch te bespreken!
Het vraagt moed om de leraar achter een boek zelf te ontmoeten om zo na te gaan of je er werkelijk iets van begrepen hebt.
Is de leraar dood, dan kan iedereen zijn eigen betekenis er aan geven, en zelfs claimen dezelfde ervaring te hebben als de leraar. Hahaha.
__________________
'Look What Is.'
Frog is offline  
Oud 1 August 2012, 17:32   #3
Aart
Jubilaris
 
Geregistreerd: 6 August 2011
Berichten: 282
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frog Bekijk bericht
Boekenwijsheid is volgens mij zwaar kloten.
Denk maar eens aan het Nieuwe Testament, iedereen heeft daarover zijn eigen conclusies en daarbij was de rabbi Jezus niet aanwezig, om de geschreven tekst kritisch te bespreken!
Het vraagt moed om de leraar achter een boek zelf te ontmoeten om zo na te gaan of je er werkelijk iets van begrepen hebt.
Is de leraar dood, dan kan iedereen zijn eigen betekenis er aan geven, en zelfs claimen dezelfde ervaring te hebben als de leraar. Hahaha.
Je kunt iets lezen in een boek en er kan herkenning zijn.

Alleen de pest is wie of wat herkent iets.

Herkent/vertaalt het ego/beschermingsmechanisme iets ter bevestiging of schopt de herkenning alles onderuit.

Ik bof toch maar dat ik de stem van Jezus horen kan, hij zegt me precies hoe de dingen in elkaar steken.

Laatst kreeg ik een Ikea tafel niet in elkaar ondanks het bijgeleverde schrijven/plaatjes maar hij hielp me op weg, het bleek dat ik een stoel had gekocht, ja maak daar maar eens een tafel van.
Aart is offline  
Oud 1 August 2012, 18:25   #4
Frog
Asprirant lid
 
Frog's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 July 2012
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bewustzijn Bekijk bericht
Je kunt iets lezen in een boek en er kan herkenning zijn.

Alleen de pest is wie of wat herkent iets.

Herkent/vertaalt het ego/beschermingsmechanisme iets ter bevestiging of schopt de herkenning alles onderuit.
Ik zeg niet dat er niet iets kan gebeuren door een boek maar dat is iets met een kleine letter. Al die lampjes zijn niets vergeleken met de zon zelf.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bewustzijn Bekijk bericht
Ik bof toch maar dat ik de stem van Jezus horen kan, hij zegt me precies hoe de dingen in elkaar steken.

Laatst kreeg ik een Ikea tafel niet in elkaar ondanks het bijgeleverde schrijven/plaatjes maar hij hielp me op weg, het bleek dat ik een stoel had gekocht, ja maak daar maar eens een tafel van.
Ja, een echte zoon van een timmerman.
__________________
'Look What Is.'
Frog is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 12:30.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.