Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Vraag en Aanbod
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Vraag en Aanbod Vragen die je hebt met betrekking tot dit onderwerp.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 2 August 2012, 14:12   #1
Aart
Jubilaris
 
Geregistreerd: 6 August 2011
Berichten: 282
Standaard Hoe herken ik het verschil?

Ego, toeschouwer, bewustzijn, keuzeloosgewaarzijn.

Hoe weet ik nou wie wie is.

Stel dat dat al te benoemen is, wat heb ik daar dan aan.

Er is toch niet mis met het voor de 3de keer vergrepen hebben aan de kat van de buren.

Ik heb geen taboes, ik oefen geen controle uit, ik zie het simpelweg gebeuren.

Ik sla er gewoon op los als mij iets niet zint, het leven is maar een verhaaltje.

Als ik behang zie dan zet ik het op een schijten, het gebeurd gewoon, so what.

Ga niet op mijn parkeerplaats staan want dan zet ik de boel in de fik.

Heerlijk dat helemaal mezelf zijn zonder al die taboes en controle en remmingen.

Neen me afvragen waarom iets is doe ik niet meer dat is allemaal controle, ik leef er gewoon op los.

Alles is bewustzijn, de kat van de buren ook.

Ik moet gewoon mijn kwakkie kwijt en of dat nou ego, bewustzijn, de toeschouwer of keuzeloosgewaarzijn is zal me een zorg zijn.
Aart is offline   Met citaat reageren
Oud 2 August 2012, 14:43   #2
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Het verschil komt vanuit je hart.
Zelfs al zijn dat aangeleerde dingen.

Sommige dingen doe je(niet zomaar) en laat je (mogelijk) omdat je een ander niet voor het hoofd wilt stoten en/ of beschadigen. Niet zo moeilijk toch?
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 2 August 2012, 16:37   #3
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Het verschil komt vanuit je hart.
Zelfs al zijn dat aangeleerde dingen.

Sommige dingen doe je(niet zomaar) en laat je (mogelijk) omdat je een ander niet voor het hoofd wilt stoten en/ of beschadigen. Niet zo moeilijk toch?
Nou, dat kan toch nog knap lastig zijn hoor Ulla. En zelfs al heb je beste intenties, dan nog kan het gevolg zijn dat iemand zich voor zijn hoofd gestoten voelt of beschadigd wordt. Dat kan niet voorkomen worden. En verder hebben we allemaal de primaire reactie (los of we daar al dan niet gevolg aan geven) de ander (terug) te beschadigen als die ons (of de onzen) beschadigd (heeft). Het inzicht dat je (uiteindelijk) jezelf pijn doet wanneer je een ander pijn doet, moet tot stand komen door ervaring. Dat is er niet meteen.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 2 August 2012, 16:44   #4
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bewustzijn Bekijk bericht
Ego, toeschouwer, bewustzijn, keuzeloosgewaarzijn.

Hoe weet ik nou wie wie is.
Als je in alles en iedereen jezelf kunt herkennen. En ik zou daar dan nog aan toevoegen als zijnde het leven. De buurman, de kat, en ik zei de gek. Datzelfde leven stroomt door ons allemaal. Met alle bijbehorende zaken als instincten, driften, angsten, gevoelens, vul de hele riedel maar in. Zoiets.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 2 August 2012, 19:22   #5
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Nou, dat kan toch nog knap lastig zijn hoor Ulla. En zelfs al heb je beste intenties, dan nog kan het gevolg zijn dat iemand zich voor zijn hoofd gestoten voelt of beschadigd wordt. Dat kan niet voorkomen worden. En verder hebben we allemaal de primaire reactie (los of we daar al dan niet gevolg aan geven) de ander (terug) te beschadigen als die ons (of de onzen) beschadigd (heeft). Het inzicht dat je (uiteindelijk) jezelf pijn doet wanneer je een ander pijn doet, moet tot stand komen door ervaring. Dat is er niet meteen.
Dat klopt en dat is mij duidelijk.
Deze reactie is al min of meer een standaard reactie, is mij opgevallen. Die krijg bijna altijd.

Alleen je intentie iemand niet opzettelijk pijn te doen en vanuit dat vertrekpunt je keuzes te maken laat wel het verschil zien tussen vanuit je hart leven of volledig egoïstisch leven. En soms is een zogenaamde egoïstisch keuze ook gewoon aan de orde. Niets is altijd wat het lijkt, soms kan het juist beter uitpakken om puur voor jezelf te kiezen. En een zogenaamde aan de ander denken keuze is ook niet per definitie altijd zonder eigenbelang. Meestal is het toch in elk geval min of meer een combinatie.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 2 August 2012, 20:06   #6
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Dat klopt en dat is mij duidelijk.
Deze reactie is al min of meer een standaard reactie, is mij opgevallen. Die krijg bijna altijd.

Alleen je intentie iemand niet opzettelijk pijn te doen en vanuit dat vertrekpunt je keuzes te maken laat wel het verschil zien tussen vanuit je hart leven of volledig egoïstisch leven. En soms is een zogenaamde egoïstisch keuze ook gewoon aan de orde. Niets is altijd wat het lijkt, soms kan het juist beter uitpakken om puur voor jezelf te kiezen. En een zogenaamde aan de ander denken keuze is ook niet per definitie altijd zonder eigenbelang. Meestal is het toch in elk geval min of meer een combinatie.
Ik begrijp je reactie niet zo goed. Wat bedoel je met standaardreactie? Het is (in wezen) nooit iemands intentie om pijn/leed te veroorzaken. Dat komt voort uit onbewustheid. Als je bewust bent, weet je dat je een keuze hebt, en kies je dus niet langer voor pijn, ellende en narigheid. Je zou wel gek zijn.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 2 August 2012, 20:17   #7
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Ik begrijp je reactie niet zo goed. Wat bedoel je met standaardreactie? Het is (in wezen) nooit iemands intentie om pijn/leed te veroorzaken. Dat komt voort uit onbewustheid. Als je bewust bent, weet je dat je een keuze hebt, en kies je dus niet langer voor pijn, ellende en narigheid. Je zou wel gek zijn.
Nou als ik deze reactie geef dat iemand dan zegt, dat het helemaal zo makkelijk niet is. Ik zie dat zelf anders, maar moet blijkbaar toch rekening mee houden dat het anders wordt gezien.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 2 August 2012, 20:25   #8
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Nou als ik deze reactie geef dat iemand dan zegt, dat het helemaal zo makkelijk niet is. Ik zie dat zelf anders, maar moet blijkbaar toch rekening mee houden dat het anders wordt gezien.
Van wie moet je daar rekening mee houden? Iedereen ziet het anders. Dat lijkt me een gegeven. Daar kun je van uitgaan, toch? Is er een wet die zegt dat we het allemaal hetzelfde zouden moeten zien? Nee, toch?
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 2 August 2012, 20:33   #9
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Van wie moet je daar rekening mee houden? Iedereen ziet het anders. Dat lijkt me een gegeven. Daar kun je van uitgaan, toch? Is er een wet die zegt dat we het allemaal hetzelfde zouden moeten zien? Nee, toch?
Nee, ik moet natuurlijk niks.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 2 August 2012, 20:42   #10
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Nee, ik moet natuurlijk niks.
Fijn he?
Nadje is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Niveau verschil? Natan Boeddhisme 14 24 March 2015 12:42


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 12:24.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.