Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Leermeesters > Alexander Smit
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Alexander Smit Alexander Smit (1948-1998) wordt als dé grote guru beschouwd van de Nederlandse Advaita Vedanta.

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 26 April 2013, 19:59   #51
moi
Vicaris
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 58
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans Bekijk bericht
Zo lezend over meneer Smit, kom ik zijn nogal ongezonde leefstijl en recalcitrant gedrag tegen, waaronder rijden zonder rijbewijs.
Dit word door nogal veel "fans" zeer gewaardeerd,.....wat een levensgenieter!

20 kilo overgewicht heeft weinig meer met levensgenieten te maken, maar eerder met zelfmishandeling.
Maar door het als "genieten" en vooral "lekker eigenwijs" te zien, en ook door zijn "fans" sla je je eigen psychische problemen over die dit gedrag veroorzaakt hebben.
Maar,.....we kunnen lekker ons verleden achter ons laten en ons concentreren(afleiden) op advatia en consorten,....heerlijk,...af van dat baby gemekker, en op naar het serieuze werk!!!

Extreem roken, eten, drugs, beeldschermen, werken, haasten, enz, kan niet goed zijn voor lichamelijk welbehagen, zogenaamd "geestelijk welbehagen" door genoemde dingen kan voor mij niet anders zijn dan onbehagen, en geen levensgenieten.

Het kan niet anders dan dat werkelijke zelfkennis/groei(doorvoeld en niet alleen rationeel) misschien wel automatisch beter voor jezelf zorgen betekent,.....op alle vlakken.
Of,....je hebt gewoon een zichzelf slecht verzorgende droom.

Meneer Smit zei ooit dat er geen beter ontwikkelde eigenschap van de mens was dan zich zelf voor de gek houden.

Ik ben gewaarschuwd!
Hij had daar totaal geen probleem mee.

"Anderen" meer blijkt.

Ik al helemaal niet, voor mij enkel een doorgeef luik voor mijn eigen ontmaskering, de mens Alexander was de mens Alexander voor Alexander.

Wellicht werkt je uiteenzetting hierboven wel voor jou toch?

Zoals dit, wat je aangeeft b.v :

Het kan niet anders dan dat werkelijke zelfkennis/groei(doorvoeld en niet alleen rationeel) misschien wel automatisch beter voor jezelf zorgen betekent,.....op alle vlakken.

Voor hem hij zei dat hij erg lui was en erg veel van televisie kijken hield,
maar zoals ik hem kende liet hij zich altijd rijden, heb hem zelf nooit zien autorijden, wil niet zeggen dat hij dat nooit deed natuurlijk.
moi is offline  
Oud 26 April 2013, 21:44   #52
Hans
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 21 February 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door moi Bekijk bericht
Hij had daar totaal geen probleem mee.

"Anderen" meer blijkt.
Aannemend dat hij het ook op waarheid heeft willen onderzoeken,....

Maar het gaat alleen om mijn eigen "waarheden" en het mogelijk wringen daarin, ik kan alleen niet zo goed tegen een rokende dokter die zegt dat roken slecht is.
Hoewel ik van roken wel durf te zeggen dat het gewoon slecht is, bij wegen naar zelfkennis lijk ik toch iets van praktijk bij de desbetreffende "leraar" te willen zien.(dat zou ook de "vader figuur" kunnen zijn)

Van mijzelf kan ik in ieder geval zeggen dat mijn groei in zelfkennis zeker samen gaat in bewustwording en verzorging van mijn lichaam.


Alexander Smit werd op een keer aangehouden door de politie terwijl hij achter het stuur zat.
Politie: mag ik uw rijbewijs?
Smit: dat heb ik niet
Politie: maar u moet een rijbewijs hebben!
Smit: dat heb ik niet!
Politie: maar die moet u hebben!
Smit: dit is een herhaling van zetten,....en reed weg,...

Waarop de interviewer reageerde dat hij deed wat "wij allemaal zouden willen doen"

Erg erg grappig,...zij het dat ik vind dat het erg onverantwoordelijk is in het verkeer.
Het rebellerende of recalcitrante denk ik te herkennen in mijzelf, wat ik schuif op de(mijn)kindmechanismes.
Hans is offline  
Oud 28 April 2013, 15:30   #53
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets
Net nu ik uit de tuin terug kom?.nou, dan ga ik wel weer terug.
Wat heerlijk in de tuin hé? Nu ben ik weer terug..

Een van de buurmannen deed de muziek keihard aan toen ik net naar buiten ging.

Ik heb een heerlijke tuin, water klotst in de vijver, zo een klein fonteintje, de pruimboom helemaal in bloesems.
Ik heb salamandertje in de vijver gezien, kan ik uren naar kijken..

Toen de muziek zo hard aan ging, besloot ik echt alleen maar om mezelf te aanschouwen, en ik nam een soort beslissing om nu niet direct weer naar binnen te gaan omdat ik het irritant vind zo een lawaai, maar besloot om te kijken hoe ik zal voelen als ik volledig vrij zou zijn, en met zo een muziek bij.
Ik hoorde de buurman kreten slaken, en ik raakte geamuseerd door zijn kinderlijke enthousiasme. Op dat moment gunde ik het hem echt zijn 'feestje'.

Ineens ging de muziek heel veel zachter, en ik besefte dat de buurman eigenlijk vaak alleen de eerste lied keihard draait, en een beetje als een aap gilt, en uit zijn dak gaat, en vervolgens gaat de muziek op een redelijke volume.
Vaak ging ik gelijk naar binnen als hij de muziek aanzette, want had er geen zin in, nu kon ik een hele tijd genieten van mijn heerlijke tuin, en van de bijna stilte.
Ik van binnen was wel stil..
Mihaela is offline  
Oud 28 April 2013, 17:47   #54
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela
Toen de muziek zo hard aan ging, besloot ik echt alleen maar om mezelf te aanschouwen, en ik nam een soort beslissing om nu niet direct weer naar binnen te gaan omdat ik het irritant vind zo een lawaai, maar besloot om te kijken hoe ik zal voelen als ik volledig vrij zou zijn, en met zo een muziek bij.
Dank je voor de reminder.
Rennie is offline  
Oud 29 April 2013, 18:40   #55
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets
Weet je? Die tuin is maar een hobbyplek. Het liefst ben ik in de natuur. Dan ga ik ergens liggen waar het echt stil is. Jaren terug kwam er zomaar een haas vlakbij mij zitten. Jager en prooi waren voor eventjes een een-heid. Ik hou nog steeds van die haas. Waarschijnlijk is hij vlak voor de kerst van dat jaar in een maag belandt, maar mijn Liefde en de les die hij mij heeft geschonken is nog altijd levend?..
Voordat ik naar de stad (waar ik nu woon) verhuisd ben, heb ik jaren buiten gewoond. Echt midden in het bos, een schitterend natuurgebied. De naaste buren op anderhalve kilometer afstand. Zoiets. Je begrijpt dat de overstap van deze ongerepte natuur, naar een kleine stadstuin, voor mij niet gering was. Ik kan niet meer zo in mijn blote kont naar buiten stappen. Kan wel natuurlijk, maar ik heb aan weerszijden een buurman op leeftijd, dus om problemen te voorkomen......Ik kan de muziek niet meer op vol volume zetten of zelf ongegeneerd meebrullen. Stofzuigen op een middernachtelijk uur kan ik ook wel vergeten. (Zo vaak krijg ik die geest niet). En voor de seks moet ik ramen en deuren sluiten, kortom het vraagt enige aanpassing.

Maar geloof het of niet. Ik ben blij met mijn stadstuintje. Ik heb de tuin op het zuiden gelegen. En doordat ik tussen de huizen zit, zit ik vrijwel altijd lekker uit de wind. Ik kan nu vaker lekker buiten zitten dan toen ik nog buiten woonde.

Weidse weilanden brengen veel wind mee en bomen zorgen voor schaduw. Ik geniet van de muziek die de buurman op heeft staan. Erg luid, want hij is doof, maar dat mag als je 93 bent. Ik hoor de buurman aan de andere kant kuchen, hij rookt teveel en zware shag. De achterburen zijn aan het barbecuen en op één na naast speelt een kind in de tuin. Ik hoef me niet op een speciale plek te bevinden om in vrede met mezelf te zijn.

En hier vlakbij is een prachtig bos. Daar kun je uren dwalen. Her en der staan bankjes en vanaf één van die bankjes, heb ik vrijwel een identiek uitzicht, als dat ik dat had toen ik nog buiten woonde. En het is voor mij beschikbaar en toegankelijk, op ieder moment en op steenworp afstand van de plek waar ik nu woon. Thuis voelen kun je je overal. Je hoeft niet te kiezen. You can have the best off both worlds. Ergo, you can have it all.
Nadje is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
download pdf boeken van Alexander Smit harrie Alexander Smit 2 16 April 2017 09:58
Alexander quotes Rob Alexander Smit 99 5 February 2016 12:10
Totaaliteit Alexander Smit moi Waar gaat het hier verder ook nog over? 60 28 April 2012 12:04


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 12:27.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.