Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Stromingen > Boeddhisme
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Boeddhisme Het boeddhisme is een dharmistische non-theïstische wereldreligie.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 16 April 2013, 23:27   #141
Maria
Vicaris
 
Maria's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 107
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Ik denk dat de essentie van dat comment je ontgaat. Ik heb het daar niet over het kind wat ik fysiek ooit was. Ik heb het ontdekken van Nondualiteit ervaren als een overgang, een geboorte. (en een pijnlijke ook!) Ik heb er (om mijn first rebirth fysiek te maken) daar ook een geboortedatum aan verbonden. In mijn nieuwe leven ben ik 3 jaar oud en dus (speekwoordelijk gezien) net in staat om mijn nieuwe wereld wat te verkennen.
Ook weer een voorbeeld van "fysiek maken", net als bij het uitschrijven. Hoezo is dit een gevolg van non-dualiteit? Andersom lijkt mij meer voor de hand te liggen, dat je de aard van de werkelijkheid doorziet en daardoor het verlangen om dingen "manifest" te maken juist verdwijnt. Hoe zie jij dat in relatie tot het "niets zijn"?
Maria is offline   Met citaat reageren
Oud 16 April 2013, 23:45   #142
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maria Bekijk bericht
Ook weer een voorbeeld van "fysiek maken", net als bij het uitschrijven. Hoezo is dit een gevolg van non-dualiteit? Andersom lijkt mij meer voor de hand te liggen, dat je de aard van de werkelijkheid doorziet en daardoor het verlangen om dingen "manifest" te maken juist verdwijnt. Hoe zie jij dat in relatie tot het "niets zijn"?
Het had ook met persoonlijke omstandigheden te maken. (zie een van mijn vorige comments)

Het "fysiek maken" helpt mij met het inzichtelijk maken. Alleen vanuit mijn mens-zijn kan ik Non-dualiteit begrijpen. (als dat überhaupt al mogelijk is)
Het is de mens die onderzoekt, Non-dualiteit houdt zich er niet mee bezig.

Vanuit mijn mens-zijn wil ik alles weten en onderzoeken. Ik ben hier pas een paar weken en ik wordt nu al een "controlefreak" genoemd.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 16 April 2013, 23:59   #143
Maria
Vicaris
 
Maria's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 107
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Het had ook met persoonlijke omstandigheden te maken. (zie een van mijn vorige comments)

Het "fysiek maken" helpt mij met het inzichtelijk maken. Alleen vanuit mijn mens-zijn kan ik Non-dualiteit begrijpen. (als dat überhaupt al mogelijk is)
Het is de mens die onderzoekt, Non-dualiteit houdt zich er niet mee bezig.

Vanuit mijn mens-zijn wil ik alles weten en onderzoeken. Ik ben hier pas een paar weken en ik wordt nu al een "controlefreak" genoemd.
Ach, kan jou het schelen hoe je genoemd wordt.

Heb je dat inzichtelijk maken nodig omdat de kennismaking met nondualiteit zo verwarrend was? Dat je beetje bij beetje wat piketpaaltjes wilt slaan? Nog een soort van houvast misschien? (op het gevaar af voor je in te vullen). Of is het iets anders?

Dat alles willen weten en onderzoeken vind ik mooi. Doe ik ook graag.
Maria is offline   Met citaat reageren
Oud 17 April 2013, 00:15   #144
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maria Bekijk bericht
Ach, kan jou het schelen hoe je genoemd wordt.

Heb je dat inzichtelijk maken nodig omdat de kennismaking met nondualiteit zo verwarrend was? Dat je beetje bij beetje wat piketpaaltjes wilt slaan? Nog een soort van houvast misschien? (op het gevaar af voor je in te vullen). Of is het iets anders?

Dat alles willen weten en onderzoeken vind ik mooi. Doe ik ook graag.

Mijn hersens werken dusdanig dat ook als ik iets voor "waar" aan neem, dit nog niet direct geintegreerd wordt in mijn systeem. Het moet zich "zetten" voordat het dieper kan worden vastgelegd. Als ik mn hele leven heb gedacht dat het A is en het blijkt opeens B te zijn, dan wordt dat niet direct op onbewust niveau geaccepteerd. Er blijft een herinnering hangen aan de "oude waarheid".

En dat ondanks dat ik getraind ben om in te zien dat "waarheid" relatief is. (Behalve de Waarheid natuurlijk)

Dat heeft ook te maken met die cursus "denken" die ik ooit gehad heb. Je leert dan dat je hersens een soort automatische piloot is, welke de ooit voor waar aangenomen "waarheden" direct als "waar" herkent. Dit is erg handig als je als oermens door een bos struint en direct ziet dat een beer een beer is.
Maar als modern mens is dat niet handig.

Nah ja?ik kan er nog wel een dag over vertellen, maar ik ga nu eerst naar bed.
Truste Maria!
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 17 April 2013, 00:32   #145
Maria
Vicaris
 
Maria's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 107
Standaard

Take your time
(bij nader inzien, dat doen je hersens wel voor je, dus je hoeft niks meer te doen)

Welterusten Niets.
Maria is offline   Met citaat reageren
Oud 17 April 2013, 00:48   #146
Hans
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 21 February 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Ik denk dat de essentie van dat comment je ontgaat. Ik heb het daar niet over het kind wat ik fysiek ooit was. Ik heb het ontdekken van Nondualiteit ervaren als een overgang, een geboorte. (en een pijnlijke ook!) Ik heb er (om mijn first rebirth fysiek te maken) daar ook een geboortedatum aan verbonden. In mijn nieuwe leven ben ik 3 jaar oud en dus (speekwoordelijk gezien) net in staat om mijn nieuwe wereld wat te verkennen.

Ik VOEL me daarin ook een kind, zich nog maar nauwelijks bewust van die nieuwe wereld. En mijn vorige leven in de baarmoeder (lees comfortzone) komt mij nu voor als onwezenlijk, ik had er letterlijk rouw over.
Ik lees alleen weinig twijfel voor iemand van 3 jaar, die zich nauwelijks bewust is van zijn nieuwe wereld.
En je verleden als onwezenlijk ervaren lijkt me ook niet bevordelijk voor het doorzien van egowrijvingen.
Het lijken mij meer "fysieke" truuks om aan dingen te ontsnappen, eigenlijk iets in de trend waar jij Aart wel van beticht.

Maar ja, ik heb een aantal jaren in de wicca gezeten,...dus wie ben ik om het over "ontsnappen" te hebben?
Ik vond het toen heerlijk!
Hans is offline   Met citaat reageren
Oud 17 April 2013, 16:22   #147
Guy
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 30 December 2012
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Ik denk dat de essentie van dat comment je ontgaat.
Ik denk het ook.
Guy is offline   Met citaat reageren
Oud 17 April 2013, 19:23   #148
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans Bekijk bericht
Ik lees alleen weinig twijfel voor iemand van 3 jaar, die zich nauwelijks bewust is van zijn nieuwe wereld.
En je verleden als onwezenlijk ervaren lijkt me ook niet bevordelijk voor het doorzien van egowrijvingen.
Het lijken mij meer "fysieke" truuks om aan dingen te ontsnappen, eigenlijk iets in de trend waar jij Aart wel van beticht.

Maar ja, ik heb een aantal jaren in de wicca gezeten,...dus wie ben ik om het over "ontsnappen" te hebben?
Ik vond het toen heerlijk!
Bij twijfel ga ik wat in mijzelf in het "onbewusts" praten Hans?

Dat had jij ook gekund, Memfix had het je in een uur of zo kunnen leren.

Ik had enorm nieuwsgierig geweest naar de uitkomst van zo' n experiment trouwens..
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 24 May 2013, 09:23   #149
Lia
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 4 May 2013
Berichten: 0
Standaard

Wanneer alles energie is en energie stroomt, kan "hechten" dan betrekking hebben op de neiging van het ego om die energie vast te houden, te willen bezitten?
Lia is offline   Met citaat reageren
Oud 24 May 2013, 15:53   #150
Hans
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 21 February 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lia Bekijk bericht
Wanneer alles energie is en energie stroomt, kan "hechten" dan betrekking hebben op de neiging van het ego om die energie vast te houden, te willen bezitten?

Is deze vraag retorisch bedoeld?
Hans is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 12:29.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.