Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Vraag en Aanbod
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Vraag en Aanbod Vragen die je hebt met betrekking tot dit onderwerp.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 4 June 2013, 19:41   #51
Hans
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 21 February 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pionne Bekijk bericht
Hans, wat is voor jou het verschil tussen 'Dat dieper zelfonderzoek' en het enge/moeilijke "onder de loep nemen"? Voor mij lijkt dat hetzelfde?

Eerst psychische gesteldheid onder de loep nemen en dan "pas" diep zelfonderzoek, is voor mij een smoes om de psychische gesteldheid als "klaar" te kenmerken.
Voor mij is het alleen maar de psychische gesteldheid, wat je in je hoofd haalt, hoe en waarom,....als die gesteldheid echt "klaar" is dan is er niets meer te onderzoeken.

Je kan het diepe zelfonderzoek ook een verlenging noemen, maar ik vind het alleen maar afleiding van waar het werkelijk omgaat.
Waarom doe/voel je zoals je doet/voelt, is het waar,....zo niet, waar komt dat dan vandaan.(mits de behoefte/wil/moed er is om dat te onderzoeken)

Dat zal één en ander losmaken(angst) en voldoende doorvoeld zal het weg ebben.

Maar voor mij is het maar één onderzoek.
Hans is offline   Met citaat reageren
Oud 4 June 2013, 19:45   #52
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Hoe zal jij jouw onderzoek kunnen omschrijven Pionne?
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 6 June 2013, 10:43   #53
Pionne
Asprirant lid
 
Pionne's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 May 2013
Berichten: 0
Standaard

Hans, ik schreef:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mij
?eerst je eigen psychische gesteldheid eens onder de loep nemen, alvorens je verder gaat met 'dieper' zelfonderzoek --voor zover er een 'verder' is?--. Anders lijkt het mij dat je onderzoek op drijfzand is gebaseerd.
En toen reageerde jij met:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans Bekijk bericht
Eerst psychische gesteldheid onder de loep nemen en dan "pas" diep zelfonderzoek, is voor mij een smoes om de psychische gesteldheid als "klaar" te kenmerken.
Voor mij is het alleen maar de psychische gesteldheid, wat je in je hoofd haalt, hoe en waarom,....als die gesteldheid echt "klaar" is dan is er niets meer te onderzoeken.

Je kan het diepe zelfonderzoek ook een verlenging noemen, maar ik vind het alleen maar afleiding van waar het werkelijk omgaat.
Waarom doe/voel je zoals je doet/voelt, is het waar,....zo niet, waar komt dat dan vandaan.(mits de behoefte/wil/moed er is om dat te onderzoeken)

Dat zal één en ander losmaken(angst) en voldoende doorvoeld zal het weg ebben.

Maar voor mij is het maar één onderzoek.
Als ik jouw reactie op mijn post lees, heb ik het idee dat we eigenlijk gewoon hetzelfde bedoelen. Ik raak soms een beetje in de war over wat nou dat 'diepere' zelfonderzoek inhoudt. Alsof je je 'ego-gevoelens en -gedragingen' wel kunt gaan onderzoeken, maar dat dat eigenlijk overbodig is (want je ego bestaat niet, blah blah). Dat je je dus beter direct op je 'ware zelf' kunt richten, dat dát het Echte Werk is (jawel, met hoofdletters!).

Maar hoe doe je dat dan, dat 'diepe zelfonderzoek'? Volgens mij toch door zoals jij aangeeft, eerlijk naar jezelf te kijken en je af te vragen: "Waarom doe/voel je zoals je doet/voelt, is het waar,....zo niet, waar komt dat dan vandaan." Ook ik zie het als één onderzoek. En ik denk net als jij dat je onderzoek inderdaad nooit 'klaar' zal zijn. Utopia om dat te denken?
Pionne is offline   Met citaat reageren
Oud 6 June 2013, 10:46   #54
Pionne
Asprirant lid
 
Pionne's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 May 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Hoe zal jij jouw onderzoek kunnen omschrijven Pionne?
Mihaela, ik kan het samenvatten met zoals Hans dit in zijn bericht kort en bondig omschrijft. Ik probeer mij zoveel mogelijk af te vragen: "Waarom doe/voel je zoals je doet/voelt, is het waar,....zo niet, waar komt dat dan vandaan."

En dat dan vooral als ik me geraakt, ge?rriteerd of bang voel.
Pionne is offline   Met citaat reageren
Oud 10 June 2013, 16:11   #55
Lia
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 4 May 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pionne Bekijk bericht
Mihaela, ik kan het samenvatten met zoals Hans dit in zijn bericht kort en bondig omschrijft. Ik probeer mij zoveel mogelijk af te vragen: "Waarom doe/voel je zoals je doet/voelt, is het waar,....zo niet, waar komt dat dan vandaan."

En dat dan vooral als ik me geraakt, ge?rriteerd of bang voel.
Vaak is "doen" een automatische reactie op "voelen".
Je voelt boosheid, je reageert boos of gooit het servies door het raam.
Je voelt compassie, je reageert met compassie, je probeert iemand te helpen.
Wil je weten waar die gevoelens (bijv. angst, irritatie) vandaan komen, probeer dan met je aandacht/bewustzijn bij het gevoel te blijven, en niet daarop te reageren/handelen. Richt dus je blik naar binnen.
Ten eerste krijg je dan meer inzicht waar het gevoel allemaal mee te maken heeft (of het bijv. uit ego voortkomt).
Ten tweede zul je het naar binnen gerichte bewustzijn gaan herkennen als Waarnemer van jouw gevoel, en die Waarnemer/Kenner/Getuige ben jij zelf.
Lia is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 16:29.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.