Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Stromingen > Overige religie
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Overige religie Gnosis, geschriften

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 20 June 2013, 11:30   #21
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ietsepietsje Bekijk bericht
Als je weinig weet denk je heel wat te weten?maar des te meer je weet des te meer je er achter komt dat je niet veel weet.

(Niets, 21e eeuwse wijsgeer)
Je wilt je als de grote Niets voordoen en hebt ondertussen vrachtwagens vol ideeën.

Het kan voorkomen dat iemand zijn onjuiste weergave van de waarheid niet als leugen ziet, maar er werkelijk in gelooft, of nieuwe feiten nodig heeft om gaten in het geheugen te 'dichten'. Dit verschijnsel heet pseudologia fantastica, of confabulatie.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ietsepietsje Bekijk bericht
Bovendien?.waarom zou ik pronken met andermans veren? Veel van mijn wijsheid is helemaal niet van mijzelf, maar komt voort uit het 'weten voorbij het weten'. En die bron ligt voor iedereen open, hij ligt besloten in jezelf.
Dat het voor iedereen toegankelijk is dat doet het altijd goed, dat vind het ego fijn, dus kun je daarmee wel indruk te maken. Bron klinkt lekker spiritueel, doet het vast ook heel goed.

Maar hoe zit dat nou met het zelfonderzoek en het ego waar je zo prat op ging te hebben maar waar je nooit meer over verteld sinds het in de vuurlinie ligt. Afgezworen ?
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 20 June 2013, 12:32   #22
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pionne Bekijk bericht
Jaaa, Ietsje, dat zag ik later al, ik had niet goed gelezen. Sorry! Je bent een eerlijke vent, dat vind ik leuk aan jou!
Dank voor het compliment:)

In zelfonderzoek is het van het hoogste belang om eerlijk te zijn. Ik kan jou of een ander hier bedotten, maar mijzelf kan ik niet bedotten. Ik kan mij hier mooier voordoen dan ik ben, maar dan ga ik dat zelf misschien nog wel geloven ook.

Ik laat mij dan ook zien zoals ik ben, met mijn mooie en minder mooie kanten.

En wat dat 'pronken met andermans veren' betreft?.de zaken die ik ontdek in zelfonderzoek, die zijn al eerder ontdekt. Ik betreed een pad wat al ingesleten is. En dan dient de vraag zich aan waar 'ik' mee moet pronken?
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 20 June 2013, 13:16   #23
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pionne Bekijk bericht
Jaaa, Ietsje, dat zag ik later al, ik had niet goed gelezen. Sorry! Je bent een eerlijke vent, dat vind ik leuk aan jou!
Dank voor het compliment:)

In zelfonderzoek is het van het hoogste belang om eerlijk te zijn. Ik kan jou of een ander hier bedotten, maar mijzelf kan ik niet bedotten. Ik kan mij hier mooier voordoen dan ik ben, maar dan ga ik dat zelf misschien nog wel geloven ook.

Ik laat mij dan ook zien zoals ik ben, met mijn mooie en minder mooie kanten.

En wat dat 'pronken met andermans veren' betreft?.de zaken die ik ontdek in zelfonderzoek, die zijn al eerder ontdekt. Ik betreed een pad wat al ingesleten is. En dan dient de vraag zich aan waar 'ik' mee moet pronken?
Wie moet dat compliment in ontvangst nemen ? Oja je ego was het toch ?

Het is helemaal niet van het hoogste belang om eerlijk te zijn. Dat hoeft niet eens genoemd te worden, als je het niet bent begin er niet eens aan. Nee het allerbelangrijkste is dat je wilt weten 'wie' of 'wat' je bent. Je bent dan niet zelf ingenomen en eigenlijk vraag je je van alles af of je dat wat je van jezelf denkt wel echt waar is.

Alleen leugenaars vinden het belangrijk het over bedotten te hebben, liefdeloze mensen praten bij voorkeur over de liefde, ze verdoezelen hun onvermogen lief te hebben in allerhande prietpraat en hartjes. Degenen voor wie het geen item is hoor je niet.

Het gaat helemaal niet over jou en of jij je laat zien met je minder mooie kanten, hetgeen overigens pronken is met 'je menselijk zijn'. Kijk mij eens menselijk zijn met mijn minder mooie kanten, oftewel geloof me nou maar om mijn mooie blauwe ogen. Dat doet het allemaal wel lekker maar heeft niks met zelfonderzoek te maken, zelfonderzoek doe je voor en met jezelf.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Gnosis, geloof en macht Freerider Overige religie 64 5 August 2013 17:24


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 18:32.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.