Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Leermeesters > Alexander Smit
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Alexander Smit Alexander Smit (1948-1998) wordt als dé grote guru beschouwd van de Nederlandse Advaita Vedanta.

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 10 July 2013, 21:12   #51
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Wat is het verschil tussen eigenheid en subjectiviteit? Hoe bedoel jij dat?
Eigenheid is zoals je de dingen pleegt te doen je geaardheid, je karakter.

Een subjectief beleefde waarheid is een waarheid die voor jou waar is en geldig blijft zo lang als ie duurt (tot je een betere gevonden hebt) dit in tegenstelling tot een universele onveranderlijke waarheid.
Rennie is offline  
Oud 10 July 2013, 21:25   #52
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Eigenheid is zoals je de dingen pleegt te doen je geaardheid, je karakter.

Een subjectief beleefde waarheid is een waarheid die voor jou waar is en geldig blijft zo lang als ie duurt (tot je een betere gevonden hebt) dit in tegenstelling tot een universele onveranderlijke waarheid.
Ach so......voor mij is een subjectieve waarheid een waarheid die voor jouw (karakter/geaardheid) waar is en geldig blijft zo lang als ie duurt.
Nadje is offline  
Oud 11 July 2013, 07:23   #53
moi
Vicaris
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 58
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Het enige wat ik van jou zeg is dat je conclusie betreffende de quote van Alexander, volgens mijn inzicht dan, niet hebt begrepen. Dat wat je bent ontspringt niet aan zoiets als wat je kunt omschrijven als een 'mijzelf'.

Ik heb geen onderscheid aangebracht waar wij (jij noch ik) ons bevinden alleen aangegeven hoe het er van 'daaruit' uitziet. Daarbij de moeilijkheid aangegeven die je ondervindt wanneer je je in een subjectief beleefde waarheid bevindt om Waarheid te kunnen zien. Dit vanuit verschil want dat is met gelijkheid, dat wat hetzelfde is, niet tot uitdrukking te brengen. Dat wat we werkelijk zijn, dat zijn we allemaal, dat onderscheid ons niet.
Ik herken je enkel in dat wat geen onderscheid maakt.
In mij is alles en iedereen, wat denkt verschil te maken.
Die eenheid kan nooit afscheiden zijn.
Ik Ben.

De rest is precies zoals je aangeeft.. Volgens jou eigen inzicht niet begrepen.
moi is offline  
Oud 11 July 2013, 10:59   #54
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans Bekijk bericht
Met wat voor bedoeling/verwachting/idee ga jij dit boek lezen Rob?
Ik vraag me af wat mensen die een eindje zijn in hun zelfkennis(zal het voor het gemak even aannemen) "doen" om hun kennis te vergroten, of dat ze het niet meer om die reden doen, maar bv meer voor wat hernieuwde herkenning van "lessen"

Bij meerderen mensen hier vraag ik mij af bv waarom ze op dit forum zitten, is dat nog echt voor mogelijke groei of kennis?
Vaak lijkt het hier meer een hangplek voor "wetenden" die allemaal stevig aan hun "waarheid" vast lijken te houden.
Misschien dat ik niet zo over kom, maar ondanks dat ik op sommige punten een vrij duidelijke mening kan hebben, ben ik reuze benieuwd naar hoe anderen hun waarheid/idee/opvatting gevormd hebben.
Maar al snel lijkt het meer op verdediging en aanval en voor de "veiligheid" word het dan weer leuteren,...
Laatste stukje van inkijkexemplaar van het boek 'Geschenk van het Absolute' door Jan Koehoorn:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alexander
Het denken was absoluut hulpeloos. Het intellect maakt geen schijn van kans. Het hart was ook een valkuil. En dat is precies wat er daar gebeurde. Dat is alles. En ik weet dat er na die dag, 21 september 1978, in mij nooit meer een greintje twijfel is geweest omtrent deze kwestie en dat die autoriteit, dat gezag, nooit meer de wijk genomen heeft, zich nooit meer verplaatst heeft. Er is geen enkele autoriteit op de wereld, in deze wereld noch in een andere wereld, die mij uit die realiteit kan stoten. Zo ligt het.
Zo ziet dat er uit inderdaad.
Als een meester als Alexander zegt dat het hart een valkuil is ga je dan nog veel waarde hechten aan je begrip onvoorwaardelijke liefde ? Als een meester als Alexander zegt dat het denken absoluut hulpeloos is ga je dan nog veel poeha maken dat het denken een afwijking is ?
Als een meester als Alexander zegt dat er in hem nooit meer een greintje twijfel is geweest, dat je dus kunt weten, blijf je dan nog schermen op jouw wankel idee blij te zijn niets te weten ?

Waar anderen gearriveerd zijn daar kun jij ook zijn, het is geen voorrecht voor de happy few.
Rennie is offline  
Oud 11 July 2013, 11:31   #55
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door moi Bekijk bericht
Ik herken je enkel in dat wat geen onderscheid maakt.
In mij is alles en iedereen, wat denkt verschil te maken.
Die eenheid kan nooit afscheiden zijn.
Ik Ben.
Grappig, ik herken je woorden niet als iets in mij dat geen onderscheid maakt. In mij kenmerk je jezelf als een van mij afwijkend idee en manifestatie en daar waar je jezelf niet van mij in woorden onderscheidt zeg je me niks. Zou je dus net zo goed niet kunnen deelnemen aan een dialoog want je bent jezelf dan toch genoeg en hebt mij anderzijds ook niet iets te zeggen.
Rennie is offline  
Oud 11 July 2013, 14:59   #56
moi
Vicaris
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 58
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Grappig, ik herken je woorden niet als iets in mij dat geen onderscheid maakt.

Laat mij zien dat ik het daar over woorden had.

In mij kenmerk je jezelf als een van mij afwijkend idee en manifestatie en daar waar je jezelf niet van mij in woorden onderscheidt zeg je me niks.

Waarin mij ,je niets zegt, zegt mij alles, ongedefinieerd Bewustzijn, die zich in de vorm hier Renoir noemt.
Enkel de vorm/ Renoir, zegt mij helemaal niets.

Zou je dus net zo goed niet kunnen deelnemen aan een dialoog want je bent jezelf dan toch genoeg en hebt mij anderzijds ook niet iets te zeggen.
Enkel in vorm, kan ik mij manifest maken en een dialoog aangaan waarin wij duidelijk verschillen, mij dat geen drol uitmaakt, en geen enkel probleem met zich meedraagt.
Enkel een zien, waarin herkenning plaats kan vinden in de verschillen.
moi is offline  
Oud 11 July 2013, 16:27   #57
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door moi Bekijk bericht
Laat mij zien dat ik het daar over woorden had.

Waarin mij ,je niets zegt, zegt mij alles, ongedefinieerd Bewustzijn, die zich in de vorm hier Renoir noemt.
Enkel de vorm/ Renoir, zegt mij helemaal niets.

Enkel in vorm, kan ik mij manifest maken en een dialoog aangaan waarin wij duidelijk verschillen, mij dat geen drol uitmaakt, en geen enkel probleem met zich meedraagt.
Enkel een zien, waarin herkenning plaats kan vinden in de verschillen.
Lieverd het zijn toch allemaal woorden hier waarmee we communiceren, en communicatie is onderlegen aan dualiteit en het kenmerkende daar weer van is het verschil. Aan je woorden herken ik je aanwezige zijn in jouw specifieke hoedanigheid. Waar jij minder of niet in je woorden vertegenwoordigd bent herken ik Bewustzijn, en in Bewustzijn onderscheiden wij elkaar niet, daar zijn wij een. Waar wij een zijn hebben we elkaar niets te vertellen.

Mag ik je vragen wat je voornemens bent aan ongedefinieerd Bewustzijn uit te wisselen ? Het zal je bekend zijn dat de vorm Renoir exponent van ongedefinieerd Bewustzijn met jou als vorm in discussie ergens over is. Het in een discussie ergens over gaat en het dientengevolge wel degelijk een drol uitmaakt wat er uitgewisseld wordt en het, wanneer het niets zou uitmaken, zinloos is om dat met elkaar te doen.
Rennie is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 12:41.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.