Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Stromingen > Boeddhisme
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Boeddhisme Het boeddhisme is een dharmistische non-theïstische wereldreligie.

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 14 August 2014, 23:21   #5
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Er schuilt een gevaar in namelijk om er geen haast mee te maken, het rustig aan te doen want je hebt immers nog wel een aantal levens waarin je het opnieuw kunt proberen. En dat op zichzelf maakt deze weg van realisatie ego gericht.
Het gevaar is dan dus aanwezig als waarheid nog niet is ontdekt. En er nog volop beredeneerd wordt. Want een keer waarheid geproefd wil je niet terug naar de illusie. En dan is dat rustig aan willen doen niet meer aan de orde.
Als er (waarneembaar) leven is na de dood in een niet fysieke vorm en dus tot waarheid behoort zou het juist sneller moeten gaan. Of in ieder geval niet langzamer vanuit de gedachte die je oppert. Dus de gedachte vrij laten en laten varen. Als het tot waarheid behoort zal zich dat openbaren. Of niet.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Nee dat blijkt een eindje verder dan ook als hij het daar over heeft. Maar eigenlijk moet daar meteen al geen andere interpretatie over mogelijk zijn, vandaar de reactie.
Ook niet als uitleg voor mensen die net komen kijken? Net zoals je hier uitlegt dat je niet bent wat je denkt, je persoon, je gedachten enz. Is dat niet op hetzelfde level? Immers hij heeft toch ook een doel met deze website.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Dat is correct. Ik vond het wel herkenbaar lezen via deze weg tot realisatie komen.
"Realisatie is 'weten wat je bent' en dat neemt gedurende het proces toe" zei jij. Een wezenlijk verschil van het je bewust worden van wat je bent. Net zoals een beetje zwanger zijn ook niet kan. Kan me herinneren dat hij dat als voorbeeld gebruikte.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Als hij het over dharma heeft zegt hij:

1? de universele waarheid zit in iedereen en is dus altijd herkenbaar.
2? je hoeft geen leraar, guru of geleerde te zijn om de universele waarheid te herkennen
3? de universele waarheid is ten aller tijden en op elk moment uit te testen


Wat betreft 3 vanwaar een behoefte die uit te testen? De universele waarheid kan ont'dekt worden, hetgeen betekend van zijn bedekking ontdaan.
Wat ik mij hierbij kan voorstellen is het onderzoeken/opmerken van al je gedachten waarna je zelf ook verwijst. Alleen dan andersom. Reiki lotus is een centrum voor cursussen en workshops e.d. En op het forum werd daar ook over gepraat.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Op de site kun je een boekje gratis downloaden over het leven van Boeddha en dat ben ik gaan lezen. Ik parkeer hier wat stukjes.
Bedankt voor de tip dat had ik nog niet gezien.
Ulla is offline   Met citaat reageren
 


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Boeddhisme vs egoprojectie, overgave en Sam Overige religie 15 31 January 2021 21:12
Vrienden van het (zen)boeddhisme... Nathan Boeddhisme 10 2 June 2011 14:08
Incarnatie en verlichting. Hein Wolter Keers 8 11 September 2010 10:54
Boeddhisme Nathan Boeddhisme 0 1 May 2010 08:31


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 01:29.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.