Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Stromingen > Boeddhisme
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Boeddhisme Het boeddhisme is een dharmistische non-theïstische wereldreligie.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 29 November 2014, 01:56   #41
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Bij deze dan Nadje, alles wat jij meent mij of Puppetji te kunnen aanreiken, komt uit geraaktheid. Je wordt erdoor geraakt omdat jij iets van jezelf in Puppetji en in mij herkent, jouw eigen, in de spiegel die wij zijn.
Ik kan van jou niets aannemen, komt op mij als blabla over, omdat jij een spiegel tussen mij en jezelf zet, in plaats van jouw eigen gezicht aan mij te laten zien. Als jouw wangen de mijne aanraken ketst niets meer terug, terwijl de spiegel die jij tegen mijn gezicht aandrukt, koud is, en afstand schept.

Ja, en ik word boos, zeker mijn boosheid dat weer onder ogen gezien dient te worden, maar dat wat boven getypt is blijft gelden.
Ik herken het omdat ik dat zoals gezegd doorleeft en doorvoelt heb. Je kunt enkel iets herkennen als het voortspruit uit je eigen ervaring. Of het daaraan kunt toetsen. Ik laat jou niks zien. Ik spiegel alleen. De afstand en de kou die je ziet, heb je zelf geschapen. Ik voel geen afstand en geen kou. Heel mijn hart reikt uit naar jou, en als je dat niet kunt zien dan vind ik dat spijtig. Maar begrijpelijk. Ik heb er ook geen oordeel over. Wel een mening maar dat is iets anders. Waarom word je boos?
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 29 November 2014, 02:05   #42
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Ik herken het omdat ik dat zoals gezegd doorleeft en doorvoelt heb. Je kunt enkel iets herkennen als het voortspruit uit je eigen ervaring. Of het daaraan kunt toetsen. Ik laat jou niks zien. Ik spiegel alleen. De afstand en de kou die je ziet, heb je zelf geschapen. Ik voel geen afstand en geen kou. Heel mijn hart reikt uit naar jou, en als je dat niet kunt zien dan vind ik dat spijtig. Maar begrijpelijk. Ik heb er ook geen oordeel over. Wel een mening maar dat is iets anders.

Nadje, je beweert dat jij spiegelt zonder dat er van jouw kant afstand of koud uitstraalt. Ik voel dat wel, de koud en afstand dat jij schept als jij spiegelt.
Nu voel ik het verdriet, die de plaats neemt van de boosheid die normaal gesproken zou ontstaan. Is geen zielige verdriet nu die normaal gesproken in boosheid mondt bij mij , maar simpelweg compassie.
Waarom compassie? Ik zie dat jij nu echt aangegaan bent, het gesprek. Dat wat ik jouw aanreik kan jij niet zien, en het is Ok voor mij nu.
Alsnog, de afstand blijft tussen onze ego's, jouw als wezen kan ik je nu toelaten.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 29 November 2014, 02:07   #43
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Waarom word je boos?
Omdat dit nu niet aan de orde is, laat ik nu. Kom ik mogelijk een ander moment op terug.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 29 November 2014, 02:13   #44
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Nadje, je beweert dat jij spiegelt zonder dat er van jouw kant afstand of koud uitstraalt. Ik voel dat wel, de koud en afstand dat jij schept als jij spiegelt.
Nu voel ik het verdriet, die de plaats neemt van de boosheid die normaal gesproken zou ontstaan. Is geen zielige verdriet nu die normaal gesproken in boosheid mondt bij mij , maar simpelweg compassie.
Waarom compassie? Ik zie dat jij nu echt aangegaan bent, het gesprek. Dat wat ik jouw aanreik kan jij niet zien, en het is Ok voor mij nu.
Alsnog, de afstand blijft tussen onze ego's, jouw als wezen kan ik je nu toelaten.
Nou dankjewel. Dat is heel wat voor jou. Ik voel geen afstand. Ik voel verbondenheid. En nu ga ik naar bed.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 29 November 2014, 02:16   #45
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Nou dankjewel. Dat is heel wat voor jou. Ik voel geen afstand. Ik voel verbondenheid. En nu ga ik naar bed.
Dag Nadje...
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Vrienden van het (zen)boeddhisme... Nathan Boeddhisme 10 2 June 2011 14:08
Wat is zen? Rozenhart Boeddhisme 0 26 July 2010 17:48


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 12:33.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.