Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Niet verlicht
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Niet verlicht Mooi nu kan er wat gedaan worden.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 2 April 2015, 22:22   #51
InX
Jubilaris
 
Geregistreerd: 11 December 2014
Berichten: 288
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
De werkwijze, gedachten onderzoeken op waarheid, van Byron Katie sluit naadloos aan bij gedegen zelfonderzoek dat niet alleen de onaangename gedachte maar alle gedachten op waarheid onderzoekt. Mensen die een tijdje 'the Work' hebben gedaan zo bleek mij waren heel erg in voor gedegen zelfonderzoek.

Hier op het forum staat een boek van haar dat nooit is gepubliceerd. De reden is dat Byron Katie een product is dat verkocht moet worden en dat boek haar Work niet schraagt. Dus wat zij publiekelijk zegt moet worden gezien in het licht van screening door marketing. Een ander gezegde is dat ze een liefhebber is van de werkelijkheid en wel omdat ze daar niet omheen komt. De pijn is zoals bekend weerstand en haar weg is die van de minste.

Hoe het ook zei The Work is in zijn opzet een gebeuren om de onvrede in de individuele mens op te lossen en betreft niet de vraag wat de mens collectief aanricht. Om de door je van haar aangehaalde kreet te gebruiken 'er zijn mijn zaken er zijn jouw zaken en er zijn God's zaken' iemand die gerealiseerd is doet geen eigen, noch andermans zaken maar volgt zijn intrinsieke opdracht en doet daarmee God's zaken.

Maar je was zeker even vergeten om te kijken wat er allemaal in de wereld loos is voordat je concludeerde dat de mens (die de zaken naar zijn hand heeft gezet) goed is? De oplossing kan toch alleen maar zijn dat niet mijn individuele wil maar 'uw wil' geschiede en die wil blijft in iedere mens verborgen omdat hij zijn eigen wil blijft doen. De aanbeveling voor een betere wereld ligt in het doen van gedegen zelfonderzoek opdat die intrinsieke opdracht gevolgd wordt en het belang van ego doorzien. Het is een lang maar heel simpel antwoord.
Dit is je eigen verhaal Laurens, geen waarheid. Dat het leed van de wereld je raakt is compassie. Deze zaken anders willen zien, is ego-weerstand. De essentie van The Work is vrede/liefde leren vinden in jezelf. Dan pas kun je vrede/liefde in de wereld zien. Na de 4 vragen volgt de omkering.
De paus gelooft ook dat hij God's intrinsieke opdracht vervuld. Net als een hele hoop andere geestelijken.

Losing the Moon betreft overigens een publicatie van dialogen inzake The Work. Via Google is te zien dat het boek nog gewoon verkocht wordt (Amazon.com) en via en.calameo.com is het boek ook online te lezen.
http://en.calameo.com/books/00038420535d997bf5c66

Via Google is ook een Nederlandstalige samenvatting/uitleg te vinden over het boek:
http://www.bk-books.eu/lezen14.html#katie-is+moon
InX is offline   Met citaat reageren
Oud 2 April 2015, 22:36   #52
InX
Jubilaris
 
Geregistreerd: 11 December 2014
Berichten: 288
Standaard

Lol, in het kader van non-dualiteit = geen twee, vinnik het wel hilarisch dat mijn voorgaande post precies geplaatst is om 22.22 uur.

Ach, tijd is ook maar een illusie.
InX is offline   Met citaat reageren
Oud 2 April 2015, 22:37   #53
Ben
Vicaris
 
Geregistreerd: 19 September 2014
Berichten: 123
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Welk boek bedoel je en waar staat dat, Laurens?
Ga naar google, vul in; loosing the moon byron katy(met spelfouten)
Neem dan de 2e aanwijzing; Calam?o - Byron Katie - Losing The Moon.
Dan kun je het boek in het engels van begin tot eind doorbladeren.
Ben is offline   Met citaat reageren
Oud 2 April 2015, 23:27   #54
Ben
Vicaris
 
Geregistreerd: 19 September 2014
Berichten: 123
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Dat 'wat' ik ben neemt slechts waar. Ergo wat gedaan wordt, incluis oordelen, behoort dientengevolge tot het domein van de doener, dus mee eens.
Het Wat' te zijn, is geen locatie van waarnemen, het Wat' te zijn is een onmiddellijke beschikbaarheid zonder voorwaarden.
Eenvoudig omdat er ervaren/beleven is door 'wie' dan ook, is er oordelen.
Niet dat er nog eens oordelen is op grond van ervaren/beleven, dat is allemaal subjectief belang, beschikbaarheid zonder voorwaarden is zonder enig specifiek subjectief belang.
Ervaren/beleven van wie/wat dan ook, is het wezenlijke onmiddellijke oordelen van Waarheid' zelf, geen mens of anders' is in staat om dat oordelen te 'doen'.
Ben is offline   Met citaat reageren
Oud 3 April 2015, 00:03   #55
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door InX Bekijk bericht
Dit is je eigen verhaal Laurens, geen waarheid. Dat het leed van de wereld je raakt is compassie. Deze zaken anders willen zien, is ego-weerstand. De essentie van The Work is vrede/liefde leren vinden in jezelf. Dan pas kun je vrede/liefde in de wereld zien. Na de 4 vragen volgt de omkering.
De paus gelooft ook dat hij God's intrinsieke opdracht vervuld. Net als een hele hoop andere geestelijken.

Losing the Moon betreft overigens een publicatie van dialogen inzake The Work. Via Google is te zien dat het boek nog gewoon verkocht wordt (Amazon.com) en via en.calameo.com is het boek ook online te lezen.
http://en.calameo.com/books/00038420535d997bf5c66

Via Google is ook een Nederlandstalige samenvatting/uitleg te vinden over het boek:
http://www.bk-books.eu/lezen14.html#katie-is+moon
Ik heb al weer veel te veel aanleiding tot allerhande geneuzel gegeven, doe gewoon het gedegen zelfonderzoek en kom er zelf achter.
  Met citaat reageren
Oud 3 April 2015, 00:05   #56
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben Bekijk bericht
Het Wat' te zijn, is geen locatie van waarnemen, het Wat' te zijn is een onmiddellijke beschikbaarheid zonder voorwaarden.
Eenvoudig omdat er ervaren/beleven is door 'wie' dan ook, is er oordelen.
Niet dat er nog eens oordelen is op grond van ervaren/beleven, dat is allemaal subjectief belang, beschikbaarheid zonder voorwaarden is zonder enig specifiek subjectief belang.
Ervaren/beleven van wie/wat dan ook, is het wezenlijke onmiddellijke oordelen van Waarheid' zelf, geen mens of anders' is in staat om dat oordelen te 'doen'.
Ik heb de puntjes niet op de I gezet omdat het allemaal niet zo belangrijk is om het naadje van de kous de weten. Het gaat om het motiveren tot het doen van gedegen zelfonderzoek en het weghalen van alsmaar weer die belemmeringen.
  Met citaat reageren
Oud 3 April 2015, 06:29   #57
Ben
Vicaris
 
Geregistreerd: 19 September 2014
Berichten: 123
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Ik heb de puntjes niet op de I gezet omdat het allemaal niet zo belangrijk is om het naadje van de kous de weten. Het gaat om het motiveren tot het doen van gedegen zelfonderzoek en het weghalen van alsmaar weer die belemmeringen.
Daar heb je een punt.
De makke is dat het , niet doen' het gebeuren is, de ogenschijnlijke 'doener' daarentegen verkeert in de subjectieve veronderstelling dat er ruimte/afstand is tussen zichzelf en het gebeuren, en vult die schijnbare ruimte/afstand onophoudelijk in. En zo onstaat continu het ellelange verhalen gedoe.
Het gedegen zelfonderzoek kan ogenschijnlijk alleen 'gedaan' worden door op te merken dat er subjectief feitelijk, helemaal geen , doener' is.
Ben is offline   Met citaat reageren
Oud 3 April 2015, 07:49   #58
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Ik heb al weer veel te veel aanleiding tot allerhande geneuzel gegeven, doe gewoon het gedegen zelfonderzoek en kom er zelf achter.
Zo is het.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 3 April 2015, 10:02   #59
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben Bekijk bericht
Daar heb je een punt.
De makke is dat het , niet doen' het gebeuren is, de ogenschijnlijke 'doener' daarentegen verkeert in de subjectieve veronderstelling dat er ruimte/afstand is tussen zichzelf en het gebeuren, en vult die schijnbare ruimte/afstand onophoudelijk in. En zo onstaat continu het ellelange verhalen gedoe.
Het gedegen zelfonderzoek kan ogenschijnlijk alleen 'gedaan' worden door op te merken dat er subjectief feitelijk, helemaal geen , doener' is.
Voor mij is dit te wetenschappelijk, niet hanteerbaar. De doener, laat ik er vooral bijzeggen voor mij, is degene die in zijn geloof gevestigd is en in de interactie bezig ook continu bevestigd te worden. Hij is van zijn bestaan overtuigd en van zijn idee de dingen naar zijn hand te kunnen zetten, kortom denkt de schepper van dit alles te zijn.
Voor het gemak noem ik dit geloof maar het verkeren in de vermeende wereld waarvan men zegt dat daaruit ontwaakt kan worden en de realisatie daarvan verlichting is.

Welnu in deze vermeende wereld bestaat er iemand en is daarin doende, anders gezegd hij figureert in een droom en is daarin bezig de wereld naar zijn hand te zetten. Om nu uit deze valselijke veronderstelling, deze droom, te geraken is er voor deze doener onderzoek mogelijk en nodig om te achterhalen wat er nou werkelijk van de veronderstelling waar is.
  Met citaat reageren
Oud 3 April 2015, 13:48   #60
Ben
Vicaris
 
Geregistreerd: 19 September 2014
Berichten: 123
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Voor mij is dit te wetenschappelijk, niet hanteerbaar. De doener, laat ik er vooral bijzeggen voor mij, is degene die in zijn geloof gevestigd is en in de interactie bezig ook continu bevestigd te worden. Hij is van zijn bestaan overtuigd en van zijn idee de dingen naar zijn hand te kunnen zetten, kortom denkt de schepper van dit alles te zijn.
Voor het gemak noem ik dit geloof maar het verkeren in de vermeende wereld waarvan men zegt dat daaruit ontwaakt kan worden en de realisatie daarvan verlichting is.

Welnu in deze vermeende wereld bestaat er iemand en is daarin doende, anders gezegd hij figureert in een droom en is daarin bezig de wereld naar zijn hand te zetten. Om nu uit deze valselijke veronderstelling, deze droom, te geraken is er voor deze doener onderzoek mogelijk en nodig om te achterhalen wat er nou werkelijk van de veronderstelling waar is.
Ok
Ben is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Inzicht in ego-werking. Mihaela Beginnend zelfonderzoek 2 2 September 2020 13:04
Het Nieuwe Inzicht. Aart Overige religie 0 1 February 2012 20:27


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 12:24.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.