Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 20 July 2022, 00:29   #91
Guido
Jubilaris
 
Geregistreerd: 17 September 2017
Berichten: 297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
het Zijn IS en onveranderlijk van aard.
Ik zou er geen eigenschap aan geven.. noch veranderlijk noch onveranderlijk.
Guido is offline  
Oud 20 July 2022, 06:45   #92
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido Bekijk bericht
Ik zou er geen eigenschap aan geven.. noch veranderlijk noch onveranderlijk.
Ik weet hoe je er over denkt. Feitelijk weet ik dat zo onderhand wel van iedereen hier.
Gedegen zelfonderzoek beperkt zich tot het essentiële, is daarom in zijn uitleg uiterst simpel gehouden en niet to the point nauwkeurig. Kortom het is een grosso modo werkwijze die allesbehalve accuraat probeert te zijn en waarop wel het een en ander valt aan te merken. Immers het mag hier niet ten koste gaan van de werkbaarheid. Er is ook helemaal geen noodzaak om alsmaar tot het gaatje te gaan. Al dat gebazel er over is volstrekt onnodig maar erger nog verwarrend. Dat in aanmerking nemende, waarheidvinding is via veranderlijkheid (niet waar) tot onveranderlijkheid (waar) komen, waarbij dat onveranderlijke staat voor Waarheid, Bewustzijn, Zijn, Zelf en dergelijken. Het moet echter 'gedaan' worden en niet alleen 'besproken'.
 
Oud 20 July 2022, 09:37   #93
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido Bekijk bericht
Het is feitelijk voor ieder mens alreeds zo, maar loopt zich verloren in het 'verhalende'.. zelfbeeld.
Het persoonlijk gemoed wordt bewogen door het denken, het denken wordt bewogen door het gemoed. Dat is een vicieuze cirkel waaruit het maar lastig te komen is. Deze vicieuze cirkel kan doorbroken worden, maar zoals we op dit forum zien onderzoeken sommigen users gehechtheid niet eens. Zodoende blijft men gehecht aan de eigen persoon met het eigen gemoed en het eigen denken/praatjes.

Het 'door leegte bewogen worden' wordt zodoende afgeschermd door het persoonlijk gemoed c.q. de persoon. Van alles wat in de geestelijke wereld zich afspeelt heeft men geen weet.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 20 July 2022, 09:41   #94
Guido
Jubilaris
 
Geregistreerd: 17 September 2017
Berichten: 297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Ik weet hoe je er over denkt.
Gedegen zelfonderzoek is uiterst simpel om het overzichtelijk en werkbaar te houden en om die reden niet exact to the point nauwkeurig. Kortom het is een grosso modo benadering die allesbehalve accuraat probeert te zijn en waarop wel het een en ander is aan te merken. Immers niets mag hier ten koste gaan van de werkbaarheid. Er is ook helemaal geen noodzaak om alsmaar tot het gaatje te gaan. Dat in aanmerking nemende, waarheidvinding is via veranderlijkheid (niet waar) tot onveranderlijkheid (waar) komen, waarbij dat onveranderlijke staat voor Waarheid, Bewustzijn, Zijn, Zelf en dergelijken. Het moet echter 'gedaan' worden en niet alleen 'besproken'.
Zeer veel (Zo niet alle) gevolgtrekkingen cq linkende inzichten, vallen weg of blijken niet ter zaken doende. Helemaal juist of kloppend zijn ze nooit, wat is juist en kloppend? dan zeg ik dat het allemaal veranderlijkheid betreft, ongeacht wat voor inzichten dan ook. Kortom, mosterd na de maaltijd..
Inzichten geven een boost aan gevolgtrekkingen, die veroorzaken een roes, voor je het weet sta je op de markt. Waar kundigheid kunstjes worden en kunstjes door gaan voor kundigheid.

Waar een dóórzien van de roes daagt, daar openbaard zich een ongereptheid waar het overgrote merendeel der mensheid slechts slaapwandelend levens leven.
Praktisch heb je geen oplossingen voor problemen.. er zijn gewoon geen problemen meer waar je bent..
Guido is offline  
Oud 20 July 2022, 09:42   #95
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Dat het zijn IS, dat schrijft iedereen hier zo'n beetje. Inhoudsloos geblaat. En dat onveranderlijk is, dat schrijft iedereen ook al 10 jaar. Niet alleen op dit forum, maar overal op internet. (En waarschijnlijk ook op satsang)

Het wonderlijke is dat als ik over dat 'zijn' schrijf dat velen hier dan weet niet herkennen. Je kunt het 'zijn' niet waarnemen, je kunt het alleen gewaar zijn. Het kan niet anders dan een buiten-lichamelijk 'zijn' zijn, want de meeste mensen menen dat ze het veranderlijke (hun lichaam) zijn.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 20 July 2022, 09:43   #96
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

M.z. Het wonderlijke is dat als ik over dat 'zijn' schrijf dat velen hier dan weer niet herkennen.

typo, sorry.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 20 July 2022, 09:44   #97
Guido
Jubilaris
 
Geregistreerd: 17 September 2017
Berichten: 297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Het persoonlijk gemoed wordt bewogen door het denken, het denken wordt bewogen door het gemoed. Dat is een vicieuze cirkel waaruit het maar lastig te komen is. Deze vicieuze cirkel kan doorbroken worden, maar zoals we op dit forum zien onderzoeken sommigen users gehechtheid niet eens. Zodoende blijft men gehecht aan de eigen persoon met het eigen gemoed en het eigen denken/praatjes.

Het 'door leegte bewogen worden' wordt zodoende afgeschermd door het persoonlijk gemoed c.q. de persoon. Van alles wat in de geestelijke wereld zich afspeelt heeft men geen weet.
Je zou kunnen zeggen dat het een buffer is.
Guido is offline  
Oud 20 July 2022, 09:44   #98
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

M.Z. : M.z. Het wonderlijke is dat als ik over dat 'zijn' schrijf dat velen hier dat dan weer niet herkennen.

Nogmaals sorry. Woordje weggevallen.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 20 July 2022, 09:47   #99
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Het 'verhaal' is dan ook niet vermeend, dat wordt gespeeld door de acterende verschijningen. En gekend door de inwendige kenner welke daadwerkelijk het 'zijn' is. Weten de kenner is tevens het 'zijn' gewaar worden.
En men moet zo ver komen dat het niet meer het 'ik' is dat het verhaal speelt maar dat het het ZIJN is dat via jouw 'ik' is...
marie is offline  
Oud 20 July 2022, 09:48   #100
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
En men moet zo ver komen dat het niet meer het 'ik' is dat het verhaal speelt maar dat het het ZIJN is dat via jouw 'ik' is...
dat via jouw 'ik', is in dit leven...
marie is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Afbeelding heeft het verkeerde formaat Lyme Forum; regels, vragen, idee 13 15 November 2011 06:41


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 19:32.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.