Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Niet verlicht
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Niet verlicht Mooi nu kan er wat gedaan worden.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 25 October 2012, 00:38   #91
Vagebond
Kasuaris
 
Geregistreerd: 8 November 2011
Berichten: 915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Ulla dat is apart, misschien kunnen we dat eens een keer uittesten.

Slaap lekker.
Dat is helemaal niet apart, aangezien je al jaren op de zelfde manier reageert. Een kind kan nog voorspellen hoe je zal reageren dus ik zie Ulla daar ook wel toe in staat.

Maar goed ik kijk uit naar die test mocht die er nog eens van komen, zal vast boeiend worden zo niet komiek, voor mij dan toch in elk geval.

Groetjes :-)
Vagebond is offline   Met citaat reageren
Oud 25 October 2012, 07:37   #92
sagnaar
Jubilaris
 
sagnaar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 September 2010
Berichten: 191
Standaard .....

Quote 19.

:-)
sagnaar is offline   Met citaat reageren
Oud 25 October 2012, 08:55   #93
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sagnaar Bekijk bericht
Quote 19.

:-)
Ik heb daar toch maar even gekeken, want wat daar te lezen staat maakt je kennelijk blij. De associatie die ik er bij had was een kind die kraaltjes zit te rijgen.
Leuk, dat beeld dat ik had wilde ik je niet onthouden.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 25 October 2012, 09:02   #94
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vagebond Bekijk bericht
Dat is helemaal niet apart, aangezien je al jaren op de zelfde manier reageert. Een kind kan nog voorspellen hoe je zal reageren dus ik zie Ulla daar ook wel toe in staat.

Maar goed ik kijk uit naar die test mocht die er nog eens van komen, zal vast boeiend worden zo niet komiek, voor mij dan toch in elk geval.

Groetjes :-)
Iemand die voorspelbaar is in zijn reactie betekend dat je het zelf eigenlijk inmiddels ook al lang weet en ook dat je dat aan mij als buitenstaander niet terug laat zien. Iemand die maar blijft vertellen wat je zelf al lang weet is oersaai. Ik vraag me dan af waarom ik je er op blijf wijzen.

Het enige dat ik zelf wel voorspelbaar vind is dat ik steeds opnieuw weer terug kom op het aanbevelen tot het doen van zelfonderzoek, in hetgeen ik zie en weergeef vind ik een en al levendigheid omdat wat ik zie levendig is.

Kortom ik ben niet voorspelbaar maar duidelijk in wat ik hier graag wil zien. Je hoeft niet op Ulla te wachten je kunt de test zelf ook doen.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 25 October 2012, 09:06   #95
sagnaar
Jubilaris
 
sagnaar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 September 2010
Berichten: 191
Standaard ...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
Hoe kan je zien dat er 'iets van realisatie' is en hoe ziet realisatie eruit?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ogenblik-sem Bekijk bericht
In aansluiting op Looro mijn vraag:

- Wat wordt er bedoeld met 'mentale realisatie?'
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sagnaar Bekijk bericht
Het belang' van gedachten als gedachten tot' gedachten beschouwelijk relativeren tot nul, nul !.
Daardoor komt de geestelijk mentale ervaring/beleving terecht in een soort vacuum, vlees noch vis, warm noch koud. Het vacuum is de geestelijke Onder-vinding van Niets'.
Het is het summum van mentale extractie...een macht' positie tot welke gedachte dan ook, en...onbenaderbaar .
Dit geestelijk mentale summum gaat over het algemeen samen met een daaraan achtergebleven...gevoelsontwikkeling.

Et voila'..... Renoir.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sagnaar Bekijk bericht
+
Tegelijkertijd kan het er ook voor zorgen dat de achter gebleven gevoelsontwikkeling komt tot een Over' idealisatie van de direct zintuigelijke belevings wereld, en dat er feitelijk niks meer is dan dat...voor de beleving, en zo elke de kop opstekende emotie of gevoelssensatie...ridicuul word gemaakt en platgetrokken, vanwegen een onmachten overgevoeligheid voor de Onder-vinding ervan.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sagnaar Bekijk bericht
Quote 19.

:-)
+

Een daaraan gepaarde geinformeerde empatie (Al dat zoeken moet toch iets opleveren ?:-) wat op z'n beurt weer zorgt voor een ingetogen euforie !.
Dit alles is de mentaal geestelijke psychsomatische toestand' van 95% Would be' gerealiseerden....
Be aware off that, when you notice them. :-)

Het overgrote merendeel van aan publiek bekende gerealiseerden vertegenwoordigen de 'Waan' van....misleiding.

Wijziging aangebracht door Renoir op 25 October 2012 om 09:17.
Reden: Ik voeg even de betreffende quotes erbij als je het goed vind.
sagnaar is offline   Met citaat reageren
Oud 25 October 2012, 09:36   #96
sagnaar
Jubilaris
 
sagnaar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 September 2010
Berichten: 191
Standaard .....

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Ik heb daar toch maar even gekeken, want wat daar te lezen staat maakt je kennelijk blij. De associatie die ik er bij had was een kind die kraaltjes zit te rijgen.
Leuk, dat beeld dat ik had wilde ik je niet onthouden.
Heel goed Renoir...
Natuurlijk kom jij tot zo een conclusie.
Kinderachtigheid en kinderlijkheid (bv verstoppertje spelen is tenslotte jouw stokpaardje. Jij kunt eenvoudig niet meer zien dan de prominente basis van jouw werkelijkheid :-)
witte velletjes naar voren brengen ' en dan lekker kleuren met de potloodjes die je hebt verzameld......ook zo'n heerlijk spelletje waar jij je zoet mee houd.
:-))))
sagnaar is offline   Met citaat reageren
Oud 25 October 2012, 09:55   #97
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sagnaar Bekijk bericht
+

Een daaraan gepaarde geinformeerde empatie (Al dat zoeken moet toch iets opleveren ?:-) wat op z'n beurt weer zorgt voor een ingetogen euforie !.
Dit alles is de mentaal geestelijke psychsomatische toestand' van 95% Would be' gerealiseerden....
Be aware off that, when you notice them. :-)

Het overgrote merendeel van aan publiek bekende gerealiseerden vertegenwoordigen de 'Waan' van....misleiding.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir
Ooit zal al dat denken een keer een boek of anders wel iets van roem opleveren, onderzoek levert alleen jou zelf wat op.
))

Mijn reactie op je quotes zijn, al snap ik er grotendeels nog steeds niks van:

Wanneer je NIET aan ZELFonderzoek wilt doen, moet je op een andere manier kennis nemen van wat 'het' is. Hoe bedrevener je mentaal wordt je daarin te bekwamen hoe meer mentaal je vervolgens gerealiseerd overkomt.

Mentale realisatie bestaat simpelweg niet, het zou betekenen dat je door middel van 'het kennis nemen van' verlicht zou kunnen raken.

Een land dat al eeuwen bezig is met de 'aard van je zijn' heeft hierin een reputatie opgebouwd. De methode die daar uit voortkomt heet advaita, de meest directe weg naar realisatie. Het is een beproefd model.

Wat wij hier doen staat nog maar in de kinderschoenen. Het ligt niet in onze westerse aard om slaafs een methode te volgen, wij zijn een arrogant betweterig volkje dat meent het buskruit zelf wel te kunnen uitvinden.

Daaruit is wat traditionele zoekers pseudo- en neo advaita noemen ontstaan. Het klink lekker leuk fris en nieuw anders dan dat muffe advaita maar het heeft niets met advaita te maken. Neo advaita vertelt je de conclussies waarvan advaita vindt dat je die zelf moet ontdekken.

Advaita heeft geen concurrenten, niemand is er de eigenaar van. Advaita leert je niet beducht te zijn voor de leer van anderen. Advaita is de leer. Heb je te maken met waarschuwingen je niet te laten misleiden door Renoir dan heb je met een neo advaitist te maken, iemand die beoogt je wegwijs te maken in zijn zienswijze op realisatie. Hij is er zelf de uitvinder van.

In de werkwijze van wijs maken zit de mogelijkheid van iemand die nog wijzer is en die zich genoodzaakt voelt de wijsheid van de ander te bekritiseren. Het is evident dat ego hier een rol speelt en het kenmerk van de neoadvaitist is doorgaans dat deze het ego niet verwerpt. Sterker nog een prominent aanwezig ego laat zien en vanuit de traditie onmogelijk verlicht kan zijn.

Ego is iets dat Advaita in de methode van zelfonderzoek als onderwerp van kritisch zelfonderzoek heeft. Maar als Renoir kom ik hier niet eens toe aan begeleiding van zelfonderzoek in de traditie van advaita, ik priegel maar wat mee in de psychologische marge van wat hier doorgaans gaande is.

In het heldere licht van de transparantie is ons (beider) gepriegel in de marge hier alleen maar droefenis. In dat licht is ook jouw poging (Keen/Dynamo/Sagnaar) om Renoir te ontmaskeren lachwekkend, egostuff. Mensen hou nou toch eens op met die flauwe kul, ga aan de slag en onderzoek. Kom tot je ware aard en hou je niet bezig met dit zielige kneuzerige gedoe.

Hup er is werk aan de winkel.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 25 October 2012, 10:41   #98
sagnaar
Jubilaris
 
sagnaar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 September 2010
Berichten: 191
Standaard .....

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht

Mentale realisatie bestaat simpelweg niet, het zou betekenen dat je door middel van 'het kennis nemen van' verlicht zou kunnen raken.


.
Daarom heet het ook Mentale realisatie....
Omdat er wordt uit-gedacht' dat je het bent !, met als algemeen dooropvolgend vertoon dat dees of geen WEET' Wat' hij of zij is.
En dat dan aan de man brengt....puur en alleen om de eigen-'Waan' gaande te houden door te verwijzen en te duiden Hoe' Daar'....te komen.
Het heeft allemaal niks met Realisatie te maken noch met verlichting ! (dan kun je beter bij de Nuon aankloppen
sagnaar is offline   Met citaat reageren
Oud 25 October 2012, 10:46   #99
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Welterusten, nu moet ik mij maar dwingen om te gaan slapen.
Ik kan het ook !

ik wist dat je dat ging zeggen .
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 25 October 2012, 10:51   #100
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vagebond Bekijk bericht
Dat is helemaal niet apart, aangezien je al jaren op de zelfde manier reageert. Een kind kan nog voorspellen hoe je zal reageren dus ik zie Ulla daar ook wel toe in staat.

Groetjes :-)
Ook dat. Dat bedoelde ik ook met als je iemand een beetje kent.
Voor jou en mij en anderen geldt dat overigens net zo. Je weet gegeven moment toch wel hoe iemand in elkaar steekt en je ziet gaandeweg hoe iemand al dan niet verder gaat in zijn ont_wikkelingen.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 18:28.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.