Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Stromingen > Overige religie
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Overige religie Gnosis, geschriften

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 21 June 2013, 20:22   #91
Lily
Asprirant lid
 
Lily's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 January 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vagebond Bekijk bericht
Wie doet dat hier dan? M.i. Is jet scheppingsverhaal een symbolisch verhaal en niet meer dan dat.

Zeg Lily ben je opgegroeid in omgeving waar men het scheppingsverhaal als waarheid verkocht en heb je daar onder geleden cq last van gehad?
Die symboliek zal je misleiden.
Dat is een patriarchale symboliek, die is niet de waarheid.
Het is vertekend en het is zinloos over die mythe te blijven doordrammen.
Het enige wat je zal inzien is dat je je tijd hebt verloren...
Lily is offline   Met citaat reageren
Oud 21 June 2013, 20:24   #92
Vagebond
Kasuaris
 
Geregistreerd: 8 November 2011
Berichten: 915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lily Bekijk bericht
Die symboliek zal je misleiden.
Dat is een patriarchale symboliek, die is niet de waarheid.
Het is vertekend en het is zinloos over die mythe te blijven doordrammen.
Het enige wat je zal inzien is dat je je tijd hebt verloren...
Lily ben jij opgegroeid in een omgeving waar men het scheppingsverhaal voor waarheid verkocht en heb je daar onder geleden cq last van gehad?
Vagebond is offline   Met citaat reageren
Oud 21 June 2013, 20:27   #93
Lily
Asprirant lid
 
Lily's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 January 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vagebond Bekijk bericht
Lily ben jij opgegroeid in een omgeving waar men het scheppingsverhaal voor waarheid verkocht en heb je daar onder geleden cq last van gehad?
Dat stond in de bijbel en ik heb dat niet als dwingend ervaren. Er was een vrijheid van interpretatie. Helemaal geen dwang.
Lily is offline   Met citaat reageren
Oud 21 June 2013, 20:45   #94
Vagebond
Kasuaris
 
Geregistreerd: 8 November 2011
Berichten: 915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lily Bekijk bericht
Dat stond in de bijbel en ik heb dat niet als dwingend ervaren. Er was een vrijheid van interpretatie. Helemaal geen dwang.
Dan verbaast het me toch dat je je zo opwind en niet voorbij het patriarchale stukje kan kijken cq het eruit kan filteren.

Het scheppingsverhaal zoals het in de bijbel staat is niet heilig wat mij betreft.
Vagebond is offline   Met citaat reageren
Oud 21 June 2013, 20:53   #95
Lily
Asprirant lid
 
Lily's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 January 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vagebond Bekijk bericht
Dan verbaast het me toch dat je je zo opwind en niet voorbij het patriarchale stukje kan kijken cq het eruit kan filteren.

Het scheppingsverhaal zoals het in de bijbel staat is niet heilig wat mij betreft.
Ja zo voel ik het ook aan. Er is manipulatie.
Ik ben boos omdat ik weet wat dat heeft veroorzaakt.
Er zijn daarvoor wel brandstapels geplaatst en oorlogen gevoerd.
Lily is offline   Met citaat reageren
Oud 22 June 2013, 08:31   #96
Lia
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 4 May 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vagebond Bekijk bericht
Ja het is bekend dat angst tot op de dag van vandaag nog hoogtij viert en dat het scheppingsverhaal een door mensen naar hun eigen beeld geschapen karikatuur is van de werkelijkheid.

Misschien kunnen we een poging doen e.e.a. mbt tot de geboorte van dualiteit wat meer vanuit neutraliteit te bekijken ipv ons te verliezen in strijd over slaafsheid en macht vanuit emotie?

Ps: ik heb inmiddels gezien dat Nada de emotionele kant die bij je speelt heeft opgepakt in haar eigen draadje, waarvoor dank mbt draadjesvervuiling.
De onzichtbare werkelijkheid is altijd met veel omhaal van woorden onder aandacht gebracht. In de Oudheid gebeurde dit o.a door veel symboliek te gebruiken. De Kerk gaf er haar eigen draai aan om macht te behouden. Voornamelijk door begrippen als angst, schuld, hel en verdoemenis in te voeren. We hebben er eeuwen later nog steeds last van, alsof het in onze genen zit. Denk inderdaad dat het hele scheppingsverhaal geabstraheerd kan worden tot dualiteit en eenheid.
Lia is offline   Met citaat reageren
Oud 22 June 2013, 14:39   #97
Vagebond
Kasuaris
 
Geregistreerd: 8 November 2011
Berichten: 915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lily Bekijk bericht
Ja zo voel ik het ook aan. Er is manipulatie.
Ik ben boos omdat ik weet wat dat heeft veroorzaakt.
Er zijn daarvoor wel brandstapels geplaatst en oorlogen gevoerd.
Opvallend vind ik dat je over dingen uit het verleden spreekt terwijl die egomanipulatie mbt de schepping tot op de dag vandaag zijn doorwerking heeft op de mensheid en nog altijd, dag in dag uit, slachtoffers eist.

Ben je ergens blijven steken Lily?
Vagebond is offline   Met citaat reageren
Oud 22 June 2013, 15:37   #98
Vagebond
Kasuaris
 
Geregistreerd: 8 November 2011
Berichten: 915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lia Bekijk bericht
De onzichtbare werkelijkheid is altijd met veel omhaal van woorden onder aandacht gebracht. In de Oudheid gebeurde dit o.a door veel symboliek te gebruiken. De Kerk gaf er haar eigen draai aan om macht te behouden. Voornamelijk door begrippen als angst, schuld, hel en verdoemenis in te voeren. We hebben er eeuwen later nog steeds last van, alsof het in onze genen zit. Denk inderdaad dat het hele scheppingsverhaal geabstraheerd kan worden tot dualiteit en eenheid.
Zo snel zou ik toch ook weer niet willen gaan Lia.

Het hele Adam en Eva verhaal is m.i. niet waardeloos zoals het is. We kunnen feitelijk alleen in de rol van God zien dat het een menselijk verhaal is en dat het verhaal dus iets zegt over de menselijke aard die ook vandaag nog actueel is.

Ik geloof dat we nu in een tijd leven waarin we ons kunnen ontworstelen aan wat eerder een autoriteit was. De kerkvaderen verliezen steeds meer aan invloed omdat nu langzamerhand steeds meer voor zichzelf gaan denken. Daarmee, zo meen ik, zijn we nog niet uit de ellende, maar we komen wel zo langzamerhand toe aan de Adam en Eva en God de wrekende vader/moeder die in onszelf huist.

Met ander woorden wij zijn zelf zowel de wrekende God als Adam en Eva gebonden in 1 wezen. Wij zijn zelf de boom van kennis van goed en kwaad en hebben de potentie van de boom des eeuwige leven in ons ect.

Vanwege bovenstaande is voor mij het verhaal en de symboliek waardevol. Voor mezelf projecteer ik e.e.a. niet naar buiten, ik ben het allemaal zelf, waarmee ik mezelf een kans geef uit de boom van kennis - goed en kwaad te elimineren waarmee ik dan m.i. de boom des levens wordt die in mij besloten ligt, ooit ergens in de verre toekomst waarschijnlijk , want ik heb net de stap op de eerste trede gezet of misschien nog liever ik heb net mijn trillend pootje opgetild met de bedoeling de eerste trede te bestijgen

Dus hoor spuit elufff die heb ook op school gezeten...
Vagebond is offline   Met citaat reageren
Oud 22 June 2013, 17:03   #99
Lia
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 4 May 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vagebond Bekijk bericht
Zo snel zou ik toch ook weer niet willen gaan Lia.

Het hele Adam en Eva verhaal is m.i. niet waardeloos zoals het is. We kunnen feitelijk alleen in de rol van God zien dat het een menselijk verhaal is en dat het verhaal dus iets zegt over de menselijke aard die ook vandaag nog actueel is.

Ik geloof dat we nu in een tijd leven waarin we ons kunnen ontworstelen aan wat eerder een autoriteit was. De kerkvaderen verliezen steeds meer aan invloed omdat nu langzamerhand steeds meer voor zichzelf gaan denken. Daarmee, zo meen ik, zijn we nog niet uit de ellende, maar we komen wel zo langzamerhand toe aan de Adam en Eva en God de wrekende vader/moeder die in onszelf huist.

Met ander woorden wij zijn zelf zowel de wrekende God als Adam en Eva gebonden in 1 wezen. Wij zijn zelf de boom van kennis van goed en kwaad en hebben de potentie van de boom des eeuwige leven in ons ect.

Vanwege bovenstaande is voor mij het verhaal en de symboliek waardevol. Voor mezelf projecteer ik e.e.a. niet naar buiten, ik ben het allemaal zelf, waarmee ik mezelf een kans geef uit de boom van kennis - goed en kwaad te elimineren waarmee ik dan m.i. de boom des levens wordt die in mij besloten ligt, ooit ergens in de verre toekomst waarschijnlijk , want ik heb net de stap op de eerste trede gezet of misschien nog liever ik heb net mijn trillend pootje opgetild met de bedoeling de eerste trede te bestijgen

Dus hoor spuit elufff die heb ook op school gezeten...
Voorop gesteld, symboliek speelt in mijn leven een belangrijke rol. Dus is ook het verhaal Adam en Eva voor mij belangrijk, maar m.i. met veel omhaal van woorden en veel onduidelijkheden.
Symboliek wordt uiterlijk vorm gegeven door etnische achtergronden, maar kunnen dan toch een zelfde elementair idee uitdragen.
Heb je er wel eens aan gedacht dat de bijbelse voorstelling van boom des levens betrekking kan hebben op de wervelkolom (sushumnakanaal). En boom van goed en kwaad betrekking heeft op ida (Eva, vrouwelijk) en pingala (Adam, mannelijk). En daarbij de slang der wijsheid het kundalinivuur voorstelt? Ik had je graag enkele foto's ter vergelijking opgestuurd, maar om onduidelijke reden werkt dit nu niet op mijn computer.
Lia is offline   Met citaat reageren
Oud 22 June 2013, 17:11   #100
Lily
Asprirant lid
 
Lily's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 January 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vagebond Bekijk bericht
Opvallend vind ik dat je over dingen uit het verleden spreekt terwijl die egomanipulatie mbt de schepping tot op de dag vandaag zijn doorwerking heeft op de mensheid en nog altijd, dag in dag uit, slachtoffers eist.

Ben je ergens blijven steken Lily?
Ja dat eist nog slachtoffers, ik had ook het heden kunnen toevoegen. Vergeten te doen.

Wat bedoel je met ergens blijven steken, ik zit hier toch?
Lily is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 22:53.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.