Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 2 September 2022, 11:37   #91
Dorje
Jubilaris
 
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Wat een godsgruwelijke dooddoeners.
We hebben (nog steeds) te maken met velen die 'geloven' een 'ik' te zijn en alleen als 'ik' benadert kunnen worden. Dienstig ben je als je deze gelovigen met zachte hand naar de uitgang tracht te bewegen. Dienstig ben je niet door de gelovigen onnavolgbaar gebazel als 'no way out' voor te schotelen. Voor gelovigen is er een uitgang, ontneem hen die niet.
...

Ook al zijn er in Werkelijkheid geen velen en is er in werkelijkheid dan ook geen uitgang nodig.

Gewoon komen declameren dat alles droom is en er niet toe doet, dus ook het onderzoek ernaar niet, is neo-advaita. Aanzetten tot zelfonderzoek is Advaita.
__________________
Wat is is.
Dorje is offline  
Oud 2 September 2022, 11:44   #92
Guido
Jubilaris
 
Geregistreerd: 17 September 2017
Berichten: 297
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Wat een godsgruwelijke dooddoeners.
We hebben (nog steeds) te maken met velen die 'geloven' een 'ik' te zijn en alleen als 'ik' benadert kunnen worden. Dienstig ben je als je deze gelovigen met zachte hand naar de uitgang tracht te bewegen. Dienstig ben je niet door de gelovigen onnavolgbaar gebazel als 'no way out' voor te schotelen. Voor gelovigen is er een uitgang, ontneem hen die niet.
Het 'geloof' heeft 'hier geen zeggenschap meer Laurens.. verzinsels volgen verzinsels, en die kunnen niet gestoord worden, alleen maar gevoed, door ze een uitgang voor te houden.
Guido is offline  
Oud 2 September 2022, 11:47   #93
Dorje
Jubilaris
 
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido Bekijk bericht
Niks.
Dan wordt alle niks, iets.
Dan verliest alle iets niks, en daar daagt niets.
En waar niets daagt..
.
Daar zeg je het: zolang het ene als een verlies van het andere gezien blijft, is de enige mogelijkheid het ene in te wisselen voor het andere. Wat er juist kan dagen is dat het ene het andere niet kan verliezen en het andere het ene niet, dat ze niet-twee zijn.
__________________
Wat is is.
Dorje is offline  
Oud 2 September 2022, 11:52   #94
Dorje
Jubilaris
 
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido Bekijk bericht
Het 'geloof' heeft 'hier geen zeggenschap meer Laurens.. verzinsels volgen verzinsels, en die kunnen niet gestoord worden, alleen maar gevoed, door ze een uitgang voor te houden.
Juist dat alles om dat 'hier draait en wat er 'hier niet meer is, is een gerichtheid van jewelste.

Als 'hier en 'daar niet meer uit elkaar (twee) gehouden worden, dan dient dienstbaarheid zich spontaan aan, just omdat er geen enkele gerichtheid op een enkel 'hier dan nog stand kan houden.
__________________
Wat is is.
Dorje is offline  
Oud 2 September 2022, 11:56   #95
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido Bekijk bericht
Het 'geloof' heeft 'hier geen zeggenschap meer Laurens.. verzinsels volgen verzinsels, en die kunnen niet gestoord worden, alleen maar gevoed, door ze een uitgang voor te houden.
Wat ik vreemd vind is dat er toch op enigerlei wijze sprake moet zijn van geloof in iets wat jouw geschriften leest anders zou je ze gevoeglijk achterwege kunnen laten. Waar er sprake is van een zeker mate van (aangenomen) geloof, ook al heeft dat 'bij jou' geen zeggenschap meer is er eveneens sprake van anderen (zelf schept anderen). Het 'bij jou geen zeggenschap meer hebben' is dan een voor mij vreemde en egocentrische benaderwijze alsof je in je geloof alleen op de wereld bent.
 
Oud 2 September 2022, 11:59   #96
Guido
Jubilaris
 
Geregistreerd: 17 September 2017
Berichten: 297
Standaard

Geen mens kan door een ander mens gezegt worden hoe zus of zo werkt, of waar deze zich aan zou moeten houden, alles en ieder komt onafhankelijk van wat afhankelijk is.. tot ongerepte bloei. Er is geen nood aan de mens, ook al blijft er geeneen over. Neo-Advaita, Advaita etc etc, you name it, en de poppen zijn aan het dansen.
Guido is offline  
Oud 2 September 2022, 12:08   #97
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido Bekijk bericht
Geen mens kan door een ander mens gezegt worden hoe zus of zo werkt, of waar deze zich aan zou moeten houden, alles en ieder komt onafhankelijk van wat afhankelijk is.. tot ongerepte bloei. Er is geen nood aan de mens, ook al blijft er geeneen over. Neo-Advaita, Advaita etc etc, you name it, en de poppen zijn aan het dansen.
Kennelijk heb je voorgaande quote niet tot je genomen of kunnen nemen.

Zo lang er geloof is functioneert alles zoals het zich voordoet in een vermeende wereld. Er is in die vermeende wereld een bestaan en een scheppende kracht werkzaam die al het denkbare gangbaar kan maken. Daar kunnen anderen er op worden gewezen dat het 'ik' waarvan ze uitgaan niet werkelijk bestaat. Beter nog kan er hen op worden gewezen dat er een methode 'gedegen zelfonderzoek' geheten is waarop ze zelf deze ont'dekkingstocht kunnen aangaan.

Of er nood is aan mensen is van geen enkele relevantie. Dat er geen een overblijft is ook mijn idee maar daar gaat het niet over.

Als je poppen aan het dansen wilt hebben moet je uitgedachte ideeën stellen tegenover eigen ervaringen. Je kunt hier dan ook niet afkomen met resultaten van gedegen zelfonderzoek over het niet bestaan van 'ik' wanneer de eigen ervaringen totaal anders zijn.
 
Oud 2 September 2022, 12:08   #98
Guido
Jubilaris
 
Geregistreerd: 17 September 2017
Berichten: 297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Wat ik vreemd vind is dat er toch op enigerlei wijze sprake moet zijn van geloof in iets wat jouw geschriften leest anders zou je ze gevoeglijk achterwege kunnen laten. Waar er sprake is van een zeker mate van (aangenomen) geloof, ook al heeft dat 'bij jou' geen zeggenschap meer is er eveneens sprake van anderen (zelf schept anderen). Het 'bij jou geen zeggenschap meer hebben' is dan een voor mij vreemde en egocentrische benaderwijze alsof je in je geloof alleen op de wereld bent.
Je benadert me alsof 'ik ben.. uit een wil ten goede, reageer ik dan ook maar zodanig als dat jij mij ziet. Of kun jij mij ook anders benaderen?
Guido is offline  
Oud 2 September 2022, 12:13   #99
Dorje
Jubilaris
 
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido Bekijk bericht
Geen mens kan door een ander mens gezegt worden hoe zus of zo werkt, of waar deze zich aan zou moeten houden
...

Via het verschijnen als mens of al typend op een forum kan er wel toe bijgedragen worden dat er iets kan dagen. Het kan alleen niet voorgeschreven worden.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido Bekijk bericht
alles en ieder komt onafhankelijk van wat afhankelijk is.. tot ongerepte bloei.
Dat noemt men ook neo-advaita. Er hoeft niets te gebeuren, alles is al God.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido Bekijk bericht
Er is geen nood aan de mens, ook al blijft er geeneen over. Neo-Advaita, Advaita etc etc, you name it, en de poppen zijn aan het dansen.
De pop die danst is die wat de mens die er wel nog rondloopt in zijn waan laat zitten, omdat het voor de pop (=droom!) klaar is dat alles waan is. Deze danst de dans van verheerlijking van het verlost zijn van zijn wanen.

Waarom niet bijdragen aan dat er toch nog iets dieper kan dagen?
Hier gebeurt dat vanzelf en niet door te zeggen waar er aan gehouden moet worden, gewoon dat er nog iets meer kan dagen.
__________________
Wat is is.
Dorje is offline  
Oud 2 September 2022, 12:14   #100
Guido
Jubilaris
 
Geregistreerd: 17 September 2017
Berichten: 297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Kennelijk heb je voorgaande quote niet tot je genomen of kunnen nemen.

Zo lang er geloof is functioneert alles zoals het zich voordoet in een vermeende wereld. Er is in die vermeende wereld een bestaan en een scheppende kracht werkzaam die al het denkbare gangbaar kan maken. Daar kunnen anderen er op worden gewezen dat het 'ik' waarvan ze uitgaan niet werkelijk bestaat. Beter nog kan er hen op worden gewezen dat er een methode 'gedegen zelfonderzoek' geheten is waarop ze zelf deze ont'dekkingstocht kunnen aangaan.

Of er nood is aan mensen is van geen enkele relevantie. Dat er geen een overblijft is ook mijn idee maar daar gaat het niet over.

Als je poppen aan het dansen wilt hebben moet je uitgedachte ideeën stellen tegenover eigen ervaringen. Je kunt hier dan ook niet afkomen met resultaten van gedegen zelfonderzoek over het niet bestaan van 'ik' wanneer de eigen ervaringen totaal anders zijn.
Zolang je er van uit gaat dat er 'iemanden' vertoeven in wat droom is, zolang zie je 'ze wakker worden of slapen.. ik zie niemand wakker worden noch slapen.. sorry.
Guido is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 20:46.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.