Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 16 January 2014, 06:38   #91
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maria Bekijk bericht
Kinderen die door dit systeem gestuwd worden omdat ze klaargestoomd moeten worden voor de arbeidsmarkt, en wie daar moeite mee heeft stoppen we vol met drugs (ik chargeer even).
Dat chargeren, daar heb ik moeite mee. Dat is leuk om een discussie in gang te zetten, maar meer ook niet. En het is mijn ervaring dus (zoals uitgelegd) dat op scholen juist niet wordt voorbereid op de arbeidsmarkt. Er komen nu mensen op de arbeidsmarkt (ik bekijk het nu even vanuit de positie als werkgever) die het lager onderwijs, het middelbaar onderwijs en een beroepsopleiding hebben gevolgd en die amper correct Nederlands (en dan heb ik het niet over foutloos) kunnen schrijven, die een gebrek hebben aan woordenschat (wat je normaliter van een HBO geschoolde mag verwachten), die onvoldoende kunnen hoofdrekenen (gewoon vermenigvuldigen en delen) en die de basiszaken die bij het beroep horen niet kennen. Vandaar dat ik vanuit de arbeidsmarkt (en ik ben niet de enige) juist zou aanbevelen dat in het onderwijs de vrijheid (van het out of the box denken terwijl er nog geen kennis is van wat er in the box zit) die er nu is aan banden wordt gelegd en dat men weer eens 'ouderwets' les gaat geven met een docent voor de klas die weet waar het over gaat (en het nog een beetje smeu?g kan brengen) en dat leerlingen weer eens gewoon gaan studeren, niet overal over willen discussiëren (zonder kennis te hebben genomen van de basis) en dat er weer meer op kennis wordt getoetst dan op of je een mooi verhaal kunt vertellen.
Rob is offline  
Oud 16 January 2014, 07:01   #92
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maria Bekijk bericht
... maar de moed om het doen daar geniet ik al van.
Ik vind moed ook een mooie eigenschap. Maar als je het nader bekijkt, dan is moed (net als de tegenhanger lafhartigheid / lafheid) gebaseerd op het zelfde: angst. Als er geen angst was, dan was er ook geen moed nodig. Zelfonderzoek komt uit bij het fundament wat onder het handelen ligt: angst.
Rob is offline  
Oud 16 January 2014, 07:36   #93
Esradha
Vicaris
 
Esradha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 63
Standaard

Er zit waarheid in wat jullie beiden zeggen. Docenten worden teveel aan banden gelegd met het moeten volgen van methodieken en ook het schrijven van verplichte verslagen. Dat verlamt de docent en tegelijkertijd de kinderen. Laat de docent gewoon bezig zijn met lesgeven. Het is mooi om meer dan alleen kennis mee te geven op school, maar laten we inderdaad die kennis niet vergeten als basis. Ik heb ook de andere kant meegemaakt, enkel kennis leren en niet de vaardigheden deze kennis ook toe te passen. Maar je hebt ze uiteindelijk beiden nodig.
Esradha is offline  
Oud 16 January 2014, 08:36   #94
tandem
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 2 January 2014
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esradha Bekijk bericht
Er zit waarheid in wat jullie beiden zeggen. Docenten worden teveel aan banden gelegd met het moeten volgen van methodieken en ook het schrijven van verplichte verslagen. Dat verlamt de docent en tegelijkertijd de kinderen. Laat de docent gewoon bezig zijn met lesgeven. Het is mooi om meer dan alleen kennis mee te geven op school, maar laten we inderdaad die kennis niet vergeten als basis. Ik heb ook de andere kant meegemaakt, enkel kennis leren en niet de vaardigheden deze kennis ook toe te passen. Maar je hebt ze uiteindelijk beiden nodig.
Dan kom je in de buurt van het onderstaande, bij een paradigmabreuk wordt alles op de helling gezet en dat vergt ontvankelijkheid, het verzet doorgaans weerzinwekkend en dat alsof we alle gezond verstand verloren zijn, letterlijk. De test is makkelijk te doen.
Citaat:
Kennissociologie is een tak van de sociologie, die zich richt op samenhang tussen de menselijke gedachten en, sociale context, en de effecten die ideeën hebben op de samenleving. Kennissociologie is verwant aan ideeëngeschiedenis en wetenschapssocilogie.

....

Alhoewel ze zeer invloedrijk is binnen de moderne sociologie, heeft de kennissociologie ook enige bijdrage geleverd aan het denken over de wetenschap en het de natuur van wetenschap, met name door het werk van Thomasn Kuhns "The Structure of Scientific Revolutions".

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kennissociologie
tandem is offline  
Oud 16 January 2014, 10:15   #95
Pindar
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 January 2014
Berichten: 0
Standaard

waar di Robbie het vandaah haalt dat ik voor bij ga aan deactualiteit. Ik weet het niet hoor.

Als je echt gaat spitten is het systeem een groot negatief zwart gat.

Als iemand dat niet WIL zien, want dat is denk ik hier het geval, dan kan iemand dat natuurlijk helemaal zelf weten. Ga gewoon verder mensen aan te moedigen naar school te gaan als je echt echt echt denkt dat dat ok is.
Ik zal mijn best doen ze tegen te houden en te hoeden voor de rotzooi.

Persoonlijk denk ik dat , uit mijn ervaring komende, dat mensen die zo rageren in een en ander geinvesteerd hebben en dus liever in denial zijn.
schoolboekverkopers, leraren ( tuurlijk niet allemaal), mensen die zichzelf heel wat vinden omdat ze een titel voor hun naampje hebben.
(Bij die laatste moet ik altijd het hardst lachen, want ze denken echt dat ze
een goede opleiding hebben genoten en zijn ze vaak trots op, wat ik zie is
iemand die door een cult door en door gehersenspoeld is met onzalige onzin.





en nog wat , als je eens wist hoeveel leugens daar verkocht worden en gedaan als of het echt waar is! ongelooflijk.

Maar ja, dit hoort eigenlijk thuis in een ander draadje he?



Dus daar ga ik zo maar eens verder.

Met vriendelijke groeten


Pindar
Pindar is offline  
Oud 16 January 2014, 10:50   #96
tandem
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 2 January 2014
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pindar Bekijk bericht
waar di Robbie het vandaah haalt dat ik voor bij ga aan deactualiteit. Ik weet het niet hoor.

Als je echt gaat spitten is het systeem een groot negatief zwart gat.

Als iemand dat niet WIL zien, want dat is denk ik hier het geval, dan kan iemand dat natuurlijk helemaal zelf weten. Ga gewoon verder mensen aan te moedigen naar school te gaan als je echt echt echt denkt dat dat ok is.
Ik zal mijn best doen ze tegen te houden en te hoeden voor de rotzooi.

Persoonlijk denk ik dat , uit mijn ervaring komende, dat mensen die zo rageren in een en ander geinvesteerd hebben en dus liever in denial zijn.
schoolboekverkopers, leraren ( tuurlijk niet allemaal), mensen die zichzelf heel wat vinden omdat ze een titel voor hun naampje hebben.
(Bij die laatste moet ik altijd het hardst lachen, want ze denken echt dat ze
een goede opleiding hebben genoten en zijn ze vaak trots op, wat ik zie is
iemand die door een cult door en door gehersenspoeld is met onzalige onzin.





en nog wat , als je eens wist hoeveel leugens daar verkocht worden en gedaan als of het echt waar is! ongelooflijk.

Maar ja, dit hoort eigenlijk thuis in een ander draadje he?



Dus daar ga ik zo maar eens verder.

Met vriendelijke groeten


Pindar
Het lijkt inderdaad verstandig om alle korte lontjes te verzamelen in een soort van Second Life module, dan kunnen normale mensen verder met hun leven.
tandem is offline  
Oud 16 January 2014, 11:47   #97
tandem
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 2 January 2014
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Ik vind moed ook een mooie eigenschap. Maar als je het nader bekijkt, dan is moed (net als de tegenhanger lafhartigheid / lafheid) gebaseerd op het zelfde: angst. Als er geen angst was, dan was er ook geen moed nodig. Zelfonderzoek komt uit bij het fundament wat onder het handelen ligt: angst.
Hoe zie je dat tegenover altruïsme waar ook wel wat moed bij komt kijken, veel vaker vertaald als 'overgave'.
tandem is offline  
Oud 16 January 2014, 11:52   #98
glans
Vicaris
 
Geregistreerd: 28 April 2010
Berichten: 44
Standaard

bij nader inzien reactie verwijderd.

Wijziging aangebracht door glans op 16 January 2014 om 12:08.
Reden: de prullenbak is geduldiger dan ik
glans is offline  
Oud 16 January 2014, 12:30   #99
Maria
Vicaris
 
Maria's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 107
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Ik vind moed ook een mooie eigenschap. Maar als je het nader bekijkt, dan is moed (net als de tegenhanger lafhartigheid / lafheid) gebaseerd op het zelfde: angst. Als er geen angst was, dan was er ook geen moed nodig. Zelfonderzoek komt uit bij het fundament wat onder het handelen ligt: angst.
Tuurlijk maar nu borduur je weer door op wat er anders is, terwijl ik aangaf wat overeenkomt.
Maria is offline  
Oud 16 January 2014, 16:30   #100
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tandem Bekijk bericht
Hoe zie je dat tegenover altruïsme waar ook wel wat moed bij komt kijken, veel vaker vertaald als 'overgave'.
Moed heeft verschillende betekenissen. Soms hebben we het over 'moed verzamelen', dat is dan vooraf b.v. 'ik ben moed aan het verzamelen om naar de tandarts te gaan voor die pijnlijke behandeling'. Dan staat 'moed' voor 'de angst overwinnen om tot een daad te komen'. Het is m.i. makkelijk te achterhalen dat je dan in feite gewoon bang bent en een aanloop aan het nemen ben om die angst te trotseren.

Er zijn ook andere gedragingen die we 'moedig' noemen, maar dan meestal in retroperspectief. Zo las ik gisteren een verhaal van iemand die zag dat een paard in een mestput dreigde te verdrinken en die er bij in sprong om het paard te redden. Dat is een actie die we achteraf als moedig omschrijven. Maar er was waarschijnlijk helemaal geen overweging voorafgaand aan de actie. Er was geen angst die overwonnen moest worden. Misschien was het meer een impuls. In een impuls, die we achteraf moedig of altruïstisch noemen, is geen ik - belang (en dus geen angst) aanwezig.

Angst is altijd gerelateerd aan een ik - belang, dat ik in het kader van het forum telkens 'het geloof in het bestaan van een persoon als zelfstandige grootheid' noem.
Rob is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 15:29.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.