Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gedegen zelfonderzoek > Waar gaat het hier verder ook nog over?
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Waar gaat het hier verder ook nog over? Wat is er hier zoal aan de orde.

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 11 December 2011, 17:11   #91
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
Binnen de ervaringswereld als een fysisch meetbare werkelijkheid bestaat er maakbaarheid en beheersbaarheid.
Wanneer de ervaringswereld verruimt tot een psychologische werkelijkheid ontstaat moraliteit en verantwoordelijkheidszin als een ordeningsprincipe voor de maakbaarheid en beheersbaarheid.
Wanneer de ervaringswereld verder uitdijt tot een existenti?le werkelijkheid, dan worden kennis en macht de orde voor maakbaarheid en beheersbaarheid.
Dat is er van gemaakt het is niet nodig geweest dat het zo zou zijn.
Rennie is offline  
Oud 11 December 2011, 17:14   #92
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sagnaar/caine/Guido/Ben Bekijk bericht
Liefde als intellectueel begrip' en als emotieonele 'beleving' kent zijn tegenpool(en).

Gedachten' duren zo kort...omdat ze werkelijk geen moer te zoeken hebben bij het levende.
Desalniettemin bepalen die korte (dode) momenten het vertoon van alle 'ervaring'/'beleving' zowel objectief als subjectief daar waar het belang van een vereenzelviging word voor-gestaan.
De in zijn algemeenheid toegekende waardes van sociaal en cultureel vertoon', zijn voor ieder mens waar/hoe dan ook...onontkoombaar.

Die door het intellect bepaalde waardes koud als norm en bepaling, warm als begrip en inschikkelijkheid sturen, mannipuleren, dirigeren, en corrigeren...alle natuurlijke spontaniteiten.
kortom het intellect is heer en meester bij al het menselijke doen en laten.
Intellect is nooit in een staat van Liefde.
Elke gedachte is een hermetisch gesloten ruimte, en zeker niet open.....in LEEGTE.
De ruimte kent de LEEGTE niet, maar de LEEGTE kent wel de ruimte.
De geslotenheid van het intellect...is de tegenpool van Liefde.

Liefde heeft géén oorsprong !, eigenschappen en vermogens van bestaan vinden alle hun oorsprong aan Liefde...LEEGTE.

Het 'HOE' die dit schrijven bv op het forum van mij ,jou, en anderen mogelijk maakt en laat zijn, over en weer'... is het enigste wat een mate van bevrediging vind in dit alles, of jij het daar mee eens bent of niet, dat maakt niets uit.

En laten we wel wezen...wat er echt toe doet, is geen woord, geen gedachte, geen emotie, geen gedrag noch handeling.....
Wat er echt toe doet' hoef je niet'...en kun je eenvoudig niet delen !, alleen ''GEWAARZIJN'' met alle wezenlijkheid die als beschikking is'.
Ik kan in theorie ook wel van alles bedenken, wat heb ik er aan ?
Rennie is offline  
Oud 11 December 2011, 17:51   #93
Naadje
Passed by
 
Naadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 March 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Het ging mij om een, naar mijn idee, volstrekt neutrale aanbeveling aan Tineke om je gedachten, of in dit geval je verhaal, grondig te onderzoeken dan wel niet te geloven omdat deze tendens van een verhaal volgen en er een wereld van emoties omheen breien bij haar er overduidelijk inzit.

Jij was degene die het nodig vond te vermelden dat je geen invloed hebt op het ontstaan c.q. het voorbijkomen van gedachten. Dat is jouw persoonlijke situatie waarop jij, een door jou subjectief ingegeven aanbeveling doet. Het zou ook mijn aanbeveling kunnen zijn maar ik ben geen Tineke die kennelijk een leven heeft geschapen rond haar verhaal en geloof schept in hetgeen ze ziet. Dus doe ik een aanbeveling die niet aansluit bij mijn eigen maar bij haar persoonlijke bevindingen.

Vervolgens beweer je, ins blaue hinein, dat je nergens anders van uit kunt gaan dan alleen van jezelf, dientengevolge mijn woorden loochenstraffend want ik ga niet uit van een mezelf.

Er staat niet dat ik een andere mening was toegedaan. Er staat alleen dat het niet altijd raadzaam is om een aanbeveling te doen naar je eigen maatstaf omdat het er elders geheel anders kan uitzien dan naar jouw maatstaf. Het kan wel maar het zou dan een toevalstreffer zijn dat iemand zich in dezelfde hoedanigheid bevindt als jij.

Mag ik daaruit concluderen dat jij gezien hebt dat zij niet zoveel invloed op het ontstaan cq voorbijkomen van gedachten meent te hebben ?

(tjonge jonge wat een geouwehoer weer... gaat het om Tineke of om jou en mij)
Jij hebt op Tineke gereageerd, ik niet. Ik reageerde op jou. En daaruit ontspon zich de discussie over of je van iets anders uit kunt gaan dan van jezelf. Maar jij zit blijkbaar op een heel ander spoor. Ik kan je niet volgen en ik heb er ook geen zin in. Gegroet.
Naadje is offline  
Oud 11 December 2011, 18:00   #94
sagnaar
Jubilaris
 
sagnaar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 September 2010
Berichten: 191
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Ik kan in theorie ook wel van alles bedenken, wat heb ik er aan ?
In welk opzicht ben jij dan in de waarschijnlijke veronderstelling dat je met het schrijvsels poneren op 'jouw' forum iets anders aan het weergeven bent dan het vrijblijvende suggestieve 'theoretische' vertoon van 'jouw' 'ervaring'/'beleving' ?
Tenslotte vertaal jij jouw constatering in de symbolieken van theorie' gelijk ieder ander.

Hoe schrijnend of fantastisch een verhaal uit de praktijk ook word weergegeven'..tot een lezer, luisteraar of toehoorder kan het alleen iets zeggen of juist niet', omdat het intellect samen met een op-roepen van emoties...het verstaan bepaald.

Hoe stel jij je voor te kunnen ontkomen aan een theoretische weergave in deze ?.

waarschijnlijk heb jij er in theorie juist heel veel aan...om je vermogen van er bij-denken, te verruimen.
sagnaar is offline  
Oud 11 December 2011, 18:42   #95
Tine
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 29 September 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Doorgaans is vertrouwen dermate geschonden dat het niet meer terug komt
Ik vertrouw nu op mezelf, en dat maakt VOOR MIJ een wereld van verschil.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Liefde is overal
Ik vermoed dat jij toch nog niet echt "overal" geweest bent dan...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Liefde vertrouwen gaat niet lukken
Jawel hoor, eens je weet hoe liefde echt VOELT...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Het verhaal heeft niets van doen met wat je bent, je familie kiest er kennelijk al voor het verhaal te laten en het verleden als afgesloten te beschouwen.
Hahahaha (spontane lachbui)...
Zij "kiezen" blijkbaar voor niet kunnen leven zonder grote hoeveelheden alcohol, geen aansluiting vinden bij hun kinderen, steeds terugkerende depressies, onvermogen om te lachen, de toekomst vol angst en beven tegemoet zien, etc. etc. Ik heb er eindelijk voor gekozen al hun "miserie" niet meer te helpen oplossen maar hen aan "hun eigen lot" over te laten... De familie"feestjes" zullen vanaf nu één deelnemer minder tellen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Het is dus zaak je niet in het verhaal te wentelen maar te onderzoeken.
Ik beschouw of ervaar mezelf niet als een slachtoffer, maar ik diende wél effectief de emoties die het gevolg zijn van als een slachtoffer behandeld geweest te zijn, te VOELEN om door en door te kunnen beseffen (WETEN) dat ik het niet bén.
Onderzoeken (herkennen) alleen is niet genoeg. Nadien volgt verwerking van emoties, plaatsen, aanvaarden en loslaten. Een "klus" die ik dus op nog geen 2 jaar tijd geklaard heb! Daar heb zelfs IK, ondanks mijn eerder bescheiden aard, bewondering voor...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Het is daarbij niet de bedoeling te ontkennen maar de ware aard er van te leren doorzien, die ontelbaar veel dieper gaat dan je (oppervlakkige) op emoties gestoelde verhaal.
De ware aard ervan willen doorzien, is wat mij betreft juist een wanhopige poging om datgene te ontkennen wat ooit als "waar" werd ervaren. Men dient m.i. eerst bereid te zijn de waarheid (= het effectieve bestaan) van ?lke ervaring te ervaren (voelen) vooraleer men een stap verder geraakt. Tenzij men er inderdaad de voorkeur aangeeft, vast te blijven zitten in het weten...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Het is ook 'verhaal' dat je begrip en steun nodig zou hebben, het is 'verhaal' dat je levendig wil houden en moet verweren tegen hardheid.
Ik had wat ik gekregen heb aan begrip en steun niet NODIG; ik uitte mijn dankbaarheid ervoor. En ik hoef mij niet meer te verweren tegen hardheid vermits ik die hardheid laat voor wat ze is.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Met non dualiteit heb je allesbehave de goede richting gekozen om van je wonden te helen, het gaat hier niet om 'harde' mensen maar de weg van zelfonderzoek is nou eenmaal niet zachtzinnig.
Non-dualiteit??? Ik bevind me nog steeds midden in de dualiteit hoor (ik zou trouwens niet weten hoe ik daaruit kan "ontsnappen", behalve misschien door dood te gaan, maar ook dat is niet zeker) maar ik "omarm" van die dualiteit nog slechts datgene wat ik WIL omarmen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Ik zie je echter ook alweer aan een nieuw verhaal breien. Nu over de door je voorgestane wensen aangaande een nieuwe wereld. Het gaat niet gebeuren, de wereld is wat die is.
Een nieuwe wereld "breien"? Daar zou een massa bolletjes wol inkruipen... Neen, ik hou het bij het breien van mijn eigen leven, dat is meer dan voldoende...

Renoir, het is mij ondertussen heel erg duidelijk geworden dat het "breiwerk" dat je in je hoofd omtrent wie of wat ik ben, ineen geknutseld hebt, nu niet direct een kledingsstuk is dat mij past. Ik hoef het gelukkig ook niet aan te trekken
Tine is offline  
Oud 11 December 2011, 19:08   #96
sagnaar
Jubilaris
 
sagnaar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 September 2010
Berichten: 191
Standaard

Renoir knutselt graag...of het nou koken is of breien' dat maakt voor hem niets uit.
sagnaar is offline  
Oud 11 December 2011, 19:42   #97
Maria
Vicaris
 
Maria's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 107
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tineke Bekijk bericht
Renoir, het is mij ondertussen heel erg duidelijk geworden dat het "breiwerk" dat je in je hoofd omtrent wie of wat ik ben, ineen geknutseld hebt, nu niet direct een kledingsstuk is dat mij past. Ik hoef het gelukkig ook niet aan te trekken
Oh, my friend,
all that you see of me
is just a shell,
and the rest belongs to love

Rumi
Maria is offline  
Oud 11 December 2011, 19:51   #98
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door caine Bekijk bericht
In welk opzicht ben jij dan in de waarschijnlijke veronderstelling dat je met het schrijvsels poneren op 'jouw' forum iets anders aan het weergeven bent dan het vrijblijvende suggestieve 'theoretische' vertoon van 'jouw' 'ervaring'/'beleving' ?
Tenslotte vertaal jij jouw constatering in de symbolieken van theorie' gelijk ieder ander.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tineke Bekijk bericht

Renoir, het is mij ondertussen heel erg duidelijk geworden dat het "breiwerk" dat je in je hoofd omtrent wie of wat ik ben, ineen geknutseld hebt, nu niet direct een kledingsstuk is dat mij past. Ik hoef het gelukkig ook niet aan te trekken
Ok?. Ik doe wat suggesties om het vervolgens aan jou te laten of je er wat mee kunt.

Er is een ander manier van verstaan die niets met het intellect of het aanspreken van emoties, noch op het spreken met gezag, de behoefte aan een liefdevolle benadering, het tonen van begrip, het voorspiegelen van een voorbeeldig leven of zaken van soortgelijke strekking uitstaande heeft.

Laat staan met een persoon die zich bediend van de naam Renoir, het middel hoe het tot je komt is van ondergeschikt belang.

Het is zaak aan waarheidvinding te doen opdat gevoeligheid omtrent datgene wat waar is zich kan ontwikkelen. Ik heb het over dit soort universele wetmatigheden, zaken die zich op bepaalde wijzen plegen af te wikkelen. Het heeft bepaald niet mijn voorkeur om de omstandigheid waarin ik me bevind uit te buiten of met kennis dan wel andere verworvenheden te imponeren.
Rennie is offline  
Oud 11 December 2011, 21:05   #99
sagnaar
Jubilaris
 
sagnaar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 September 2010
Berichten: 191
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Ok?. Ik doe wat suggesties om het vervolgens aan jou te laten of je er wat mee kunt.

Er is een ander manier van verstaan die niets met het intellect of het aanspreken van emoties, noch op het spreken met gezag, de behoefte aan een liefdevolle benadering, het tonen van begrip, het voorspiegelen van een voorbeeldig leven of zaken van soortgelijke strekking uitstaande heeft.

Laat staan met een persoon die zich bediend van de naam Renoir, het middel hoe het tot je komt is van ondergeschikt belang.

Het is zaak aan waarheidvinding te doen opdat gevoeligheid omtrent datgene wat waar is zich kan ontwikkelen. Ik heb het over dit soort universele wetmatigheden, zaken die zich op bepaalde wijzen plegen af te wikkelen. Het heeft bepaald niet mijn voorkeur om de omstandigheid waarin ik me bevind uit te buiten of met kennis dan wel andere verworvenheden te imponeren.

99% op dit forum bestaat uit ...verbanden leggen', 1% gaat hier en daar over afwikkelen, en 0% gaat over wat héél is.

nou jij weer.
sagnaar is offline  
Oud 11 December 2011, 21:35   #100
Vagebond
Kasuaris
 
Geregistreerd: 8 November 2011
Berichten: 915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Ok?. Ik doe wat suggesties om het vervolgens aan jou te laten of je er wat mee kunt.

Er is een ander manier van verstaan die niets met het intellect of het aanspreken van emoties, noch op het spreken met gezag, de behoefte aan een liefdevolle benadering, het tonen van begrip, het voorspiegelen van een voorbeeldig leven of zaken van soortgelijke strekking uitstaande heeft.

Laat staan met een persoon die zich bediend van de naam Renoir, het middel hoe het tot je komt is van ondergeschikt belang.

Het is zaak aan waarheidvinding te doen opdat gevoeligheid omtrent datgene wat waar is zich kan ontwikkelen. Ik heb het over dit soort universele wetmatigheden, zaken die zich op bepaalde wijzen plegen af te wikkelen. Het heeft bepaald niet mijn voorkeur om de omstandigheid waarin ik me bevind uit te buiten of met kennis dan wel andere verworvenheden te imponeren.
Tjonge wat kan jij uit je nek lullen Renoir.

Ik heb meer het idee dat je de biecht van Tineke niet goed gelezen hebt en jezelf er nu probeert uit te rommelen.
Vagebond is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Ik ben nooit een serieus persoon geweest Darsho Osho 102 23 July 2021 16:44
Dader en slachtoffer... Sam Advaita 53 9 January 2021 06:53
Over een boer, een paard en een zoon ... Rob Boeddhisme 2 25 November 2014 00:17


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 14:25.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.