Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 22 April 2017, 15:38   #91
katerie
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2016
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turrio Bekijk bericht
Vandaar dat in het gedegen zelfonderzoek aangewezen wordt om steeds verder te onderzoeken ('doorpakken') tot aan het onmiddellijke, het onbekende dat woordeloos is.
Als ik jou een beetje kan volgen heb je een keerpunt bereikt en ben je Zelf-gerealiseerd geworden na het vele doen van gedegen zelfonderzoek en 'doorpakken'.

En vanuit dat onmiddellijke woordeloze onbekende waarin je aangekomen bent is het je wens (levenstaak) aanwijzingen te geven voor wie dat gebied ook wenst te bereiken.

Of blijft na in het onmiddellijke onbekende woordeloze aangekomen te zijn gedegen zelfonderzoek en 'doorpakken' ook nog nodig?

Met andere woorden: komt er ooit een einde aan het gedegen zelfonderzoek en 'doorpakken'?
En zo ja, what's next?
__________________
God is alles & goed.
katerie is offline   Met citaat reageren
Oud 22 April 2017, 15:52   #92
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tine Bekijk bericht
Citaat :
"En God schiep de mens naar zijn beeld; naar Gods beeld schiep Hij hem; man en vrouw schiep Hij hen?. (Genesis 1:26, 27)"

En dan volgt de vraag (die ik ook mezelf gesteld heb) : K?n je het beeld dat God hanteerde bij het scheppen van jouw unieke mens-zijn; m.a.w. heb je dat beeld al ?ont-dekt??
En zo ja, slaag je er in dat beeld ook effectief te belichamen?
Zou je dat 'uniek' zijn los kunnen laten of moet je je bijzonder blijven voelen?
  Met citaat reageren
Oud 22 April 2017, 15:55   #93
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
Met andere woorden: komt er ooit een einde aan het gedegen zelfonderzoek en 'doorpakken'?
En zo ja, what's next?
Het eindpunt is dat je weet 'wat' je bent zonder de verpersoonlijking van het 'je' en ben 'je', zonder wederom die verpersoonlijking, in verwondering over alles wat er zich voor jou als zijnde de toeschouwer er van aandient, oftewel verworden tot alleen maar het zijn (in verwondering).
  Met citaat reageren
Oud 22 April 2017, 16:22   #94
katerie
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2016
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
... in verwondering over alles wat er zich voor jou als zijnde de toeschouwer er van aandient, oftewel verworden tot alleen maar het zijn (in verwondering).
ok, dan ben ik de danser die in verwondering danst op de dansvloer en voor wie het leven erg duidelijk is...

Citaat:
Als het geheel van Wat-Is direct ervaren wordt, dan wordt de betekenis van het leven erg duidelijk:

Het leven is slechts een dans waarvan het doel en de betekenis alleen het dansen is, en als de dans over is, ben je precies daar waar je al was: op de dansvloer. Als je danst, bestaat er geen verwachting met betrekking tot iets wat bereikt moet worden.

Voordat je begon te dansen, stond je stil, en toen de dans begon, was er beweging, en toen de dans eindigde, stond je weer stil. Je werd geboren en de beweging zette zich in; als je dood bent, is de beweging opgehouden en ben 'jij' weer in de staat van rust waarin je je bevond voordat je werd geboren.

Het gevoel van het 'ik' dat verwachtingen heeft, dat denkt, verlangt, hoopt en vreest, ontneemt het leven zijn betekenis en geeft de dood het belang dat hij in werkelijkheid niet heeft. Voor de onverdeelde geest is de dood slechts een ander moment in het leven, compleet in zichzelf en ongekend totdat het zich aandient.

R.B.
__________________
God is alles & goed.
katerie is offline   Met citaat reageren
Oud 22 April 2017, 17:50   #95
Tine
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 29 September 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Zou je dat 'uniek' zijn los kunnen laten of moet je je bijzonder blijven voelen?
Uniek = geen 2 dezelfde (uitingsvormen, belichamingen). Vermits dit voor alles en iedereen geldt, is het juist iets heel gewoon i.p.v. bijzonder?
Tine is offline   Met citaat reageren
Oud 22 April 2017, 19:46   #96
Turrio
Asprirant lid
 
Turrio's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 March 2017
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
Als ik jou een beetje kan volgen heb je een keerpunt bereikt en ben je Zelf-gerealiseerd geworden na het vele doen van gedegen zelfonderzoek en 'doorpakken'.

En vanuit dat onmiddellijke woordeloze onbekende waarin je aangekomen bent is het je wens (levenstaak) aanwijzingen te geven voor wie dat gebied ook wenst te bereiken.

Of blijft na in het onmiddellijke onbekende woordeloze aangekomen te zijn gedegen zelfonderzoek en 'doorpakken' ook nog nodig?

Met andere woorden: komt er ooit een einde aan het gedegen zelfonderzoek en 'doorpakken'?
En zo ja, what's next?
Het enige waar het om gaat is 'Ik Ben'.
Deze staat is een onveranderlijk 'punt', een staat van zijn waarin de antwoorden komen en het inzicht. D.w.z. eerst moet ik tot in het diepste van mijn zijn beseffen dat ik niets weet om het weten als Ik-Ben in zijn volle wasdom te zijn.
'Ik Ben' is de meest natuurlijke staat waarin alle zijn is ontstaan en weer vergaat en weer ontstaat en weer ...

Aan het lichaam komt een einde en ook aan bewustzijn want bewustzijn manifesteert zich in lichaam. Vandaar de aanwijzing om door te pakken en als 'Ik Ben' zich volkomen los te maken van de manifestatie dit lichaam te zijn; en van de denkbeeldigheid (droom) om in dit ego te verblijven.
Dit loskomen is de volkomen verwerking van onmiddellijkheid, van het absoute zijn als 'Ik Ben Dat'.

Het keerpunt is het besef niets te weten. Zo ben ik in dit lichaam gemanifesteerd. Dit besef van niets weten heb ik ontdekt en tot mijn natuur toegelaten en mij eraan gegeven. Dit is het keerpunt als 'Ik Ben'.
Vanaf dit keerpunt is gedegen zelfonderzoek een aanwijzing om doordrongen te worden van 'Ik Ben', om wanneer rijpheid is bereikt, dat wat 'Ik Ben', te zien wegvallen in onmiddellijkheid, in het absolute niet-weten.
Op die wijze is gedegen zelfonderzoek een onderzoek dat begint met niets weten om te ontdekken wat weten is en om tenslotte weten te zien oplossen in niet-weten.

Dit zijn slechts woorden als zaden neergelegd in wat 'Ik Ben'.
Geluk
__________________
om so hum
Turrio is offline   Met citaat reageren
Oud 22 April 2017, 20:01   #97
Turrio
Asprirant lid
 
Turrio's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 March 2017
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tine Bekijk bericht
Citaat :
"En God schiep de mens naar zijn beeld; naar Gods beeld schiep Hij hem; man en vrouw schiep Hij hen?. (Genesis 1:26, 27)"

En dan volgt de vraag (die ik ook mezelf gesteld heb) : K?n je het beeld dat God hanteerde bij het scheppen van jouw unieke mens-zijn; m.a.w. heb je dat beeld al ?ont-dekt??
En zo ja, slaag je er in dat beeld ook effectief te belichamen?
Kennen of kennendheid is hier het bewustzijn op zichzelf beschouwd en dat leeg is. Absoluut Bewustzijn (God) kan onmogelijk een beeld hanteren maar schiep uit de leegte van Onmiddellijkheid het 'Ik Ben'-beginsel in elke mens en naar gelijkenis dit beginsel in alles wat is.
Wat ontdekt wordt in gedegen zelfonderzoek is geen beeld noch iets om te belichamen, maar is dat wat 'Ik Ben', een onveranderlijke leegte van Onmiddellijkheid.
__________________
om so hum
Turrio is offline   Met citaat reageren
Oud 22 April 2017, 20:03   #98
ditbenikniet
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 22 April 2017
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turrio Bekijk bericht
Het keerpunt is het besef niets te weten.

?.
ditbenikniet is offline   Met citaat reageren
Oud 22 April 2017, 22:03   #99
Ben
Vicaris
 
Geregistreerd: 19 September 2014
Berichten: 123
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turrio Bekijk bericht
Wat ontdekt wordt in gedegen zelfonderzoek is geen beeld noch iets om te belichamen, maar is dat wat 'Ik Ben', een onveranderlijke leegte van Onmiddellijkheid.
...
Ben is offline   Met citaat reageren
Oud 23 April 2017, 09:14   #100
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turrio Bekijk bericht
Het keerpunt is het besef niets te weten.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ditbenikniet Bekijk bericht
?.
Volgens mij ben jij het wél en ook je kompaan is weer actief en het gaat als vanouds weer op de oude voet verder dus daar hoef je je naam niet voor te veranderen.

Je wilde je account doorgehaald hebben, remember?
  Met citaat reageren
Reageren

Labels
Ander Begin, Doorpakken, Doorzien, Ego, Keerpunt


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
FAQ rond gedegen zelfonderzoek gevraagd. Puppetji Forum; regels, vragen, idee 22 18 December 2014 23:27


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 01:43.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.