Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Leermeesters > Osho
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Osho Introduceerde de Oosterse wijsheid voor de happy few die het zich konden veroorloven naar India te komen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 26 November 2011, 12:47   #91
vesselin
Asprirant lid
 
vesselin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 November 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Trouwens, hoe weet jij of ik niet weet wat een lege maag is en of het mij aan niets ontbreekt? Verder ben ik er van overtuigd dat je niet hetzelfde als iemand meegemaakt hoeft te hebben, om je in te kunnen leven. Diep verdriet is diep verdriet, diepe pijn is diepe pijn. Daarin zijn mensen m.i. gelijk. Maar wat ik zo mooi vind aan haar boek is dat zij gaanderweg de oorlog steeds meer haar plekje van rust vindt in haarzelf, daar waar zij kan rusten. Dat plekje noemt ze God.
Ik vind het inspirerend omdat het raakt aan mijn eigen weg.
Ik had het niet over deze vrouw, die ontzettend geleden heeft.
Het zijn juist deze verhalen die je nederig maken.

Het was een cynische opmerking over het forum-gepeupel dat vanuit zijn behaaglijke welbevinden dan een beetje aan "spiritualiteit" gaat doen.
Wat arrogant burgerlijk intellectueel amusement is en volkomen waardeloos.

Uit eigen ervaring weet ik dat het meestal vreselijk pijn moet doen voor je eindelijk bereid bent om te kijken hoe de dingen echt in elkaar zitten.
__________________
Красота спасет мир
vesselin is offline   Met citaat reageren
Oud 26 November 2011, 14:41   #92
Von
Asprirant lid
 
Von's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 June 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vesselin Bekijk bericht
Ik had het niet over deze vrouw, die ontzettend geleden heeft.
Het zijn juist deze verhalen die je nederig maken.
jij bekijkt het vanuit het standpunt van het lijden, ik vanuit de opstanding, dat ze ondanks alles een steun was voor zichzelf en vele mensen om haar heen. Hoe ze troost bood in de concentratiekampen aan de kinderen die geen moeder meer hadden en uiteindelijk in de gaskamers hand in hand stonden omdat wel de lichamen maar niet de waardigheid of essentie vernietigd kon worden. Dat hoe meer ze zichzelf en de dingen die ze liefhad kwijt raakte gedurende de oorlog, steeds meer haar Zelf vindt.

Citaat:
Het was een cynische opmerking over het forum-gepeupel dat vanuit zijn behaaglijke welbevinden dan een beetje aan "spiritualiteit" gaat doen.
Wat arrogant burgerlijk intellectueel amusement is en volkomen waardeloos.
Hoor jij zelf niet bij dit gepeupel? Je praat over het forum gepeupel als groep, waarbij je mij ook schaart? Als ik me werkelijk zo behaaglijk voelde, zou ik me dan überhaupt met spiritualiteit bezighouden?

Citaat:
Uit eigen ervaring weet ik dat het meestal vreselijk pijn moet doen voor je eindelijk bereid bent om te kijken hoe de dingen echt in elkaar zitten.
Dat geloof ik best, Vesselin.
Von is offline   Met citaat reageren
Oud 26 November 2011, 15:33   #93
vesselin
Asprirant lid
 
vesselin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 November 2011
Berichten: 0
Standaard

Ik?... gepeupel?...
Uitschot zal je bedoelen!!!

Sorry hoor... ja ik heb ook een slecht karakter.




__________________
Красота спасет мир
vesselin is offline   Met citaat reageren
Oud 27 November 2011, 18:03   #94
diane
Asprirant lid
 
diane's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 September 2011
Berichten: 11
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Von Bekijk bericht
jij bekijkt het vanuit het standpunt van het lijden, ik vanuit de opstanding, dat ze ondanks alles een steun was voor zichzelf en vele mensen om haar heen. Hoe ze troost bood in de concentratiekampen aan de kinderen die geen moeder meer hadden en uiteindelijk in de gaskamers hand in hand stonden omdat wel de lichamen maar niet de waardigheid of essentie vernietigd kon worden. Dat hoe meer ze zichzelf en de dingen die ze liefhad kwijt raakte gedurende de oorlog, steeds meer haar Zelf vindt.
Ja Von, ik heb haar boek ook gelezen. Heel indrukwekkend en ik vroeg me direkt af of ik in dergelijke omstandigheden ook een dergelijke grootsheid zou kunnen opbrengen. Ik weet het niet tot ik iets dergelijks mee zou maken.
Niettemin was zij een bijzondere uitzondering al geeft het wel aan dat een waar-achtig mens boven zichzelf kan uitstijgen.

Want ik heb meer verslagen gelezen waaruit de basis overlevingsangst spreekt, zoals bijv. moeders die in de gaskamer hun kinderen vertrapten om in godsnaam nog een beetje lucht te krijgen.
Dit laatste (het vechten voor overleving) is waarschijnlijk nog steeds het meest belangrijke mechanisme in de natuurlijke wereld en uiteraard ook bij mensen.
__________________
Alles gaat voorbij
diane is offline   Met citaat reageren
Oud 27 November 2011, 18:05   #95
diane
Asprirant lid
 
diane's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 September 2011
Berichten: 11
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vesselin Bekijk bericht
Ik?... gepeupel?...
Uitschot zal je bedoelen!!!

Sorry hoor... ja ik heb ook een slecht karakter.
Ik vind je bijzonder aantrekkelijk...en het karakter neem ik op de koop toe!WiNk
__________________
Alles gaat voorbij
diane is offline   Met citaat reageren
Oud 27 November 2011, 19:01   #96
Von
Asprirant lid
 
Von's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 June 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door diane Bekijk bericht
Ja Von, ik heb haar boek ook gelezen. Heel indrukwekkend en ik vroeg me direkt af of ik in dergelijke omstandigheden ook een dergelijke grootsheid zou kunnen opbrengen. Ik weet het niet tot ik iets dergelijks mee zou maken.
Dat heb ik me ook afgevraagd. Ik denk niet dat je hierover een uitspraak kunt doen, voordat je er echt voorstaat. Laatst was er een programma op tv waarin mensen zich afvroegen wat ze zouden doen wanneer ze wisten dat hun leven spoedig zou eindigen. Ik vind dat je daar vanaf moet blijven, dat je dat niet kunt zeggen wanneer je er niet werkelijk voor staat.

Citaat:
Want ik heb meer verslagen gelezen waaruit de basis overlevingsangst spreekt, zoals bijv. moeders die in de gaskamer hun kinderen vertrapten om in godsnaam nog een beetje lucht te krijgen.
Dit laatste (het vechten voor overleving) is waarschijnlijk nog steeds het meest belangrijke mechanisme in de natuurlijke wereld en uiteraard ook bij mensen.
........................................(sprakeloo s)
Von is offline   Met citaat reageren
Oud 27 November 2011, 20:20   #97
Naadje
Passed by
 
Naadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 March 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Von Bekijk bericht
Dat heb ik me ook afgevraagd. Ik denk niet dat je hierover een uitspraak kunt doen, voordat je er echt voorstaat. Laatst was er een programma op tv waarin mensen zich afvroegen wat ze zouden doen wanneer ze wisten dat hun leven spoedig zou eindigen. Ik vind dat je daar vanaf moet blijven, dat je dat niet kunt zeggen wanneer je er niet werkelijk voor staat.
Je kunt erover fantaseren en speculeren, maar je weet inderdaad pas hoe je reageert op het moment dat je er voor staat. En daarin ligt alles open.
Naadje is offline   Met citaat reageren
Oud 27 November 2011, 20:44   #98
Von
Asprirant lid
 
Von's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 June 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Naadje Bekijk bericht
Je kunt erover fantaseren en speculeren, maar je weet inderdaad pas hoe je reageert op het moment dat je er voor staat. En daarin ligt alles open.

Precies, Naadje, zoiets bedenk je m.i.niet van tevoren. Op dat moment handel je, of niet.
Von is offline   Met citaat reageren
Oud 27 November 2011, 21:17   #99
Naadje
Passed by
 
Naadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 March 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Von Bekijk bericht
Precies, Naadje, zoiets bedenk je m.i.niet van tevoren. Op dat moment handel je, of niet.
Ik heb ooit 's op mijn werk (destijds werken met incestmeiden) samen met een stel van die meiden een film gezien gebaseerd op een waar verhaal, de titel is me helaas even ontschoten, waarin mensen die een vliegtuigramp overleven ergens in de bergen, op een bepaald moment hun overleden medemensen gaan op eten om in leven te blijven. Ik kan me herinneren dat we er na afloop een pittige discussie over gevoerd hebben, omdat de meiden zeiden dat ze zoiets nooit zouden (kunnen) doen. Waarop ik zei: zeg nooit, nooit.
Naadje is offline   Met citaat reageren
Oud 27 November 2011, 21:23   #100
sagnaar
Jubilaris
 
sagnaar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 September 2010
Berichten: 191
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door naadje Bekijk bericht
ik heb ooit 's op mijn werk (destijds werken met incestmeiden) samen met een stel van die meiden een film gezien gebaseerd op een waar verhaal, de titel is me helaas even ontschoten, waarin mensen die een vliegtuigramp overleven ergens in de bergen, op een bepaald moment hun overleden medemensen gaan op eten om in leven te blijven. Ik kan me herinneren dat we er na afloop een pittige discussie over gevoerd hebben, omdat de meiden zeiden dat ze zoiets nooit zouden (kunnen) doen. Waarop ik zei: Zeg nooit, nooit.
alive. (1993)
sagnaar is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 14:31.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.