Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 5 March 2018, 12:57   #91
Nowee
Vicaris
 
Nowee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 September 2017
Berichten: 31
Standaard

V e r a n t w o o r d i n g:

De uitdrukking 'ik ben mijn ik verloren' is terug te vinden in het werk van August Vermeylen, die het op zijn beurt gevonden heeft in het werk van Goethe en Heine, die het vernomen hadden via bronnen die tot Boccassio en Petrarcca leiden, die het ontdekten in oosterse geschriften (Rumi) en die terug gaan tot de oudste overleveringen van het oude China (Lao tse). Het is een uitdrukking voor wat menselijkheid in het menselijke tot werkelijkheid brengt, een uitdrukking voor het onmiddellijk realiseren van werkelijkheid.
Werkelijkheid is niet de gedachte, denkbeeldige werkelijkheid noch is werkelijkheid de beleefde en doorleefde werkelijkheid; werkelijk is aanwezigheid en het als mens dicht aan het aanwezige werkelijk zijn, dit wil zeggen beschikbaar zijn zonder voorwaarden.

De uitdrukking 'wat is beter dan ik' is gericht naar het verlichtingsdenken en met name naar de experimenten van Jean Jacques Rousseau en anderen, die pleiten voor een terugkeer in de natuur naar de natuur en waar natuur als de meest oorspronkelijke staat van menszijn wordt beleefd. Al die experimenten zijn mislukt maar hebben als revolutie (een Franse dan nog wel!) de mens in zijn aanwezigheid erkend en doen herkennen. Het is deze uitdrukking van als mens erkend zijn dat nog steeds wordt doorgegeven in 'wat is beter dan ik'.

De uitdrukking 'een wandelend geheel van eenheid' is een sleutel die mij toegang geeft tot aanwezig zijn in werkelijkheid, in natuurlijkheid. Het is een houding om niet langer aan de kant te blijven of in die kring van spotters te gaan zitten, maar daar te wandelen met alles wat aanwezig is en uit zichzelf voldoening leeft, vol van doen is in bestaan.

Het verhaal was een experiment om van 'vol-doening van het bestaan' te schrijven in tegenstelling tot 'het neuten in het ik', het zich laten opfrissen met gedachten en zienswijzen om zichzelf een ik te fantaseren en dat gefantaseer tegen de ander uit te spelen.
Ik wou iets schrijven dat kan standhouden doorheen de ophitsing waarvoor dit forum wordt gebruikt. Ophitsing die degene treft die in de etalage van een vermeende waarheid is gaan staan. Daarom wou ik geen groot geluid gaan maken maar in de marge van het forum iets in woorden wilde nalaten waarin bestaan voldoening vindt.
Ik smeet mijzelf niet neer of riep tot jullie: 'Kijk dat ben ik en zo zijn ook de vogels in de lucht!'. Gottekes toch, nee, ik wou iets anders laten horen dan waarvan iedereen zo gauw tevreden is. Ik weet, jullie doen geen kwaad want wat je hier niet vindt dat zoek je op een ander. Aan kenners geen gebrek.

Het is voor mij niet langer een kwelling niets te weten, het is eerder een opmerkzaamheid om in het niets ervan de voldoening van een bestaan te weten. Het is gedegen zelfonderzoek, een opmerkzaamheid tot uiting zien verschijnen in wat aanwezig is. Het is doorzien omdat in het verschijnen de klank gehoord en de uiting van zich zelf te zien verwerkelijken in dat geheel van eenheid.
In dat ontdekken ligt het wonder van de werkelijkheid, woordenloos omdat de taal nog niet geboren is. De beste dichters weten aan dit wonder, van nabij te luisteren en wijzen in hun mooiste verzen de vol-doening aan van het verschijnen.
Ik wens jullie gaarne het beste toe en laat een zwijgen rusten tussen ons. Elk moet op eigen kracht voluit durven gaan en van lichaam en van geest opmerkzaamheid maken.
Nowee is offline   Met citaat reageren
Oud 5 March 2018, 13:31   #92
Dorje
Jubilaris
 
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nowee Bekijk bericht
V e r a n t w o o r d i n g:
Er is geen verantwoording nodig, maar je schrijven schept wel veel helderheid over je, mijn excuses, toch wel mistig verschijnen in woorden de laatste tijd.

Niet echt een geslaagd experiment op het eerste zicht, hoewel niets is wat het lijkt: het heeft veel in gang gezet, misschien een revolutie.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nowee Bekijk bericht
Werkelijkheid is niet de gedachte, denkbeeldige werkelijkheid noch is werkelijkheid de beleefde en doorleefde werkelijkheid; werkelijk is aanwezigheid en het als mens dicht aan het aanwezige werkelijk zijn, dit wil zeggen beschikbaar zijn zonder voorwaarden.
...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nowee Bekijk bericht
Het is voor mij niet langer een kwelling niets te weten, het is eerder een opmerkzaamheid om in het niets ervan de voldoening van een bestaan te weten.
Super!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nowee Bekijk bericht
Ik wens jullie gaarne het beste toe en laat een zwijgen rusten tussen ons. Elk moet op eigen kracht voluit durven gaan en van lichaam en van geest opmerkzaamheid maken.
Fijn. Bedankt!
Het ga je goed, in zwijgen en in niet zwijgen!
__________________
Wat is is.
Dorje is offline   Met citaat reageren
Oud 5 March 2018, 14:02   #93
katerie
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2016
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nowee Bekijk bericht
Ik wens jullie gaarne het beste toe en laat een zwijgen rusten tussen ons.
Dat heb je al meerder keren geschreven, dus geloof ik er geen fluit meer van.
__________________
God is alles & goed.
katerie is offline   Met citaat reageren
Oud 5 March 2018, 16:51   #94
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nowee Bekijk bericht
. Elk moet op eigen kracht voluit durven gaan en van lichaam en van geest opmerkzaamheid maken.
Zoals elk al doet...
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 6 March 2018, 09:52   #95
katerie
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2016
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Zoals elk al doet...
Dat is niet Nowee's perceptie en ervaring want zijn aanwijzingen worden niet door elk opgevolgd.
__________________
God is alles & goed.
katerie is offline   Met citaat reageren
Oud 6 March 2018, 10:43   #96
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
Dat is Nowee's perceptie
...
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 6 March 2018, 11:58   #97
katerie
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2016
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nowee Bekijk bericht
De uitdrukking 'een wandelend geheel van eenheid' is een sleutel die mij toegang geeft tot aanwezig zijn in werkelijkheid, in natuurlijkheid.
'k weet wel dat je je hoofd en ik verloren hebt volgens je eigen schrijven, maar 'k wil je toch wel waarschuwen dat het voor jou ook zaak is om alert te blijven, ook al denk je een "een wandelend geheel van eenheid" te zijn.
Want 18 jaar geleden zei een zieneres mij dat ik wel dacht een wandelend wonder van licht te zijn, maar daar is dieper op in moest gaan.
Ze had gelijk besefte ik toen al meteen. Ik had mezelf wijs gemaakt een wandelend geheel van eenheid te zijn...
De onvoorwaardelijke liefde voor al wat is, of zoals jij het uitdrukt met 'beschikbaarheid zonder voorwaarden' was er nog helemaal niet. Zelfs nu niet. Dat is nog altijd elke dag keihard werken.
'k heb mezelf gisteren gisteren is even getest door in te gaan op een chat met een ex-lief van 4 jaar geleden en ben weeral getriggerd en dus in onvrede vandaag.
Ik voel nooit onvrede om de reden die ik denk, daarom probeer me het gevoel te herinneren...
Citaat:
4 Herinner je het gevoel.

Komt me dit bekend voor?

Dit is vast en zeker niet de eerste keer dat ik me ooit zo voelde. Het is erg belangrijk om in te zien dat al mijn reacties zich herhalende emotionele patronen zijn. Dit inzicht leert me dat het gevoel dat ik heb gekozen niets te maken heeft met de omstandigheden rondom mijn onvrede.
De omstandigheden 'triggerden' eenvoudig een kernovertuiging en deze kernovertuiging 'triggerde' het gevoel. Onthoud: 'Ik voel nooit onvrede om de reden die ik denk'.

Vanaf het moment dat ik me realiseer dat dit een patroon is vraag ik mezelf af: 'Wanneer voelde ik me voor het eerst zoals nu?' Vervolgens ga ik zover als ik kan terug in mijn geheugen. Na een poosje zoeken herinner ik me een gebeurtenis toen iemand iets zei of deed die me hetzelfde gevoel gaf. Nu sta ik mezelf toe dit te onderzoeken: Hoe oud was ik toen dit gebeurde? Wat gebeurde toen? Wie zei of deed wat? Het hoeft geen grote traumatische gebeurtenis te zijn.
Elke herinnering die op deze manier opkomt zal volstaan....

bron:
zes stappen naar vrijheid (link).
Het houd nooit op, elke dag opnieuw kiezen...
__________________
God is alles & goed.
katerie is offline   Met citaat reageren
Oud 6 March 2018, 12:27   #98
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
'k heb mezelf gisteren gisteren is even getest door in te gaan op een chat met een ex-lief van 4 jaar geleden en ben weeral getriggerd en dus in onvrede vandaag.
Ik voel nooit onvrede om de reden die ik denk, daarom probeer me het gevoel te herinneren...
Het houd nooit op, elke dag opnieuw kiezen...
Merk je dan verandering na het doen van de oefening?
Trouwens, zie je ter plekken, tijdens de oefening, helderheid ontstaan?
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 6 March 2018, 12:31   #99
Nowee
Vicaris
 
Nowee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 September 2017
Berichten: 31
Standaard

Het zwijgen tussen ons


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
Dat heb je al meerder keren geschreven, dus geloof ik er geen fluit meer van.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Zoals elk al doet...
Voor ik het gedegen zelfonderzoek ontdekte dacht ik dat ik wel zo het een en ander wist (zoals elk al doet) van zelfonderzoek en hoe dat in vele systemen en tradities wordt verklaard en uitgelegd, welke boeken de weg wijzen en waar het zout voor de patatten wordt bedeeld.

In de ontdekking van het gedegen zelfonderzoek ben ik zelf gaan zien en moet bekennen dat als ik het gedegen zelfonderzoek als een leertijd zou beschouwen, ik aan het begin daarvan sta. Maar goed, ik beschouw het niet als een leerproces maar als onmiddellijkheid.
Nu wil ik graag iets schrijven over het gedegen zelfonderzoek maar dan moet ik tot mijn spijt vaststellen dat jullie niet de lezers zijn waarvoor ik schrijf. Het gedegen zelfonderzoek en het schrijven daarover is voor iedereen geschikt maar niet voor jullie die menen dat je als lezer iets van mij begrijpt. Jullie vervelen zich door mij, door wat ik schrijf, jullie ergeren er zich aan en misschien schamen jullie zich voor mij door mijn gebruik van woorden, maar één ding is zeker, jullie vervelen zich want anders zouden jullie mij negeren en links laten liggen en mij helemaal niet opmerken. Jullie zouden zelfs niet op dit forum verschijnen maar ergens anders jullie zelf bewijzen.

Maar ik moet iets over het gedegen zelfonderzoek schrijven want het is zo wonderlijk en zo groot dat ik niet kan besluiten er niet over te schrijven. Ook al is het een schande dat ik het gedegen zelfonderzoek niet kan verklaren of er een uitleg van kan geven, ik wil er toch over schrijven opdat het in die paar ogen die het willen lezen en voorbij die ongeoorloofde inquisitie kijken, zelf zien uit dit wonder en die grootheid van onmiddellijkheid. Ik schrijf als iemand die deelgenoot is en aan bekenden geen verklaring moet afleggen.

Het zwijgen tussen ons is een ongeoorloofde inquisitie waardoor de ene persoon de ander en de wereld dwingt in denkkaders en belevingswerelden. Dit zwijgen wil ik laten rusten tussen ons. Het is geen voornemen waaraan geloof moet worden gehecht daar het in elk schrijven over gedegen zelfonderzoek wordt bewezen.
Nowee is offline   Met citaat reageren
Oud 6 March 2018, 12:44   #100
katerie
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2016
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Merk je dan verandering na het doen van de oefening?
Trouwens, zie je ter plekken, tijdens de oefening, helderheid ontstaan?
nee, nog niet...
Het verhaal van de chat met haar gisterenavond spookt nog door mijn hoofd.
En toen, oh wonder, komt Diederik Wolsak's mail zonet binnen die de spijker op de kop slaat...

Citaat:
Convince You?

"A need for approval lies behind all efforts of evangelism. If someone else can be convinced, that will show us that we are on the right path. The attempt to convince someone of anything is a mark of insecurity.'

~ Ravi Ravindra

Challenging thought, this. When I see someone drowning do I throw them a life line? If what I have learned, taught and practised over the years has brought me a level of peace, love and joy I never imagined, does it not make sense to wish to impart what I have learned? I think the distinction may well lie in whether I am emotionally involved in the 'convincing', whether I am emotionally involved in the outcome. All pain comes from attachment ...

Love,

Diederik
Wholey shit, mens zijn is geen lachtertje.
Uit de gevangenis van het denken geraken is een non-stop taak.
Waarom ook ging ik na een week nadenken of ik het wel zou doen in op haar chat...
Ik weet het, ik wou mijn ego is op de proef stellen, is onderzoeken. Alle vormen van onvrede zijn immers goud waard.
Zie...
Citaat:
alle vormen van onvrede goud waard zijn. Het beschuldigen van anderen of mezelf zal alleen een negatieve overtuiging over mezelf versterken. Ik moet leren om volledige verantwoordelijkheid te nemen - iets dat mij wezenlijk en werkelijk sterker maakt zonder enige veroordeling.

Ik kan je verzekeren dat indien je alleen maar deze eenvoudige stap 'Het gaat over mij' oefent, al je relaties reeds op weg zijn om wonderlijk te worden geheeld.

(bron link).
__________________
God is alles & goed.
katerie is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
...hoe de schoorsteen nog beter rookt jan Advaita 3 15 June 2011 23:07


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 03:53.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.