Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Stromingen > Overige religie
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Overige religie Gnosis, geschriften

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 15 February 2013, 05:49   #91
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Geef gerust woorden aan Rob, aan dat wat voor jou als niet kloppend voelt.
Alsnog bedankt voor het (bijna) compliment die in je opgeroepen werd
Mijn vraag aan jou zou zijn hoe 'open minded' je in je zoektocht staat /stond.

Je vertelde over dat je een aantal keren een lezing heb bezocht en dat je bent afgehaakt vanwege de onoprechtheid die je zag. Idem dito toen je op zoek was naar een therapeut. Dat kan natuurlijk, misschien heb je het slecht getroffen.

Stel dat iemand die nog nooit iets aan zelfkennis heeft gedaan op youtube een filmpje van Osho ziet. Dan kan ik me voorstellen dat diegene direct klaar is er mee, concluderend dat hij zit te kijken naar een idioot in een sinterklaasachtig pak met een zaal vol uitzinnige mensen die als gekken uit hun bol gaan met een zelfingenomen guru die het lachend en goedkeurend knikkend aan zit te kijken. Gelukkig was mijn eerste kennismaking met Osho vanuit boeken en dat was dermate interessant dat ik in staat was om later door dat wat ik een poppenkast zou willen noemen heen te kijken.

De opmerking die hier eerder op het forum is gedaan is dat we vaak tegen onze eigen perceptie aan zitten te kijken. Voor mij betekent dat dat we niet objectief kijken naar dat wat zich voordoet, maar dat dat wat we zien onze eigen vooringenomenheid is. Die vooringenomenheid wordt bepaald door ons voelen en denken. Alles wat we met ons denken kunnen verklaren, wat past binnen onze denkkaders, daarvan hebben we de neiging om dat acceptabel te vinden. Idem dito met ons gevoel. Als iets goed voelt dan klopt het, voelt iets niet goed dan klopt het niet. En zo worden we door ons denken en voelen dat we als kompas gebruiken (soms, nogal eens, vaak, meestal) op het verkeerde, in dit geval het oude vertrouwde, been worden gezet.

Het is iig mijn ervaring dat ik in veel situaties die ik vroeger heb afgekeurd niet tegen iets afkeurenswaardig aan heb zitten kijken, maar dat ik tegen mijn eigen weerstand zat aan te kijken. En het is nogal een klus om dat onderscheid te gaan zien.

Het risico met bovenstaande is, dat iemand tot de conclusie zou kunnen komen om alle weerstand op zij te zetten om zich onbekommerd overal in te storten. Dat zou een foutieve conclusie zijn, want niet alles wat je tegen komt is het waard om je er aan over te geven. En het verschil tussen luisteren naar je weerstand en over je weerstand heen durven stappen is heel subtiel.

Nog anders gezegd: dat wat ons doorgaans hindert in ons zelfonderzoek zijn niet onechte gurus, gestoorde therapeuten of oneerlijke forumleden. Die bestaan, zonder meer. Maar het is mijn ervaring dat dat wat mij het meest in de weg zat dat ik dat zelf was.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 15 February 2013, 11:24   #92
Guy
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 30 December 2012
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Maar het is mijn ervaring dat dat wat mij het meest in de weg zat dat ik dat zelf was.
Mooie conclusie.
Guy is offline   Met citaat reageren
Oud 15 February 2013, 15:59   #93
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guy Bekijk bericht
Mooie conclusie.
Sluit ik mij bij aan.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 15 February 2013, 17:27   #94
Guy
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 30 December 2012
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Sluit ik mij bij aan.
Zie eens aan. Wat een eensgezindheid zo op de vrijdagmiddag. Mooie kiekjes Ulla, hoewel ik die van je hond nu niet meer zag staan.
Guy is offline   Met citaat reageren
Oud 15 February 2013, 17:45   #95
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Mijn vraag aan jou zou zijn hoe 'open minded' je in je zoektocht staat /stond.

Je vertelde over dat je een aantal keren een lezing heb bezocht en dat je bent afgehaakt vanwege de onoprechtheid die je zag. Idem dito toen je op zoek was naar een therapeut. Dat kan natuurlijk, misschien heb je het slecht getroffen.

Stel dat iemand die nog nooit iets aan zelfkennis heeft gedaan op youtube een filmpje van Osho ziet. Dan kan ik me voorstellen dat diegene direct klaar is er mee, concluderend dat hij zit te kijken naar een idioot in een sinterklaasachtig pak met een zaal vol uitzinnige mensen die als gekken uit hun bol gaan met een zelfingenomen guru die het lachend en goedkeurend knikkend aan zit te kijken. Gelukkig was mijn eerste kennismaking met Osho vanuit boeken en dat was dermate interessant dat ik in staat was om later door dat wat ik een poppenkast zou willen noemen heen te kijken.

De opmerking die hier eerder op het forum is gedaan is dat we vaak tegen onze eigen perceptie aan zitten te kijken. Voor mij betekent dat dat we niet objectief kijken naar dat wat zich voordoet, maar dat dat wat we zien onze eigen vooringenomenheid is. Die vooringenomenheid wordt bepaald door ons voelen en denken. Alles wat we met ons denken kunnen verklaren, wat past binnen onze denkkaders, daarvan hebben we de neiging om dat acceptabel te vinden. Idem dito met ons gevoel. Als iets goed voelt dan klopt het, voelt iets niet goed dan klopt het niet. En zo worden we door ons denken en voelen dat we als kompas gebruiken (soms, nogal eens, vaak, meestal) op het verkeerde, in dit geval het oude vertrouwde, been worden gezet.

Het is iig mijn ervaring dat ik in veel situaties die ik vroeger heb afgekeurd niet tegen iets afkeurenswaardig aan heb zitten kijken, maar dat ik tegen mijn eigen weerstand zat aan te kijken. En het is nogal een klus om dat onderscheid te gaan zien.

Het risico met bovenstaande is, dat iemand tot de conclusie zou kunnen komen om alle weerstand op zij te zetten om zich onbekommerd overal in te storten. Dat zou een foutieve conclusie zijn, want niet alles wat je tegen komt is het waard om je er aan over te geven. En het verschil tussen luisteren naar je weerstand en over je weerstand heen durven stappen is heel subtiel.

Nog anders gezegd: dat wat ons doorgaans hindert in ons zelfonderzoek zijn niet onechte gurus, gestoorde therapeuten of oneerlijke forumleden. Die bestaan, zonder meer. Maar het is mijn ervaring dat dat wat mij het meest in de weg zat dat ik dat zelf was.
Lieve Rob, ik begrijp heel goed wat je wilt zeggen. Soms ben ik iets te voorzichtig in mijn uitleg, met het gevolg dat ik ietwat omheen draai.
Lieve schat, ik zie direct, en ik voel direct als iemand uit vrijheid spreekt. Niet alleen met mijn ogen zie ik dat, maar ook met mijn paranormale vermogen.
Ik ga direct in contact met het verlichte gebied van de ander. Is zoals een vonk dat overspringt. Ook als iemand ligt, of zichzelf anders voordoet, voel ik dat feilloos. Wat iemand draagt valt dan vervolgens voor mij in het niets als ik in de aanwezigheid van een verlichte geest ben. Dat heb ik vanaf het begin van mijn reis, 19 jaar geleden, en dat is nog steeds zo.
Omdat ik nog steeds issues heb, en niet vrij ben van mijn eigen ''vernauwingen'' zeur ik nog hier en daar, over alles en nog wat, maar mijn vermogen om waar te nemen is mijn kompas op mijn weg, en die vertrouw ik volledig.
Het is voor mij niet echt van belang hoe een ander in het leven staat, wel valt me op als men zich voor de gek houdt, en noemde ik dat vervolgens.
Er zijn er overal oprechte mensen, en onoprechte mensen, ongeacht welke vak ze uitoefenen.
Ik gaf antwoord op de tekst van O-sem wat betreft naar de psycholoog gaan. Voor mij is geen punt wat guru's en therapeuten doen, wel gaf ik aan dat ik eerder in eigen kracht geloof dan de fouten van de ander te volgen. Jij maakte hier echt een punt van, valt me op. Moet je niet naar jezelf kijken waarom jij zo vurig dit onderwerp verdedigt? Wat wordt dan in je geraakt?
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 15 February 2013, 17:54   #96
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Laats overwoog ik om met een groep iets te doen, ik nam iets waar en ik wist dat niet hun stuk was, maar voor mij was belangrijk om het niet aan te gaan, het was mijn vernauwing.
Ik meen ook heel zuiver te voelen als iets bij mij vast zit, en niet bij de ander, en geef ik dat soms hardop, of stilletjes in mezelf, toe. Ook voel ik als iets wat bij mij wenst gelegd te worden, niet mijn last is.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 15 February 2013, 18:41   #97
Guy
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 30 December 2012
Berichten: 0
Standaard

Andermans last is ook mijn last. Ik kan de ander hier alleen van bevrijden door mezelf ervan te bevrijden.
Guy is offline   Met citaat reageren
Oud 15 February 2013, 19:03   #98
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guy Bekijk bericht
Andermans last is ook mijn last. Ik kan de ander hier alleen van bevrijden door mezelf ervan te bevrijden.
Speel je de rol van papegaai nu Guy, op een stokje zitten en wat brabbelen? Het is geen wedstrijd hier in wie gelijk heeft en wie niet, en wie de meeste publiek kan charmeren jongen.
Ga naar jezelf kijken wat met je gebeurt als je iets van iemand leest, en anders ga The Voice kijken of zo, en stem op wie je de beste vindt..
pfff.. kinderen...
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 15 February 2013, 20:34   #99
Guy
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 30 December 2012
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Speel je de rol van papegaai nu Guy, op een stokje zitten en wat brabbelen? Het is geen wedstrijd hier in wie gelijk heeft en wie niet, en wie de meeste publiek kan charmeren jongen.
Ga naar jezelf kijken wat met je gebeurt als je iets van iemand leest, en anders ga The Voice kijken of zo, en stem op wie je de beste vindt..
pfff.. kinderen...
Ik kan me niet herinneren het woord tot je gericht te hebben, dus wat kakel je nou, als een kip zonder kop? Voel je je aangesproken of zo?
Guy is offline   Met citaat reageren
Oud 15 February 2013, 20:44   #100
Guy
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 30 December 2012
Berichten: 0
Standaard

Kunnen wij een ander werkelijk feilloos aanvoelen? Als we niet eens in staat zijn om onszelf aan te voelen, of aan onszelf te voelen. Wat jij wilt.

Wanneer is er sprake van zuivere waarneming? Als we ons bewust zijn van het feit dat we nog over issues beschikken, en onze eigen onzuiverheid durven erkennen? Feilloos wat betekent dat? Voor mij zonder twijfel. En voor mij is er feilloos aanvoelen, zeker weten, en twijfelen met als risico de plank mis te slaan. Waar zou jij voor kiezen? Valt er iets te kiezen? En dus te doen, cq te laten?

Sprak ik tot mijzelve. Dit voor mevrouw Mihaela, die zich overal door aangesproken voelt. Het gaat niet altijd om jou liefje. In dit geval even voor mij. Leer er maar mee leven.
Guy is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 23:00.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.