Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Stromingen > Boeddhisme
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Boeddhisme Het boeddhisme is een dharmistische non-theïstische wereldreligie.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 24 February 2013, 11:39   #91
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Je kunt dat wat je denkt dat het beste is weer niet generaliseren omdat eenieder anders reageert als uitkomst op omstandigheden. Een gepassioneerde veeldenker als ik zal zich daardoor niet laten ontmoedigen. Om begrijpelijke reden heb ik niets met meditatie, terwijl anderen daarbij zweren, hetgeen je zeker niet moet nalaten omdat ik er niks mee heb. Ik heb geen problemen met emoties, ze komen en gaan, terwijl anderen ze zien als de oorzaak van alle kwaad. Dat brengt ons bij gehechtheid dat wordt voorgehouden een last te zijn, maar ik ben probleemloos gehecht.
Kortom ik ben jou niet wat betreft de verschijnselen, maar we zijn wel dezelfde waarheid en daarnaar kunnen we op zoek gaan door eliminatie van 'wie' of 'wat' je niet bent.
Zo is het precies. Als bij jou de emoties komen en gaan zonder problemen dan kan ik je alleen maar feliciteren. Ik zou dan zeggen dat je er niet aan gehecht bent, maar dat is dan zo in mijn taalgebruik.

Voor hele volksstammen zijn die emoties wel een probleem, omdat het ze niet loslaat of beter: omdat ze het niet los kunnen laten. Ik zou haast willen zeggen dat dat HET probleem is van onze samenleving. Maar goed, dat is mijn kijk (invalshoek) op de klote zooi die dagelijks aan mijn netvlies voorbijtrekt. Het blijven hangen in de emotie is het kenmerk van hangen aan (identificatie met) de verschijnselen of (in andere woorden) het niet weten wat je bent.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 24 February 2013, 11:42   #92
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ogenblik-sem Bekijk bericht
Neen.

Dat is een interpretatie van jouw brein en die interpretatie doet de communicatie steeds weer langs elkaar heen kletsen.
Er is nou juist niemand die iets te zeggen heeft over zijn willen of niet willen.
Daarom is er niemand.
Dat zou je willen, dat het zo was .... WiNk
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 24 February 2013, 11:46   #93
Guy
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 30 December 2012
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Gehechtheid is niet een constante ervaring. Gehechtheid als ervaring doet zich voor in het moment. Dat moment is er nu niet. Maar het zou zich zo maar voor kunnen doen als ik een bericht zou krijgen dat iemand is overleden die me lief is. Maar dat weet ik nu niet, want het doet zich nu niet voor; ik kan er nu alleen maar over speculeren.
Je weet niet of je nu op dit moment aan iets of iemand gehecht bent?
Guy is offline   Met citaat reageren
Oud 24 February 2013, 11:55   #94
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guy Bekijk bericht
Je weet niet of je nu op dit moment aan iets of iemand gehecht bent?
Je kunt toch lezen? Verlaat dan even je eigen standpunt en lees wat ik hier boven geschreven heb. Dat is niet eenvoudig, dat geef ik toe, maar doe een poging, dat is het minste wat ik van je kan vragen.

Om je tegemoet te komen, nee, in mijn invulling van het gehechtheid ben ik nu niet aan iets of iemand gehecht. Ik sta wel in verbinding met mensen en dingen om mij heen. Mijn vrouw die hier naast zit daar voel ik mij innig verbonden mee, evenals met mijn kat en poes die hier ergens rondlopen. En met mijn dochters, die hier 150 kilometer vandaan wonen. En met de buurman die gisterochtend mijn auto kwam lenen, vanwege een lekke band die hij had. Minder met mijn buurman dan met mijn vrouw, maar toch ... de verbinding is er. En ik ervaar verbinding met Rob Oudkerk die ik vanmorgen op tv zag tijdens het programma de Wandeling. Weer minder dan met mijn buurman met zijn lekke band ... maar toch, verbinding.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 24 February 2013, 12:27   #95
Guy
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 30 December 2012
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Je kunt toch lezen? Verlaat dan even je eigen standpunt en lees wat ik hier boven geschreven heb. Dat is niet eenvoudig, dat geef ik toe, maar doe een poging, dat is het minste wat ik van je kan vragen.

Om je tegemoet te komen, nee, in mijn invulling van het gehechtheid ben ik nu niet aan iets of iemand gehecht. Ik sta wel in verbinding met mensen en dingen om mij heen. Mijn vrouw die hier naast zit daar voel ik mij innig verbonden mee, evenals met mijn kat en poes die hier ergens rondlopen. En met mijn dochters, die hier 150 kilometer vandaan wonen. En met de buurman die gisterochtend mijn auto kwam lenen, vanwege een lekke band die hij had. Minder met mijn buurman dan met mijn vrouw, maar toch ... de verbinding is er. En ik ervaar verbinding met Rob Oudkerk die ik vanmorgen op tv zag tijdens het programma de Wandeling. Weer minder dan met mijn buurman met zijn lekke band ... maar toch, verbinding.
Had je de indruk dat ik je niet gelezen had? Is nou juist dat aanduiden in termen van meerdere of mindere mate, van het hebben van een verbinding, niet precies datgene dat als gehechtheid gedefinieerd zou kunnen worden?
Guy is offline   Met citaat reageren
Oud 24 February 2013, 12:27   #96
Ogenblik-sem
Jubilaris
 
Geregistreerd: 8 September 2011
Berichten: 208
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Mijn vrouw die hier naast zit daar voel ik mij innig verbonden mee,
Dus jij wil beweren dat je vrouw niks toevoegt aan je leven en dat je ook niks verliest als ze verdwijnen zou?

Dat is nl. geen gehechtheid.
Ogenblik-sem is offline   Met citaat reageren
Oud 24 February 2013, 12:28   #97
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Zo is het precies. Als bij jou de emoties komen en gaan zonder problemen dan kan ik je alleen maar feliciteren. Ik zou dan zeggen dat je er niet aan gehecht bent, maar dat is dan zo in mijn taalgebruik.

Voor hele volksstammen zijn die emoties wel een probleem, omdat het ze niet loslaat of beter: omdat ze het niet los kunnen laten. Ik zou haast willen zeggen dat dat HET probleem is van onze samenleving. Maar goed, dat is mijn kijk (invalshoek) op de klote zooi die dagelijks aan mijn netvlies voorbijtrekt. Het blijven hangen in de emotie is het kenmerk van hangen aan (identificatie met) de verschijnselen of (in andere woorden) het niet weten wat je bent.
Bekijk het dan eens anders, emoties brengen me datgene wat ik wil ervaren, het is een verslaving ik ben er aan gehecht.

Blikje redeneert als je het anders kon waarom zou je het dan niet gedaan hebben. Nu je omstandigheid ondanks alle inspanningen van anders willen niet bewaarheid worden concludeert zij vervolgens dat er niks gedaan kan worden en dat er daarom niemand is. Maar ze vergeet dat je ook krijgt wat je niet wil en dat je onbewust vaak iets heel anders wil dan wat je denkt te willen. Zo komt de roze olifant onmiddelijk in je gedachten door een opdracht niet aan een roze olifant te denken. Gedachten zetten deze wereld in beweging.

Het bestaan is een flow en door jou voltrekken zich de dingen die zich willen voltrekken omdat het leven zich door krachten die er op uitgeoefend worden naar uitersten beweegt maar feitelijk naar evenwicht tendeert, de ene kracht heft daarmee de ander op en jij bent het instrument dat daar gehoor aan geeft, al naar gelang je intrinsieke opdracht en eigenheid. Door persoonlijke voorkeur wordt er lukraak getrokken en is de wereld heftig in beroering.

Ik kan er wel bijzetten, dat is mijn idee, maar dat spreekt, dacht ik, vanzelf.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 24 February 2013, 12:36   #98
Ogenblik-sem
Jubilaris
 
Geregistreerd: 8 September 2011
Berichten: 208
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Blikje redeneert als je het anders kon waarom zou je het dan niet gedaan hebben. Nu je omstandigheid ondanks alle inspanningen van anders willen niet bewaarheid worden concludeert zij vervolgens dat er niks gedaan kan worden en dat er daarom niemand is.
Neen. Dit is een Blikjesvreemde interpretatie.
Dit is 'n 'Renoirinterpretatie.'

Er zit niemand in je brein.
Ogenblik-sem is offline   Met citaat reageren
Oud 24 February 2013, 12:38   #99
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ogenblik-sem Bekijk bericht
Dus jij wil beweren dat je vrouw niks toevoegt aan je leven en dat je ook niks verliest als ze verdwijnen zou?

Dat is nl. geen gehechtheid.
Dit is nu typisch een opmerking van iemand die geen onderzoek naar de eigen gehechtheden heeft gedaan.

Natuurlijk voegt mijn lief nu veel toe aan mijn leven. Het is niet voor niks mijn vrouw. We zijn bij elkaar omdat we iets toevoegen aan elkaars leven. Maar er was een tijd dat we niet in elkaars nabijheid verbleven en er zal een tijd komen dat dat niet meer het geval zal zijn. Over dat laatste durven maar weinig mensen na te denken, net zo als de dood een taboe onderwerp is. En ondanks het gemis dat het verlies mij zal doen ervaren is het zowel voor, tijdens als na ons samenzijn goed zoals het is. Verbinding is niet iets wat er is als datgene waar je verbinding mee hebt in je directe nabijheid is. Ook als mijn lief om wat voor reden dan ook uit mijn leven is verdwenen zal ik die verbinding met haar er blijven zijn.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 24 February 2013, 12:40   #100
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ogenblik-sem Bekijk bericht
Neen. Dit is een Blikjesvreemde interpretatie.
Dit is 'n 'Renoirinterpretatie.'

Er zit niemand in je brein.
Dat er niemand in je brein zit is makkelijk te ontdekken, maar ik had het over jouw redenatie ernaar toe die ik hiervoor van jouw hand las. Het paste mooi in mijn betoog, waarvoor dank.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 15:30.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.