Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Kennis omtrent mijzelf
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Kennis omtrent mijzelf Bewust worden van mijn eigen aardigheden en de hulp van forumgenoten daarbij.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 7 October 2021, 13:22   #91
Guido
Jubilaris
 
Geregistreerd: 17 September 2017
Berichten: 297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Je schreef:

*tekst*

Daar gaat het niet over, niet in eerste aanleg en ook niet in de second. HET heeft niks te maken met bevrijd raken van ongemak en ellende. Dat is een werkelijk grote misvatting. Dat is wat ego nastreeft (kort door de bocht gezegd).

Het gaat hier om bevrijding, zelfs als alle ongemak en ellende van de wereld je deel zou blijven.
Beste Rob..
Hiermee toon je eenvoudig aan dat jouw hele besef aangaande deze materie nergens anders op is gebaseerd dan op.. theorie.
Geen verrassing trouwens.

Ego wint er niks mee als het (Bij wijze van spreken) failliet wordt verklaard door.. 'Tegenwoordigheid.
Guido is offline   Met citaat reageren
Oud 7 October 2021, 13:23   #92
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido Bekijk bericht
Je geeft zelf aan dat je je 'beter had moeten uitdrukken.. wie is hierin nou de stoethaspel, jij of ik?

Jij drukt je met regelmaat verkeerd uit, zodanig dat je het tig x corrigeert, dan moet je ook niet verbaasd zijn als het reageren op jouw quotes niet zou kloppen met wat je trachte te 'duiden.
Oh ik wil best wel toegeven dat ik zo af en toe lig te stoethaspelen met woorden.
Dat ik *tig keren corrigeer beoogt juist de duidelijkheid ten goede te komen. Als ik het nalees dan blijkt het beter verwoord te kunnen worden. Wat jij vervolgens mist daarin is spontaniteit.
  Met citaat reageren
Oud 7 October 2021, 13:43   #93
Guido
Jubilaris
 
Geregistreerd: 17 September 2017
Berichten: 297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Voor mij komt er nog altijd veel giswerk bij kijken. Dus je gezegde 'wat jij er allemaal bij invult' zal dan ook wel overal de norm zijn.

Het kan zijn dat je je woorden doorgaans zo maar uit je mauw schudt maar op mij komen ze steevast over als gezocht en bemoeilijkt. Niet in staat om direct tot mij te kunnen komen. Oftewel ik moet er moeite voor doen. Het lijkt wel of mijn begripsvermogen helemaal niet wordt aangesproken en ook denkbeelden doen zich daarbij niet voor. Ik staar in een nietszeggende afgrond.
Ga jezelf dus nou maar niet op de borst lopen kloppen, je bent er qua helderheid nog lang niet.

Dat gaat er bepaalt niet in als Gods woord in een ouderling.
Alleen als je bij je 'zelf nog van alles buiten schot houdt of 'afdekt.. sta je slechts open voor een specifiek vertoon van woorden en of gedrag, om daaruit een verificatie af te leiden of iets 'helder' is of niet.
Tja.. dan zou ik zeggen.. werk aan de winkel Laurens.
Ook voor jou is het euvel gelegen in het gegeven dat verknochtheid aan specifieke concepten de 'vol-ledigheid van mogelijke realisatie wurgt of extreem.. temt.
Guido is offline   Met citaat reageren
Oud 7 October 2021, 13:50   #94
Guido
Jubilaris
 
Geregistreerd: 17 September 2017
Berichten: 297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Kijk dit is nou volkomen helder voor mij.

Het zien is nooit eenzijdig, aan beide kanten is er de mogelijkheid van zien. Het ligt er aan hoe vrij van de perceptie er wordt gezien of het vertoon wel interpretabel is.

Darsho lijkt overduidelijk bevrijd van een hoop ongemak en ellende. Wat mij intrigeert is dat een middel deze ingrijpende mind reset mogelijk heeft gemaakt. Daarbij zijn er ook mismatches waarneembaar die er het gevolg van kunnen zijn. Zo mis ik, onder andere, subtiliteit en onderscheidingsvermogen maar dat kan voorheen ook al wel het geval zijn geweest.

Dat kun je 'subjectief failliet' noemen maar is op zich nog geen realisatie.
Hoeft op zich nog geen 'Realisatie te zijn.. maar kan prima een voorname realisatie zijn van.. iets.
Guido is offline   Met citaat reageren
Oud 7 October 2021, 13:58   #95
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido Bekijk bericht
Alleen als je bij je 'zelf nog van alles buiten schot houdt of 'afdekt.. sta je slechts open voor een specifiek vertoon van woorden en of gedrag, om daaruit een verificatie af te leiden of iets 'helder' is of niet.
Tja.. dan zou ik zeggen.. werk aan de winkel Laurens.
Ook voor jou is het euvel gelegen in het gegeven dat verknochtheid aan specifieke concepten de 'vol-ledigheid van mogelijke realisatie wurgt of extreem.. temt.
Hier staat 'als', als zijnde een voorwaarde opgenomen waaraan in eerste aanleg moet worden voldaan en in casu niet wordt voldaan. Er wordt namelijk niks buiten schot gehouden of afgedekt. Er is volstrekte bereidheid alles onder ogen te komen. Waar het geen bereidheid betreft is dat er met de woorden maar een slag naar wordt geslagen of te laten slaan. Indien je het woordgebruik al niet beheerst blijft het moeilijk daaruit iets zinnigs te onderscheiden. Waarvan zoiets als verknochtheid overigens van het al dan niet gerealiseerd zijn volkomen los staat, noch dat in uitlatingen beperkt.
  Met citaat reageren
Oud 7 October 2021, 14:34   #96
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Ik heb geen idee.
Beter had ik gezegd dat hij meer moeite doet zich verstaanbaar uit te drukken want begrijpen doe ik het nog altijd niet.
Ok. Wat Guido doet is begrippen gebruiken welke hij mede heeft opgedaan op jouw forum de afgelopen 10 jaar. De begrippen op zich begrijp ik wel, want die verwijzen naar de innerlijke realisatie. Maar de wijze waarop hij ze gebruikt geeft aan dat hij ze alleen in mentale zin begrijpt.

Dat vind ik contraproductief aan de doelstelling van het forum.

Wat deze user doet:

https://www.waarheidvinding.nl/showp...0&postcount=82

vind ik dan weer productief aan de doelstelling. Rob bezit de gave om met een paar zinnen zijn punt te maken, waar ik nog altijd de neiging heb om breedsprakig te worden.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline   Met citaat reageren
Oud 7 October 2021, 15:33   #97
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido Bekijk bericht
Beste Rob..
Hiermee toon je eenvoudig aan dat jouw hele besef aangaande deze materie nergens anders op is gebaseerd dan op.. theorie.
Geen verrassing trouwens.

Ego wint er niks mee als het (Bij wijze van spreken) failliet wordt verklaard door.. 'Tegenwoordigheid.
Jammer dat je niet inhoudelijk reageert op wat ik aangeef.

Maar dat verrast mij dan weer niet, eigenlijk, omdat dat is wat voortdurend gebeurt. Je zal ook eens iets moeten laten binnenkomen, overwegen, van alle kanten bekijken, (zelf-) onderzoeken en er dan inhoudelijk op reageren ... Dat gaat te ver voor degene die de neo-advaita weg hebben omarmt.

Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 7 October 2021, 17:24   #98
Fer
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2017
Berichten: 19
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Dat is niet waar bevrijding over gaat, over het bevrijd raken van een hoop ongemak en ellende (zoals je schrijft). Dat is wat ego / de persoon nastreeft. En dat is precies wat er hier gebeurt. Dat is ook precies de valkuil van neo-advaita: de persoon omhelst het idee van het niet bestaan, om zo van ongemak en ellende bevrijd te raken. En daarmee wordt er abusievelijk een afslag genomen waarmee juist (en in extremis) die persoon (in optima forma nog wel) in stand wordt gehouden. Dat is wat je kunt zien, als je 'goed' kijkt.
Ware bevrijding is het gevolg van niet meer identificeren met verhaaltjes waar je voorheen ongemak of ellende van ondervond. Ongemak, ellende maar ook bevrijding zijn allemaal jurkjes waarmee je kan spelen ( optima forma) of mee identificeren (ongemak en ellende).
Fer is offline   Met citaat reageren
Oud 7 October 2021, 17:43   #99
Darsho
Jubilaris
 
Darsho's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 February 2021
Berichten: 301
Standaard Ben / Guido z'n quote bevatten alles!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Guido, jammer dat je niet inhoudelijk reageert op wat ik aangeef.

Maar dat verrast mij dan weer niet, eigenlijk, omdat dat is wat voortdurend gebeurt. Je zal ook eens iets moeten laten binnenkomen, overwegen, van alle kanten bekijken, (zelf-) onderzoeken en er dan inhoudelijk op reageren ... Dat gaat te ver voor degene die de neo-advaita weg hebben omarmt.

Daar ben je weer met je gejammer.
Guido verwijten dat hij niet inhoudelijk reageert en dat hij neo-advaita zou omarmen.
Heb je de goede raad van Laurens aan je op 25 december 2015 ooit ter harte genomen?
Zie onder...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Rob, ...

Je hebt qua kennis geen ondersteunende begeleiding nodig indien je aan waarheidvinding (gedegen zelfonderzoek) doet. Kennis is ballast en belangen, te doen of te laten, worden maar door ego ingegeven. Ego wil namelijk onder alle omstandigheden de regie behouden of iets verkrijgen. Ben z'n quote bevat alles wat je aan antwoorden nodig hebt, herlees het wanneer het nog niet duidelijk is. Al het gediscussieer daarover leidt je aandacht af en geeft voeding aan datgene wat je niet bent.
En Rob wil nu 6 jaar later weer inhoudelijk discussiëren met Ben / Guido.

Rob, geen aandacht proberen af te leiden, dat geeft voeding aan datgene wat je niet bent.
Knoop het in je oren! Ben / Guido z'n quote bevatten alles wat je aan antwoorden nodig hebt, herlees het wanneer het nog niet duidelijk is en doe gedegen zelfonderzoek!
__________________
Crazy Wisdom.
Darsho is offline   Met citaat reageren
Oud 7 October 2021, 17:47   #100
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fer Bekijk bericht
Ware bevrijding is het gevolg van niet meer identificeren met verhaaltjes waar je voorheen ongemak of ellende van ondervond. Ongemak, ellende maar ook bevrijding zijn allemaal jurkjes waarmee je kan spelen ( optima forma) of mee identificeren (ongemak en ellende).
Alleen degene die zichzelf verliest zal zichzelf vinden... Enfin toch indien hij dan ook dat 'zich' laat liggen en enkel nog het zelf kent...
Het moeilijke is dat je dat laten liggen van het zelf enkel kunt bereiken door het totaal doorleeft te hebben en als een lege bananenschil van je af te gooien.
marie is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Western masters of non duality. Rennie Overige religie 120 19 October 2012 23:41


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 06:19.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.