Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 31 July 2013, 23:59   #1011
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Zoals ik het zie (en voor wat dat waard is)......je probeert (uiteindelijk) enkel jezelf te overtuigen. Waar moet je van overtuigd worden? Nogmaals zoals ik het zie, ben je bezig met jezelf ervan te overtuigen dat jouw overtuiging de "juiste" is. En dat is zo. Maar als je daar echt van overtuigd bent, dan wordt het je levende overtuiging. En verdwijnt de behoefte een ander (jezelf) te overtuigen. In de overtuiging dat iedere overtuiging net zoveel (on)waarheid in zich draagt als zijn/haar tegendeel /tegenovergestelde. Dat inzicht maakt dat je iedere overtuiging kunt aanhangen, met evenveel verve, het gaat niet om welke overtuiging de juiste is. Het gaat erom jouw overtuiging te leven. Mijn idee. Hopelijk is dit iets duidelijker?
Ik snapte gewoon je zin qua taal niet helemaal. Inhoudelijk was ik al aan het puzzelen. Hier mijn antwoord:

Intussen hoef ik dus niemand meer te overtuigen. Ik weet bij voorbaat al dat mijn overtuiging niet waar is. Enige wat ik wilde is mijn eigen doordrijven. En dat is eigenlijk wederzijds, ik zie het ook bijna iedereen doen. Op de eigen manier. Meer of minder. Ook al roept iedereen, dat iedereen het zelf mag weten.....Ik begin me af te vragen of dat wel klopt. Het ik is eigenlijk de afleiding van de vrede waarin je anders verkeert.

Was dat niet was er geen enkele zin en onrust meer.

Zo ongeveer, komt denk ik beetje op hetzelfde neer wat jij schrijft.
Ulla is offline  
Oud 1 August 2013, 00:05   #1012
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Ik kom er morgen op terug Ulla. Anders zit ik de hele dag met een chagrijnige man opgescheept.
Nadje is offline  
Oud 1 August 2013, 09:05   #1013
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Ik kom er morgen op terug Ulla. Anders zit ik de hele dag met een chagrijnige man opgescheept.
Dat moet niet. Erger kan haast niet hahaha.
Ulla is offline  
Oud 1 August 2013, 13:51   #1014
Cynthia
Asprirant lid
 
Cynthia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 February 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht

Het ik is eigenlijk de afleiding van de vrede waarin je anders verkeert.
Was dat niet was er geen enkele zin en onrust meer.
Mooi inzicht Ulla
Ik verzamel ze graag.
Dus zet deze ook even op mijn draadje.
Cynthia is offline  
Oud 1 August 2013, 21:33   #1015
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Ik snapte gewoon je zin qua taal niet helemaal. Inhoudelijk was ik al aan het puzzelen. Hier mijn antwoord:

Intussen hoef ik dus niemand meer te overtuigen. Ik weet bij voorbaat al dat mijn overtuiging niet waar is. Enige wat ik wilde is mijn eigen doordrijven. En dat is eigenlijk wederzijds, ik zie het ook bijna iedereen doen. Op de eigen manier. Meer of minder. Ook al roept iedereen, dat iedereen het zelf mag weten.....Ik begin me af te vragen of dat wel klopt. Het ik is eigenlijk de afleiding van de vrede waarin je anders verkeert.

Was dat niet was er geen enkele zin en onrust meer.

Zo ongeveer, komt denk ik beetje op hetzelfde neer wat jij schrijft.
Met het (in)zien dat geen enkele overtuiging (voor 100% )waar is, besef je dat het enkel en alleen gaat om jouw overtuiging. Voor welk leven wil jij kiezen? En die keuze heb je. Dat besef je op enig moment. Leef je droom, je overtuiging, je idealen.......geef ze (zelf) vorm.
Nadje is offline  
Oud 2 August 2013, 00:45   #1016
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Met het (in)zien dat geen enkele overtuiging (voor 100% )waar is, besef je dat het enkel en alleen gaat om jouw overtuiging. Voor welk leven wil jij kiezen? En die keuze heb je. Dat besef je op enig moment. Leef je droom, je overtuiging, je idealen.......geef ze (zelf) vorm.
Het leven wat ik momenteel leid heeft min of meer mijn absoluute voorkeur. Al voelt dat absoluute ook wel weer betrekkelijk. Daarom geloof ik er ook niet in als vaststaande overtuiging. Ik zou het daarom ook liever voorkeur noemen.

Niets is zo veranderlijk dan voorkeuren als de situatie erom vraagt.
Ulla is offline  
Oud 2 August 2013, 08:35   #1017
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Het leven wat ik momenteel leid heeft min of meer mijn absoluute voorkeur. Al voelt dat absoluute ook wel weer betrekkelijk. Daarom geloof ik er ook niet in als vaststaande overtuiging. Ik zou het daarom ook liever voorkeur noemen.

Niets is zo veranderlijk dan voorkeuren als de situatie erom vraagt.
Waarom zou je überhaupt nog geloven in overtuigingen? Het denken heeft mooie zaken gebracht zoals we om ons heen kunnen zien. Maar als het denken overtuigingen schenkt gaan we ons gedragen naar die overtuigingen ook. Bij de advaita gelovigen neem ik dat scherp waar. Ze zijn heilig overtuigd van iets en gaan zich daar naar gedragen. Hetzelfde wat je eigenlijk ook bij religies en ideologieen waarneemt: mensen gaan zich gedragen zoals de religie of ideologie voorschrijft. Ze worden hun overtuiging!

Ik roep het mijn hele leven al: principes en overtuigingen staan een mens maar in de weg.
Freerider is offline  
Oud 2 August 2013, 09:21   #1018
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ietsepietsje Bekijk bericht
Bij de advaita gelovigen neem ik dat scherp waar. Ze zijn heilig overtuigd van iets en gaan zich daar naar gedragen. Hetzelfde wat je eigenlijk ook bij religies en ideologieen waarneemt: mensen gaan zich gedragen zoals de religie of ideologie voorschrijft. Ze worden hun overtuiging!

Ik roep het mijn hele leven al: principes en overtuigingen staan een mens maar in de weg.
Je tong is scherper dan je blik.

Advaita is geen geloof, je moet je geen oordeel aanmatigen daar waar je geen flikker verstand van hebt. Er is geen heilige overtuiging in advaita, alles staat daar op losse schroeven en voortdurende te wankelen, zoals het ook hoort omdat alles veranderlijk is en er in het geheel niks vaststaat. Bekijk je eigen overtuiging nou eens, want door je geroep ben je er blind voor geworden en zie je de splinter in andermans oog wél maar niet de balk in je eigen.
Rennie is offline  
Oud 2 August 2013, 09:55   #1019
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Je tong is scherper dan je blik.

Advaita is geen geloof, je moet je geen oordeel aanmatigen daar waar je geen flikker verstand van hebt. Er is geen heilige overtuiging in advaita, alles staat daar op losse schroeven en voortdurende te wankelen, zoals het ook hoort omdat alles veranderlijk is en er in het geheel niks vaststaat. Bekijk je eigen overtuiging nou eens, want door je geroep ben je er blind voor geworden en zie je de splinter in andermans oog wél maar niet de balk in je eigen.
Als je jezelf eens zou kunnen zien door mijn ogen zou je wel anders praten.

Advaita is misschien geen religie of ideologie, maar zo gedraagt het zich wel. Althans op dit forum. Compleet met profeten, leerstellingen enz enz enz.

Maar het gaat niet om advaita. Het gaat er om dat je je overtuigingen durft los te laten. Overtuigingen komen uit het denken voort. Maar jij zal nooit en te nimmer je advaita overtuiging kunnen loslaten. Je zit al gevangen in het web van je eigen denken. Je hele wereld is er mee opgebouwd en de overtuiging loslaten doet je wereld instorten. Gesprekken met jou worden zinloos, dat getuigt ook deze reactie weer. Het is niet Renoir die zich aangevallen voelt, het is de advaita overtuiging die zich aangevallen voelt.

Jij hebt niets tegen mij, jouw overtuiging heeft wat tegen mij. Bewijzen? Die zijn er in de vorm van jouw gedrag jegens mij. Het meten met twee maten wat je doet. En die overtuiging heeft zelfs geresulteerd in de overtuiging dat je egoloos bent. Ronduit belachelijk, want dat bestaat niet eens.

Maar goed, ik kap er maar mee. Anders maak ik je weer boos, volgt er weer een ban enz enz enz.
Freerider is offline  
Oud 2 August 2013, 10:32   #1020
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ietsepietsje Bekijk bericht
Waarom zou je überhaupt nog geloven in overtuigingen?
Ik vind het wel een prettige gedachte/overtuiging te geloven dat ik alles in mijn leven krijg wat ik nodig heb, dat alles is zoals het is omdat het niet anders kan zijn dan precies zoals het is, op dit moment. En dat alles ten doel heeft de mens bewuster te maken.
Nadje is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 17:30.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.