3 August 2013, 12:11 | #1041 | |
Kasuaris
|
Citaat:
Het voelt letterlijk alsof er een muur tussen zit. Alsnog is er keer op keer ook de ervaring van langzaam maar zeker het verdwijnen van het gevoel van afgescheiden zijn. Er is nog steeds bij mij sprake van bereidheid, en de rest volg ik wel... |
|
3 August 2013, 12:12 | #1042 | |
Jubilaris
|
Citaat:
|
|
3 August 2013, 12:17 | #1043 | |
Missionaris
|
Citaat:
Overigens kun je als je zelf 'weet' wel degelijk weten of iemand anders 'weet'. Op dezelfde wijze als dat ego 'ego' ziet, ziet de wetende 'weten'. Alleen Ietsepietsje kan dat niet want daarvoor is hij te veel 'ego' georiënteerd. Hij heeft dan misschien wat zelfonderzoekjes maar geen 'gedegen' zelfonderzoek gedaan. |
|
3 August 2013, 12:34 | #1044 | |
Missionaris
|
Citaat:
Het zijn of ervaren van afgescheiden is geen graadmeter slechts het ervaren vertegenwoordigd te zijn in je 'ik' is een graadmeter. |
|
3 August 2013, 13:30 | #1045 | |
Asprirant lid
|
Citaat:
In deze kwestie is het belangrijk om het verschil tussen 'geloven' en 'weten' te onderkennen. Als voorbeeld: ik weet dat ik een man ben, jij gelooft het. Of andersom. Geloven is een overtuiging. Vele christenen geloven zonder te weten. Aan de buitenkant kan ik dit niet zien. Pas als ik nader kennis maak kan ik eventueel vast stellen dat hij 'weet'. In een andere draad gaf ik het verschil aan tussen delen en weggeven. Aan de manier waarop mensen reageren kan ik zien in welke fase ze zitten. Wat ze daadwerkelijk 'weten' en waar hun overtuigingen liggen. Dat is geen woordspelletje, maar je laat mensen zelf vertellen waar ze staan. In ieder geval: als je te maken krijgt met 'weten' zijn al die overtuigingen ook niet meer zo belangrijk. Overtuigingen komen uit de mind voort en kunnen best wel eens handig zijn. Maar je hecht er geen waarde meer aan. Zoals ik al eerder zei: ze staan een mens alleen maar in de weg. (om te ontdekken wat je werkelijk bent) |
|
3 August 2013, 14:22 | #1046 | |
Kasuaris
|
Citaat:
|
|
3 August 2013, 14:30 | #1047 |
Kasuaris
|
|
3 August 2013, 14:32 | #1048 | |
Missionaris
|
Citaat:
Over dit soort weten heb ik het niet, ik heb het over 'weten wat je bent' en dat betreft niet enige vorm van kennis of iets dat anderen aangaat maar een intrinsiek 'weten' dat je niks anders kunt zijn dan dit. Dat 'weten' impliceert ook alles wat je niet bent, en wat je niet bent is ego, ego is namelijk iets wat je denkt te zijn. Van ego kun je zeggen dat je geloofd dat te zijn, althans zolang je dat gedegen onderzoek niet gedaan hebt. Ergo wanneer jij zegt dat je dat ego, die manifestatie, bent en dat doe je wat minder vaak maar eerder stond je voorop met roepen blij te zijn een ego te hebben, heb je geen gedegen zelfonderzoek gedaan. En dan kun je roepen en schreeuwen en blijven herhalen dat je dat onderzoek wél gedaan hebt, je kunt het niet gedaan hebben omdat dat blijkt uit alles waarin je je hier kenbaar maakt. Dus nogmaals doe nou eens dat gedegen zelfonderzoek want je maakt je onsterfelijk belachelijk in je presentatie hier. |
|
3 August 2013, 14:36 | #1049 |
Missionaris
|
Ik heb er geen andere verklaring voor dat je hier een belemmering, kramp/muur, kunt ondervinden dan door middel van iets innig wensen al te zijn. De werkelijkheid is altijd strijdig met het idee en dat werpt belemmeringen als deze op.
|
3 August 2013, 16:10 | #1050 | |
Kasuaris
|
Citaat:
Ik ondervind dat er ieder keer iets weg valt, door te beseffen wat ik niet ben. Alsnog als ik mezelf de vraag stel: Wat ben ik? Als antwoord beleef ik alsof bewustzijn en ik nog gescheiden zijn. Er is een prille energie die ik waarneem, en ook zie ik dat er iets in mij niet durft.. Vervolgens ga ik gewoon maar verder met mezelf onder ogen zien, en meer dan dat weet ik ook niet hoe te doen.. |
|