Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 3 August 2013, 16:42   #1051
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ietsepietsje Bekijk bericht
In deze kwestie is het belangrijk om het verschil tussen 'geloven' en 'weten' te onderkennen. Als voorbeeld: ik weet dat ik een man ben, jij gelooft het. Of andersom. Geloven is een overtuiging. Vele christenen geloven zonder te weten. Aan de buitenkant kan ik dit niet zien. Pas als ik nader kennis maak kan ik eventueel vast stellen dat hij 'weet'.

In een andere draad gaf ik het verschil aan tussen delen en weggeven. Aan de manier waarop mensen reageren kan ik zien in welke fase ze zitten. Wat ze daadwerkelijk 'weten' en waar hun overtuigingen liggen. Dat is geen woordspelletje, maar je laat mensen zelf vertellen waar ze staan.

In ieder geval: als je te maken krijgt met 'weten' zijn al die overtuigingen ook niet meer zo belangrijk. Overtuigingen komen uit de mind voort en kunnen best wel eens handig zijn. Maar je hecht er geen waarde meer aan. Zoals ik al eerder zei: ze staan een mens alleen maar in de weg. (om te ontdekken wat je werkelijk bent)

Volgens mij ga je niet echt in op wat ik schreef. En de strijd die je min of meer aangaat met Renoir voedt dat niet ook een of andere overtuiging?
Vastzitten aan je ik, die gelijk moet krijgen? Zoiets?

Ik probeer mij dat tegenwoordig altijd af te vragen als ik met wie dan ook in een of andere strijd beland. Hoe minimaal ook. Het helpt mij in ieder geval wel te zien dat ik die strijd zeker niet ben. En dat het mij minder energie kost om ervan los te komen dan de strijd vast te houden. Helaas lukt mij dat niet altijd. En dat kost mij meer energie dan dat ik het los zou kunnen laten.
Raar is dat het de ene keer wel moeiteloos gaat en de andere keer niet.
Ulla is offline  
Oud 3 August 2013, 16:52   #1052
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ietsepietsje Bekijk bericht
In deze kwestie is het belangrijk om het verschil tussen 'geloven' en 'weten' te onderkennen.
Als ik weet dan twijfel ik niet meer.
Als ik geloof dan twijfel ik en ben gewoon nog bang.
Hoe minimaal ook.

En in alle andere gevallen meen ik te weten en zie het niet goed en voelt het nog niet echt en is het idd een of andere mentale kwestie.
Ulla is offline  
Oud 3 August 2013, 16:53   #1053
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Volgens mij ga je niet echt in op wat ik schreef. En de strijd die je min of meer aangaat met Renoir voedt dat niet ook een of andere overtuiging?
Vastzitten aan je ik, die gelijk moet krijgen? Zoiets?

Ik probeer mij dat tegenwoordig altijd af te vragen als ik met wie dan ook in een of andere strijd beland. Hoe minimaal ook. Het helpt mij in ieder geval wel te zien dat ik die strijd zeker niet ben. En dat het mij minder energie kost om ervan los te komen dan de strijd vast te houden. Helaas lukt mij dat niet altijd. En dat kost mij meer energie dan dat ik het los zou kunnen laten.
Raar is dat het de ene keer wel moeiteloos gaat en de andere keer niet.
Ik heb die strijd al lang al weer losgelaten. Voor zover het mijnerzijds een strijd is geweest. Vandaar dat ik meende dat wij het onderwerp waar we het gisteren over hadden weer hadden opgepakt.

In "dat wat je bent" is geen strijd, is geen overtuiging. De Geliefden (zij die weten wat ze zijn) zijn een spiegel voor elkaar. Als je niks vast houdt, hoef je ook niets los te laten. Het is?.
Freerider is offline  
Oud 3 August 2013, 16:58   #1054
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ietsepietsje Bekijk bericht
Ik heb die strijd al lang al weer losgelaten. Voor zover het mijnerzijds een strijd is geweest. Vandaar dat ik meende dat wij het onderwerp waar we het gisteren over hadden weer hadden opgepakt.

In "dat wat je bent" is geen strijd, is geen overtuiging. De Geliefden (zij die weten wat ze zijn) zijn een spiegel voor elkaar. Als je niks vast houdt, hoef je ook niets los te laten. Het is?.
Zolang je nog verklaringen nodig hebt voed je voor mijn gevoel min of meer nog steeds je eigen overtuiging/het vasthouden van wat je denkt dat het weten is. Ik beweer het niet sluitend maar alles wat niet echt weet heeft verklaringen nodig. Ik herken het ook van mezelf.

Zie je dat ook in je eigen bericht nu?
Ulla is offline  
Oud 3 August 2013, 17:03   #1055
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Zolang je nog verklaringen nodig hebt voed je voor mijn gevoel min of meer nog steeds je eigen overtuiging/het vasthouden van wat je denkt dat het weten is. Ik beweer het niet sluitend maar alles wat niet echt weet heeft verklaringen nodig. Ik herken het ook van mezelf.

Zie je dat ook in je eigen bericht nu?
Ik ben het wel met je eens, maar ik zie het niet in mijn eigen bericht.
Freerider is offline  
Oud 3 August 2013, 18:41   #1056
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ietsepietsje Bekijk bericht
Ik ben het wel met je eens, maar ik zie het niet in mijn eigen bericht.
Bewustzijn in deze weet en het ik draaft door en voed de eigen overtuiging.
Maar beide zijn een in de geest en ik is het middel. Dus je kunt het middel dienen of het middel dient jou. Draaf ik door dien ik het middel. En niet het middel het bewustzijn. Wat mij is opgevallen dat het ik nooit op kan houden.
En dat kan ik knap vervelend vinden. Terwijl je erbij staat en het notabene zelfs ziet wordt je bedonderd. Bij wijze van spreken...want je doet het toch zelf.
Ulla is offline  
Oud 3 August 2013, 19:06   #1057
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Bewustzijn in deze weet en het ik draaft door en voed de eigen overtuiging.
Maar beide zijn een in de geest en ik is het middel. Dus je kunt het middel dienen of het middel dient jou. Draaf ik door dien ik het middel. En niet het middel het bewustzijn. Wat mij is opgevallen dat het ik nooit op kan houden.
En dat kan ik knap vervelend vinden. Terwijl je erbij staat en het notabene zelfs ziet wordt je bedonderd. Bij wijze van spreken...want je doet het toch zelf.
Het 'ik' is continu bezig met denken, overtuigingen overpeinzen enzovoorts.
Zolang je ziet dat je het niet Zelf bent, is er geen enkel probleem.
Dat is nu juist de crux in het hele gebeuren. Op het moment dat je iedere vorm van denken loslaat, iedere overtuiging kan laten voor wat hij is, dan laat je je kleine ikje los. Je kleine ikje is de sluier die over je Zelf ligt.

Op het moment dat je geheel en al vrij komt van je ego, openbaart je Zelf zich.
Wie dit heeft ondergaan, kan dit ook bij een ander herkennen. Zo eenvoudig ligt het eigenlijk.

Citaat:
En dat kan ik knap vervelend vinden.

Deze zin pik ik er uit en weet je waarom? Hier zit je je kleine ikje te be-veroordelen. Je hebt er de pest aan dat je door draaft of whatever. Je zit ahw tegen je eigen 'aan te duwen'. En zoals je weet: alles waar je tegen aan duwt wordt groter. Laat Ulla toch in de clich leggen met mij, dat staat jouw Zelf niet in de weg. Ulla en Niets zitten te bakkeleien over zeehondjes?nou en?

Het is een kwestie van steeds bewuster worden van je Zelf (en ik weet dat jij die kent) en wat je kleine ikje hier of elders aan het bakkeleien is maakt niet uit. Je kan immers steeds terugkeren naar je Zelf. Wij als mens zijn uitgerust met een ego (sluier), maar als je ziet dat je die op kan tillen zo veel en zo vaak als je wilt is er geen enkele probleem. Het is nu eenmaal onmogelijk om zonder ego door het leven te gaan of te discusieeren op een forum.

Je ontwikkelt je hier ook door. Je wordt immers steeds bewuster. Ik hoef geen discussie van jou of iemand anders te 'winnen'. In het Zelf is er niet eens winnen. Wat we hier doen is argumenten uitwisselen, maar naarmate je bewuster wordt, wordt het vanzelf minder een egostrijd. Als iemand ook een egostrijd waarneemt, dan zegt dat vooral wat over zichzelf.

Ik hoop dat je een beetje begrijp waar ik heen wil.
Freerider is offline  
Oud 3 August 2013, 19:35   #1058
Cynthia
Asprirant lid
 
Cynthia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 February 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ietsepietsje Bekijk bericht
Je kleine ikje is de sluier die over je Zelf ligt.
Ik geloof dat het zelf, door het kleine ikje heen wil werken en dat mijn ikje te klein is om als een sluier over dat grote zelf te passen. Maar ja wat is geloof, ik ben er dus tegelijker tijd niet zeker van.
Cynthia is offline  
Oud 3 August 2013, 20:38   #1059
Cynthia
Asprirant lid
 
Cynthia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 February 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ietsepietsje Bekijk bericht



Als iemand ook een egostrijd waarneemt, dan zegt dat vooral wat over zichzelf.
Waarom zet jij dit neer? Zegt dit dan iets over jou? JIj schrijft het zonder aanleiding zomaar neer. Ik vraag me af hoe je dat dan ziet.
Cynthia is offline  
Oud 3 August 2013, 21:00   #1060
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynthia Bekijk bericht
Waarom zet jij dit neer? Zegt dit dan iets over jou? JIj schrijft het zonder aanleiding zomaar neer. Ik vraag me af hoe je dat dan ziet.
Nee, je moet het in de context lezen, Cynthia. Ego ziet ego. Egostrijd ziet egostrijd. Ik kan toch met jou van mening verschillen zonder strijd? Jij vindt A, ik vind B en dat is alles. Als jij er meer van maakt doordat jij je met de strijd indentificeert dan is dat jouw zaak. Dan is jouw ego in werking, maar ik sta daar buiten.

En Liefde ziet Liefde. Dus ik kijk liever op die manier naar jou, ook met een meningsverschil.

En waar een meningsverschil omslaat in haat of een zinloze polemiek, daar stop je gewoon. Met zinloze zaken wil ik mij niet bezig houden. Maar ik wil wel met Cynthia van mening kunnen verschillen.

Begrijp je zo wat ik bedoel?
Freerider is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 17:28.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.