Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Stromingen > Soefisme
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Soefisme God die zich uitdrukt in het hele universum.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 5 April 2013, 14:37   #101
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Onze kat b.v. ging pissen overal (in huis) om zijn territorium af te bakenen.

Doe jij dat ook?
Nee jij? Doe jij je behoefte op het grasveld? Nee. Wij doen dit soort dingen niet omdat wij dat niet fijn vinden, om welke redenen dan ook. Maar ook mensen zijn gevoelig voor geur en dit heeft ook invloed op je contacten met mensen.

En let maar eens op hoe mensen hun territorium afbakenen in bussen, veerboten, liften, enz. Hoe minder ruimte hoe meer men ook toestaat. Dat bij ons gedachten van normen en waarden enz ertussen zitten, betekent nog niet dat wij geen instincten meer hebben.

Blijkbaar triggert dit onderwerp nogal.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 5 April 2013, 14:44   #102
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bigbear Bekijk bericht
Jaja katten reageren alleen maar vanuit instinct. Totdat ze betrapt worden:
Volgens mij heb ik dat niet gezegd, ook dieren kunnen kunstjes leren.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 5 April 2013, 14:56   #103
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Nee jij? Doe jij je behoefte op het grasveld? Nee. Wij doen dit soort dingen niet omdat wij dat niet fijn vinden, om welke redenen dan ook. Maar ook mensen zijn gevoelig voor geur en dit heeft ook invloed op je contacten met mensen.

En let maar eens op hoe mensen hun territorium afbakenen in bussen, veerboten, liften, enz. Hoe minder ruimte hoe meer men ook toestaat. Dat bij ons gedachten van normen en waarden enz ertussen zitten, betekent nog niet dat wij geen instincten meer hebben.

Blijkbaar triggert dit onderwerp nogal.
Ik ben een enorme liefhebben van wildplassen.

En verder vind ik dat de vergelijking die je maakt tussen mens en dier niet opgaat.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 5 April 2013, 15:57   #104
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Ik ben een enorme liefhebben van wildplassen.

En verder vind ik dat de vergelijking die je maakt tussen mens en dier niet opgaat.
Het maakt niet zoveel uit wat wij vinden. Het is zo of het is niet zo. Ik zie wel overeenkomsten, jij niet en dat was het dan. Voor zover ik nu weet vallen mensen onder zoogdieren en zijn er wel overeenkomsten in gedrag ontdekt. Wat dan ergens ook wel logisch zou moeten zijn. Wat ik in ieder geval wel weet dat mensen niet graag vergeleken worden met dieren en hun gedrag en zich geraakt voelen in hun beschaving hierin.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 5 April 2013, 16:01   #105
Hans
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 21 February 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht

De mens heeft problemen met het dierlijke,

Nee, de mens heeft problemen met wat hem laat verschillen met een dier,.....en dat is denken.
Hans is offline   Met citaat reageren
Oud 5 April 2013, 16:03   #106
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans Bekijk bericht
Nee, de mens heeft problemen met wat hem laat verschillen met een dier,.....en dat is denken.
Ook goed. Kwestie van interpretatie en hoe je het wilt zien. Wat niet wegneemt dat mensen niet graag vergeleken worden met dieren en het gedrag.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 5 April 2013, 16:21   #107
Hans
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 21 February 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Ook goed. Kwestie van interpretatie en hoe je het wilt zien. Wat niet wegneemt dat mensen niet graag vergeleken worden met dieren en het gedrag.
Wat komt door het menselijk denken,....

Maar ik snap dat vergelijken niet goed, ik hoor zelden iemand over dierlijkheid in mensen praten.
Is het geen afleidingsmanouvre om er dieren bij te halen?
Toen ik ooit beweerde dat ik meer met dieren had dan met mensen lag dat uiteindelijk meer aan de teleurstelling van mijn eigen mens-zijn.
Hans is offline   Met citaat reageren
Oud 5 April 2013, 16:34   #108
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans Bekijk bericht
Wat komt door het menselijk denken,....

Maar ik snap dat vergelijken niet goed, ik hoor zelden iemand over dierlijkheid in mensen praten.
Is het geen afleidingsmanouvre om er dieren bij te halen?
Toen ik ooit beweerde dat ik meer met dieren had dan met mensen lag dat uiteindelijk meer aan de teleurstelling van mijn eigen mens-zijn.
Nee voor mij het niet. Ik ken wel mensen die vaak roepen geef mij maar dieren. Dat heb ik zelf niet, ik behandel ze als dieren (zover je dat kunt als mens). En ze zijn voor mij absoluut geen vervanging van mensen. Mensen leefden vroeger met dieren samen uit oogpunt van nuttigheid. Onze katten vangen de muizen van de buurman bv en zo krijgen wij er geen last van. Ook al is dat niet de hoofdredenen waarom ik ooit een kat heb genomen. Ik ben wel aan het minderen, want het geeft ook veel zorg en werk.

En verder zie ik gewoon de overeenkomsten in het gedrag. Vond net op een site examensstof over van het VMBO, hier staan o.a. de overeenkomsten en de verschillen genoemd.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 5 April 2013, 16:51   #109
Guy
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 30 December 2012
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
En let maar eens op hoe mensen hun territorium afbakenen in bussen, veerboten, liften, enz.
Niet alleen daar. Ik had ooit eens een vriendinnetje, die telkens nadat ze bij me op bezoek was geweest, iets had achtergelaten. Een tandenborstel, een paar slippers, een flesje shampoo, een jasje aan de kapstok...ze nam langzaam bezit van mijn huis en van mij....enfin...Ulla, ik ben het helemaal met je eens.
Guy is offline   Met citaat reageren
Oud 5 April 2013, 16:53   #110
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guy Bekijk bericht
Niet alleen daar. Ik had ooit eens een vriendinnetje, die telkens nadat ze bij me op bezoek was geweest, iets had achtergelaten. Een tandenborstel, een paar slippers, een flesje shampoo, een jasje aan de kapstok...ze nam langzaam bezit van mijn huis en van mij....enfin...Ulla, ik ben het helemaal met je eens.
Dan had jij nog mazzel. Ik heb er gehad die telkens iets van meenamen.
Rob is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 20:56.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.