Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 23 April 2017, 10:51   #101
Turrio
Asprirant lid
 
Turrio's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 March 2017
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Volgens mij ben jij het wél en ook je kompaan is weer actief en het gaat als vanouds weer op de oude voet verder dus daar hoef je je naam niet voor te veranderen.

Je wilde je account doorgehaald hebben, remember?
Je moet een ander lid van het forum bedoelen. Ik heb je bij het aanmelden een bericht gezonden dat ik verder ging onder deze naam en dat vond je goed om weten.
Wat als vanouds is, is het uitwisselen van gedachten, niet om zoals je in een ander draadje uitlegt een nieuw verhaal als van ouds te breien maar om tot inzicht te komen in het eerste verhaal.
__________________
om so hum
Turrio is offline   Met citaat reageren
Oud 23 April 2017, 11:04   #102
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turrio Bekijk bericht
Je moet een ander lid van het forum bedoelen. Ik heb je bij het aanmelden een bericht gezonden dat ik verder ging onder deze naam en dat vond je goed om weten.
Wat als vanouds is, is het uitwisselen van gedachten, niet om zoals je in een ander draadje uitlegt een nieuw verhaal als van ouds te breien maar om tot inzicht te komen in het eerste verhaal.
Inderdaad ik bedoel een ander lid van het forum namelijk 'ditbenikniet' alias Kweetniet, Spamguru, Theo, Freerider, (heeft ook geschreven onder de naam van compaan Sterre en Virgo). Het uitwisselen van gedachten met deze twee personages blijft al vijf jaar hangen bij het tweede verhaal en ik zie geen progressie. Ik ben moe van het reageren op alsmaar dezelfde onveranderlijke misvattingen.
  Met citaat reageren
Oud 23 April 2017, 11:40   #103
Ben
Vicaris
 
Geregistreerd: 19 September 2014
Berichten: 123
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
what's next?
Gesetteld als 'Dat, is er geen 'vorige'.. daarom kan 'next' zich nergens op baseren. Wat absoluut onmiddellijk is, is zichzelf genoeg.
Ben is offline   Met citaat reageren
Oud 23 April 2017, 14:00   #104
Turrio
Asprirant lid
 
Turrio's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 March 2017
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Inderdaad ik bedoel een ander lid van het forum namelijk 'ditbenikniet' alias Kweetniet, Spamguru, Theo, Freerider, (heeft ook geschreven onder de naam van compaan Sterre en Virgo). Het uitwisselen van gedachten met deze twee personages blijft al vijf jaar hangen bij het tweede verhaal en ik zie geen progressie. Ik ben moe van het reageren op alsmaar dezelfde onveranderlijke misvattingen.
Een groet van toewijding omdat je dit blijft volhouden.
Dank
__________________
om so hum
Turrio is offline   Met citaat reageren
Oud 23 April 2017, 14:04   #105
katerie
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2016
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
@ditbenikniet: Je wilde je account doorgehaald hebben, remember?
Dat was een niet geplande uitschuiver van hem in de doen-modus!
Maar de verveling thuis was te groot en noodzaakte hem om nog een allerlaatste keer in de doen-modus te gaan om zich onder een nieuwe forumnaam aan te melden...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
@ditbenikniet:...en ook je kompaan is weer actief...
Ah, gekwetste Sterre ook al weer actief. Onder welke naam, in welk topic?
Mihaela zal blij zijn dat arme Sterrenstof zichzelf bij elkaar geveegd heeft en weer de moed vindt om deel te nemen ondanks alle 'gepest' op dit forum.
__________________
God is alles & goed.

Wijziging aangebracht door katerie op 23 April 2017 om 14:33.
katerie is offline   Met citaat reageren
Oud 24 April 2017, 03:03   #106
Tine
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 29 September 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turrio Bekijk bericht
Kennen of kennendheid is hier het bewustzijn op zichzelf beschouwd en dat leeg is. Absoluut Bewustzijn (God) kan onmogelijk een beeld hanteren maar schiep uit de leegte van Onmiddellijkheid het 'Ik Ben'-beginsel in elke mens en naar gelijkenis dit beginsel in alles wat is.
Wat ontdekt wordt in gedegen zelfonderzoek is geen beeld noch iets om te belichamen, maar is dat wat 'Ik Ben', een onveranderlijke leegte van Onmiddellijkheid.
Als een soort ?antwoord? op het citaat uit Genesis dat door een ander forumlid werd gepost, stelde ik enkele retorische vragen. Immers, wanneer het gezegde ?En God schiep de mens naar zijn beeld? als waar(heid) wordt aangenomen (omdat het nu eenmaal in een 'heilig' boek staat?) zonder dat het door de persoon in kwestie werd onderzocht, heeft wat mij betreft elke gedachte/uitspraak die op dit gezegde voortbouwt geen echt fundament.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turrio Bekijk bericht
Kennen of kennendheid is hier het bewustzijn op zichzelf beschouwd en dat leeg is.
Bewustzijn op zichzelf beschouwd? Wat wordt daarmee bedoeld? Een soort ?afgebakend? iets? En wat/wie ?constateert? dan dat dit op zichzelf beschouwde bewustzijn leeg is? Dat kan toch alleen maar iets/iemand zijn die zichzelf buiten dat bewustzijn plaatst, zich er als het ware van distantieert (wat eigenlijk onmogelijk is) om het te observeren en er dan eigenschappen aan toe te dichten, niet beseffend dat het conclusies zijn van een observator en niet van 'het ding an-sich' (in dit geval bewustzijn)? Immers, van zodra er een constatatie, een aanname, een veronderstelling gehanteerd wordt, is er sprake van een iemand die dat do?t, en die zich al dan niet bewust is van wát hij/zij doet.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turrio Bekijk bericht
Absoluut Bewustzijn (God) kan onmogelijk een beeld hanteren maar schiep uit de leegte van Onmiddellijkheid het 'Ik Ben'-beginsel in elke mens en naar gelijkenis dit beginsel in alles wat is.
Ik zou absoluut (!) niet durven beweren dat iets -zoals het hanteren van een beeld- onmogelijk is voor God (of absoluut bewustzijn). In plaats van vanuit jouw veronderstelling te vertrekken en het ik ben-beginsel als een schepping te zien, is het bijvoorbeeld even goed mogelijk God te beschouwen ALS het ik ben-?beginsel? (wat dan echter nooit een begin kende omdat er anders immers sprake zou zijn van nóg een (eerdere) Schepper). Wanneer God/absoluut bewustzijn er nooit ni?t is geweest, dan lijkt het mij logisch het 'ik ben' als het sch?ppend principe te beschouwen en al wat n? deze 2 woorden volgt (zoals bijvoorbeeld : ik ben mens, ik ben water, ik ben planeet,?.) behoort dan uiteraard tot het geschapene.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turrio Bekijk bericht
Wat ontdekt wordt in gedegen zelfonderzoek is geen beeld noch iets om te belichamen, maar is dat wat 'Ik Ben', een onveranderlijke leegte van Onmiddellijkheid.
Wat ontdekt wordt in gedegen zelfonderzoek valt niet te voorspellen, en al zeker niet voor iemand anders. Wat mezelf betreft bijvoorbeeld, houdt het ik ben-principe alvast geen leegte in maar eerder een soort stille 'ruimte', zwanger van potentieel? Het wordt gezien als een scheppend vermogen dat via het woord/de gedachte waardoor het ?vergezeld? wordt, allerhande verschijnselen ?tot leven roept? (manifesteert) die daardoor gek?nd kunnen worden!
Tine is offline   Met citaat reageren
Oud 24 April 2017, 05:37   #107
Turrio
Asprirant lid
 
Turrio's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 March 2017
Berichten: 0
Standaard

@tine,
Het 'Ik Ben' is een ander begin dan het begin dat door 'iemand' kan vastgesteld worden.
Het 'Ik Ben' is een ander begin omdat uit het gedegen zelfonderzoek de staat van onveranderlijke leegte is gevonden.
De onveranderlijke leegte is het zaad, het Bewustzijn als zijn wat is, als 'Ik Ben'. In en uit het zaad manifesteert zich dat alles, als man en vrouw manifesteert het zich naar het beeld van het zaad.

Het gedegen zelfonderzoek doorziet het beeld zijn, de ego-gedachte tot in de ontdekking van het 'Ik Ben' als van ander begin. Het gaat niet om een gedachte of een veronderstelling maar om het totale loskomen uit de identificatie met dit lichaam/geest organisme.
De discussie gaat niet om wat wel of niet is maar om het inzicht waarom en hoe het zo gemakkelijk over het hoofd wordt gezien wat 'Ik Ben'.

Ik lees in je beschouwing dat spiritualiteit een zoeken is naar de laatste grond van zingeving. Hoe diepzinnig ook elke gedachte is, aan de onbegrensdheid van wat 'Ik Ben' verliest zij elke grond. De onbegrensdheid is het keerpunt waar alle eigenschappen en conclusies vervallen in wat 'Ik Ben'. Afstand, binnen of buiten, innerlijk of uiterlijk, vorm en kleur, het vervalt allemaal in het keerpunt van wat 'Ik Ben'.
__________________
om so hum
Turrio is offline   Met citaat reageren
Oud 24 April 2017, 07:51   #108
Ben
Vicaris
 
Geregistreerd: 19 September 2014
Berichten: 123
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door turrio Bekijk bericht
het 'ik ben' is een ander begin dan het begin dat door 'iemand' kan vastgesteld worden.
...




Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door turrio Bekijk bericht
het gedegen zelfonderzoek doorziet het beeld zijn, de ego-gedachte tot in de ontdekking van het 'ik ben' als van ander begin. Het gaat niet om een gedachte of een veronderstelling maar om het totale loskomen uit de identificatie met dit lichaam/geest organisme.
...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door turrio Bekijk bericht
hoe diepzinnig ook elke gedachte is, aan de onbegrensdheid van wat 'ik ben' verliest zij elke grond. De onbegrensdheid is het keerpunt waar alle eigenschappen en conclusies vervallen in wat 'ik ben'. Afstand, binnen of buiten, innerlijk of uiterlijk, vorm en kleur, het vervalt allemaal in het keerpunt van wat 'ik ben'.
...
Ben is offline   Met citaat reageren
Oud 24 April 2017, 08:41   #109
Ben
Vicaris
 
Geregistreerd: 19 September 2014
Berichten: 123
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tine Bekijk bericht
Bewustzijn op zichzelf beschouwd? Wat wordt daarmee bedoeld? Een soort ?afgebakend? iets? En wat/wie ?constateert? dan dat dit op zichzelf beschouwde bewustzijn leeg is? Dat kan toch alleen maar iets/iemand zijn die zichzelf buiten dat bewustzijn plaatst, zich er als het ware van distantieert (wat eigenlijk onmogelijk is) om het te observeren en er dan eigenschappen aan toe te dichten, niet beseffend dat het conclusies zijn van een observator en niet van 'het ding an-sich' (in dit geval bewustzijn)? Immers, van zodra er een constatatie, een aanname, een veronderstelling gehanteerd wordt, is er sprake van een iemand die dat do?t, en die zich al dan niet bewust is van wát hij/zij doet. !
De fundamentele aard van alle bewustzijn is leegte. (Leeg.)
Daarom kan het als' een toegankelijkheid/ontvankelijkheid zijn voor al wat (ogenschijnlijk) 'is.
De verklaring/duiding van de constatering dat het zus of zo is, is het ''afgebakend'' iets.
Vandaar dat Gedegen zelfonderzoek een aanwijzing kan zijn om op de beeld en woord vorming, gevoel en sfeer beleving.. 'door te pakken. Tot waar de cohesie van subjectieve invulling alle grond verliest.
Ander begin.. als' een beschikbaarheid zonder voorwaarden, objectief noch subjectief, buiten noch binnen.
Ben is offline   Met citaat reageren
Oud 24 April 2017, 09:32   #110
Turrio
Asprirant lid
 
Turrio's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 March 2017
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
Dan zie ik Hem.
Het is vrij eenvoudig om aan te tonen wat je ziet als je naar jezelf wijst als naar het keerpunt, als naar wat 'Ik Ben'.
In de onderstaande selfies heb ik een foto genomen van mijzelf (mijn hoofd (1) en mijn borst(2)), de tafel(3) waaraan ik zit en de muur(4) van de kamer waarin ik mij bevind.
Het keerpunt bevindt zich op afstand 0 van het object en dat is wat het oog (de camera) registreert.





Zoals je ziet op de foto's is wat 'Ik Ben' een onveranderlijke leegte. Hier zijn de foto's begrensd, omkaderd maar in werkelijkheid is er geen kader en is de lege ruimte onbegrensd in alle richtingen.
Wat 'Ik Ben' is onveranderlijke Bewustzijn, leegte. Dit is het gezicht voor ik geboren was en wat ik altijd zal zijn, onbegrensd en onveranderlijk onmiddellijk in alles en door alles.
__________________
om so hum
Turrio is offline   Met citaat reageren
Reageren

Labels
Ander Begin, Doorpakken, Doorzien, Ego, Keerpunt


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
FAQ rond gedegen zelfonderzoek gevraagd. Puppetji Forum; regels, vragen, idee 22 18 December 2014 23:27


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 01:24.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.