Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Vraag en Aanbod
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Vraag en Aanbod Vragen die je hebt met betrekking tot dit onderwerp.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 23 April 2013, 10:31   #101
Ogenblik-sem
Jubilaris
 
Geregistreerd: 8 September 2011
Berichten: 208
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Vanwege hun instinct niet vanwege een denk mogelijkheid.
Denk je niet dat het denken het (zich) uitbreidende 'instinct' IS?
Wanneer ik het menselijke denken bekijk zie ik dat totaal gefundeerd in instinct.

Juist daarom lijkt het menselijke handelen de wereld naar de kloten te helpen.
Blijft de vraag; hoe komt dat dan(allemaal)?

Er is niemand die z'n woonplaats naar de kloten helpen WIL.
Ogenblik-sem is offline   Met citaat reageren
Oud 23 April 2013, 11:16   #102
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door glans Bekijk bericht
ja.

ik heb het idee dat de nuance die ik probeer aan te brengen, niet gezien/begrepen wordt.
het maakt voor 'een verstotene' geen verschil of het door instinct gebeurt of door iemand die beschikt over denkvermogen, of door een combinatie van deze twee.

waarbij ik van mening ben dat dieren ook beschikken over intelligentie/denkvermogen.
ik heb voorbeelden gezien waarbij ik het idee heb dat ze causale verbanden kunnen leggen.
ze zijn in staat om dingen te leren.
dit geeft voor mij aan dat ze net als wij beschikken over het vermogen om te kunnen denken.
Zoals ik het zie ontstaat er vervolg lijden door een verhaal dat er van gemaakt wordt en dat doet een dier niet. Dus de mens lijdt tengevolge van z'n denken.

Mocht het dier zich al de verstotene voelen het heeft geen verhaal hoe het nu verder moet.

Ik kan helemaal niet uitsluiten dat het correct is wat je schrijft, ik ben niet zo bekend met wat dieren kunnen, ervaren en voelen. Het lijkt me alleen nogal stug dat ze complete draaiboeken hanteren over hun bestaan zoals mensen dat doen.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 23 April 2013, 11:30   #103
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ogenblik-sem Bekijk bericht
Denk je niet dat het denken het (zich) uitbreidende 'instinct' IS?
Wanneer ik het menselijke denken bekijk zie ik dat totaal gefundeerd in instinct.

Juist daarom lijkt het menselijke handelen de wereld naar de kloten te helpen.
Blijft de vraag; hoe komt dat dan(allemaal)?

Er is niemand die z'n woonplaats naar de kloten helpen WIL.
Ik heb me daar niet zo in verdiept, het zou kunnen dat het denken voor een groot deel in beslag wordt genomen door wat het instinct hen ingeeft te doen.

Is het niet mooi dat het mensmannetje z'n instinct de jongen van een andere partner te doden vanwege het instinct eigen genen te verspreiden onderdrukt ?

Maar ik denk dat de hebberigheid van en de onbewustheid van de drijfveren over het ego de wereld naar de kloten helpt en niet het instinct. Dat het de hoogste tijd is om de aard van dat ego te onderzoeken.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 23 April 2013, 11:56   #104
glans
Vicaris
 
Geregistreerd: 28 April 2010
Berichten: 44
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door renoir Bekijk bericht
zoals ik het zie ontstaat er vervolg lijden door een verhaal dat er van gemaakt wordt en dat doet een dier niet. Dus de mens lijdt tengevolge van z'n denken.
wat een lulkoek!!!

Citaat:
mocht het dier zich al de verstotene voelen het heeft geen verhaal hoe het nu verder moet.
het dier voelt zich niet verstoten.
Het dier is/wordt verstoten.
En vertoont vervolgens hierbij passend gedrag.
Wat verdere uitsluiting tot gevolg kan hebben.

Citaat:
ik kan helemaal niet uitsluiten dat het correct is wat je schrijft, ik ben niet zo bekend met wat dieren kunnen, ervaren en voelen. Het lijkt me alleen nogal stug dat ze complete draaiboeken hanteren over hun bestaan zoals mensen dat doen.
nee, dieren reageren meestentijds primair.
Je weet tenminste wat je aan ze hebt.
glans is offline   Met citaat reageren
Oud 23 April 2013, 12:05   #105
Ogenblik-sem
Jubilaris
 
Geregistreerd: 8 September 2011
Berichten: 208
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht

Maar ik denk dat de hebberigheid
Instinct.

Citaat:
van en de onbewustheid van de drijfveren over het ego de wereld naar de kloten helpt en niet het instinct. Dat het de hoogste tijd is om de aard van dat ego te onderzoeken.
En is er een onbewust iemand die zichzelf kan veranderen in een bewust onderzoekend iemand?
Om te onderzoeken moet er al bewustheid ZIJN.
Wie 'doet' dat, dat bewust MAKEN?
Ogenblik-sem is offline   Met citaat reageren
Oud 23 April 2013, 12:15   #106
Vagebond
Kasuaris
 
Geregistreerd: 8 November 2011
Berichten: 915
Standaard

Citaat:
Er zijn mensen die delen alles in 2.
Zo heb je mensen die 'den mensch' opdeelt in:

1-Slachtoffer
2-Creator

Omdat 1 erg vervelend is te ervaren want dat getuigt van machteloosheid.
wordt het omgekeerd in 2 want dat getuigt van macht. (lees: controle)

Simpel toch?
Slachtoffer/dader/creator zijn niet los van elkaar te zien. Het zgn slachtoffer heeft zelf de daders gecreeerd en vice versa. Dat wil dus zeggen dat slachtoffer/dader en creator een en het zelfde ding zijn en niet een paar verschillende dingen.

Ik snap natuurlijk best dat het moeilijk te verhapstukken is wanneer je alles bent en dus letterlijk alles aan jezelf te danken hebt dus ook dat beeld van dat mishandelde paard en dat vuige personage dat het waagde het paard te mishandelen.

Het is dan idd gemakkelijk wanneer je afstand kan nemen van jezelf door jezelf af te splitsen van het beeld dat je geschapen hebt en te zeggen het was/is een ander die het paard mishandelde. En paard staat dan in dit geval voor het slachtoffer in zijn algemeenheid waar men zich dan mee vereenzelfigd, want die zgn machteloosheid voelt iets lekkerder, geen verantwoording voor jezelf hebben. En om nog maar eens met de woorden van onze Aart te spreken, dit mbt kindmechanismen, geen verantwoording voor jezelf durven nemen komt voort uit kindmechanismen, die, voeg ik even toe, stammen vanuit de oerknal, tis ff geleden idd.
Vagebond is offline   Met citaat reageren
Oud 23 April 2013, 12:28   #107
glans
Vicaris
 
Geregistreerd: 28 April 2010
Berichten: 44
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vagebond Bekijk bericht
bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla


hier is het gras ook blauw
glans is offline   Met citaat reageren
Oud 23 April 2013, 12:39   #108
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door glans Bekijk bericht
ja.

ik heb het idee dat de nuance die ik probeer aan te brengen, niet gezien/begrepen wordt.
het maakt voor 'een verstotene' geen verschil of het door instinct gebeurt of door iemand die beschikt over denkvermogen, of door een combinatie van deze twee.

waarbij ik van mening ben dat dieren ook beschikken over intelligentie/denkvermogen.
ik heb voorbeelden gezien waarbij ik het idee heb dat ze causale verbanden kunnen leggen.
ze zijn in staat om dingen te leren.
dit geeft voor mij aan dat ze net als wij beschikken over het vermogen om te kunnen denken.

Ik ben het gedeeltelijk met je eens. Zeker omdat wij ook dieren zijn. Maar dan met een wat meer ontwikkelde intelligentie. Maar als je goed kijkt, dan "denken" mensen ook niet zo veel. Veel van wat mensen doen en zeggen komt voort uit sociologie of cultuur.

Maar je spreekt over dieren in het algemeen. Er zijn echter zo veel verschillende soorten dieren, dat je ze ook niet over een kan kunt scheren.
Ik ben het dus wel met je eens, maar zie meer nuance.

Overigens zijn dieren heel interessant om onze "liefde" te bekijken. We projecteren onze liefde graag op dieren die op ons lijken. Daar kan je al uit afleiden dat onze liefde in essentie nergens op gericht is, maar dat wij die richten op iets wat we herkennen.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 23 April 2013, 12:45   #109
Ogenblik-sem
Jubilaris
 
Geregistreerd: 8 September 2011
Berichten: 208
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vagebond Bekijk bericht
Slachtoffer/dader/creator zijn niet los van elkaar te zien. Het zgn slachtoffer heeft zelf de daders gecreeerd en vice versa. Dat wil dus zeggen dat slachtoffer/dader en creator een en het zelfde ding zijn en niet een paar verschillende dingen.

Ik snap natuurlijk best dat het moeilijk te verhapstukken is wanneer je alles bent en dus letterlijk alles aan jezelf te danken hebt dus ook dat beeld van dat mishandelde paard en dat vuige personage dat het waagde het paard te mishandelen.

Het is dan idd gemakkelijk wanneer je afstand kan nemen van jezelf door jezelf af te splitsen van het beeld dat je geschapen hebt en te zeggen het was/is een ander die het paard mishandelde. En paard staat dan in dit geval voor het slachtoffer in zijn algemeenheid waar men zich dan mee vereenzelfigd, want die zgn machteloosheid voelt iets lekkerder, geen verantwoording voor jezelf hebben. En om nog maar eens met de woorden van onze Aart te spreken, dit mbt kindmechanismen, geen verantwoording voor jezelf durven nemen komt voort uit kindmechanismen, die, voeg ik even toe, stammen vanuit de oerknal, tis ff geleden idd.
Er is niemand die zichzelf 'n dosis fantasie kan toebedelen..die heb je of die heb je niet.
Alles gebeurt spontaan.
Ogenblik-sem is offline   Met citaat reageren
Oud 23 April 2013, 12:45   #110
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door glans Bekijk bericht
wat een lulkoek!!!

het dier voelt zich niet verstoten.
Het dier is/wordt verstoten.
En vertoont vervolgens hierbij passend gedrag.
Wat verdere uitsluiting tot gevolg kan hebben.

nee, dieren reageren meestentijds primair.
Je weet tenminste wat je aan ze hebt.
Dus dan stellen we hierbij vast dat mijn mening dat de mens lijdt tengevolge van het denken niet geschraagd wordt door jouw mening. En 'lulkoek' dat je bij je opvatting blijft en dat je er verder geen woorden meer aan wenst vuil te maken. Mij best.

Er stond dan ook 'mocht' het dier zich al verstoten voelen, ik dacht slechts even met de mogelijkheid mee dat dat zou kunnen. Het dier heeft verder, althans m.i., geen of niet die nota van de betekenis zoals wij die kennen van verstoten zijn, geen verhaal hoe het nu verder moet.

Dieren zijn, en dan met name als ik Cesar Milan ten aanzien van honden zo bezie, kennelijk te lezen, maar dat lijkt me niet eenvoudig. Dus je laatste opmerking lijkt me wel tamelijk juist.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 12:16.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.