Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Stromingen > Overige religie
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Overige religie Gnosis, geschriften

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 22 June 2013, 17:30   #101
Lia
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 4 May 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lia Bekijk bericht
Voorop gesteld, symboliek speelt in mijn leven een belangrijke rol. Dus is ook het verhaal Adam en Eva voor mij belangrijk, maar m.i. met veel omhaal van woorden en veel onduidelijkheden.
Symboliek wordt uiterlijk vorm gegeven door etnische achtergronden, maar kunnen dan toch een zelfde elementair idee uitdragen.
Heb je er wel eens aan gedacht dat de bijbelse voorstelling van boom des levens betrekking kan hebben op de wervelkolom (sushumnakanaal). En boom van goed en kwaad betrekking heeft op ida (Eva, vrouwelijk) en pingala (Adam, mannelijk). En daarbij de slang der wijsheid het kundalinivuur voorstelt? Ik had je graag enkele foto's ter vergelijking opgestuurd, maar om onduidelijke reden werkt dit nu niet op mijn computer.
http://www.google.nl/imgres?q=foto+a...:31,s:300,i:97
Lia is offline   Met citaat reageren
Oud 22 June 2013, 17:32   #102
Lia
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 4 May 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lia Bekijk bericht
http://www.google.nl/search?q=sushum...w=1012&bih=516
Lia is offline   Met citaat reageren
Oud 22 June 2013, 17:47   #103
Vagebond
Kasuaris
 
Geregistreerd: 8 November 2011
Berichten: 915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lily Bekijk bericht
Ja dat eist nog slachtoffers, ik had ook het heden kunnen toevoegen. Vergeten te doen.

Wat bedoel je met ergens blijven steken, ik zit hier toch?
Ja ik ga d'r toch vanuit de je vandaag de dag veilig achter je pc zit als je dit leest.

Het ging mij meer om waar je mentaal in de tijd zat en vervolgens vanuit zat te typen op het moment dat je boos was. Vandaar mijn uitspraak ben je ergens blijven steken.

Waarom raakt dat verleden je zo dat je het heden er zelfs door vergat Lily?
Vagebond is offline   Met citaat reageren
Oud 22 June 2013, 17:47   #104
Tine
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 29 September 2011
Berichten: 0
Standaard

Ik heb het hele draadje gelezen en alles de afgelopen dagen ?zijn gang laten gaan? in mezelf, afwachtend wat mijn eigen innerlijk me hieromtrent te vertellen had. En dat komt op het volgende neer :

Zonder dualiteit, zonder (allerhande denkbeelden omtrent) de tegenstellingen ?goed? en ?kwaad? kan er m.i. niets BEWUST (= vanuit keuze/vrije wil) geschapen/gecreëerd worden.
Schepping zie ik als een actie/beweging, iets wat -ongehinderd door allerhande (voor)oordelen- natuurlijk en spontaan (= onbewust) GEBEURT. Het denken en voelen komt nadien; het gaat dan om persoonlijke RE-acties op (interpretaties van/oordelen omtrent) datgene wat geschapen werd en deze reacties ?vertellen? een bepaald (bewustzijns)verhaal.
Een (eventueel) gevolg van die persoonlijke interpretaties/oordelen is dat er -al dan niet- een drang/wens/wil tot het corrigeren van wat geschapen werd, optreedt. Wat IS (= gecreëerd werd), wordt door het denken/voelen goed of fout bevonden (wat sowieso subjectief want persoonlijk is), waardoor er gelegenheid ontstaat (= men zichzelf de gelegenheid biedt) om te hérscheppen, maar dan wel op een bewuste manier, als bewust-zijn, en dus vanuit een KEUZE.

In het scheppingsverhaal is er sprake van een zogezegd ?einde? van het scheppingsproces (er staat geschreven: ?en Hij zag dat het goed was?). Toch is het de Schepper zélf die een boom in het paradijs plaatst welke er kan voor zorgen dat de mens uit datzelfde paradijs verjaagd wordt. Ik interpreteer dat als Gods wens dat de mens tot besef komt dat er keuze is maar dat die vrijheid van keuze (= de vrije wil) tegelijk verantwoordelijkheid voor de eigen creaties met zich meebrengt. M.a.w. : het is Gods wil dat de mens de eigen (goddelijke) scheppingskracht ?ontdekt?, waarbij de dualiteit als een daartoe behulpzaam instrument kan gezien worden.
Tine is offline   Met citaat reageren
Oud 22 June 2013, 17:54   #105
Vagebond
Kasuaris
 
Geregistreerd: 8 November 2011
Berichten: 915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lia Bekijk bericht
Voorop gesteld, symboliek speelt in mijn leven een belangrijke rol. Dus is ook het verhaal Adam en Eva voor mij belangrijk, maar m.i. met veel omhaal van woorden en veel onduidelijkheden.
Symboliek wordt uiterlijk vorm gegeven door etnische achtergronden, maar kunnen dan toch een zelfde elementair idee uitdragen.
Heb je er wel eens aan gedacht dat de bijbelse voorstelling van boom des levens betrekking kan hebben op de wervelkolom (sushumnakanaal). En boom van goed en kwaad betrekking heeft op ida (Eva, vrouwelijk) en pingala (Adam, mannelijk). En daarbij de slang der wijsheid het kundalinivuur voorstelt? Ik had je graag enkele foto's ter vergelijking opgestuurd, maar om onduidelijke reden werkt dit nu niet op mijn computer.
Thks Lia, een mooie aanvulling die je geeft, het past perfect .

Verder helder.

Ps: ik ga de linken die je gegeven hebt even bekijken....thks
Vagebond is offline   Met citaat reageren
Oud 22 June 2013, 18:03   #106
Lily
Asprirant lid
 
Lily's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 January 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vagebond Bekijk bericht
Ja ik ga d'r toch vanuit de je vandaag de dag veilig achter je pc zit als je dit leest.

Het ging mij meer om waar je mentaal in de tijd zat en vervolgens vanuit zat te typen op het moment dat je boos was. Vandaar mijn uitspraak ben je ergens blijven steken.

Waarom raakt dat verleden je zo dat je het heden er zelfs door vergat Lily?
Dat is een moeilijk onderwerp. Zo ik het ervaar zijn er archetypes in onze genen verstopt en op bepaalde momenten in het leven kan een bepaald type geactiveerd worden door iets wat de logica te boven gaat. Dus ik kan daar niets meer over zeggen.
Dit hele onderwerp heeft me even naar dat verleden terug gebracht.in die zin.

Dat had je trouwens heel juist gezien.
Lily is offline   Met citaat reageren
Oud 23 June 2013, 09:48   #107
Lia
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 4 May 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tineke Bekijk bericht
Ik heb het hele draadje gelezen en alles de afgelopen dagen ?zijn gang laten gaan? in mezelf, afwachtend wat mijn eigen innerlijk me hieromtrent te vertellen had. En dat komt op het volgende neer :

Zonder dualiteit, zonder (allerhande denkbeelden omtrent) de tegenstellingen ?goed? en ?kwaad? kan er m.i. niets BEWUST (= vanuit keuze/vrije wil) geschapen/gecreëerd worden.
Schepping zie ik als een actie/beweging, iets wat -ongehinderd door allerhande (voor)oordelen- natuurlijk en spontaan (= onbewust) GEBEURT. Het denken en voelen komt nadien; het gaat dan om persoonlijke RE-acties op (interpretaties van/oordelen omtrent) datgene wat geschapen werd en deze reacties ?vertellen? een bepaald (bewustzijns)verhaal.
Een (eventueel) gevolg van die persoonlijke interpretaties/oordelen is dat er -al dan niet- een drang/wens/wil tot het corrigeren van wat geschapen werd, optreedt. Wat IS (= gecreëerd werd), wordt door het denken/voelen goed of fout bevonden (wat sowieso subjectief want persoonlijk is), waardoor er gelegenheid ontstaat (= men zichzelf de gelegenheid biedt) om te hérscheppen, maar dan wel op een bewuste manier, als bewust-zijn, en dus vanuit een KEUZE.

In het scheppingsverhaal is er sprake van een zogezegd ?einde? van het scheppingsproces (er staat geschreven: ?en Hij zag dat het goed was?). Toch is het de Schepper zélf die een boom in het paradijs plaatst welke er kan voor zorgen dat de mens uit datzelfde paradijs verjaagd wordt. Ik interpreteer dat als Gods wens dat de mens tot besef komt dat er keuze is maar dat die vrijheid van keuze (= de vrije wil) tegelijk verantwoordelijkheid voor de eigen creaties met zich meebrengt. M.a.w. : het is Gods wil dat de mens de eigen (goddelijke) scheppingskracht ?ontdekt?, waarbij de dualiteit als een daartoe behulpzaam instrument kan gezien worden.
Bijbel onderscheidt drie manieren waarop er geschapen wordt.
1. Schepping als creatio ex nihilo.
God creëert uit niets. Als opperwezen creëert Hij uit zichzelf.
Bijv. door de wereld te denken (of via het woord).
Zie Gn1: En God zeide? + Joh. 1: In den beginne was het Woord?
2. Schepping d.m.v. dualiteit.
Dit is schepping door oorspronkelijke eenheid te splitsen.
Je kunt ook zeggen oorspronkelijke chaos wordt door dualiteit geordend tot kosmos. Dualiteit is noodzakelijk voor manifestatie van vormleven.
3. Schepping in de zin van formeren.
Gn.2:7; Toen formeerde de HERE God de mens van stof uit de aardbodem...

Naar mijn idee zijn deze 3 aspecten niet van elkaar te scheiden.
Voorbeeld: kunstschilder begint met idee (ex nihilo). Vervolgens wordt idee uitgewerkt en geordend. Tot slot wordt idee geformeerd tot schilderij. Schilder zal hierbij verschillende creaties in de prullenbak gooien, tot uiteindelijk het volmaakte schilderij is geschapen.
Aangezien de mens naar het beeld Gods is geschapen, kan hij op dezelfde wijze zijn eigen wereld creëren.
Lia is offline   Met citaat reageren
Oud 23 June 2013, 10:12   #108
glans
Vicaris
 
Geregistreerd: 28 April 2010
Berichten: 44
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lia Bekijk bericht
Naar mijn idee zijn deze 3 aspecten niet van elkaar te scheiden.
Voorbeeld: kunstschilder begint met idee (ex nihilo).
is een idee per definitie ex nihilo (iets uit niets)?
deze aanname lijkt me onjuist.
Citaat:
Vervolgens wordt idee uitgewerkt en geordend. Tot slot wordt idee geformeerd tot schilderij. Schilder zal hierbij verschillende creaties in de prullenbak gooien, tot uiteindelijk het volmaakte schilderij is geschapen.
dit kan zo gaan, hoeft niet, het kan ook anders.
Citaat:
Aangezien de mens naar het beeld Gods is geschapen, kan hij op dezelfde wijze zijn eigen wereld creëren.
keep on dreaming.
glans is offline   Met citaat reageren
Oud 23 June 2013, 11:13   #109
Lia
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 4 May 2013
Berichten: 0
Standaard

[QUOTE=glans;63435]is een idee per definitie ex nihilo (iets uit niets)? deze aanname lijkt me onjuist.

Iets uit niets kan inderdaad niet, maar dit wordt er m.i. ook niet mee bedoeld.
Schepping van hemel en aarde (dualiteit, kosmos) ontstaat volgens bijbel middels het spreken van God. Voor die schepping was er niets. Je kunt het ook opvatten als emanatie van God. In potentie is het zaad (als impuls, of idee) aanwezig, maar nog niet gemanifesteerd. De onzichtbare God (Zijn, bewustzijn) drukt Zichzelf uit als kosmos. Dus is er eerst niets, waaruit iets geschapen wordt.

dit kan zo gaan, hoeft niet, het kan ook anders.

Ik schets hier een voorbeeld/vergelijking. Hoe kan het dan volgens jou anders?
Lia is offline   Met citaat reageren
Oud 23 June 2013, 11:19   #110
Mars
Sterrestof
 
Mars's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 February 2012
Berichten: 216
Standaard

Als ik het goed begrepen heb kan er wel degelijk iets uit niets komen.
Mars is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 13:34.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.