Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Advaita
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Advaita Advaita is niet voor doetjes

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 4 March 2013, 12:17   #101
Aart
Jubilaris
 
Geregistreerd: 6 August 2011
Berichten: 282
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Natuurlijk kunnen wij in principe zonder, want wij zijn eruit gevormd.
Uit een bewustzijn zonder ik en belangen. Dan moet je deze "angst" wel doorzien en nu op dit moment ook al helemaal terug willen naar wat je was voordat het ik "bezit" van ons heeft genomen. Of wij het hebben laten nemen. Dit is wel gebeurd en toen waren wij er ons nog niet van bewust.
Je hoeft je alleen maar af te vragen of je dat nu wilt en waarom wel en waarom niet.

Dat is nou juist het proces wat er gaande is en voor mijn gevoel ook gewoon ook gebeurt. Je kunt een ik identiteit en al je gedachten en denken niet doorzien als het niet eerst gevormd is. Iets wat er niet is hoeft niet doorzien te worden. En net als alle fysieke vormen, puur natuur en alleen maar lichamen is het ik ook maar een gecre?erde en gemanifesteerde illusie vanuit een en Hetzelfde Bewustzijn.

Weten jij en ik als kleine mens veel wat ons als Groot Bewustzijn voortstuwt? Als er een ding zeker is dat dat gewoon gebeurt. Het proces volgen en dit alles (willen)doorzien zal het steeds zichtbaarder maken en je minder laten plakken aan het de vorm van het ik.
M.i. is het is geen kwestie van 'terug willen naar wat je was' maar een kwestie van weer 'zijn wat we zijn'. M.a.w. het is een logisch natuurlijk proces.

Enkel het ik/angst/comfortzone laat dat 'zijn en niet zijn'.

Het 'ik' denkt er te moeten zijn, denkt in termen van dreiging/gevaar/voorkeur/houvast en zal alles doen om zichzelf in stand te houden.

Maar we zijn het gelukkig eens dat we in principe zonder ik kunnen.

Alleen zou ik het woord 'principe' weglaten want dat is nog gezien/beleefd vanuit het 'ik' en niet vanuit wat we zijn, toch?
Aart is offline   Met citaat reageren
Oud 4 March 2013, 13:21   #102
Cynthia
Asprirant lid
 
Cynthia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 February 2013
Berichten: 0
Standaard

Alles is goed!
Cynthia is offline   Met citaat reageren
Oud 4 March 2013, 14:17   #103
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aart Bekijk bericht
M.i. is het is geen kwestie van 'terug willen naar wat je was' maar een kwestie van weer 'zijn wat we zijn'. M.a.w. het is een logisch natuurlijk proces.

Enkel het ik/angst/comfortzone laat dat 'zijn en niet zijn'.

Het 'ik' denkt er te moeten zijn, denkt in termen van dreiging/gevaar/voorkeur/houvast en zal alles doen om zichzelf in stand te houden.

Maar we zijn het gelukkig eens dat we in principe zonder ik kunnen.

Alleen zou ik het woord 'principe' weglaten want dat is nog gezien/beleefd vanuit het 'ik' en niet vanuit wat we zijn, toch?
Aart ik weet het echt niet. Wat ik wel weet is dat dat ik wel is ontstaan als zijnde manifestatie van Bewustzijn. Net zoals ook de natuur en de lichamen enz. zijn ontstaan. Ook niets anders dan illusie en dichte materiele vormen van hetzelfde Bewustzijn.

Weet jij waarom er een ik is ontstaan? Het is prima er op te wijzen, dat het ik maar illusie is, maar er een probleem van maken is dat realistisch? Het ik veroorzaakt al zoveel extra en onnodige problemen.

Realistisch zou daarom vooral zijn, het te (door)zien als wat het (niet)is. En er dus geen extra (gedachte)probleem van te maken. Wat mij betreft is dat de kortste weg om alle belemmerende ego factoren los te laten en zo niet hoeven te lijden.

Mijn enige dochter wordt morgen 20 jaar, ze is met 9 maanden dood geboren (dit wist ik voordat de bevalling werd ingeleid).

En ik had deze ervaring niet willen missen. Ook al zou mijn ik er nooit van te voren voor kiezen. Ik heb hier nooit onder geleden en heb daar ook geen trucje voor toegepast. Het was juist een hele mooie ervaring, dit wel te mogen ervaren en vanaf het eerste moment te aanvaarden. Geen verzet gewoon ondergaan. Ik wil niet de indruk wekken dat ik hiermee te koop loop, maar ook dat is een taboe, over zulke dingen gewoon kunnen praten en deze anders ervaren dan "gebruikelijk". Ik heb soms ook wel eens gedacht ik spoor niet, omdat ik dat totaal anders heb beleefd dan mensen "verwachten". Gelukkig weet ik dat ik prima spoor, dus die gedachte was zo weer weg.

Voor mij is morgen gewoon een soort van mooie gedenkdag. Ik ben nog steeds benieuwd hoe ze zou zijn geweest. Waarom zou je dat willen afdoen als ik lijden of er problemen maken die er niet hoeven te zijn.


Weet jij veel waarom het ik juist wel geboren is?
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 4 March 2013, 17:16   #104
Looro
Jubilaris
 
Looro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 October 2011
Berichten: 176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Mijn ...
dat raakt ... en morgen wordt het stralend weer. Veel geluk, Ulla.
Looro is offline   Met citaat reageren
Oud 4 March 2013, 20:02   #105
Hans
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 21 February 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aart Bekijk bericht
Ik constateer dat de maatschappij gebaseerd is op; ikke, ikke, ikke, tekort, tekort, tekort, negativiteit, verkrachting van de planeet, luierbewustzijn, etc, etc.


De mens maakt van dit aardse paradijs een tering zooi, gewoon een feit, toch?

Zolang de mens niet wakker wordt uit dat door oude ervaringen opgedane mechanisme van tekort zal de mens niets terug kunnen draaien.

De mens leeft niet, hij/zij overleeft, rekt, rekt, rekt, weer wat nieuws, materiele verveling/ongenoegen, panisch voor de dood omdat ze niet leven.

.

Ach en wee toch,.....


Die "arme" planeet laat over 5000 jaar een grote scheet en alles is opgelost.
Hans is offline   Met citaat reageren
Oud 4 March 2013, 20:36   #106
Cynthia
Asprirant lid
 
Cynthia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 February 2013
Berichten: 0
Standaard

@ Ula,

Ik kachel lekker met jou mee, op dat spoortje.
Mooie gedenkdag morgen!


Alles is goed
Cynthia is offline   Met citaat reageren
Oud 4 March 2013, 21:15   #107
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
dat raakt ... en morgen wordt het stralend weer. Veel geluk, Ulla.
Dank je, jou ook veel geluk! ben er meestal voorzichtig mee dit te delen juist omdat het zo raakt en daar moet ik dan om denken. Morgen hebben wij verder een hele gewone dag, lekker vrij en het strand op met de hondjes. Eindelijk zonKiSs
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 4 March 2013, 21:16   #108
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynthia Bekijk bericht
@ Ula,

Ik kachel lekker met jou mee, op dat spoortje.
Mooie gedenkdag morgen!


Alles is goed
KiSs
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 4 March 2013, 22:42   #109
Maria
Vicaris
 
Maria's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 107
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Voor mij is morgen gewoon een soort van mooie gedenkdag. Ik ben nog steeds benieuwd hoe ze zou zijn geweest.
Maria is offline   Met citaat reageren
Oud 5 March 2013, 01:36   #110
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

KiSs
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maria Bekijk bericht
Ulla is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 16:32.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.