Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Leermeesters > Jiddu Krishnamurti
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Jiddu Krishnamurti Krishnamurti bekend als onafhankelijk denker die zijn eigen weg ging en geen volgelingen wilde.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 11 February 2020, 21:40   #101
Guido
Jubilaris
 
Geregistreerd: 17 September 2017
Berichten: 297
Standaard (...)

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fer Bekijk bericht
als de geest volkomen stil is?
Wat heb je nodig om te kunnen constateren dat de geest volkomen stil is?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fer Bekijk bericht
Wat blijft er over als het stemmetje in je hoofd zwijgt?
Wat heb je nodig om te kunnen ervaren dat het stemmetje in je hoofd zwijgt?
Guido is offline   Met citaat reageren
Oud 12 February 2020, 08:26   #102
Nowee
Vicaris
 
Nowee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 September 2017
Berichten: 31
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Voorlopige definitie (want afhankelijk, veranderlijk t.o.v. de context):

Woorden en vasthouden aan woorden...

Woorden zijn maar concepten die naar iets/niets verwijzen. Zoals ik ze gebruik verwijzen ze niet naar waar ze voor jou naar verwijzen.

Zien wat je bent, is weten wat je bent, is het einde van kennis. Het is maar als ego het zien/weten/beëindigen toch weer gaat claimen/vasthouden ("ik heb het beëindigd, maar jij niet"), dat het weer kennis wordt. Het doen van gezoz is dan wat de kennis weer kan beëindigen. Niet het niet-doen, niet het afronden van het "doen".

Maar ook dat zijn maar woorden, je kan er mee doen wat je zelf maar "verlangt", dus ga je gang: doe het woorden spel of... doe het gedegen zelfonderzoek.
Je hebt het in je zien, weten en doen over je zelf als iets anders, iets dat bijzonder is en zich boven alles bevindt, iets dat zich onttrekt aan de ware aard van het zelf. In wezen is dat zien en weten een doen van subjectieve hypnose. Je wentelt je om en rond in het spel dat jij 'zien wat je bent' hebt genoemd. Je bent er niet aan toe je aan dit 'spel' te onttrekken, het te beëindigen. Je ontrolt je kennis in een steeds uitdeinend voorlopig verhaal.
Het beëindigen van kennis is niet het einde van kennis. Het is een loskomen, een vervullen in onmiddellijkheid. Het is een beschikbaarheid zonder voorwaarden.
Nowee is offline   Met citaat reageren
Oud 12 February 2020, 11:33   #103
Dorje
Jubilaris
 
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nowee Bekijk bericht
Je hebt het in je zien, weten en doen over je zelf als iets anders, iets dat bijzonder is en zich boven alles bevindt, iets dat zich onttrekt aan de ware aard van het zelf.
Ok, dat is wat jij er van maakt. En dat is waarvan ik zeg: ga je gang, maak maar of ... onderzoek het belang dat je lijkt te hebben om het zo te maken.

Om je toch nog wat bezig te houden: als je goed gelezen hebt, is er helemaal niets bijzonders aan:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Je moet dus nergens naar toe, maar je moet je ontdoen van ergens/ego te zijn. En dat is wel degelijk een heus werkje, een werkje dat ik zeg niet stopt met het zien wat je bent. Wat jij bent, ben ik ook al, en Mihaela ook, dat kan je toch niet ontkennen? Dat je daarom ziet wat je bent, is daarom nog niet aan de orde, daar is werk voor nodig, gedegen, zoals ik het woord begrijp als slaande op voorkomen dat ego met de pluim gaat lopen en zich zo dus lekker op zijn plaats houdt.
Er is dus juist helemaal geen bijzonder "je zelf" dat ergens boven zou staan:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Je stelt dan gewoon vast dat wat jij, en dus eenieder is, nog steeds bedekt wordt door ego die opkomt hier, maar ook door ego die opkomt daar (bij de ander), en ja, vaak ook nog bij zij die ook gezien hebben wat ze zijn.
Er is dus geen "je zelf als iets anders, iets dat bijzonder is en zich boven alles bevindt, iets dat zich onttrekt aan de ware aard van het zelf" er is gewoon zien dat wat jij bent nog steeds bedekt wordt door ego die opkomt hier (Dorje) en daar (Nowee), ook bij zij die gezien hebben wat ze zijn. M.a.w. er is juist niets speciaals aan, het speciaal er van maken ("ik ben er aan toe, jij niet") is het ego dat terug komt om te bedekken. Dat kan weer gezien worden, als dat niet gebeurt, zet ego de "speciale" pluim op zijn hoed.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nowee Bekijk bericht
In wezen is dat zien en weten een doen van subjectieve hypnose. Je wentelt je om en rond in het spel dat jij 'zien wat je bent' hebt genoemd. Je bent er niet aan toe je aan dit 'spel' te onttrekken, het te beëindigen. Je ontrolt je kennis in een steeds uitdeinend voorlopig verhaal.
Steeds hetzelfde liedje. Ruik je het? Het ruikt naar...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nowee Bekijk bericht
Het beëindigen van kennis is niet het einde van kennis. Het is een loskomen, een vervullen in onmiddellijkheid. Het is een beschikbaarheid zonder voorwaarden.
Woorden en vasthouden aan woorden...

Zullen we afronden?
__________________
Wat is is.
Dorje is offline   Met citaat reageren
Oud 12 February 2020, 11:42   #104
Fer
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2017
Berichten: 19
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido Bekijk bericht
Wat heb je nodig om te kunnen constateren dat de geest volkomen stil is?


Wat heb je nodig om te kunnen ervaren dat het stemmetje in je hoofd zwijgt?
Guido ik heb hier geen glazen bol met jou gedachten.
Fer is offline   Met citaat reageren
Oud 12 February 2020, 11:54   #105
Dorje
Jubilaris
 
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fer Bekijk bericht
Guido ik heb hier geen glazen bol met jou gedachten.
Die heb je ook niet nodig.

Je kan gewoon stellen:

Guido, wat heb je nodig om deze vragen te kunnen stellen?
__________________
Wat is is.
Dorje is offline   Met citaat reageren
Oud 12 February 2020, 12:15   #106
Fer
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2017
Berichten: 19
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Die heb je ook niet nodig.

Je kan gewoon stellen:

Guido, wat heb je nodig om deze vragen te kunnen stellen?
FYI, ik had al een antwoord op zijn vraag gegeven.
Fer is offline   Met citaat reageren
Oud 12 February 2020, 12:27   #107
Dorje
Jubilaris
 
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fer Bekijk bericht
FYI, ik had al een antwoord op zijn vraag gegeven.
Dan zijn we met twee.
__________________
Wat is is.
Dorje is offline   Met citaat reageren
Oud 12 February 2020, 16:08   #108
Nowee
Vicaris
 
Nowee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 September 2017
Berichten: 31
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Woorden en vasthouden aan woorden... Zullen we afronden?
Voorlopig (met deze teksten) zie ik je niet 'afronden'. Afronden is in één keer raak moet je weten. Het is geen kwestie van zullen maar zoals terloops opgemerkt: doe het gedegen zelfonderzoek.
Nowee is offline   Met citaat reageren
Oud 12 February 2020, 17:01   #109
Dorje
Jubilaris
 
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nowee Bekijk bericht
Voorlopig (met deze teksten) zie ik je niet 'afronden'. Afronden is in één keer raak moet je weten. Het is geen kwestie van zullen maar zoals terloops opgemerkt: doe het gedegen zelfonderzoek.
Bedankt.
WiNk
__________________
Wat is is.
Dorje is offline   Met citaat reageren
Oud 12 February 2020, 21:19   #110
Guido
Jubilaris
 
Geregistreerd: 17 September 2017
Berichten: 297
Standaard (...)

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fer Bekijk bericht
Guido ik heb hier geen glazen bol met jou gedachten.
Voor de goede orde; Mijn tweede vraag vraagt door op jouw antwoord op de eerste vraag, maar dat ontgaat je blijkbaar.

Zoals met 95% van alle 'waan' zoekers en 'schijn' vinders laat je met je antwoord zien dat wanneer je geen vergelijkende bevestiging krijgt op je uitgekauwde voorzetjes... (van ogenschijnlijk te 'weten' waar je het over hebt.)
je al heel gauw vast/klem loopt met/in het gejatte, gekopieerde, nageprate, toegeeigende gedachte goed van anderen.
Veel meer dan het geneuzel van de gemiddelde mindfulness aanhanger is het niet. (Allemaal ego behoud.)



Gevoel voor de theorie (Waar het merendeel in verzand/verzuipt.)(Prima voorbeeld daarvan vinden we hier in het fenomeen' Dorje.)
is heel iets anders dan de praktijk zelf.

Gedegen zelfonderzoek.
Guido is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 00:31.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.