Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Leermeesters > Wolter Keers
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Wolter Keers Wolter Keers introduceerde de Advaita Vedanta traditie als eerste in Nederland.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 6 May 2015, 10:01   #101
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nada Bekijk bericht
Hoe kan zelfonderzoek tot iets anders leiden dan openheid, overgave, naakt zijn, kwetsbaarheid, geef er een naam aan? Daarin kan en mag en zal van alles ontstaan. Ook een "wie". Voor "wie" die dan ook maar enige importantie mag hebben. Voor "wie" is alle plaats. Sterker nog, "wie" is overal doorgaans prominent aanwezig.

Jij hebt het over van tevoren vast staan. Wat van tevoren vast staat, althans volgens jou, is hoe men tot mentale realisatie komt en wat daar de gevolgen van zijn. Als je weet wat de gevolgen zijn, ga je uit van iets dat vast staat.

Iets dat niet vast staat kun je niet (be)grijpen. Omdat het alle kanten op kan gaan. Omdat het het potentieel/veld van alle mogelijkheden is. Niets uitgezonderd. En daarin ligt alles open.

Willen begrijpen is aan de persoon voorbehouden en laat die nu net illusionair zijn, maar daarmee blijkbaar functioneel.
Het begrijpen ontstaat pas na onderzoek van het innerlijk leven. Iedereen heeft een innerlijk leven, ook in de ego-staat. In dat onderzoek staat niks vast, anders zou het geen onderzoek zijn. Maar ik wees je er op dat voor jou de uitslag al vast staat. En dat las ik in jouw woorden "want zelfonderzoek zou moeten leiden". Zelfonderzoek moet niks!

Gelukkig ben jij nog niet mentaal gerealiseerd. Jij kan nog alle kanten op.
Mits je bereid bent tot een diepgaand onderzoek in je eigen innerlijke leven.
Mits je bereid bent om al je vooringenomenheid opzij te schuiven.

Waarheid wordt idd niet aan de persoon geopenbaard, maar in de persoon. Er komt een proces van transfiguratie op gang die je niet kan ontgaan.
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 6 May 2015, 10:14   #102
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Dat klopt. Als je weet 'wat' je bent valt er niets meer te zoeken of onderzoeken. Wat zou er nog onderzocht moeten worden? Alleen de 'wie' je bent kan nog jaren vooruit met z'n zelfonderzoek,
En dat is de nieuwe illusie waar jij in zit. Je hebt een status quo bereikt die je deelt met team advaita. Je hebt anderen nodig om te bevestigen en zij hebben jou nodig. Dat heb ik gezien in de kwestie 'Waarheid ziet Waarheid'. Jij gaat volledig af op de door mijn geschreven teksten.

Ik schrijf vanuit de innerlijke be-leving. Jij leest vanuit dat wat je intellectueel hebt bedacht. Op sommige punten herken je Waarheid. Op andere punten niet.
Omdat de Waarheid bij jou niet innerlijk is ontwikkeld, maar op intellectuele wijze .

Je hebt de verkeerde volgorde toegepast. De juiste volgorde is: het innerlijk leven is leidend, het intellect volgt. Jij hebt je onderzoek precies andersom gedaan. En je meent dat onderzoek nog afgerond te hebben ook. Eigenlijk ben jij verder van huis dan wie ook. Het verbaast me dan ook niks dat jij de ongeziene wereld niet kent, want dat is de geopenbaarde wereld in je zelf.
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 6 May 2015, 10:25   #103
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
En dat is de nieuwe illusie waar jij in zit. Je hebt een status quo bereikt die je deelt met team advaita. Je hebt anderen nodig om te bevestigen en zij hebben jou nodig. Dat heb ik gezien in de kwestie 'Waarheid ziet Waarheid'. Jij gaat volledig af op de door mijn geschreven teksten.

Ik schrijf vanuit de innerlijke be-leving. Jij leest vanuit dat wat je intellectueel hebt bedacht. Op sommige punten herken je Waarheid. Op andere punten niet.
Omdat de Waarheid bij jou niet innerlijk is ontwikkeld, maar op intellectuele wijze .

Je hebt de verkeerde volgorde toegepast. De juiste volgorde is: het innerlijk leven is leidend, het intellect volgt. Jij hebt je onderzoek precies andersom gedaan. En je meent dat onderzoek nog afgerond te hebben ook. Eigenlijk ben jij verder van huis dan wie ook. Het verbaast me dan ook niks dat jij de ongeziene wereld niet kent, want dat is de geopenbaarde wereld in je zelf.
Ik kan ontkennen wat ik wil jij blijft persisteren bij wat je denk te hebben gezien. Ik beschouw het als zinloos om nog te trachten je op andere gedachten te brengen.

Teksten, althans indien ze Waarheid bevatten, zijn universeel, die behoren niet iemand toe, ik schreef ze al lang voordat jij hier ten tonele verscheen. Dat fenomeen ken je klaarblijkelijk niet en geeft op zijn beurt mij weer te denken. Maar ik ga daar niet zo'n ophef over maken.

Ik herken Waarheid in Wolter Keers en naar ik uit de reacties begreep zijn er hier meer die dat doen, hetgeen niet verrassend is want Waarheid herkent nou eenmaal Waarheid.

Misschien ervaar je in je kleinmenselijkheid je daarvan buitengesloten en is dat de aanleiding voor je om de herkenners van Waarheid 'team advaita' te noemen en het te denigreren.
  Met citaat reageren
Oud 6 May 2015, 12:23   #104
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Ik kan ontkennen wat ik wil jij blijft persisteren bij wat je denk te hebben gezien. Ik beschouw het als zinloos om nog te trachten je op andere gedachten te brengen.

Teksten, althans indien ze Waarheid bevatten, zijn universeel, die behoren niet iemand toe, ik schreef ze al lang voordat jij hier ten tonele verscheen. Dat fenomeen ken je klaarblijkelijk niet en geeft op zijn beurt mij weer te denken. Maar ik ga daar niet zo'n ophef over maken.

Ik herken Waarheid in Wolter Keers en naar ik uit de reacties begreep zijn er hier meer die dat doen, hetgeen niet verrassend is want Waarheid herkent nou eenmaal Waarheid.

Misschien ervaar je in je kleinmenselijkheid je daarvan buitengesloten en is dat de aanleiding voor je om de herkenners van Waarheid 'team advaita' te noemen en het te denigreren.
Hoe kan ik mij buiten gesloten voelen als ik ben in gesloten? Wat jij maar niet lijkt te begrijpen is dat Waarheid helemaal geen menselijke erkenning behoeft.
Jij zag in mij Waarheid, maar kan je je herinneren dat ik het andersom wel eens geschreven heb?

Ik heb gezien hoe je je vastklampt aan Rob en Maria. Ik noem dat 'team advaita' omdat ik heb gezien hoe jullie elkaar nodig hebben. Zou een van jullie er uit vallen, dan gaat dat 'Waarheid ziet Waarheid' niet langer op.

Intrinsieke Waarheid komt uit jezelf en behoeft geen bevestiging. Ik zie hier ook deelnemers die goed bezig zijn. Ik hoef ze niet aan te moedigen of te prijzen, want ik weet dat zij de innerlijke lokroep hebben gehoord. Zij zijn ervaringsvol en vanuit die ervaringsvolheid hebben zij het 'niet-zijn' ervaren.
Vanuit het 'niet-zijn' wordt de ongeziene wereld betreden. De innerlijke wereld waar vanuit alles wordt uitgeklaard door het 'niet-doen'.
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 6 May 2015, 17:03   #105
Maria
Vicaris
 
Maria's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 107
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Ik heb gezien hoe je je vastklampt aan Rob en Maria. Ik noem dat 'team advaita' omdat ik heb gezien hoe jullie elkaar nodig hebben. Zou een van jullie er uit vallen, dan gaat dat 'Waarheid ziet Waarheid' niet langer op.
Oogkleppen afdoen, Theo.

Laurens, schat, kook jij vanavond?
Maria is offline   Met citaat reageren
Oud 6 May 2015, 19:19   #106
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Hoe kan ik mij buiten gesloten voelen als ik ben in gesloten? Wat jij maar niet lijkt te begrijpen is dat Waarheid helemaal geen menselijke erkenning behoeft.
Jij zag in mij Waarheid, maar kan je je herinneren dat ik het andersom wel eens geschreven heb?

Ik heb gezien hoe je je vastklampt aan Rob en Maria. Ik noem dat 'team advaita' omdat ik heb gezien hoe jullie elkaar nodig hebben. Zou een van jullie er uit vallen, dan gaat dat 'Waarheid ziet Waarheid' niet langer op.

Intrinsieke Waarheid komt uit jezelf en behoeft geen bevestiging. Ik zie hier ook deelnemers die goed bezig zijn. Ik hoef ze niet aan te moedigen of te prijzen, want ik weet dat zij de innerlijke lokroep hebben gehoord. Zij zijn ervaringsvol en vanuit die ervaringsvolheid hebben zij het 'niet-zijn' ervaren.
Vanuit het 'niet-zijn' wordt de ongeziene wereld betreden. De innerlijke wereld waar vanuit alles wordt uitgeklaard door het 'niet-doen'.
Ingesloten, buitengesloten what's in the name, in ieder geval diskwalificeer je jezelf door je als anders, dan wat je het 'advaita team' noemt, te presenteren.
Waarom je het nodig vindt de tegenstellingen alsmaar opnieuw aan te scherpen is mij een raadsel.

Wat mij vervolgens ook uitermate bevreemd is hoe je het voor elkaar krijgt mij te zien als iemand die niet begrijpt dat Waarheid helemaal geen menselijke erkenning behoeft, alsof ik daartoe ooit aanleiding heb gegeven dat te denken.

Ik zie mij in mijn handelen ego niet erkennen en niet tegemoet komen, hetgeen ik hier met zoveel woorden dan ook niet zelden heb laten weten. Ook wat er ten aanzien van Maria en Rob werkelijk is voorgevallen heb ik je in een eerdere quote uitvoerig laten weten maar dat weerhoudt je er niet van om toch maar te blijven proberen je visie ingang te laten vinden.

Het lijkt er steeds meer op dat in je innerlijke wereld, waar je zo prat op gaat die te hebben betreden, wordt geregeerd door onderbuikgevoel die je rationele waarneming een rad voor ogen draait en waaraan je ondanks alle tegenwerping stug en sto?cijns blijft vasthouden.

Nogmaals ik beschouw het als zinloos je op ander gedachten te brengen en laat je alleen maar zien wat ik bij je waarneem opdat je kunt onderzoeken of het waarheid voor je bevat.
  Met citaat reageren
Oud 6 May 2015, 19:24   #107
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maria Bekijk bericht
Oogkleppen afdoen, Theo.

Laurens, schat, kook jij vanavond?
Ik hoop dat je toch hebt genoten nu we samen uit zijn wezen eten in Kranenburg?
  Met citaat reageren
Oud 6 May 2015, 20:23   #108
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Ingesloten, buitengesloten what's in the name, in ieder geval diskwalificeer je jezelf door je als anders, dan wat je het 'advaita team' noemt, te presenteren.
Waarom je het nodig vindt de tegenstellingen alsmaar opnieuw aan te scherpen is mij een raadsel.

Dat zal ik je uitleggen. Wat ik doe is je overtuigingen aan het wankelen brengen. Ik probeer je niet te overtuigen, ik zaai twijfel in jou. Als jij de onderzoeker bent waar je je voor uitgeeft dan ga jij uitzoeken waarom jij in mij Waarheid herkende en later -op aangeven van Maria/Rob- weer niet.

Jij weet ook dat iemand niet in December Waarheid kan zijn en een maand later zomaar niet. Eenmaal Waarheid gezien verandert dat niet meer. Dan kan je wel zeggen dat je geen continuiteit zag, maar dat is onzin. Als jij iemand als Waarheid ziet, dan blijft dat zo.

Waarheidsvinding kan alleen plaatsvinden onder absolute eerlijkheid. Jij bent niet in staat om Waarheid bij anderen (ik in dit geval) te herkennen. Hoe kan het dat jij je zo vergist hebt, Laurens? Je kan mij en het hele forum in de maling nemen, maar jezelf niet.

Ik hoop dat het raadsel zo wat is opgelost voor je. Ik zaai twijfel in je. Twijfel is het begin van waarheidsvinding. Hoe kan het dat jij je zo vergist hebt in mij?
En waarom zag je pas dat ik geen Waarheid was toen Maria en Rob dat zeiden?
Waarheid is intrinsiek en herkent zichzelf. Dat weet je zelf ook?..
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 6 May 2015, 21:02   #109
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Dat zal ik je uitleggen. Wat ik doe is je overtuigingen aan het wankelen brengen. Ik probeer je niet te overtuigen, ik zaai twijfel in jou. Als jij de onderzoeker bent waar je je voor uitgeeft dan ga jij uitzoeken waarom jij in mij Waarheid herkende en later -op aangeven van Maria/Rob- weer niet.

Jij weet ook dat iemand niet in December Waarheid kan zijn en een maand later zomaar niet. Eenmaal Waarheid gezien verandert dat niet meer. Dan kan je wel zeggen dat je geen continuiteit zag, maar dat is onzin. Als jij iemand als Waarheid ziet, dan blijft dat zo.

Waarheidsvinding kan alleen plaatsvinden onder absolute eerlijkheid. Jij bent niet in staat om Waarheid bij anderen (ik in dit geval) te herkennen. Hoe kan het dat jij je zo vergist hebt, Laurens? Je kan mij en het hele forum in de maling nemen, maar jezelf niet.

Ik hoop dat het raadsel zo wat is opgelost voor je. Ik zaai twijfel in je. Twijfel is het begin van waarheidsvinding. Hoe kan het dat jij je zo vergist hebt in mij?
En waarom zag je pas dat ik geen Waarheid was toen Maria en Rob dat zeiden?
Waarheid is intrinsiek en herkent zichzelf. Dat weet je zelf ook?..
Dat is heel goed, dat aan het wankelen brengen adviseer ik zelf ook steeds te doen, echter dan moet er sprake van een onwrikbare gedachte of overtuiging zijn en die is er niet, althans niet bij mij. Het komt op mij over dat je probeert mij iets aan te praten wat er helemaal niet is.

Ik heb, zoals zo vaak gezegd, het gedegen zelfonderzoek afgerond, hetgeen geresulteerd heeft in dat ik weet 'wat' ik ben. Waarom zou ik me nog langer inlaten met iets van 'wie' dat jij meent dat ik ben. Voor mij is de kool (de wie zijn) het sop al lang niet meer waard omdat het weten 'wat' te zijn onmiddellijk inzicht geeft niet het veranderlijke, dat het 'wie' is, te zijn. Je pogingen mij iets te laten onderzoeken omtrent de 'wie ik ben' heeft geen enkele zin dat onderdeel is klaar en afgesloten.

Over dat ik in je beginperiode als Theo zijnde Waarheid in je herkende heb ik eerder al verslag gedaan, lees deze draad nog maar eens terug, ik heb daarvan niets terug genomen nog steeds kan ik bevestigen dat ik in het begin Waarheid in je herkende. Gedurende de periode daarvoor dat je hier, onder anderen, onder de naam Niets opereerde was dat in het geheel niet het geval.

Waarheid herkennen gaat door middel van het woord, iets anders staat je hier niet ter beschikking en het woord is veranderlijk, in het zien van Waarheid hoeft dus helemaal geen continuïteit te zitten.

Dat daarvan later ook weer minder het geval was is eerder toe te schrijven aan de verandering in je schrijven, waarin gaandeweg weer meer van het ego van Niets verscheen, dan dat het kwam doordat ik me aansloot bij de visie van Rob en Maria.
Dus voor de zoveelste keer ik heb mij daar niets aan gelegen laten liggen.
  Met citaat reageren
Oud 6 May 2015, 23:47   #110
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht

Waarheid herkennen gaat door middel van het woord, iets anders staat je hier niet ter beschikking en het woord is veranderlijk, in het zien van Waarheid hoeft dus helemaal geen continuïteit te zitten.
Het is mij volstrekt helder dat jij altijd naar het geschreven woord kijkt. Dat duidt op mentale realisatie. Voor jou is dit hele gebeuren iets wat met het brein begrepen dient te worden. Vandaar ook jouw wisselende beoordeling.
De werkelijke realisatie echter is een innerlijke realisatie. Dat hele onderzoeks gebied heb je gewoon maar overgeslagen.

Je weet verstandelijk 'wat' je bent en dat is het dan. Ik vind dat genoegen nemen met een wel heel erg pover resultaat. Bovendien nog een resultaat wat je hebt aangereikt van lieden als Wolter Keers, Alexander Smit e.a. Nauwelijks het woord 'onderzoek' waard.

Het werkelijke onderzoek is een innerlijk onderzoek. Iets wat je in principe in alle eenzaamheid uitvoert. Eerst doe je innerlijke bevindingen op en naderhand kan je die bevindingen eventueel ergens bespreken. De innerlijke realisatie gaat voor de mentale realisatie uit. Het intellect gaat pas naderhand de conclusies trekken.

Het is ook het onderzoek zelf wat de innerlijke realisatie teweeg brengt.
Niet de afronding. In feite is er geen afronding, want na het zien 'wat' je bent kan de ongeziene wereld onderzocht worden. Wat tot dusver voor je verborgen was wordt dan zichtbaar. Daarom noem ik het ook de ongeziene wereld.

Overigens heb ik dat zien 'wat' ik ben al gerealiseerd voordat ik van dit forum gehoord had. De innerlijke realisatie geschiedt via het 'niet-zijn'. Ik heb -mede- dit forum gebruikt om die innerlijke realisatie verstandelijk te begrijpen.
In dat begrijpen is de dualiteit handig. Je was een uitstekende sparringspartner voor mij in het eerste jaar op dit forum. Waarvoor alsnog dank trouwens.
Theo is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 18:31.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.