Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 17 October 2022, 14:45   #101
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Zoals je niet in de aardse belangen moet blijven steken; maar die moet overstijgen, zo moet je niet in je ego blijven steken, maar moet je het overstijgen... en dan, inderdaad, dan zul je met heel je wezen, niet alleen je verstand, niet alleen je gevoel, niet alleen je heiligheid... maar met kop en staart op een niveau hoger aanbelanden... En dat, niet alleen in eigen belang, maar in belang van het AL...
Niks overstijgen, doorzien.
  Met citaat reageren
Oud 17 October 2022, 14:46   #102
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
En Laurens, als al dat andere, dat je zogezegd niet bent, maar wel in je kleren blijft hangen omdat je het niet doorleefd en opgelost hebt... hewel dan sta je nergens en laat je je door de eerste de beste mooiprater, die je naar de mond praat of niet, de grootste onnozeliteiten wijs maken, want je ziet zelf niet dat het maar een mooiprater is want je ziet het verschil tussen waar en onwaar niet...
Allemaal angst.
  Met citaat reageren
Oud 17 October 2022, 14:47   #103
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Wat ik zag was jouw leedvermaak in 'je zult hem wel missen'...
Dat zeg ik, je bent blind.
  Met citaat reageren
Oud 17 October 2022, 14:47   #104
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Laurens, de bewijzen dat ik op de juiste weg zit stapelen zich op; elke dag meer en meer... Wie zou dan wie voor de gek houden, denk je...
Jij jezelf.
  Met citaat reageren
Oud 17 October 2022, 14:57   #105
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Niks overstijgen, doorzien.
Wat doorzien is valt als vanzelf van je af en je overstijgt het dan ook...
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 17 October 2022, 14:58   #106
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Allemaal angst.
Angst??? Waarvoor??? Wat is, is en daar zal al de angst van de wereld of van mij niets aan veranderen...
Bekijk alles in het licht van de eeuwigheid en angst heeft daar geen plaats in...
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 17 October 2022, 14:59   #107
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Dat zeg ik, je bent blind.
Inderdaad, jij zegt dat met veel leedvermaak en dat is ego...
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 17 October 2022, 15:00   #108
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Jij jezelf.
Onmogelijk...
spijtig voor jou...
Want ik doe aan gedegen onderzoek...
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 17 October 2022, 15:19   #109
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Ik zeg dat het onderzocht is en geen Waarheid blijkt.
Alles wat het subject aangaat is waarheid, het kan dus blijken geen waarheid voor je te zijn. Goedzo één waarheid die gebleken is onwaar te zijn, nog viermiljoendriehondereenentachtig te gaan.


Citaat:
Toch niet, ik hecht er geen geloof aan. Ik vraag ook niet aan jou om dat te doen. Mijn verhaal verwijst gewoon niet naar mij, een egolozer ziener, of naar jou, een ego-volle gelover, niet naar al dat soort zelf-bevestigende zaken, maar naar dat elk verhaal verhaal is en blijft.
Je moet er juist geloof aan hechten anders werkt de interactie niet. Alles in je geloofgebied wegwimpelen dat is de absurditeit die je alsmaar aan de dag legt. Weggummen noemde ik dat ooit. Het is niet zelf bevestigend meer als je weet wat je bent, je snapt er geen hol van hé?
De ene gelover zegt de andere gelover geen ego meer te hebben en in een vermeende wereld kunnen we elkaar van alles mede delen en ook wijsmaken, dat kan allemaal. Op de achtergrond blijft toch die helderheid van 'weten' dat alles in die vermeende wereld echt lijkt maar vermeend is.

Citaat:
Ook het verhaal van iemand die ego-loos ziet. Maar je hoeft het niet te geloven, het kan iets in zicht brengen, of niet.
Huh nu kan geloof ineens weer wel?
Maar inderdaad voor jou is het een verhaal dat je niet bereid bent te geloven of desnoods doe je dat gewoon wel. Bij mij heet dat geloven 'weten' en dan neem ik geloof aan. Maar maakt niet uit. Waarheidvinding is de weg, dus blijf onderzoeken of het waarheid voor je bevat. Niet de waarheid of dat Laurens egoloos zou zien maar alles wat je jezelf toedicht heet zelfonderzoek.

Citaat:
Nou je koppelt voortdurend naar iemanden terug, is het niet naar jou, dan is het naar mij, hier ook weer:
Ja natuurlijk, dat heet 'behulpzaamheid bij het zien'. Je hoeft dan alleen nog maar mee te kijken of het waarheid voor je bevat. De handeling 'meekijken' 'iemand aanpakken' noemen is je egoweerstand. Kijk daar naar als je het op een presenteerblaadje krijgt aangereikt.

Citaat:
Het koppelt steeds terug naar het egovrije zien terugkoppelend naar
"Ik zeg wat ik zie", dus naar jou, en naar een iemand die betweter is, dus teruggekoppeld naar mij.
Uiteraard heb je betweters en waarheidsprekers. Op de weg van waarheidvinding leer je het onderscheid kennen wie wie is. Voor iemand die niet op die weg is blijft het alsmaar gissen. Die heeft dan 'vertrouwen' in iemand nodig.

Ik wil je vertrouwen helemaal niet en evenmin een autoriteit zijn. Het is niet ik die dat nodig heeft maar jouw ego, dat legde ik je eerder uit en dan begin je dwars te liggen als zou ik uit zijn op autoriteit. Inmiddels heb ik zelfs al de naam Guru te willen zijn en geen haar op mijn hoofd die daaraan denkt. Heb ik al eens gezegd dat je zo je eigen werkelijkheid schept. Zie je dat nu ook?

Citaat:
Je geraakt in je verhalen daar niet uit. Het blijft daar altijd maar rond draaien, en daardoor heeft het als verhaal ook geen enkele verwijzing naar wat Werkelijk met Waarheid van doen heeft. Het verwijst enkel maar naar waarop teruggekoppeld wordt. En het is daarom dat het forum controproductief is aan Waarheid vinden, het blijft steken in verhaaltjes die geloofd blijven.
Je trekt een te grote broek aan met je Waarheid, je bent nog niet eens uit de beginselen van het menselijk ego. Je hebt uiteraard niet de geringste kijk op de contraproductiviteit die hier aan de dag werd gelegd. Je doet geen gedegen zelfonderzoek en zag helemaal niet gebeuren dat ego zijn eigen wereld (eigen realiteit) aan het vestigen was. Dat was de contraproductiviteit waaraan ik een eind gemaakt heb door Guido en Bassie van het forum uit te sluiten.

Citaat:
Je hoeft bovenstaande noch op jezelf, noch op mij te betrekken, alleen maar inzien dat het verhaal is, en dat het nergens naar verwijst anders dan wat in het verhaal nog allemaal geloofd blijft.
Ik weet wel wat je wilt zeggen en wat je aanbeveelt te doen maar dat werkt niet langer meer bij mij. Ik heb, nogmaals, het gedegen zelfonderzoek afgerond. Zo nu kunnen de ego's weer gaan steigeren als zou ik me daarmee willen verheffen. Och die ego's toch wat zijn het toch een kleuters.
  Met citaat reageren
Oud 17 October 2022, 15:40   #110
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Wat doorzien is valt als vanzelf van je af en je overstijgt het dan ook...
Nee dat doet het niet, het valt van je af of zoals ik het ooit noemde het verlaat je. Overstijgen is een 'ik' of 'ego' handeling om er van af te komen. Ik hoop dat je inziet dat je met deze denkwijze een 'ik' in stand probeert te houden. Dan laat je 'ik' de handeling van het overstijgen uitoefenen.
Het luistert allemaal tamelijk precies want anders ga je weer denken en verhalen scheppen.
  Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Voorstel tot zomerreces. Aart Forum; regels, vragen, idee 19 21 June 2013 14:32
sat-chit-ananda (tot hier gecorrigeerd) Rozenhart Advaita 86 13 August 2011 09:53


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 17:29.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.