Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 4 August 2013, 15:41   #1101
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ietsepietsje Bekijk bericht
Oorspronkelijk hadden we het over de overtuigingen en ons denken die ons in de weg staan om ons Zelf te bereiken. Dat is de kern van de discussie. Althans?dat meende ik. Renoir interumpeerde daar op (en daar ben ik helaas op in gegaan), maar ik meende dat wij twee vervolgens weer verder gingen met die discussie, de interuptie latend voor wat die is.

En even buiten deze discussie, Ulla. Een gespek met jou meandert zo gauw.
Ik gaf als benadrukking van mijn betoog deze quote:



Later zie ik dat je op Cynthia en Mahziri ingaat, maar die quote dient slechts als ondersteuning (verduidelijking) van een al dan niet aangestast ego. Omdat ik het als verduidelijking aanvoer is het niet de bedoeling om er op in te gaan.
Doe je dat wel, dan gaat een gesprek meanderen en resulteert in langs elkaar heen praten.


En ik maak mij er ook schuldig aan. Met mijn quote geef ik al gelegenheid.


Waarom zou een geleidelijke verandering in het gesprek een reden moeten zjin om niet in te gaan/ te onderzoeken op wat er na de verandering in het gesprek opgemerkt wordt? Hoe je het onderwerp voor jezelf invult is niet interessant uitgaande van waar het werkelijk om draait. Het door zien van wat je hindert of kan hinderen. Hier gaat het toch om het geheel en niet om mieren op details? Een verandering kan je m.i allen hinderen als je het geheel niet ziet maar vasthoudt aan details. Ik begrijp wel als je zegt dat een gesprek met mij verandert. Dat is ook zo. Ik ervaar het zelf niet als een probleem. Omdat de details er voor mij niet meer toedoen.
Ulla is offline  
Oud 4 August 2013, 16:31   #1102
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Waarom zou een geleidelijke verandering in het gesprek een reden moeten zjin om niet in te gaan/ te onderzoeken op wat er na de verandering in het gesprek opgemerkt wordt? Hoe je het onderwerp voor jezelf invult is niet interessant uitgaande van waar het werkelijk om draait. Het door zien van wat je hindert of kan hinderen. Hier gaat het toch om het geheel en niet om mieren op details? Een verandering kan je m.i allen hinderen als je het geheel niet ziet maar vasthoudt aan details. Ik begrijp wel als je zegt dat een gesprek met mij verandert. Dat is ook zo. Ik ervaar het zelf niet als een probleem. Omdat de details er voor mij niet meer toedoen.
Ik ervaar het wel als een probleem. Omdat je begint over voetbal en eindigt met handbal.

Anderzijds heeft onze discussie voor mij verhelderend gewerkt. Ik besprak dit graag met jou, omdat jij de intelligentie er voor hebt en (voor zo ver ik weet) niet denkt egoloos te zijn. Iemand die in de overtuiging leeft dat hij egoloos is, die kan het niet begrijpen.
Freerider is offline  
Oud 4 August 2013, 16:36   #1103
Cynthia
Asprirant lid
 
Cynthia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 February 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ietsepietsje Bekijk bericht
Zou het mijn Zelf ene moer uitmaken wat een ander van 'mij' vindt? Zou mijn Zelf het uitmaken wat ik van mijzelf vindt? En als ik mijn Zelf in overeenstemming wil brengen met mijn ego, waarom zou mijn ego zich dan aangetast voelen over wat anderen van 'mij' vinden?
precies over welke ander hebben we het dan?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ietsepietsje Bekijk bericht
Cynthia en Mahzira vinden mij belerend. Nou, lekker boeiend dan. Misschien vinden ze vandaag al weer wat anders. Mijn ego kan zich aangetast voelen, maar mijn Zelf maakt het allemaal geen zak uit.
Deze zin vind / vond ik belerend

" En Liefde is geen hartjes plaatsen, Liefde is Zijn.Diep zoeken in je hart, lieve Cynthia."

Waarom vond/vind ik deze zin belerend?
Waarom vond/ vind ik belerende zinnen niet leuk?

Dat is toch gewoon mijn ego/ikje dat zich geraakt voelt door ander ego/ikje
Wat doe je er aan?


Ik sta open voor jullie kijk hierop, tips

Ik vind Ego's irritant die van mijzelf en die van andere ik word er boos van?!
Misschien sta ik daar in mijn proces. Dat ik Ego herken? Oke!! Ik herken Ego bij mijzelf en andere en dat irriteert mij!
Cynthia is offline  
Oud 4 August 2013, 16:50   #1104
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ietsepietsje Bekijk bericht
Mijn ego kan zich aangetast voelen, maar mijn Zelf maakt het allemaal geen zak uit.
Maar Zelf maakt zich kenbaar door jou. En herkenbaar aan bepaalde kenmerken (ondanks dat er aan Zelf Zelf geen kenmerken of eigenschappen kunnen worden toegeschreven). Onverschilligheid behoort daar niet toe. En als je mij niet gelooft, vraag het Sterre.
Nadje is offline  
Oud 4 August 2013, 17:08   #1105
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ietsepietsje Bekijk bericht
Ik ervaar het wel als een probleem. Omdat je begint over voetbal en eindigt met handbal.

Anderzijds heeft onze discussie voor mij verhelderend gewerkt. Ik besprak dit graag met jou, omdat jij de intelligentie er voor hebt en (voor zo ver ik weet) niet denkt egoloos te zijn. Iemand die in de overtuiging leeft dat hij egoloos is, die kan het niet begrijpen.
Als je die overtuiging nu eens in zou ruilen voor de overtuiging dat iedereen (het) kan "begrijpen"/"weten"? Weten is niet voorbehouden aan een select gezelschap. Voor de happy few.

Weten/Zijn/Zelf/het hart, sluit niet(s) uit en is niet beperkend. Het biedt/is de onmetelijke ruimte voor alles en wat daarin/daaruit verschijnt. En hoe zou (willekeurig wat) iets dat aan de Bron ontspringt, problematisch kunnen zijn? Problemen komen voort uit het denken. Overtuigingen zijn het probleem niet. In die zin dat de ene overtuiging niet beter of slechter is dan een andere. Maar als begrepen/geweten is, dat problemen eenvoudig weg opgelost kunnen worden door alleen maar een andere overtuiging aan te nemen, (bij wijze van), dan zou je toch wel zot zijn om dat niet te doen? Of zie ik iets over het hoofd? In dat geval, enlighten me please. Ik ben bereid.
Nadje is offline  
Oud 4 August 2013, 17:09   #1106
Mahziri
Asprirant lid
 
Mahziri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 July 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ietsepietsje
Cynthia en Mahzira vinden mij belerend. Nou, lekker boeiend dan. Misschien vinden ze vandaag al weer wat anders. Mijn ego kan zich aangetast voelen, maar mijn Zelf maakt het allemaal geen zak uit.

Waar heb je dat gelezen dan Ietsepietsje?

Wijziging aangebracht door Rennie op 4 August 2013 om 22:08.
Mahziri is offline  
Oud 4 August 2013, 17:25   #1107
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynthia Bekijk bericht
precies over welke ander hebben we het dan?



Deze zin vind / vond ik belerend

" En Liefde is geen hartjes plaatsen, Liefde is Zijn.Diep zoeken in je hart, lieve Cynthia."

Waarom vond/vind ik deze zin belerend?
Waarom vond/ vind ik belerende zinnen niet leuk?

Dat is toch gewoon mijn ego/ikje dat zich geraakt voelt door ander ego/ikje
Wat doe je er aan?


Ik sta open voor jullie kijk hierop, tips

Ik vind Ego's irritant die van mijzelf en die van andere ik word er boos van?!
Misschien sta ik daar in mijn proces. Dat ik Ego herken? Oke!! Ik herken Ego bij mijzelf en andere en dat irriteert mij!
Ik wil alleen maar zeggen dat ik het fantastisch en moedig en dapper vindt dat je jeZelf hier nu laat zien. Chapeau. En dat meen ik. Ik kon je bijdrages, filmpjes doorgaans ook zeer waarderen en ik hoop ook van ganser harte dat je daar mee door zult blijven gaan. Ik ben niet zo van de hartjes, maar (mede) door jou plaats ik de laatste tijd ook (meer) hartjes. Dus ik zou zeggen keep on going the good work.

Ik vind het prettig nu de mens Cynthia achter de linkjes te leren kennen. Prettig kennis te maken.

Je staat open voor onze kijk. Ik zal je de mijne geven. Wat doe je aan ego geraaktheid? Ten eerste, het niet bagatelliseren als zijnde "maar" ego geraaktheid. Tenzij je het echt, oprecht, doorleefd en doorvoeld hebt, onderzocht hebt, bent aangegaan, recht in de ogen hebt gekeken, whatever.....dan zijn het inderdaad nog slechts de nawee?n van een pijnlijk proces, zal ik maar zeggen. Maar is de pijn eigenlijk al niet noemenswaard meer. Nah ja, zoiets.

Waarom ervaar je iets als belerend? Dat kun je jezelf afvragen, mocht je dat nog niet gedaan hebben. Belerend betekent kleineren. Kun je je nog herinneren, onze discussie van een paar dagen terug, waarin ik vond dat je jezelf klein maakt(e)? Belerend heeft geen bestaansrecht zonder kleinering.
Je mag gezien worden Cynthia. Sterker nog ik zie je graag. Hoop dat je hier iets aan hebt. Zo niet, dan doe ik een nieuwe poging. Zo waardevol vind ik jou.
Nadje is offline  
Oud 4 August 2013, 17:26   #1108
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynthia Bekijk bericht
precies over welke ander hebben we het dan?



Deze zin vind / vond ik belerend

" En Liefde is geen hartjes plaatsen, Liefde is Zijn.Diep zoeken in je hart, lieve Cynthia."

Waarom vond/vind ik deze zin belerend?
Waarom vond/ vind ik belerende zinnen niet leuk?

Dat is toch gewoon mijn ego/ikje dat zich geraakt voelt door ander ego/ikje
Wat doe je er aan?


Ik sta open voor jullie kijk hierop, tips

Ik vind Ego's irritant die van mijzelf en die van andere ik word er boos van?!
Misschien sta ik daar in mijn proces. Dat ik Ego herken? Oke!! Ik herken Ego bij mijzelf en andere en dat irriteert mij!

Cynthia, ik BEN ook belerend. Ik vind jouw hartjes ook niks. Omdat je het altijd doet en het slechts een druk op een knopje is. Ik weet dat ik jouw ego kwets met wat ik nu zeg, omdat jouw hartjes gemeend zijn. Je wilt er jouw Liefde mee uit drukken. (denk ik) Maar het is wat JIJ wilt. JIJ JIJ JIJ?.
Waar kom ik in het verhaal voor?
Freerider is offline  
Oud 4 August 2013, 17:28   #1109
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ietsepietsje Bekijk bericht
zijn. Je wilt er jouw Liefde mee uit drukken. (denk ik) Maar het is wat JIJ wilt. JIJ JIJ JIJ?.
Waar kom ik in het verhaal voor?
Ik wil je hier graag tegenspreken Niets. De energie van Cynthia neem ik waar, de hartjes die zij neer zet komen direct bij mij rechtstreeks in mijn hart, en dat omdat ze vrij zijn.. zo ervaar ik ze iig.
Mihaela is offline  
Oud 4 August 2013, 17:32   #1110
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Als je die overtuiging nu eens in zou ruilen voor de overtuiging dat iedereen (het) kan "begrijpen"/"weten"? Weten is niet voorbehouden aan een select gezelschap. Voor de happy few.

Weten/Zijn/Zelf/het hart, sluit niet(s) uit en is niet beperkend. Het biedt/is de onmetelijke ruimte voor alles en wat daarin/daaruit verschijnt. En hoe zou (willekeurig wat) iets dat aan de Bron ontspringt, problematisch kunnen zijn? Problemen komen voort uit het denken. Overtuigingen zijn het probleem niet. In die zin dat de ene overtuiging niet beter of slechter is dan een andere. Maar als begrepen/geweten is, dat problemen eenvoudig weg opgelost kunnen worden door alleen maar een andere overtuiging aan te nemen, (bij wijze van), dan zou je toch wel zot zijn om dat niet te doen? Of zie ik iets over het hoofd? In dat geval, enlighten me please. Ik ben bereid.
We zitten allemaal in een proces. Ik probeer mij zelf hier te laten zien waar ik in sta. Jij zegt dat overtuigingen het probleem niet zijn. Strikt genomen is dat ook zo. Maar ze staan wel in de weg. Om de weg naar het hart te vinden?..

Duszzz?.probeer eens iedere vorm van denken?overtuiging?echt los te laten.
Niet vanuit je denken, want dan denk je al weer.

Gaat je niet lukken he? Zelfs niet in meditatie. (niet helemaal waar)

---------------------------------------------------------------

Voetnoot: het maakt me geen bal uit om welke overtuiging het gaat. Of je nu de ene die je beter past verruilt voor de andere.
Freerider is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 19:28.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.