9 September 2013, 10:53 | #1171 | |
Missionaris
|
Citaat:
Het is sceptisch onderzoek dat de basis vormt omtrent meer zekerheid aangaande aannames en dus meer dan iets anders, zoals religies en leren, waarheid aan het licht brengt. Je hoeft daarbij alleen maar zelfonderzoek te doen en niks aan te hangen of te geloven zoals religies en geloven dat van je verwachten of verlangen. Bij advaita is er ont'dekken, hetgeen je per definitie al zelf doet in plaats van op gezag van een ander die om je persoonlijke bereidheid vraagt om te geloven of iets te leren. Bij advaita hoeft je niet eerst overtuigd te worden dat het goed voor je is, je kunt er zomaar uit eigen beweging aan beginnen, al verzint ego, het ego eigen, wel weer nieuwe bedenkingen dat niet te doen. Wellicht een nieuwe studie, het belang van de toekomst, de materiële zekerheid voor kinderen. Als het belang van welstand, een auto, een vrijstaand huis de meest elementaire vraag in ieder mens, het 'weten wat je bent', verdrongen heeft houdt het onderzoek vanzelf op te bestaan en ga je zoals de rest consumerend door het leven. Ik wilde met m'n vorige quote alleen maar wijzen dat de selectieve eisen van ego de toegang tot je verhinderd hetgeen bewustzijn je altijd als van nature zal toestaan omdat het geen bescherming behoeft. Je dus laten zien dat een ego belemmerend werkt voor iedere vrije ontplooiing en ontwikkeling. |
|
10 September 2013, 14:11 | #1172 | |
Jubilaris
|
Citaat:
|
|
10 September 2013, 14:14 | #1173 | |
Jubilaris
|
Citaat:
We zeggen iets ( zinnig of niet) en we springen bij elkaar als de kat op de spek. Mooi tekst helder en duidelijk. Je persoonlijke motieven ( voor zover je die wel hebt) zullen mij een worst wezen. |
|
10 September 2013, 15:48 | #1174 |
Missionaris
|
Tja als je onderzoek doet moet je geen halve waarheden als uitgangspunt nemen en daar zo'n ongefundeerde stelligheid op bouwen alsof het wetenschappelijk bewijs is, daar kan ik wel moeilijk over doen ja. Dus het blijft mij wel degelijk worst.
|
10 September 2013, 19:05 | #1175 |
Jubilaris
|
Dat bedoel ik ook met motieven en veranderlijke zaken buiten beschouwing laten. Zowel bij jezelf als bij wat je meent bij de ander te zien. Focussen op wat waar is en wat niet oftewel veranderlijk. Dan hoef je de veranderlijke dingen niet eens meer precies te weten hoe of wat. Ze verdwijnen toch weer.
|
10 September 2013, 20:41 | #1176 | |
Missionaris
|
Citaat:
In de onderzoeksfase doe je aan waarheidvinding en datgene wat niet waar is verliest aan belang, zodat je tenslotte bij datgene wat overeind blijft kunt verwijlen en ontdekken dat dat hetgeen is 'wat' je bent. Dan, na dat onderzoek, 'weet' je dat wat je bent onveranderlijk is. Het heeft niets te maken met iets in de dagelijkse praktijk om iets al dan niet buiten beschouwing te laten omdat het toch weer verdwijnt. Het is geen handigheidje om iets buiten te sluiten voor het gemak, geen loze kreet die je wel eens van pas komt. |
|
11 September 2013, 09:10 | #1177 | |
Jubilaris
|
Citaat:
... Omdat jij dat bevonden hebt ? ... Omdat het wetenschappelijk aangetoond is ? ... Omdat ... Een mogelijk uitgangspunt voor zelfonderzoek is het spanningsveld tussen het individu en het gemeenschappelijke, het collectieve; tussen het religieuze en het athe?stische. Wat ik altijd een tekort heb gevonden in jouw verwijzingen naar het zelfonderzoek zijn de raakpunten met de concrete mens, deze mens, dit individu. |
|
11 September 2013, 09:20 | #1178 |
Sterrestof
|
|
11 September 2013, 09:54 | #1179 | |
Missionaris
|
Citaat:
Wat jouw vraag betreft, dat wat uiteindelijk onwankelbaar blijft staan, dus na eliminatie van onwaarheid, is Waarheid. Die waarheid is voor iedereen die deze weg bewandeld hetzelfde. Dus ja omdat ik die gevonden heb, maar ik sta daarin niet alleen, bovendien is het niet iemand zijn waarheid. Ik kan mij er niet op voorstaan Waarheid te kennen. Je moet al die invloeden even buiten beschouwing laten, zelfonderzoek doe je zonder invloed van buitenaf. Ook het gemis aan raakpunten met de concrete mens is slechts een tijdelijke onthouding gedurende dat zelfonderzoek. |
|
11 September 2013, 14:04 | #1180 | |
Jubilaris
|
Citaat:
Maar bedankt voor je uitleg. |
|