Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 24 September 2014, 23:18   #111
habbuthabnot
Vicaris
 
habbuthabnot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 October 2011
Berichten: 25
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Als eigenaar van dit forum had ik graag geweten wat de beperkingen zijn.
Glans, vergeef me dat ik alvast antwoord.
Ik hoop dat ik dit ook namens jou doe.

Renoir

De beperkingen zijn voor onderzoekers van de menselijke conditie evident. Het onvermijdelijke resultaat van dit onderzoek leidt namelijk al snel tot conclusies omtrent onszelf en bijgevolg ook over onze medemens.
Dat deze inzichten pijnlijk, confronterend en zelfs wellicht shockerend kunnen zijn, begrijpen de meeste mensen die zelfs maar een begin hebben gemaakt met dit werk.
We leven in een tijd waarin het besef omtrent de aard van het gebruik van digitale media en de consequenties van het delen van persoonlijke informatie met onbekenden, langzaam begint door te dringen tot bredere lagen van de bevolking.

Ik durf mijzelf zonder enige terughoudendheid of gene een expert te noemen als het gaat om inzichten in de risico's die elke publiek gedeelde mening of bevinding potentieel met zich meedraagt.
Zelfs een gedeeltelijke onderkenning van dit fenomeen zou bij de meeste mensen aanleiding moeten zijn uiterste voorzichtigheid te betrachten in dat opzicht.
Jonge mensen zijn nog kwetsbaarder in dat opzicht omdat het hen aan historisch besef ontbreekt. Het besef dat elke persoonlijke informatie op elk mogelijk moment en in elk denkbaar en ondenkbaar scenario, tegen het individu gebruikt kan en zal worden, is de meesten van hen vreemd.
Dit is niet een scenario van een verre toekomst.
Het is reeds gebeurd. Slachtoffers zijn al gevallen.

Tot zover de voor-de-hand-liggende bezwaren.

De meer subtiele overwegingen die iemand zouden moeten weerhouden van het delen van persoonlijke overwegingen en bijv. de resultaten van introspectie, inzichten in de subtiele wereld, diepere motiveringen en andere gevoelige zaken uit de wereld van de geest, gaat terug tot aan de wortels van de grote mystieke tradities en Zelfkennis systemen.

Deze overwegingen hebben zonder uitzondering het belang van de student op het oog. Niet alleen beschermt het hun privedomein tegen intrige en laster maar het heeft een nog veel diepgaandere rede.
Alles wat de student in zijn onderzoek tegenkomt deelt hij slechts op basis van vertrouwen met degene die hij de authoriteit heeft verleent om hem te adviseren, te sturen, te corrigeren etc. De student legt als het ware zijn hele hebben en houwen in de handen van een leraar en vertrouwt erop dat deze daar op gepaste wijze mee omgaat.
Een dergelijke relatie komt veelal pas tot stand na een lange voorbereidingstijd waarin de student een zeker vertrouwen heeft opgebouwd in zijn relatie met degene die hem nu zal begeleiden en instrueren.

Te menen dat een dergelijke uitwisseling op een forum als dit zou kunnen plaats vinden is volkomen bespottelijk en getuigt van een schokkende onbekendheid met de voornaamste tradities op dit gebied.

Het feit dat jij zo hamert op het onbeperkt delen van inzichten en overwegingen, of dat je in het geval van Glans' bijdrage niet de terughoudendheid betracht om haar aarzeling, publiekelijk een vraag te stellen, aan de kaak te stellen is ronduit onbeschoft en getuigt van minachting voor de prive wereld van iemand die je niet eens kent......

Je hebt vandaag op verschillende manieren blijk gegeven van je onvermogen en je volkomen gebrek aan inzicht in de ware aard en betekenis van zelfonderzoek en Zelfkennis.

Ik bepaal me dan ook liever op dit forum tot praatjes over m'n favoriete voetbalclub uit Den Haag en een beetje lol maken met lotgenoten die er ongeveer op dezelfde manier over denken.

Een ieder die meent dat hij zich met mij dient te verstaan of iets wil delen, raad ik dan ook aan mij direct te benaderen op [gelieve op dit forum geen privacygevoelige informatie te plaatsen svp, het mailadres is uit voorzorg verwijderd noot redactie] en verder af te zien van uitwisseling via de prive berichten of in het publieke deel van dit forum.

Hab
habbuthabnot is offline   Met citaat reageren
Oud 24 September 2014, 23:22   #112
Looro
Jubilaris
 
Looro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 October 2011
Berichten: 176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben Bekijk bericht
... Een soort point zero' waar de ervaringswereld niets meer kan betekenen ;Zijn' van een geheel andere orde dan al het gekende.

Er kan nooit kennis zijn van ,wat' ik als essentie volledig ben!
Er kan alleen kennis zijn van wat ik als essentie onvolledig ben, c.q de ervaringswereld.
Dus ,Wat' ik ben onttrekt zich aan alle duiding en verwijzing.
☺️ voor het gezwollen taalgebruik!
Wat je in de quote zegt is zo wanneer je het 'Wat' wilt kennen. Dan moet je een andere orde dan het reeds gekende opmaken.

'Weten' echter, wat de ordening van het Zijn is en zich in deze ordening opmaken, is de essentie (de werkelijkheid) zijn.

Om 'weten' vast te stellen is er de manipulatie nodig van wat je daar noemt 'het point zero'. Het ego (en daarmee de ervaringswereld) als nul-waarde is een hulpmiddel in de ordening. Het ego is en kan geen factor zijn van de ordening omdat de ordening één is.
Looro
Looro is offline   Met citaat reageren
Oud 24 September 2014, 23:28   #113
habbuthabnot
Vicaris
 
habbuthabnot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 October 2011
Berichten: 25
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir
Ik doe dat zelf wel, geen problemen mee.
(dreiging het PB publiekelijk bekend te maken: noot redactie)

De waarschuwing betreft het contraproductief zijn met betrekking tot de doelstelling van dit forum om hier ervaringen uit te wisselen aangaande gedegen zelfonderzoek door leden aan te bevelen om hun ervaringen zeker niet hier op dit forum kenbaar te maken. Je argumenten van 'openbare plek' zijn belachelijk want iedere deelnemer gaat volkomen op in de anonimiteit, lees de forumregels er maar op na, bovendien hebben we hier een besloten gedeelte welke alleen voor leden toegankelijk is.

Renoir, je geeft hier opnieuw een schrijnend voorbeeld van je grenzeloze naiviteit en onbekendheid met de ware aard en risico's van publieke digitale media.
Het is ronduit schokkend en je maakt jezelf volkomen belachelijk met hetgeen je hier schrijft!

En dan nog even iets over het woord 'contraproduktief'.........

Heb je een produktiebedrijf in digitale platforms.......?!
Je brabbelt als een kind van vier......

Hab
habbuthabnot is offline   Met citaat reageren
Oud 24 September 2014, 23:32   #114
Ben
Vicaris
 
Geregistreerd: 19 September 2014
Berichten: 123
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door habbuthabnot Bekijk bericht
Vervolgens de Natuur.
Dat onderzoek kan eigenlijk pas beginnen als je grote en voorname vorderingen hebt gemaakt in de studie van de Geest.
Ik weet niet precies wat jij verstaat onder ,de geest' maar als je er mee bedoelt de zelf beleving van de identiteit in al z'n hoedanigheden?, dan kan ik dat zeker beamen.
De constateringen van het functioneren worden dieper en dieper, om op gegeven moment uit te komen bij de aard van de natuur zelf. op dat punt kun je welhaast voorbij het sterven ,zijn', en dan bedoel ik niet hemel hel of bijzondere sferen, het is meer zo dat er alleen nog een puure constatering blijft.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door habbuthabnot Bekijk bericht
Uiteindelijk zal het inzicht dagen dat dit leven uitgaat boven de beperkingen van het lichaam en sta je aan het begin van het besef, dat dat wat je werkelijk bent, overeind blijft als het lichaam valt.
Hab
Oke, het zijn inzichten gevoed door de constateringen, het hoort allemaal bij de ervaringswereld. Maar mijn vraag blijft' hoe weet je dat? hoe kun je daar zo zeker van zijn, en waar is die zekerheid op gebaseerd?
Ben is offline   Met citaat reageren
Oud 25 September 2014, 00:17   #115
habbuthabnot
Vicaris
 
habbuthabnot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 October 2011
Berichten: 25
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben Bekijk bericht
Ik weet niet precies wat jij verstaat onder ,de geest' maar als je er mee bedoelt de zelf beleving van de identiteit in al z'n hoedanigheden?, dan kan ik dat zeker beamen.
De constateringen van het functioneren worden dieper en dieper, om op gegeven moment uit te komen bij de aard van de natuur zelf. op dat punt kun je welhaast voorbij het sterven ,zijn', en dan bedoel ik niet hemel hel of bijzondere sferen, het is meer zo dat er alleen nog een puure constatering blijft.




Oke, het zijn inzichten gevoed door de constateringen, het hoort allemaal bij de ervaringswereld. Maar mijn vraag blijft' hoe weet je dat? hoe kun je daar zo zeker van zijn, en waar is die zekerheid op gebaseerd?

Ben

Je vraag doet me denken aan een voorval van zo'n dertig jaar geleden.

Ik zat in een studiegroep van een 20 tal onderzoekers.
Het onderwerp van de dag was een commentaar op Patanjali's Sutra's waarin de werking en principes van de zgn, vrriiti's wordt uitgelegd.
Na een uitvoerig betoog van mijn leraar stond er een dame op die enigszins geergerd uitriep: " ...maar meneer, u snapt het zelf helemaal niet....!"

Mijn leraar keek onverstoorbaar op en antwoordde:

"Lieve mevrouw, het doel van deze ontmoeting is niet de analyse van mijn begrip van de zaak maar de ontwikkeling van kennis en inzicht bij u...."

Ben, wat doet het er toe hoe ik het weet en of ik het wel weet.....
Het gaat er toch om dat jij het weet of het te weten komt.

Ga daartoe te rade bij iemand die je vertrouwt.
....en neem er de tijd voor!


Hab
habbuthabnot is offline   Met citaat reageren
Oud 25 September 2014, 00:55   #116
Looro
Jubilaris
 
Looro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 October 2011
Berichten: 176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben Bekijk bericht
Ik weet niet precies ...
Oke, het zijn inzichten gevoed door de constateringen, het hoort allemaal bij de ervaringswereld. Maar mijn vraag blijft' hoe weet je dat? hoe kun je daar zo zeker van zijn, en waar is die zekerheid op gebaseerd?
Ik vind zekerheid 'in de relatie' met de Waarheid en ik weet dat er geen zekerheid is te vinden in de beschouwingen over de Waarheid of in de bespiegelingen over de relatie met de Waarheid.
Waarheidsvinding is alleen mogelijk door een relatie aan te gaan met Waarheid.
Door te zeggen 'het hoort ergens bij (de ervaringswereld)' plaats je iets buiten de relatie, buiten de Waarheid. Lichaam en geest zijn van de Waarheid. Zij zijn één van de Waarheid.
Looro
Looro is offline   Met citaat reageren
Oud 25 September 2014, 08:08   #117
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door habbuthabnot Bekijk bericht
Ben

Je vraag doet me denken aan een voorval van zo'n dertig jaar geleden.

Ik zat in een studiegroep van een 20 tal onderzoekers.
Het onderwerp van de dag was een commentaar op Patanjali's Sutra's waarin de werking en principes van de zgn, vrriiti's wordt uitgelegd.
Na een uitvoerig betoog van mijn leraar stond er een dame op die enigszins geergerd uitriep: " ...maar meneer, u snapt het zelf helemaal niet....!"

Mijn leraar keek onverstoorbaar op en antwoordde:

"Lieve mevrouw, het doel van deze ontmoeting is niet de analyse van mijn begrip van de zaak maar de ontwikkeling van kennis en inzicht bij u...."

Ben, wat doet het er toe hoe ik het weet en of ik het wel weet.....
Het gaat er toch om dat jij het weet of het te weten komt.

Ga daartoe te rade bij iemand die je vertrouwt.
....en neem er de tijd voor!


Hab
Ben wil hier simpelweg gewoon van gedachten over wisselen, z'n hele hebben en houden ligt niet aan de openbaarheid prijs. Hij vraagt zich iets af over zijn ervaringswereld, hoe hij ergens zeker van kan zijn dat zich volgens z'n ervaringswereld iets voor kan doen terwijl dat er feitelijk niet is.

Gewoon geldende vragen een gedegen zelfonderzoek waardig. Het is alleen jammer voor hem dat er hier niet iemand op dezelfde wijze mee bezig is en hij daar van zelfonderzoekers, behalve wellicht Looro, geen of nauwelijks antwoorden op krijgt. Sterker nog hij wordt gewaarschuwd dat bezig zijn vooral niet op dit forum te doen.

Ben gaat volstrekt op in de anonimiteit, waarschijnlijk weet zijn eigen vrouw niet dat hij hier schrijft. Zo wel dan is er nog geen man overboord want er is niets wat hem zou kunnen schaden door zijn gedachten over zelfonderzoek hier prijs te geven.

Dat wat er door je gezien wordt speelt zich allemaal af in je eigen zorgelijke geest, mogelijk eigen ervaringen door zelf overal je doopceel te lichten waardoor je wellicht bent achtervolgd. Daarbij valt op dat je graag gezien bent (een egokenmerk) en om die reden kan ik me voorstellen dat je dan ook schrijft op een manier waaruit je makkelijk bent te herkennen. Iemand die vrij is van ego zal niet met z'n wederwaardigheden te koop lopen.

Waarom zou je iemand moeten vertrouwen? Je kunt hier gedegen zelf onderzoeken en gaandeweg inzien en leren hoe je heel simpel op jezelf kunt vertrouwen door aan waarheidvinding te doen. Dat is inherent aan dat onderzoek.

Dat jij andere ervaringen hebt wil helemaal niet zeggen dat anderen hetzelfde zullen ervaren. Iedereen komt datgene tegen wat voor zijn ontwikkeling nodig is. Als het voor jou bedoeld is tot schade en schande wijs te worden dan is dat de weg waar het bij je langs gaat. Het is niet nodig om vanuit je eigen perceptie te waarschuwen.

De anonimiteit is hier middels de forumregels gedegen gewaarborgd. Je mag hier elke fictieve naam aannemen en ieder fictief mailadres gebruiken en onder meerdere fictieve namen deelnemen. Op verzoek zijn vaker werkelijke namen omgezet in fictieve. Behalve door een fixed IPadres die sommige providers hanteren ben je nog enigszins te traceren maar dat is niet een makke van dit forum. Je kunt een andere provider kiezen.

Als hier niet ooit iemand deel had genomen waarvan ik haar boek had besteld en die dus mijn naam en adres kende en uit rancune over een negatieve recensie naam en adres hier en op haar eigen forum openlijk had gepubliceerd had niemand geweten wat mijn naam en adres is. Vervolgens zijn de forumregels aangescherpt zodat dat achterhalen en prijs geven niet meer voor mag komen maar ook zal uit zulke regels duidelijk worden wat er kan gebeuren om zelf ook enige terughoudendheid te betrachten.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 25 September 2014, 10:41   #118
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door habbuthabnot Bekijk bericht
Alles wat de student in zijn onderzoek tegenkomt deelt hij slechts op basis van vertrouwen met degene die hij de authoriteit heeft verleent om hem te adviseren, te sturen, te corrigeren etc. De student legt als het ware zijn hele hebben en houwen in de handen van een leraar en vertrouwt erop dat deze daar op gepaste wijze mee omgaat.
Een dergelijke relatie komt veelal pas tot stand na een lange voorbereidingstijd waarin de student een zeker vertrouwen heeft opgebouwd in zijn relatie met degene die hem nu zal begeleiden en instrueren.

Te menen dat een dergelijke uitwisseling op een forum als dit zou kunnen plaats vinden is volkomen bespottelijk en getuigt van een schokkende onbekendheid met de voornaamste tradities op dit gebied.
We hebben hier op dit forum te maken met onderzoekers, mensen die zichzelf iets afvragen, bijvoorbeeld willen weten wat ze zijn in plaats van afgaan op denken iets te zijn. Dit hier zijn geen studenten die door een leraar onder hun hoede worden genomen, ge?ndoctrineerd kunnen worden in de voortbrengselen van de eeuwenoude traditie van besmetten door conditioneren van de menselijke geest, waarvan de leraar zich niet heeft bevrijd. Hier wordt geen hebben en houwen in handen gelegd van leraren, hier doet eenieder op zijn eigen wijze in zelfverkozen isolement zijn eigen individuele onderzoek zonder inmenging, anders dan daarbij gevraagde hulp, van anderen hier aanwezig.

Het gaat hier verder ook niet over kennis omtrent de authentieke oorspronkelijke traditie van Advaita, hoe aardig ook maar waaraan je als onderzoeker helemaal niets hebt, maar over de werkzaamheid van een daarop gestoelde effectieve methode om te weten te komen wat je bent. Kennis nemen van de leefwijze van de Maya's betekend niet als vanzelfsprekend dat je ook gaat leven volgens hun kalender, kennis dragen van de traditie van Advaita betekend niet dat er automatisch ook zomaar gerealiseerd is wat je bent.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 25 September 2014, 11:38   #119
glans
Vicaris
 
Geregistreerd: 28 April 2010
Berichten: 44
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door habbuthabnot Bekijk bericht
Glans, vergeef me dat ik alvast antwoord.
Ik hoop dat ik dit ook namens jou doe.
dat is okay Hab.
voel je vrij om te schrijven wat je wilt zeggen.
zelf heb/voel ik geen behoefte om te reageren op de woorden in bericht # 109.

dankje!
glans is offline   Met citaat reageren
Oud 25 September 2014, 12:46   #120
habbuthabnot
Vicaris
 
habbuthabnot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 October 2011
Berichten: 25
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Ben wil hier simpelweg gewoon van gedachten over wisselen, z'n hele hebben en houden ligt niet aan de openbaarheid prijs. Hij vraagt zich iets af over zijn ervaringswereld, hoe hij ergens zeker van kan zijn dat zich volgens z'n ervaringswereld iets voor kan doen terwijl dat er feitelijk niet is.

Gewoon geldende vragen een gedegen zelfonderzoek waardig. Het is alleen jammer voor hem dat er hier niet iemand op dezelfde wijze mee bezig is en hij daar van zelfonderzoekers, behalve wellicht Looro, geen of nauwelijks antwoorden op krijgt. Sterker nog hij wordt gewaarschuwd dat bezig zijn vooral niet op dit forum te doen.

Ben gaat volstrekt op in de anonimiteit, waarschijnlijk weet zijn eigen vrouw niet dat hij hier schrijft. Zo wel dan is er nog geen man overboord want er is niets wat hem zou kunnen schaden door zijn gedachten over zelfonderzoek hier prijs te geven.

Dat wat er door je gezien wordt speelt zich allemaal af in je eigen zorgelijke geest, mogelijk eigen ervaringen door zelf overal je doopceel te lichten waardoor je wellicht bent achtervolgd. Daarbij valt op dat je graag gezien bent (een egokenmerk) en om die reden kan ik me voorstellen dat je dan ook schrijft op een manier waaruit je makkelijk bent te herkennen. Iemand die vrij is van ego zal niet met z'n wederwaardigheden te koop lopen.

Waarom zou je iemand moeten vertrouwen? Je kunt hier gedegen zelf onderzoeken en gaandeweg inzien en leren hoe je heel simpel op jezelf kunt vertrouwen door aan waarheidvinding te doen. Dat is inherent aan dat onderzoek.

Dat jij andere ervaringen hebt wil helemaal niet zeggen dat anderen hetzelfde zullen ervaren. Iedereen komt datgene tegen wat voor zijn ontwikkeling nodig is. Als het voor jou bedoeld is tot schade en schande wijs te worden dan is dat de weg waar het bij je langs gaat. Het is niet nodig om vanuit je eigen perceptie te waarschuwen.

De anonimiteit is hier middels de forumregels gedegen gewaarborgd. Je mag hier elke fictieve naam aannemen en ieder fictief mailadres gebruiken en onder meerdere fictieve namen deelnemen. Op verzoek zijn vaker werkelijke namen omgezet in fictieve. Behalve door een fixed IPadres die sommige providers hanteren ben je nog enigszins te traceren maar dat is niet een makke van dit forum. Je kunt een andere provider kiezen.

Als hier niet ooit iemand deel had genomen waarvan ik haar boek had besteld en die dus mijn naam en adres kende en uit rancune over een negatieve recensie naam en adres hier en op haar eigen forum openlijk had gepubliceerd had niemand geweten wat mijn naam en adres is. Vervolgens zijn de forumregels aangescherpt zodat dat achterhalen en prijs geven niet meer voor mag komen maar ook zal uit zulke regels duidelijk worden wat er kan gebeuren om zelf ook enige terughoudendheid te betrachten.
Renoir

Het laatste dat ik erover zeg:

Je bent een grote simpele naieveling op dit gebied en ook deze post getuigt van een schokkende onwetendheid tav hetgeen zich achter de de facade van de zgn. privacy op het web afspeelt.

Einde discussie.
habbuthabnot is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 16:25.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.