Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Niet verlicht
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Niet verlicht Mooi nu kan er wat gedaan worden.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 30 March 2013, 20:27   #111
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Precies uitleggen wordt moeilijk in de zin van een passende definitie. Ik ervaar nondualiteit als de "staat van eenheid met alles en iedereen om me heen" . De tweedeling die wij ervaren is niet onze werkelijke staat. Als ik het over nondualisme heb, dan is dat ook een stukje "ervaren". Vanuit de nondualiteit kijk je heel anders naar je eigen ego met zn verdriet, angst, stoerdoenerij en noem maar op wat een ego nodig heeft om te overleven.

Maar gaandeweg ben ik gaan beseffen dat er mensen zijn die nondualiteit hebben aangeleerd en dat er mensen zijn die nondualiteit ervaren. Dat kan de nodige verwarring opleveren.

Dit is tevens een antwoord aan Rob, die te kennen geeft nondualiteit niet te ervaren.
Een helder antwoord, dank je wel.

Zoals aangegeven zou ik alleen de term ervaren niet gebruiken omdat dat te veel riekt naar tijdelijkheid, komen en gaan.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 30 March 2013, 20:36   #112
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Een helder antwoord, dank je wel.

Zoals aangegeven zou ik alleen de term ervaren niet gebruiken omdat dat te veel riekt naar tijdelijkheid, komen en gaan.
Ik kan geen beter woord verzinnen omdat ik zowel nondualiteit als dualiteit ervaar. Hoewel er natuurlijk in mijn duale bestaan ongemerkt nondualiteit in sluipt. Ik heb wel eens de indruk dat er mensen zijn die menen dat je 24/7 nonduaal moet zijn. Ik zie dat als een ontkenning van je eigen ego. Beide toestanden zijn m.i. illusionair gezien vanuit de andere toestand.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 30 March 2013, 20:48   #113
Guy
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 30 December 2012
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Ik kan geen beter woord verzinnen omdat ik zowel nondualiteit als dualiteit ervaar. Hoewel er natuurlijk in mijn duale bestaan ongemerkt nondualiteit in sluipt. Ik heb wel eens de indruk dat er mensen zijn die menen dat je 24/7 nonduaal moet zijn. Ik zie dat als een ontkenning van je eigen ego. Beide toestanden zijn m.i. illusionair gezien vanuit de andere toestand.
Inderdaad, mooie, heldere uitleg. Sluit ik helemaal bij aan. Dat is ook wat Maria mooi verwoordt. Over dat geen enkele gedachte uiteindelijk waar is. Maar dat is het spel dat wordt gespeeld. In de staat van ZIJN doet alles zich voor. En in die staat van ZIJN ben je altijd. Daar kun je niet uit. Zelfs al zou je willen.
Guy is offline   Met citaat reageren
Oud 30 March 2013, 20:49   #114
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Ik kan geen beter woord verzinnen omdat ik zowel nondualiteit als dualiteit ervaar. Hoewel er natuurlijk in mijn duale bestaan ongemerkt nondualiteit in sluipt. Ik heb wel eens de indruk dat er mensen zijn die menen dat je 24/7 nonduaal moet zijn. Ik zie dat als een ontkenning van je eigen ego. Beide toestanden zijn m.i. illusionair gezien vanuit de andere toestand.
Iemand zei mij eens: de waarheid is de eenheid van de tegenstelling.

Dat omvat het allemaal voor mij.
Menselijkerwijs kunnen we niet zonder dualiteit en er is ook geen noodzaak toe.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 30 March 2013, 21:14   #115
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guy Bekijk bericht
Inderdaad, mooie, heldere uitleg. Sluit ik helemaal bij aan. Dat is ook wat Maria mooi verwoordt. Over dat geen enkele gedachte uiteindelijk waar is. Maar dat is het spel dat wordt gespeeld. In de staat van ZIJN doet alles zich voor. En in die staat van ZIJN ben je altijd. Daar kun je niet uit. Zelfs al zou je willen.
Vergeef mij mijn onkunde, maar wie is Maria?
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 30 March 2013, 21:19   #116
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Iemand zei mij eens: de waarheid is de eenheid van de tegenstelling.

Dat omvat het allemaal voor mij.
Menselijkerwijs kunnen we niet zonder dualiteit en er is ook geen noodzaak toe.
Ik denk dat dat vanuit het idee komt dat je van duaal naar nonduaal gaat. Op zich is dat ook zo. Echter, de nonduale toestand was er altijd al, je was je er alleen misschien niet van bewust. Dat je je er van bewust wordt betekend niet dat er iets essentieels is verandert. Het enige wat er veranderd in deze materie is de bewustwording.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 30 March 2013, 21:21   #117
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Ik denk dat dat vanuit het idee komt dat je van duaal naar nonduaal gaat. Op zich is dat ook zo. Echter, de nonduale toestand was er altijd al, je was je er alleen misschien niet van bewust. Dat je je er van bewust wordt betekend niet dat er iets essentieels is verandert. Het enige wat er veranderd in deze materie is de bewustwording.
Precies.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 30 March 2013, 21:28   #118
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Wat zijn we heerlijk nonduaal verenigd in ons eens-zijn, Rob!
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 30 March 2013, 21:31   #119
Guy
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 30 December 2012
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Iemand zei mij eens: de waarheid is de eenheid van de tegenstelling.

Dat omvat het allemaal voor mij.
Menselijkerwijs kunnen we niet zonder dualiteit en er is ook geen noodzaak toe.
De waarheid is de eenheid van de tegenstelling. Heel mooi. Maar is het niet juist de uitdaging om voortdurend te balanceren op een punt waar de tegenstelling als eenheid wordt ervaren, beleefd en gevoeld door jou als mens en daardoor als vanzelf ook door jouw omgeving en jezelf daarmee op de meest volledige wijze , tot uitdrukking te brengen? (Misschien is dat ook wat Virgo bedoelt) .Als je tenminste gezegend bent met die mogelijkheid? Dat een mens zijn beperkingen heeft, is immers ook maar een aanname? Zijn wij niet een potentieel aan ongekende mogelijkheden? Beperken we onszelf niet, door de gedachte te geloven dat we als mens beperkt zijn? Of zijn al je mogelijkheden al benut? Dat kun je uiteindelijk pas zeggen op je sterfbed, toch? En er zijn mensen die beweren dat het mogelijk is. Die dat daadwerkelijk zo beleven en ervaren. Waarom zouden we dat niet geloven? Omdat onze ervaring tot nu toe anders is geweest? So what? We zijn toch ook tot hier gekomen? Waarom op onze lauweren gaan rusten en onszelf in slaap sussen met de gedachte dat er (dat) niet (meer) inzit. Het is onze taak om het beste in onszelf naar buiten te brengen, steeds opnieuw. Als wij tot ALLES in staat ZIJN, dan moeten wij NIETS afwijzen.

Sorry Niets. Don't take it personal.
Guy is offline   Met citaat reageren
Oud 30 March 2013, 21:33   #120
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Wat zijn we heerlijk nonduaal verenigd in ons eens-zijn, Rob!
Het kan snel gaan als we ons even door de woorden heen worstelen.

Wel jammer, waar moeten we het nu nog over hebben ...?

Rob is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Verlichting voorbij Rozenhart Advaita 14 19 February 2013 20:58
nep verlichting, jan Advaita 1 12 February 2011 13:53
Incarnatie en verlichting. Hein Wolter Keers 8 11 September 2010 10:54


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 23:28.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.