Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 17 October 2022, 15:45   #111
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Angst??? Waarvoor???
Voor mooipraters, dat zei je zelf.

Citaat:
Wat is, is en daar zal al de angst van de wereld of van mij niets aan veranderen...
Bekijk alles in het licht van de eeuwigheid en angst heeft daar geen plaats in...
Altijd maar dat doordraven. Ben je in je vorige leven een renpaard geweest
  Met citaat reageren
Oud 17 October 2022, 15:48   #112
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Inderdaad, jij zegt dat met veel leedvermaak en dat is ego...
Als ik dat repliceer met 'je bent blind' wil dat zeggen dat je niet kunt zien. Oftewel het niet bij het rechte eind heb. Niets van leedvermaak te vinden.

Het komt mij voor dat je gelijkgestemden wel eens zou kunnen missen. Ik wees op de pijnlijkheid van deze situatie voor iemand, het was medeleven.

Lees het allemaal eens terug en kijk of je er ook medeleven in kunt zien. Je zit alweer zo'n acht posts over een onjuiste gedachte te sakkeren. Leer hier nou eens een keer wat van.
  Met citaat reageren
Oud 17 October 2022, 15:53   #113
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Onmogelijk...
spijtig voor jou...
Want ik doe aan gedegen onderzoek...
En ik betwijfel dat met herhaaldelijk aangegeven redenen.
  Met citaat reageren
Oud 17 October 2022, 16:15   #114
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Het was eigenlijk als stokend grapje bedoeld. Omdat het gewoon grappig is.
Jij wil dat mensen zelf vertrekken, maar blijft maar doorvragen, ...
Wat is daar zo grappig aan? Zo lang het forum nog open is, kan ik nog een bijdrage proberen te leveren. B.v. in de vorm van een vraag, die (misschien, wie weet, bij het sluiten van de markt ...) nog aanzet tot onderzoek.

Ik wil niet perse dat mensen vertrekken. Maar als helder is dat je op een verkeerde plek beland bent, omdat je niets hebt met het onderwerp van het forum op de manier waarop het wordt geformuleerd, dan lijkt het me redelijk, wenselijk en wijs om te vertrekken. Iemand die wil dammen en abusievelijk bij de schaakclub is binnen gelopen zal ook vriendelijk goedendag zeggen en kijken of hij ergens een damclub kan vinden naar zijn zin?

Een of andere wijze schijnt ooit gezegd te hebben 'als morgen de wereld vergaat, dan plant ik vandaag nog een boom'. Mooi en helder uitgangspunt waar ik me in kan vinden.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 17 October 2022, 17:58   #115
Dorje
Jubilaris
 
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Goedzo één waarheid die gebleken is onwaar te zijn, nog viermiljoendriehondereenentachtig te gaan.
Is dit projectie?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Je moet er juist geloof aan hechten anders werkt de interactie niet.
Als je dat gelooft wordt het waar voor jou.
Eén van de viermiljoendriehondereenentachtig waarheden die nog niet Onwaar zijn gebleken?

Er hoeft geen geloof in mij en in jou te zijn om communicatie te laten verschijnen. Communicatie doet zich voor, het moet niet gegumd worden, het behoeft echter geen enkel geloof. De communicatie moet niet weg, die gaat gewoon door, het geloof in de communicator te zijn en in wat er allemaal gecommuniceerd wordt kan wel degelijk wegvallen. Zolang dat niet wegvalt blijft er geloof in een subject en een object en blijft alles wat gecommuniceerd wordt draaien rond dat subject.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Alles in je geloofgebied wegwimpelen dat is de absurditeit die je alsmaar aan de dag legt.
Wat vastgesteld is blijft absurd voor iemand die geloof gelooft nodig te hebben. Onvermijdelijk. Daarom kan je maar volgen als vastgesteld is dat geen enkel geloof nog nodig is, ook niet in het zich nog voordoen van communicatie. Met weggummen heeft dat niets van doen: zien voor wat het is, ondanks dat het zich voordoet.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Het is niet zelf bevestigend meer als je weet wat je bent, je snapt er geen hol van hé?
Projectie?
Wat valt er niet te snappen? Dat communicatie zich hier voordoet tussen Laurens en Dorje, net als een regenboog zich voor blijft doen en dat daar geen enkel geloof hoeft bij te komen kijken? "Ik" doet zich voor, "ego" kan zich ook nog voordoen in de vorm van verdedigen tegen het feit dat geloof niet nodig is opdat communicatie zich voor kan doen, zoals een regenboog, ook al is er geen geloof meer dat de regenboog Echt is.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
De ene gelover zegt de andere gelover geen ego meer te hebben en in een vermeende wereld kunnen we elkaar van alles mede delen en ook wijsmaken, dat kan allemaal.
Tuurlijk kan dat allemaal, de vraag is: is het waar?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Op de achtergrond blijft toch die helderheid van 'weten' dat alles in die vermeende wereld echt lijkt maar vermeend is.
Weten voorkomt blijkbaar niet dat er nog geloof moet zijn en een gelover die een andere gelover iets wijs moet maken.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Huh nu kan geloof ineens weer wel?
Neen, niets moet geloofd worden. Het moet vastgesteld worden.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Maar inderdaad voor jou is het een verhaal dat je niet bereid bent te geloven of desnoods doe je dat gewoon wel. Bij mij heet dat geloven 'weten' en dan neem ik geloof aan. Maar maakt niet uit. Waarheidvinding is de weg, dus blijf onderzoeken of het waarheid voor je bevat. Niet de waarheid of dat Laurens egoloos zou zien maar alles wat je jezelf toedicht heet zelfonderzoek.
Correct, ook het toedichten dat er nog geloof nodig is opdat communicatie zich voor kan blijven doen.
__________________
Wat is is.
Dorje is offline   Met citaat reageren
Oud 17 October 2022, 18:02   #116
Dorje
Jubilaris
 
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Wat is daar zo grappig aan? Zo lang het forum nog open is, kan ik nog een bijdrage proberen te leveren. B.v. in de vorm van een vraag, die (misschien, wie weet, bij het sluiten van de markt ...) nog aanzet tot onderzoek.

Ik wil niet perse dat mensen vertrekken. Maar als helder is dat je op een verkeerde plek beland bent, omdat je niets hebt met het onderwerp van het forum op de manier waarop het wordt geformuleerd, dan lijkt het me redelijk, wenselijk en wijs om te vertrekken. Iemand die wil dammen en abusievelijk bij de schaakclub is binnen gelopen zal ook vriendelijk goedendag zeggen en kijken of hij ergens een damclub kan vinden naar zijn zin?

Een of andere wijze schijnt ooit gezegd te hebben 'als morgen de wereld vergaat, dan plant ik vandaag nog een boom'. Mooi en helder uitgangspunt waar ik me in kan vinden.
Het kan ook gewoon dat een schaker een ruimte binnen stapt waar een plaatje boven hangt "schaakclub" en men daar denkt met schaken (Waarheid) bezig te zijn, maar in feite aan het dammen is (nog in vanalles en nog wat te geloven).

Of betere vergelijking, want schaken is een spel, een spel waarvan de spelregels al vastliggen, is een ruimte waar een plaatje "wetenschappelijke club" boven hangt. Een wetenschapper stapt er binnen en vind iedereen daar hangen rond de Newtoniaanse principe. Hij gaat dit niet zomaar verwerpen, hij voegt er wel de relativiteitstheorie aan toe. En dat vinden de leden van de club erg absurd. Nou ja, dan kan je het plaatje beter aanpassen naar Newtoniaanse wetenschappen. Dan was deze nooit binnengestapt en bleef hij er ook helemaal al niet hangen.
__________________
Wat is is.

Wijziging aangebracht door Dorje op 17 October 2022 om 19:11.
Dorje is offline   Met citaat reageren
Oud 17 October 2022, 18:40   #117
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Het kan ook gewoon dat een schaker een schaakclub binnenstapt en men daar denkt met schaken (Waarheid) bezig te zijn, maar in feite aan het dammen is (nog in vanalles en nog wat te geloven).
Leuk bedacht.

Geloof je 't zelf ...?

Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 17 October 2022, 19:24   #118
Sam
Actuaris
 
Sam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 August 2020
Berichten: 577
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Ik zie ego...
Wie niet? ;)
__________________
Maak de spiegel leeg....
Vrij van oordeel...
Sam is offline   Met citaat reageren
Oud 17 October 2022, 19:29   #119
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Nee dat doet het niet, het valt van je af of zoals ik het ooit noemde het verlaat je. Overstijgen is een 'ik' of 'ego' handeling om er van af te komen. Ik hoop dat je inziet dat je met deze denkwijze een 'ik' in stand probeert te houden. Dan laat je 'ik' de handeling van het overstijgen uitoefenen.
Het luistert allemaal tamelijk precies want anders ga je weer denken en verhalen scheppen.
Laurens, wat jij niet door hebt is dat het 'ik' van ieder wezen zijn band is met het geheel... Dus die band doorknippen, is het 'ik' afzonderen van het geheel..., isoleren...
En is het niet juist daarom dat jij dat 'ik' wil smoren??? Het zou, volgens jou werken als een scherm tussen het wezen en het geheel; terwijl het voor mij de navelstreng is...
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 17 October 2022, 19:31   #120
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
En ik betwijfel dat met herhaaldelijk aangegeven redenen.
Herhaaldelijk dezelfde aangegeven redenen die geen stand houden...
marie is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Voorstel tot zomerreces. Aart Forum; regels, vragen, idee 19 21 June 2013 14:32
sat-chit-ananda (tot hier gecorrigeerd) Rozenhart Advaita 86 13 August 2011 09:53


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 19:28.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.